Laakerien valaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Roadster34, 23.6.2011.

  1. Roadster34

    Roadster34 Gearhead

    Valaakohan kukaan suomessa valkometalli (babbit) runkolaakereita? Kyseessä on 1934 Ford v8. Tai onko joku tehnyt itse? Siis ei mitään irto liuskoja vaan paikoilleen lohkoon valettavat laakerit.
     
  2. Buick55

    Buick55 Gearhead

    :lol:
     
  3. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ainakin allaoleva tekee valkometallilaakereita

    www.kotkankonepaja.fi
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Hei

    -34 B-4-koneissa on erilliset liuskat, mutta onko tosiaan kaseissa valetut?
    ainakin 21-pulttisessa on liuskat:
    Crankshaft Main Bearing Set - 85 HP V8 - 21 Stud Engine .

    Ei sulla olisi -34 etuiskareita myyntiin asti?
    hannu -0400566960
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Onnistuskohan meillä? VÄHÄN isompia laakereita kyllä valetaan. Mut teet keernat ja valat itse. Mut onnistuuko lappeella runkolinjan veto. Ei taida olla konetta?
     
  6. Kaukaalla vanhat ässät valoi valkometallilaakereita hinaajan koneeseen keskipako valuna , ainakin Melasen lauri on ollu siinä opissa.... Ainakin linko on kait olemassa vielä tosin nythän koko paja on jotain hemmetin ulkoistettua työvoimaa täynnä.
     
  7. Roadster34

    Roadster34 Gearhead

    v8:iin tuli vasta '37 liuskat ja muutenkin vähän fiksumpi konstruktio, sen takia näitä vanhempia ei kai kukaan rakentelekaan...ja osia on siten vaikeampi saada. Jotenkin vaan tuo vanha moottori on kauniin näköinen ja kiinnostaisi opetella noita vanhoja metodeja ja valaa itse laakerit ym. Nettiä kun selaa vaikka "babbit bearings" haulla niin löytyy kyllä kuvia keernoista ja tietoakin ym. Mutta purin moottorin äsken osiksi ja totesin sen olevan kaikinpuolin loppu, joten pitänee siirtyä uudenpaan aihioon.

    Eikä ole iskareitakaan.
     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mulla Tatrassa on alunperin teräsrunkoon keskipakona valetut punametallilaakerit ja Virtasen moottorilla Salossa olis ollu sellaista putkeakin mutta he ehdottivat että sorvataan laakerit vastaavan nimellishalkaisijan (tässä tapauksessa Scania) liuskoille sopiviksi-> on hyvät ja voi vaihtaa. Eli voisko samalla periaatteella toteuttaa?
     
  9. jawa250

    jawa250 1st gear

    Valetaan kaiken kokoisia laakereita laivoihin ja voimalaitoksiin myös veneisiin,pumput,koneet,yms..
    intermarine.fi
     

Kerro tästä muillekin!