Laajakaistalla kaasarin säätäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Camino'79, 20.4.2017.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosessa projektissa se kaasutinkohtainen setti neuloja ja vietereitä on täsmälleen oikea hankinta. Siinä kun ne on kaikki, niin yhdellä reissulla ehdit kokeilla riittävästi yhdistelmiä, löytää oikeimmat ja miettiä sitten vuosikymmeniä mitä niillä lopuilla tekis. Heitin roskiin kun tuli 20v hyllyssä täyteen. Tommosella universaaliedelillä ei välttämättä pääse yhtä taloudelliseen ajoon kuin tehtaan virittämällä originaalilla. On se sen verran kompromissi kaikkeen.

    Sdfsd:lle. Mä ajelin kapeakaistalambdalla välillä 40...80mV RE85:llä. Alle 60mV jo vähän nypytti. 12 litraa satasella slantilla siinä vaiheessa maantiellä mutku oli tiuhat välitykset niin paremmaksi ei päässyt.
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Jos laajalla säätää, niin säädä osa-alue kerrallaan. Älä yritä saada kaikkia kohdilleen yhdellä ajolla. Ehkä Idle, sit cruise, wot yms.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Oho aika laihalla, paljonko oli kokonaisennakot ajossa?
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei laajakaistalla mitään tyhjäkäyntiä tartte säätää

    Cruisen ja lämä tiskissä ajon kun säätää niin hyvä.
     
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Nii kyllähän idle seoksen haistaa jo putken päästä :D
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo haistaa.....tai sit ei.

    Yleensä ihmiset silti haistelee sytytysennakkojen määrää vaikka luulee haistelevansa seoksia.

    Häkä ei haise, hiilivedyt haisee.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    32 keskipakoa ja mitä nyt siitä alipainekellosta 10-15 saa, päälle. Tais olla noihin aikoihin seos jossa oli bensaakin kun kaasari ei venynyt pelkälle viinalle ja sillä + kaasarilla kylmäkäynnistys vaati paljon akkuvirtaa.

    Nyt pelkällä viinalla ei oikein pääse alle 250mV muttei oo ennakoitakaan kuin se 30-32 ja muutkin osat on vaihtuneet.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kuluttaako viinalla enemmän mitä pensalla?


    Pitäskö munkin hommata seuraavaks slantti:rotfl:
     
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mä ainakin totesin Holleyn kaasaria veivatessa laajakaistan avustuksella, että parhaan ajettavuuden sai kun AFR pyörii 13-14 välissä pintakaasulla ja kaasu pohjassa varmuuden vuoksi hiukan rikkaammalle. Laihemmallakin auto tietysti liikkuu ihan normaalisti, mutta se paras herkkyys kaasupolkimesta häviää. Tollakin monen mielestä turhan rikkaalla seoksella on suuttimet vaihdettu jo kolme pykälää pienemmäksi alkuperäisestä. Holleyhan ohjeistaa, että alkuperäisestä suutinkoosta ei pitäisi koskaan poiketa yli neljää kokoa kumpaankaan suuntaan, ellei kaasaria ole muuteltu. Tulikohan sitä valittua turhan pieni kaasari... o_O
    Osaltaan varmasti vaikuttaa, että virranjakajassa ei ole alipainesäädintä, mutta ennakkoa on kyllä muuten niin paljon kun pumppubensa sietää.

    Joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä, mutta mun käsityksen mukaan tyhjäkäynnin seosruuvihan ei tosiaan vaikuta kuin siihen reiluun 1000rpm asti, mutta tyhjäkäyntisuutin (jos sellainen on vaihdettavissa) ja tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa osittain ihan moottoritienopeuksiin asti tasaisesti ajaessa. Mun budjettimallin Holleyssa siihen ei voi vaikuttaa kuin tyhjäkäyntipiirin ilmasuuttimia vaihdellen.
    Laajakaistamittareista puheenollen, selittäkää mulle miks PLX seosmittari hidastuu pikkuhiljaa joka syksy kylmien ilmojen alkaessa ja lopulta jumittaa näyttämään täysin rikasta, eli AFR 10 ja keväällä ilman lämmetessä heräilee ja näyttää taas ihan oikeita lukemia :D. Eikä auta vaikka ajais 200km nollakelissä, niin mittari näyttää sitä kymppiä ja siellä pysyy.
     
  10. josu

    josu Gearhead

    25-30% menee enemmän
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laskinkohan joskus Puumalan Pistohiekalla rokkenrollpartyillä käväisemisessä menneen C2H5(OH) osuutta sen verran, että siitä olisi saanut vaihtoehtoisesti valmistettua 154 pulloa Koskenkorvaa. Onks se paljon tai vähän? Mulle riitti reissulla sixpakki kaliaa.

    Slantti on säädetty silviisiin perstuntumalta, että lambda pysyis pääpiirteissään alueella pl kaasupohjassa tarttee käyttää laskennallisia keinoja kun "liian rikkaalla" se voi näyttää "liian laihaa" myös. Laajakaistaisella tietty hienommin, muttei oo vielä tullut moista hankittua.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noniin, eilen sain mittarin paikoilleen ja ensimmäisen koeajon jäljiltä tulokset oli seuraavanlaisia:

    -ekalla ajolla tyhjäkäynnillä ~15, cruise-alueella 12.2-12.5 ja wot aika tasan 12.5

    -tyhjäkäyntiruuveilla tyhjäkäyntiseos n. 16.5, cruise-alue pomppi 12.5-13 ja wot täysin sama 12.5

    Eli ihan inan vaikutti tyhjäkäyntiseokset cruise-alueeseen varsinkin vielä 80km/h nopeuksissa mutta 100km/h ni oli sen 12.5.
    Joten olenko hakoteillä jos väitän että muuten ollaan hyvin lähellä mutta pitäs saada neulat joissa cruise-alue on vaan laihempi? Vedättämisen alussa afr oli n. 10-11 mutta sitten tasaantui tosiaan hyvin tarkasti sinne 12.5den nurkille. Joten laihentaakko koko alueelta pykälä vai pelkästään cruise-alueelta?

