Saako jossain juotettua lisää laakerimetallia, pitäisi tehdä "ylikokolaakeri". Päittäisvälyst liian iso ja pitäisi kasvattaa ainevahvuutta. Tiedän että jossain joskus on tehnyt.
Taitaa olla helpompi hitsata lisää tavaraa akselinpuolelle. Ainakin jos on kyse tavallisesta kampiakselista.
440 Takokampura ... ja on kiinni moottorissa ... joka kiinni autossa ... joka on tallissa jossa ei liikaa tilaa, vapaata tilaa n. metri, pituussuuntaan. Tuli vaan ajatus että olisi "korjannut" laakerin ja sitten tulevana talvena purkanut ja korjannut "oikeasti". Kone on ihan käyntikuntoinen, mitä nyt öljypohjan vaihdon yhetydessä menin kurkkaamaan laakerien kuntoa. Miten takoakseli reagoi hitsaamiseen? Ei kai merkittävässä määrin, ei oo kilpamoottori/auto eikä sellaiseksi tule muuttumaankaan.
Moottorikoneistus T&H Aaltonen mäntsälässä teki mulle ylikokoisen päittäislaakerin chevyn pikkulohkoon joskus herran vuonna 2012... Oli siis perus alikokorunkolaakeri mihin juotti lisätavaraa päittäislaakeriin kohdalle kun oli kans kampurasta hävinnyt kamaa. Soita sinne ja kysy: 019 687 1486
No jos se on esim amerikkalaisen 4340-standardin mukaista, niin se on lähellä eurooppalaisia crmo-akseliteräksiä. Hiilipitoisuus on korkeahko joka hankaloittaa hitsausta. Sille on varmaan myös tehty jotkin lämpökäsittelyt. Niiden jälkeen hitsatessa säröjen syntymisen riski on suuri.
Mikä tommosen tolkuttoman päittäisvälyksen aiheuttaa? Mulla oli kanssa Moparin isolohko syöny varmaan useamman millin välystä. Tääkin kävi ilmi vasta kun moottori meni muuten purkuun, mutta mitään oireita ei ollut sinä vähänä aikana mitä kerkesin ajaa/käyttää.
Soitin ... periaatteessa onnistuu, ei vaan ollut kovin innostunut tekemään, kun on riski että irtoaa täyte!? Museovehkeisiin kuulemma silloin tällöin tekvät. Suositteli "oikeaa" korjausta ... kampiakselin täyttö hitsaamalla. Ei millään tahtoisi nostaa pataa pois, mutta laakerointia kaipaisi muutenkin, joten eiku hommiin.
Juu, tarvis selvittää syy tapahtuneeseen, onko loota tai turbiini vammautunut?! Mikä työntää kampuraa eteenpäin noin???
Manuaalissa se on painelaakeri joka työntää eteenpäin, kun kytkintä painaa, mitä vahvemmat jouset asetelmassa, sen enemmän vauhtipyörää työnnetään eteenpäin... Automaatissa turbiini joko kun kierrokset kiihtyy tai kun kierrokset tippuu (en tiedä, en ole perehtynyt), kumpaas suuntaan se turbiini sitten liikkuu, tosin siellä on vetolevy joustamassa, mutta jos se turbiinin keskiklunssi pohjaa, niin työntäähän se kampuraa eteenpäin...
Joo, periaatteessa noin, mutta joku syy siihen on, että se kuluma alkaa, niin kauan kuin öljykalvo on kampuran ja laakerin välissä, kestää se sen...
Automaatissa ei tarpeeksi välystä vetolevyn ja turbiinin välissä asennettaessa turbaano paisuu äx määrän käytössä. Sitä varten ne anti ballooninki levyt niissä kalliimmissa limpuissa . En mää mitään tiedä kyllä nuista invaliiti toosista.
Jos kampurasta jo syönyt rautaa pois niin todennäköisesti pintakin jauhautunut epätasaiseksi tai jopa karheaksi silloin se ylileveä laakerikin kuluis hyvin äkkiä
Kampura voi olla "leikannut" nokkakolarin jäljiltä. Oon itse joskus tuottanut tolla viisiin päittäisvälystä koneeseen - meni koko auto samalla kertaa. En huomannut sitä välystä purkaessa ja asensinpa sen moottorin seuraavaan hylsyyn. Ja reissuun. Hyvin se A904 sietää kampuran "kävelyä" sen puoli senttiä, minkä muussautunut päittäislaakeri antaa varoja. Kiertokangethan joutuvat vaeltamaan männäntapeissa saman verran. Käytiin sillä koneella Hki-Lausanne-Hki, kun ehdittiin Finnjetillä yli, ennen kuin oivalsin, miksi jakopää ääntää jarrutuksissa.
Samoin etummaisten pulttien irrotus hiukan haasteellista ja varsinkin kiristys momenttiin, isokorisessa ei ole erillistä moottoripalkkia... Öljypohja tulee pois kyllä, ihan millimetripeliä mutta tuli. Pata on jo pois, huomenna purku ja kampura koneistamoon. Tuleepahan laakeroitu alakertakin, ja päätystefat uusittua, vaikkei vieläkään vuotaneet, ainoa että nokan takapään proppu vuotaa öljyä ... liekö hiukan vinossa tms, alapuolelta näytti ihan stefan vuodolta!? Tai 3k€ tiskiin ja stroukkikit ... lupasin tosin rouvalle olla virittelmättä ... isommin ... Mutta jotain hyvääkin, ompahan kivempi vaihtaa ohjaussimpukka uuteen Ja kuten oletus oli ... matching # kone! Ja laakeri jäi ... jää täyttämättä, tosin periaatteessa onnistuu.