laakeriäänet moottorista, yleisiä ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja spad, 6.10.2005.

  1. spad

    spad Gearhead

    Lainaan tähän alkuun hieman kirjallisuutta: [Jussi Juurikkala: moottori, 1982]

    Yleisin moottorin sivuäänistä lienee venttiilikoneistosta kuuluva, yleensä tasainen naputus, joka ei ole erityisen voimakas, mutta seuraa moottorin pyörimisnopeuden vaihteluja. Tällainen ääni on helposti paikallistettavissa ja aiheutuu tavallisesti jonkun venttiilin liiallisesta välyksestä.

    Hyvin samantapainen ääni voi aiheutua venttiilinnostimen pohjan (nokkaan vastaavan pinnan) epätasaisesta kulumisesta tai hilseilystä. Se on kuitenkin tavallisesti jaksottainen, toisin sanoen se kuuluu jonkin aikaa seuraten silloin moottorin käyntinopeutta, mutta lakkaa välillä kuulumasta alkaen hetken kuluttua uudelleen. Tämä jaksottaisuus aiheutuu venttiilinnostimen pyörimisestä, koska vaurioitunut kohta joutuu nokan kanssa kosketuksiin vain jaksottain.

    Raskas, metallinen ääni, joka seuraa moottorin käyntinopeutta, on tavallisesti osoitus laakerivauriosta.

    Kampiakselin runkolaakerin vairio antaa yleensä voimakkaimman äänen, joka lisäksi kuuluu tasaisehkona naputuksena kautta koko kierrosalueen.

    Sen sijaan kiertokangen laakeri - joka vahingoittuu runkolaakeria herkemmin - antaa useimmiten ääntä vapauttaessa kaasupoljin pienen ryntäytyksen jälkeen mutta ei moottorin käydessä tasaisella nopeudella ja hitaasti.

    Männäntapin laakereilta tuleva naputus voi aiheutua joko tapin ja kiertokangen tai tapin ja männän välisestä liiallisesta välyksestä, Kummassakin tapauksessa se on melko kevyt. Myös männäntapin aiheuttama ääni kuuluu helpoimmin moottorin ryntäytyksen jälkeen. Jos se aiheutuu männän ja tapin välisen laakerikohdan vaurioitumisesta, se tavallisesti kuuluu vasta moottorin lämmettyä.





    Ja sitten seuraava tarina omalta kohdalta.
    Autossa on 2.8 V6 jokon kolmisen vuotta sitten vaihdettu ainakin männät ja öljypumppu, todennäköisesti myös laakerit. Vähän aikaa sitten alkoi kuulua aluksi hiljaista kalkatusta öljypohjan seudulta, viikon sisään ääni on tullut selvästi kuultavaksi. Koneen käynnistyessä ei ole mitään ylimääräisiä ääniä ja kone pitää ajaa ainakin haaleaksi että mitään kuuluisi. Ääni kuuluu alle 1700 kierroksen, sen jälkeen joko peittyy tai häviää.

    Äänipätkä lämpimästä koneesta:
    http://spad.myftp.org:1338/temp/fiero_sample.mp3

    Ääntä tutkimalla voi sanoa että se kuuluu 10 kertaa sekunnissa, taajuudella 2,5-3 kHz. Tyhjäkäynti on tuossa 950-1000, eli kampura pyörii 16 kertaa sekunnissa, nokka 8. Äänestä ei ole erotettavissa jaksokkuutta.

    Pitäisikö uskoa kirjallisuutta, että kyse on männäntapin luona olevasta viasta, vai luottaa kiertokankien laakereiden oleva loppu? Kiertokankien laakerit kun pitäisivät kylmänäkin ääntä.

    Alakerta olisi tarkoitus purkaa illalla, laittelen sitten kuvia laakereista ja infoa välyksistä. Huoltomanuaali antaa KK-laakereille 0.035-0.095 mm välyksen.
     
  2. spad

    spad Gearhead

    no HUH!

    Joskus utelin paljonko venakopissa pitää olla öljyä... vastaus oli että ei kovin paljoa. Siitä on varmaan puolisen vuotta ja kun ö-paineet oli normaalit niin mikäs siinä sitten...

    Nyt mä luulen tietäväni vastauksen. Enemmän kuin puoli vuotta sitten. Nyt on sentti, ehkä kaksi ja sen näkee virtaavan. Aikaisemmin siellä pohjalla saattoi sanoa olleen, mutta ei puhettakaan että se virtaisi. Paineet silti kylmällä koneella 70 psi, kuumalla 40-50 psi tyhjäkäynnillä. Nostajat ei ole pitäneet ääntä missään vaiheessa.

    Mitäs nyt?
    :(
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikö kukaan tiedä asiasta mitään?
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Veikkaisin vahvasti kk-laakeria, yhdellä kaulalla. Onko öljynpaineet tippuneet? Voiko stetoskoopilla paikallistaa kolinan? Hiljeneekö kun vetää oikean tulpanjohdon? Jos hiljenee, se on sen kk-laakeri.
     
