lähtee ku purkka tukasta... koneen vaihto...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant6, 15.5.2002.

  1. Slant6

    Slant6 3rd gear

    Nyt olisi tyrkyllä moparin 400 isolohko, joten ajattelin heivata kutvosen verkonpainoksi ja laittaa vähän eriluonteisen tekniikan autooni (-66fury)..
    Elikkäs: Kannattaako edes hommata ko. konetta, eli onko kuinka eksoottinen/kallis rakentaa ja saanko ympättyä kutosen jatkeena olevan 3-lovisen manuaalin siihen jatkeeksi vai pitääkö laittaa 727 tai jotain muuta? Entä pituus? meneekö 400+727 paketti suoraan kutosen ja manuaalin tilalle ilman kardaanin lyhennyksiä/pidennyksiä? Summasummarum: onko järkee vai ei???
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    400:n on ihan tavallinen moparin isolohko, joten palikkaa siihen löytyy ihan normaalihinnoilla. 400:t ovat kaikki vakiona matalapuristeisia koneita, puristuksia nostamalla, miedolla viri nokalla ja kevyellä kansien porttauksella (ohjeita saa parillakymmenellä eurolla, niistä saa ihan kelpo menijöitä.
    Koneen kiinnikkeet joudut itse rakentamaan, peltisarjoja voi olla vaikeita löytää, lootan tarvitsee olla isolohkon oma joko 727 tai isolohkon manuaali kytkinkoppa, tarvitset myös lootaan sopivan kardaanin joukin ja lootat ovat pidempiä kuin kutosen vastaavat. Lisäksi jäähsyttimen pitää olla riittävä. Onko järkee? On!
     
  3. lake ender

    lake ender Gearhead

    Kone on suht. eduliinen rakentaa. Ei tietty mikään letukan pikkulohkon veroinen, mutta osia saa ja valikoimaa löytyy.
    Itse laitoin omastani(440) kaiken kuluvan uusiksi, koneistukset ja osat kustansi n.8000 mk. Tämä vakiokamoilla, viriosat on sitten erikseen.
    Kutosen kolmilovinen ei kyllä käy isolohkon perään eikä kannata laittaakaan. 727 saa halvalla ja toimii hyvin, mitä nyt tehoa hukkuu. Shifterin joudut rakentamaan tietty.
    Furyä on tehty 383:sella, joten sellaisen palkkeja yms. kannattaisi käyttää jos vain löytyy. Joudut laittamaan tod. näk. jarrut isolohkoversiota vastaavaksi ja vääntösauvat kannattaa vaihtaa. Kirjallisuutta löytyy varmasti mitä eroja isolohko ja kutosversioissa on.
    Kannatavuudesta sen verran, että ei mikään auton rakentaminen kannata, mutta eihän harrastamista rahassa lasketakkaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos lähtee kuin purkka tukasta, niin paljon parempi on jos lähtee kuin lintu kämmeneltä. Siitä rajumpi on kun lähtee kuin hammas suusta. Kellään ei ole enää mitään sanomista, jos lähtee kuin kynttilä vitusta.
     
  5. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Jaahas, että isolohko 66-Furyyn. Mikä ettei!
    Huomaa, että 400-bb tarvitsee painot turbiiniin. (Samat kuin 440 valuakselilla)
    Automaatin kanssa helppo homma, mutta manuaalilla aika savotta. On totta, että joudut tekemään kiinnityksiä, mutta palkkia et voi samalla tavalla vaihtaa kun A, B ja E koreissa. Katsos kun 66 Fury on C-kori, ja siinä on eturunko. Hommaa tulee olemaan, mutta jos voima kiinnostaa, niin mikä ettei.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Alusta on heavy duty, suomivekotin kun on ja jarrutkin on joka kulmassa järeintä kaliiperia... Onpa tässä kutos häksättimessä tehtaalta lipsahtanu 8 3/4 lukkoperäkin. =)
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Aivan, jarruja ei tarvii muuttaa. Mutta se taas perustuu siihen, että ovat samat kutosella ja isolohkolla. Mulla oli kutos Furyssä paksummat vääntösauvat mitä tossa isolohko Polarassa silloin kun se tuli. Lukkoperään en oo noin vanhassa kutosautossa törmännyt.
     

Kerro tästä muillekin!