L98 ja kamalat HC -arvot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 12.10.2020.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noniin, laitetaanpa tämmöistäkin ketjua. Jotain jeesuksen vanhaa keskustelua löytyi, mutta ei ihan suoraan aiheesta äkkiä etsien...

    Kone käy ja vetää hyvin. Täristää tosin joskus (tulpat tai johdot?) HC -arvot olivat 1100 tyhjäkäynnillä (tippuu kuuteen sataan kierroksilla) ja häkä neljän paikkeilla. "Hivenen" ylhäällä siis. :D

    Veikkauksia? Tulpat ja johdot jo tilattu, mutta muutakin saa toki veikata. Koneen sisuksista ei mitään käryä, muuta kuin että vetoja piisaa kiitettävästi ja rundimittari näyttää jotain ihan omiaan. Johonkin se palamaton bensa hukkaantuu... Masiinassa ei ole äänenvaimentimia, eikä katteja.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Hyvin paljon mahdollista. Täytyy tutkia nuokin. Tosin voiko noin paljon heittää arvot pelkästä ilmavuodosta, ellei se ole täysin levällään jostain?
     
  3. Mikä siinä oli lamda-arvo?
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    En tiedä vielä. Tarttis vamaan tsekkaa sekin.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    happisensori ,suuttimet,mittaa puristukset,laita töpseli kiinni ja lueta arvot
     
  6. hukkis

    hukkis Gearhead

    Lämpötunnistin tai happitunnistin. Testeriin laittoa kannatan myös, luultavasti sieltä näkee mikä moottorin arvo on pielessä eikä tuu arviolta vaihettua osia.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    En ole testerissä vielä käyttänyt, mutta ohjeiden mukaan säädetty (est irti ja kuusi astetta, no laitettiin kymmenen ja jo löytyi voimaa...) ennakkoa vaikuttaisi olevan kuitenkin reippaasti liikaa. Pudotettiin reilusti alaspäin, niin tehot toki hävisi, mutta alkoi pakokaasut haisemaan jollekin muulle kuin raa'alle bensalle. Katsotaan miten käy, jos huomenna koittaisi uudelleen. Lämpöanturi toimi, mutta nakkasin varoiksi uuden paikoilleen ja samalla uudet tulpat ja piuhat (ttu mikä homma apparin puolella).
    Lämpöantureita näyttäisi olevan vielä kaksi lisääkin. Molemmin puolin lohkoa. Tämä mikä vaihdettiin, oli siellä ylhäällä keulassa lähellä ylävesiletkua ilmanottotorven alla. Noi kaksi muuta on lohkon kupeessa. Toiseen menee kaksi johtoa (kuskin puolella näyttää nollaa, ohjaisiko flektiä?) ja toinen apparin puolella jossain 6-8 pyttyjen hujakoilla. Mitähän tuolla lienee virkaa?
     
    Muokattu: 15.11.2020
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuskinpuolella 1 - 3 pyttyjen välissä on yleensä lämpömittarin anturi SBC/BBC koneissa.

    Oikealla puolen 6 - 8 pyttyjen välissä oleva ohjaa sähköflektiä tai lisäflektiä niissä autoissa joissa on mekaaninen viskoflekti, esim HD pick up:t.

    Imusarjassa oleva on ruiskun lämpöanturi CTS.
     
    Jza tykkää tästä.
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kiitos! Koitetaan näillä. Eli oikea anturi tuli ilmeisesti tsekattua. Happianturikin on vaihdettu alle 100 kilsaa sitten, niin tuskin on porsinut. Ehkä se ongelma oli tuo ennakko. Palaan asiaan, kunhan saan auton taas haukuttavaksi.
     
  10. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Joku suuttimista kusee.Mittaa ensin joka suuttimen vastus
    arvot yleismittarilla suuttimen kannasta.....
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onkos tämä niitä alkupuolen L98:a (n. 85-87), joissa on vielä se Cold Start Injector eli yhdeksäs suutin imusarjassa ?
    Jos se vuotaa, niin koneeseen päätyy sitä kautta liikaa bensaa...uudemmissa TPI:ssa ei ole enää koko suutinta.
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Voisko olla että siihen on tehty ns. Open Loop viritys?
    Kun TPIt oli uusia joku nokkela myi niitä ja oireet sopis.
     
  13. hukkis

    hukkis Gearhead

    Useampaan vastaavaan koneeseen oon laittanu 8-10 astetta ennakkoa hyvällä menestyksellä. Ettei olis damperin kehä liikkunu, jos pitää reilusti tuosta pudottaa ennakoita??
    Sytkäpuolen vialta vähän oireet haiskahtaa ja se vois vaikuttaa myös jenkamittarin temppuiluun.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Just samat arvot oli, eli HC 1100 ja CO 4 + haisi bensalle, kun oli yks sylinteri satunnaisesti pimeänä (Virranjakajan kansi halki ja kipinä karkaili välillä)
     
    Jza tykkää tästä.
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    -90 mallinen. Vaihtoehtoja on paljon, mutta huomenna kuullaan tuomio taas kerran. Piti mennä jo tänään, mutta ei sopinut aikataulut.
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    No tämäkin on tietty vaihtoehto. En ole vielä tsekannut tuota kantta. Enkä suuttimia, mutta projekti jatkuu...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ennakkoa reilusti pois (plus uudet tulpat ja johdot) ja arvot tippuivat näihin: HC ~500 ja Co 0,4. Leima paprussa, mutta täytyy ne suuttimet ja jakajan kansi vielä katsoa läpi. On toi hc vieläkin aika korkea, vaikkakin hyväksyttävä. Nyt taas vuorostaan jäännöshappiarvot olivat ihan limiitissä ja olivat nousseet reilusti edellisestä. :confused: On se outo keksintö.
     

Kerro tästä muillekin!