  5. spad

    spad Gearhead

    KK-laakeri on todennäköisin vikakohde, tuossa on mun käsittääkseni jokaiselle veiville oma kaulansa. Öljynpaineet ovat kuten ennenkin mittarin mukaan mutta tosiaan - kanteen tulee nyt enemmän öljyä kun tovi sitten.

    Kolinaa ei ole paikallistettu sen tarkemmin, syystä että en mahdu auton alle sen vertaa että saisin pääni moottorin alle. Eikä ole ylipainoa, alle 70 kg ja yli 180 cm :D

    Tulpanjohtoja en ole irroitellut, kattia säästellen ja odottaen että pääsee nosturille. 2 kertaa jo missattu se mahdollisuus.

    Olisko ollut öljykanava tukossa, nyt paineet laski laakereilla ja se tuli kuuluviin? Ja miksi se ääni ei kuulu käynnistyksessä ollenkaan?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    kk-laakeri -on ilmeisesti jo kulunut yläpuolelta puhki ja on kiilautunut alaliuskojen sivuille .kahtena osana
     
  7. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    mikä kylläkin aika harvinaista,mutta mahdollinen,että kk-laakeri liuskat pyörähtää kk-alapään reiässä ja silloinhan laakerille öljyn tuova kanava tukkeutuu ja öljynpaineet ei todellakaan tipu,vaan mielumminkin lisääntyy,kun öljynpaineella on yksi linja vähemmän läpimentäväksi.ja vieraalle sen verran,että autoalalla 25v.aikana sadoissa useita satoja tuhansia ajetuissa moottoreissa ei ole tullut vastaan yhtään "läpikulunutta"
    kk-laakeri liuskaa.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lasketaanko tämä läpikuluneeksi?

    http://airfoto.fujikuvat.fi/album/rende ... height=449
    http://airfoto.fujikuvat.fi/album/rende ... height=449

    No okei oli se pyörähtänyt. Toista liuskaa ei enää löytynyt. :) Oli täysin äänetön kone ennen sitä viimestä kiihdytystä. :odroll:
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead



    Mä olen erimieltä Juurikkalan kanssa. Viimeksi koneesta meni melkein kaikki runkolaakerit, eikä kuulunut mitään ylimääräistä ääntä. Sitten on muutaman kerran mennyt kk-laakeri ja siitä kuuluu mieletön kalkatus, ääni kasvaa kalkatukseksi, joka kuuluu kilometrien päähän kun laakerivälys on kasvanut niin isoksi, että mäntä alkaa hakata kanteen.

    nimim. tupot paperinenäliinaa korvissa ajellut
     
  10. jukka63

    jukka63 1st gear

    samoja kokemuksia kuin edellisellä.
     
  11. spad

    spad Gearhead

    KK-laakereiden pitäisi kuitenkin kestää enemmän kuin 45 tkm. Juttelin auton edellisen omistajan kanssa ja hän veikkaisi nostajaa, tosin ääntä kuulematta. Jos se olisi asennusvirhe ei ne olisi kestäneet montaa kilometriä.

    Millä voisi varmistaa tai poissulkea nostajien mahdollisuuden?

    Uudet tiivisteet ja laakerit on noin 300 euroa, jos ottaisi koneen irti ja samalla työstäisi kanavat ja palotilat. Kesän ajotkin on jo tehty ja talveksi on toinen auto. Mutta purkaminen ei hyödytä jos ei tiedä missä vika...

    Toista venakoppaahan ei saa pois purkamatta imusarjaa, mikä sekin on yksi insinöörityön taidonnäyte :eek:
    http://pff.hostkansas.com/pffimages/200 ... _small.jpg
     
  12. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    tuota...

    Eikös sen vian näe sitten kun koneen purkaa??? :-?

    nimim. en minä mistään koneista mitään ymmärrä :odroll:
     
  13. spad

    spad Gearhead

    Sepä siinä kun mäkään en ymmärrä. Nyt jo toinenkin ihminen fiero-foorumilla väittää että se olisi nostaja. Mutta jos ne kaikki näyttää samalle kun sen purkaa, en mä ainakaan osaa testata sitä varmaksi toimiiko se.
     
  14. Ylli

    Ylli Gearhead

    Annan oman ääneni tälle "kokemukselle"
    Omasta hävis "reissulla" 7. ja 8. kiertokangen laakerit kokonaan. Tavallaan ne ei kulunut puhki :odroll: , mutta ne löytyivät öljypohjasta "soossina". Ja meteli on aika hlvetin kovaa, kannessa ei ollu osumia, mutta mäntä oli osunut kampiakselin vastapainoihin :D ! Tietysti tämä "prosessi" oli alkanut hiljaisempana naputuksena (ääni samanlainen kuin viallisessa nostajassa), öljynpaineet alhaiset tyhjäkäynnillä (5psi) ajossa (30psi)...pakko oli kuitenkin kotiin päästä....200km matkasta jäi se viimeinen 15km sit hinausauton varaan :odroll: ...Oppia ikä kaikki, vai miten se sananlasku menee!
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokemusta on sekä moottorista, jossa hydraulisia nostajia romahti ja toisesta, jossa oli kiertokankien yläpäässä sekä väljää että jumia. Molemmat kalkutukset seuraavat kierrosnopeutta.