    Ajatuksia? o_O
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tyvestä paksummat neulat ja tarvittaessa tiukemmat jouset niille niin että voimarikastus tulee sopivan syvällä kaasunasennolla.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Niijoo! En tosiaan ollu ajatellukkaan että jousillakin pystyy pelaamaan tosiaan sitä cruise-aluetta, tai siis siirtymää power-alueelle :rolleyes:
     
  15. HT

    HT Gearhead

    Miten on säädöt edenneet?
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tän kesän ~4tkm aikana kulutus tippunut ~17l ->13l matkassa ja turbii ilukko ei lähtenytkään toimimaan solenoidin vaihdolla joten joko mulla on painekytkin sökö tai sit sähköpuolella härö, en oo ehtiny tutkimaan vielä.

    Seokset nyt muuten haarukassa 12,4-14,5 paitsi kun 2.kurkut aukeaa niin menee 10,9-10,5 eli aivan liian rikkaalle.

    Viimeisin muutos mitä ajattelin myös jatkojalostaa samaan suuntaan oli perusennakon tiputus ja säädettävällä alip.kellolla cruise-ennakoiden lisäys jolla oli positiivinen vaikutus sekä kuumastarttiin että cruise-alueen vääntöön.

    Nyt alkaa kelit olemaan aika viileät joten seokset on sitäkin suuremmalla syyllä olleet ok, mutta vielä pitäis pystyä matkakulutuksessa se pari litraa saamaan pois, toki turbiinilukko iso osasyy toistaiseksi. Tavoite olisi saada nyt sen verta hyviin säätöihin että ei tarvis ekana alkaa keväällä taas räpeltämään. Tosin seuraava vaihe seoksen laihentamisessa onkin sitten jo suutinjumppa ja se ei kyllä parkkiksella huvita vaan saa odottaa seuraavaan vapaa-vkloppuun.

    Nyt kaupunkiin muutettua keskikulutus työmatkoineen (~7km kaupungin läpi) on ollu siinä karvan alle 20l/100km ja minähän en siis ole tientukkeena ja kone ei pääse mun käytöllä karstoittumaan joten eiköhän tässä oikeilla jäljillä olla ;)
     
  17. HT

    HT Gearhead

    14,5 laihin seos matka-ajossa? Eikös siitä olisi vielä vara laihentaa ainakin 15,5, ellei enemmänkin jos vacuumiennakkoa on riittävästi.
    Oletko toisiosuutinjumppaa kerennyt tekemään, aika vahvalla menee WOT tilassa.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vinkki vähän teeman sivusta, mutta erinomainen apu kaasarin säätämiseen.

    Tein tuunaamaani Q-jettiin merkkivalot ensiöpiirien rikastukselle (power enrichment) ja toisiokurkkujen ilmaläpille rakentamalla sähköiset asentotunnistimet ja merkkivalot rattipylvääseen.

    Kun Power-mäntä nousee ja rikastaa ensiöpiiriä syttyy sininen valo, kun toisoilmaläpät aukeaa syttyy punainen valo. Sen jälkeen kaasarin säätö näiltä osin alkoi sujumaan. Vaati löysemmän Power-piston jousen ja paljon lisää toisioilmaläppien aukeamisen jarrua vastajousen säädöllä.

    Cruisailukaasulla auto menee vielä rikkaassa laidassa, mutta se on off-iddle kanavien avartamiseen liittyvä ongelma, avarsin niitä liikaa. Laitan niihin avarrettuihin restrictoreihin kuparijohdon pätkät "neuloiksi" rajoittamaan virtausta, yhdet jo laitoin sinne nousukanaviin. Se auttoi osaltaan mutta vähän väärällä tavalla kun rajoittaa myös ensiöpiirin ventureiden virtausta, mutta täytyy vielä laittaa toiset niihin varsinaisiin tyhjkäkäynti+off iddle kanaviin.
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu, auto olisi nyt siis suutinjumppaa vailla kun ehtis vaan tekemään, tässä kun on ollu muuttohommia ja kaikkea muutakin tällä kesää ni ei oo ehtiny ja nyt kun lähin tallikin on 45km päässä niin ei tosiaan parkkisremonttina kiinnosta :oops:
     
    Substitute tykkää tästä.
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laajakaista minunkin pitäisi kyllä hommata tuohon tarkoitukseen, perinteinen on vähän liikaa vain suuntaa-antava silloin kun seokset menee ohi mittausalueesta.

    Mutta rikkaalla käymistä kannattaa varoa, mulla alkoi kuulumaan kiertokangen laakeriääni ko. autosta loppukesästä ja osasyy voi olla se että kävi rikkaalla kevyessä ajossa. Bensaa öljyn joukkoon ja lopulta suodatin tukkeeseen. Mutta tää on harrastamista, onneksi huomasin äänen ennenkuin pahempaa (toivottavasti) tapahtui.

    Silleen vaan tuo seosmittarin mukaan rikkaalla meneminen, että tulppien väri (kotipihassa) on kuitenkin ihan optimaalinen vaikka kotipihaan täytyy ajaa puolitoista kilometriä kyläteitä pitkin.
     

Kerro tästä muillekin!