laakeriäänet moottorista, yleisiä ohjeita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja spad, 6.10.2005.

  1. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Terve spad,
    Toinen venttiili koppa jos lähtee hyvin irti,niin voisi kokeilla mitata "heittokellolla" paljonko on nostoa jokaisessa työntötangossa.Kulunut nostin/nokka löytyi omassa tällä tavalla.Tosin heittoa muihin nostimiin oli 2-3 mm,joten oli helppo huomata.Oli syönyt nostimen alaosan kupin malliseksi.Purkuunhan se tietty menee koko motti jos noin on käynyt,menee se nostinsilppu laakereihin ja kanaviin...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joko vika löytyi?
     
  3. spad

    spad Gearhead

    Kone on irti mutta auto makaa vielä sen päällä pukeilla. Kunhan sen nostaa pois pääsee aukaisemaan koneen. Todella vittumainen paikka irroittaa, vielä kun ilmastoinnin kompuran tulen jättämään autoon kiinni.

    Edes toista venakoppaa ei saa koiranluun ripustuksia purkamatta pois. Ja samalla voi siistiä kanavat, joten ajattelin irroittaa koko tekniikkapaketin saman tien. Seuraavalla kerralla olisi tarkoitus palata laakerivälykset ja nokan kunto tietäen.
     
  4. spad

    spad Gearhead

    Tekniikkapaketti on vihdoin irti ja imusarja purettu. Auton perää piti nostaa noin 1,5 metriä että tekniikka mahtui tulemaan pois. Kivoja kuvia siitä tulossa...

    Venavälyksien ohje on kiristetään kunnes ei sormin pyöri + 3/4 kierrosta. Oli 1 tai 4 sytytysvuorossa, kaikki paria tönäriä lukuunottamatta pyörivät sormin ja keinuvivut heiluivat kevyesti liikuttaen. Metsässä ollaan, mutta ei kauhean pahasti.

    Laturin laakeritkin osoittautui viallisiksi, mutta se olisi enemmä rohiseva ääni. Joka tapauksessa se kunnostetaan. Vesipumpun vaihdoin vuosi sitten joten se on ok.

    Kuiteista en löytänyt laakereita, ei siis ole tietoa milloin ne on vaihdettu, vai onko vaihdettu ollenkaan. Pitänee katsoa ne plastigagella. viikon päästä.

    Riittäisikö liian suuret venavälykset syyksi?
     
  5. spad

    spad Gearhead

    oho!

    C372 kävi pistäytymässä, ja tunnetusti GM-mies tietää heti mistä on kyse. Jakopään ketju on venynyt. Kampuraa pitää pyörittää 10-20 astetta ennen kun nokka lähtee liikkumaan. Räikällä pyörittäessä tätäkään ei huomannut.

    No anyway, ääni kuulostu just sille mitä etsittiinkin. Uusi ketju + rattaat maksaa 60 tai 100 egeä, riippuen haluaako vakion vai high performancen. Vielä laakereiden tarkistus, kansien kanavien siistintä ja pääsee kasaamaan konetta. Peltisarjat hitsailee samalla kasattaessa ja keväällä pitäisi kone nostaa takaisin kyytiin.

    Pikkuvika, helppo korjata
    :D
     
  6. spad

    spad Gearhead

  7. spad

    spad Gearhead

    Hölmöähän se on yksin puhua, mutta äskeisestä osoitteesta löytyy loput purkukuvat, videopätkä siitä löysästä ketjusta ja kuva huonoimmasta laakerista.

    Missä vaiheessa tulee raja missä laakerit vedetään alikokoon? Onnistuuko kampuran kiillotus kotikonstein, vai pitääkö roudata se koneistamiin? Huonoimmassa kaulassa tuntui kynnellä juuri ja juuri kampuran pinnassa jälki.
     
  8. spad

    spad Gearhead

    Hienoa, hienoa...

    Kampiakseli on alikoossa. Tarkalleen ottaen 0.016" alikoossa, tekee meikäläisittäin tutummin 0,400 mm. Kaikki laakerit tuntuu löytyvän .010 välein, eli tarvitaan löytää joko tämä sama alikoko tai käyttää kampura koneistamolla 0.020" alikokoon sorvaamassa. Alkaa tuntua, että sinne meni kuukauden opintotuki... :|

    EDIT:

    Kampura on ihan STD-koossa, menee kiillotuksella. Hieno homma, tästä hyvästä voi vaikka ottaa virinokan ja uudet venajouset :)

    Olisi pitänyt ehkä ensimmäiseen viestiin kirjoittaa että kyseessä on 2.8 V6 Camaro, olisi joku uskaltanutkin vastata...
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest


    Silloin toinen viesti olisi ollut "Vitun homo! VAihda siihen KASI! :mad: :mad: Kutonen on ihan paska!1!1!!!" :wc: :wc:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onhan se paska mutta sitä vastaavasti tehoton ja huono viritysaihio.
     
  11. spad

    spad Gearhead

    Eroa Camaron koneeseenhan on isommissa venttiileissä (36 / 44 mm), nokassa (+10 astetta, hieman nostossa) ja imusarjassa.

    Paikalleen ajattelin laittaa Edelbrockin performer Plus -nokan ja nostajien sarjan, 204 / 204 astetta @050" , ja 0.420 / 0.440 nostoa vakio vipusuhteilla. Vai onko kellään huonoja kokemuksia Edelbrockin nokista?
     