    Jälkimmäisessä kolina oli niin kova, että se kuului mainiosti yli käyntiäänen, vaikka pakoputkista oli vaan peltisarjat paikallaan, ensimmäisestä tuskin olisi silleen kuullut vielä mitään.

    Siinä moottorissa, jossa nostajat simahti, oli myös kaikki laakerit finis, eli se erivärinen metalli oli tullut näkyviin. Öljynpainevalo ei kuitenkaan vinoillut yhtään. Tossa jälkimmäisessä öljynpaineet oli tietenkin ihan loistavat, kun kk ja rk laakerit oli ok.

    Kysyjälle: ensin kannattaa tarkistaa hydrauliset nostimet. Ne metelöi aika
    pahasti jos ei ole kunnossa. Vasta kun on todettu, että nostimet on ehjät, mutta kone kolkuttelee, purkamaan moottoria. Toisaalta nostajavikakin voi olla oire kulumisesta ja peruskunnostuksen tarpeesta, muttei välttämättä. Sellaisessa autossa, joka seisoo pitkiä aikoja, nostajat voi ottaa itseensä.

    Ammattilaiset muuten löytää stetoskoopilla ja painemittareilla vian kuin vian yllättävän täsmällisesti. American Servicessä ainakin onnistui pari vuotta sitten.
     
  16. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    tarkoitin lähinnä sitä, että mittaamalla ja vertaamalla tuloksia ohjearvoihin ymmärtääkseni löytää vian. Jos se kalkattaa niin siinä on joku vika. Käsittääkseni on järkevää korjata ennenkuin hajoaa enemmän=kalliimpi remontti.

    Siis minun ajatukseni toimintamallista... Avaa, katso silmämääräisesti rikkoutuneita osia, mittaa, vertaa ohjearvoihin,korjaa tarvittaessa,uusi kaikki tiivisteet, jakopää ja muut halvat kulutusosat... jos virität niin muista uusia myös pultit vahvemmilla.

    En kuitenkaan edelleenkään juuri mitään ymmärrä koneista :oops:
     
  17. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Tulpanjohdon vetäminen on vanha, varma analyysi
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Silmääräinen tarkistaminen ei aina onnistu ammattilaiseltakaan, saati sitten amatööriltä, eli usein vika on jo todella paha siinä vaiheessa kun sen todellakin silmällään näkee.

    Hydraulista nostajaa voi koittaa kokeilla niin, että koittaa painaa työntötangon puolelta kohti nokka-akselia. Jos nostin antaa helpommin periksi kuin muut periksi, se voi olla viallinen. Tosin tossa on monta monessa, nokka-akselin nokat sojottaa mikä minnekin ja muuta semmosta pientä. Nostajat pitäisikin saada testattua irrallaan.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itse(kin kantapään kautta oppineena) lähestyisin asiaa seuraavasti:

    1. Niinkuin edellä jo ehdotettiin, nyppäisin yhden tulpanjohdon kerrallaan irti. Jos ääni lakkaa, niin vika on tod.näk. kk-laakerissa ko. sylinterissä.

    2. Jos kohta 1 ei tuota toivottua (!?) tulosta, venttilikopat irti ja kone käyntiin. Sitten painelemaan käsin keinuvipuja tönärin puoleisesta päästä. Varovaisesti, ettei tule pipi! Jos ääni vaimenee, on viallinen venttiilinnostin/tönäri/vipa löytynyt.

    Myös muita mahdollisia äänilähteitä ko. tapauksessa voi olla, jotka kannattaa rajata pois ennen isompaa remonttia: pakosarjan tai imusarjan vuoto, vetolevy, bensapumppu, laturi, ohjaustehostimen pumppu, damperi...
     
  20. spad

    spad Gearhead

    Kokeilinkin vetäistä tulpanjohdon pois, mutta alkaa lyödä jakajan kopassa läpi niin kovalla äänellä että se toinen ääni on hankala tunnistaa. Eikä kemiran katti tai sytytysboxi varmasti tykkää. Pitänee laittaa tulppa keinokuormaksi.

    Toisen venakopan saa irti ilman taistelua, mutta siihen toiseen ei tahdo päästä käsiksi imusarjaa purkamatta. Nosturilla kuulostellen ääni vaikuttaa tulevan keskeltä öljypohjaa. Meisselillä lohkon kyljestä, tai oikeastaan mistään, ei kuunnellessa naputusta kuulunut. Imusarjan vuoto nostaisi tyhjäkäyntiä ja en oikein käsitä miten pakosarjankaan vuoto saisi lohkon / öljypohjan sisältä kuuluvan äänen aikaan. Vetolevyä en ole testannut, bensapumppu auton keskellä tankissa, laturi tai kompura se ei ole ja ohjaustehostinta ei ollenkaan.

    Ajatus koneen irroittamisesta alkaa lähestyä, tuo paikka kun on pirun ahdas remonteille...
     

Kerro tästä muillekin!