  12. spad

    spad Gearhead

    Kaksi kiertokangen alapäätä oli koneistuksen tarpeessa. Aluksi epäiltiin, että alapäät olisivat menneet sekaisin mutta niin ei ollut kuitenkaan käynyt. Hyvä vaan, että asia tuli tarkastettua. Kuopion moottorikoneistamo on tehnyt tähän asti erittäin hyvää duunia, ja asiakaspalvelukin pelaa.

    Eroa kevyimmän ja painavimman kiertokanki/mäntä-yhdistelmän välillä oli 20 grammaa. Hieman lähemmäs niitä voi saada, mutta ihmetyttää miten ihmeessä joku on tällaisen koneen kasannut 3 vuotta sitten. Edellisen omistajan mukaan joku Hoffrenin jobbari Kuopiosta...

    Mä en ainakaan uskaltaisi laittaa takaisin kulunutta ketjua, vanhoja 18 vuotta vanhoja alakerran laakereita tai yhtä kovin eripainoista mäntää.
     
  13. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Moronnääs!

    Oliko teillä puhetta,että paljonko koneistamo velottaa per kaula, ihan tulevia varten kyselen...
     
  14. Petri K

    Petri K 1st gear

    Nuo männät voinut olla noin jo tehtaalta asti. Ameriikan pojilla ei aina niin väliä kunhan pyörii. Aikanaan kun oman stanukokoisen 440:sen availin oli puolet männistä väärin päin koneessa. Enkä oikein jaksa uskoa että joku olis tuota viittinyt rengastella ennen minua.

    Ot:nä vois ihmetellä tätä nykyaikaa kun on kaikilla firmoilla tietokoneet laskemassa mitä mikäkin osa kestää, ja kuitenkin kaikki kestää aina vain huonommin.
     
  15. spad

    spad Gearhead

    Kampiakselin kaulojen mittaus (10 kpl) teki muistaakseni 15 euroa, ja kiillotus 5 € / kaula, sisältäen edellä mainitun mittauksen.

    Kiertokankien mittaus oli 10 euroa / kiertokanki. Alapään korjaaminen oli suunnilleen 22 € / kpl. Jos mäntiä pitäisi vaihtaa prässillä, se kustantaisi suunnilleen 15 egeä / mäntä, tai jos mäntä pitäisi saada ehjänä pois, taisi olla pari egeä yli 20 €. Noin muistikuvien mukaan.

    Auton mukana tuli siis kuitti kuudesta männästä, 2003 päiväyksellä. Myyntipuheetkin olivat kertoneet, että kone on viimeisen päälle. (...ainakin jonkun mielestä)
     
  16. spad

    spad Gearhead

    Lisätään vielä hintatietoihin, että neljän nokan laakerin vaihto maksoi about 50 egeä ja lohkon pesu 20 egen luokkaa. Edelleen varsin kohtuuhintaista. Osat olisi saanut aina seuraavaksi iltapäiväksi, mutta kun mulla ei ole kiirettä annoin useamman päivän aikaa.

    Ehkäpä teimme liian hätäisiä johtopäätöksiä ketjun suhteen, paska se oli mutta ilman kiertokankien tutkimista olisi vika jäänyt koneeseen. Kiristäkää kiertokangen alapäät momenttiin ilman laakeriliuskoja AINA, ja tutkikaa jääkö sivulle rappuja. Halpa ja helppo tapa olla lähes varma...
     
  17. spad

    spad Gearhead

    On se saatana.

    Kannet oli venapajalla ja tarkoitus oli päästä viikonloppuna kasaamaan. Nyt kuitenkin todettua että molemmat kannet halkeilleet venttiilien seetien välistä ja tulppaa kohden. Minä kun olin jo voiton puolella...

    Alukannetkaan ei ole poislaskettu ajatus, niillä puristukset vaan on yli kolmentoista ja koko yläkerta ruiskuineen kokisi muutoksen. Kannet ei ole pahan hintaisia mutta niiden roudaaminen jenkeistä on. Ja mikäs takaa että ne olis yhtään paremmassa kunnossa...
     
  18. spad

    spad Gearhead

    http://spad.sytes.net/naytakuva.php?tie ... acks01.jpg
    http://spad.sytes.net/naytakuva.php?tie ... acks02.jpg
    http://spad.sytes.net/naytakuva.php?tie ... acks03.jpg

    Turhauttavalle tuntuu yksin kirjoitella tähän yksikseen. Toivottavasti topicista tulee olemaan apua jollekin, jossain hämässä tulevaisuudessa...

    Alukannet ei tule onnistumaan ilman hyvin suuria muutoksia. Hakusessa siis rautakannet. Paja veikkasi todennäköisyydeksi löytää ehjät kannet pyörivästä koneesta 50-50... :|
     
  19. jukka63

    jukka63 1st gear

    auttakaa nyt "OPEL" kuskia,jollakin lyötyy kuitenkin tietoa näistä moottoreista.kusessahan on,aika syvällä,hilloo on mennyt sikana.tulevaisuus=siirryn cheva koreaan :rotfl:
     
  20. C3 72

    C3 72 Gearhead

    Vielä se iloksi muuttuu.Kannet kasaan,mutka putkiin ja menoksi :wink:
     

Kerro tästä muillekin!