Lämmitin sitruunahappoaltaaseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Swine, 20.10.2006.

  1. Swine

    Swine Gearhead

    Muistaakseni joku kertoi joskus täällä miten lämmitti sitruunahappoallasta autotallissa.Ei sitten pistänyt silmään,haulla koitin etsiä aikani..
    Jonkunsortin vastussysteemi siinä oli.Muistuuko kellekään mieleen?
     
  2. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

  3. Rodman

    Rodman Gearhead

    Oli käytössä maatilalta poistettu tilatankki, johon tein tavallisesta vesijohtoputkesta kehän ja porasin reikiä, paineilmaliitin siihen ja tiputin astian pohjalle. vastuksina oli tavallinen metritavarana saatava lämmityyskaapeli mitä käytetään lattialämmityksissä.

    Kaapelin voi kääriä siihen paineilmaputkiston ympärille, pitää tietysti varoa ettei laske lohkoa siihen päälle.

    Tosin tämä ei ollut sisätiloissa vaan ulkona kesäkäytössä.

    Paineilma voi olla jollain ajastimella.

    lohko+ kannet oli varmaan kuukauden siellä tosin lämmitystä ei ollut päällä jatkuvasti.

    Pitää parannella ensikesänä lisää.
     
  4. Swine

    Swine Gearhead

    Kiitoksia,tämä oli uutta tietoa sillä ihan tätä en hakenut.Mutta on tästäkin apua.Itsellä töistä lahjoituksena saatu 1000l muovikontti,jonka "choppasin" hiukan kompaktimman kokoiseksi.Peltiosia kun olisi lähinnä tarkoitus hapotella,niin siinä nyt ei tarvita mitään (useita)satoja litroja happoa.
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Olin pitkään sitruunahappo fani. Hankaluutena pidin isojen peltiosien putsaamisen kalleutta (paljon vettä ja happoa). "Löysin" kesällä elektrolyysin. Edullista hapotuksiin verrattuna. Muutaman sadan litran satsi maksoi veden lisäksi 4,50 Euroa (litra kidesoodaliuosta). Virtalähde oli lainassa.

    Mitenkäs tämä liittyi topicciin? Ruoste pois.

    P.S. Elektrolyysiastiaakin voi lämmittää...
     
  6. Swine

    Swine Gearhead

    Elektrolyysiin pohjautuvasta prosessista on saatu leipä pöytään melkein 8 vuoden ajan,joten ei ole outo menetelmä.Itse olen kotiolosuhteissa kokeillut myös elektrolyysiä,toimiva menetelmä.Homma kaatui vaan siihen ettei mistään saanut hommattua hyvää virtalähdettä.No,yksi kaveri tyrkytti viime viikolla sellaista,joten saa nähdä...
     
  7. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Kertokaa lisää miten tuo elektrolyysi toimii ja millainen virtalähde pitää olla?

    Sitruunahaposta. Prima mausteista saa nähtävästi tilata ryhmätilauksia nykyään. Sitruunahapolle hinta näytti olevan 8.60 E / kilo. En tiedä, että oliko hinta verollinen vai ei. Uskoisin, että jos tilaa isomman määrän kerralla, niin eivät kieltäydy myymästä.

    Saimme kerran Mauste-Sallisen maustetukusta tutunkauppaa sitruunahappoa vielä halvemmalla. Olisi pitänyt ottaa enemmän kun kerran oli mahdollisuus. Eivät kuulemma myy yksityisille. Mietin, että jos sinne soittaa, että heippis olen yksityinen asiakas, mutta myyttekö minulla 50 kiloa sitruunahappoa, niin miten mahtais käydä. :odroll:
     
  8. ruuvari

    ruuvari 2nd gear

    Jatkan vielä. Joskus jossain lehdessä oli artikkeli kotikonstein tapahtuvasta sähkösinkkauksesta. Siinä oli akkulaturia, lipeäliuosta ja sinkkipalaa, mutta olisiko jollakulla tarkempaa tietoa miten homma saataisiin toimimaan.
     
  9. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mä olen ostanu sitruunahappoa paikallisesta maataloustuotteita myyvästä kaupasta. En muista mitä maksoi, mutta halpaa oli ainaki mun mielestä. Sitä käytetään muistaakseni porsaiden imetysvieroitukseen, vai oliko se johonkin vatsavaivoihin. En muista, mutta...

    Elektrolyysi on siinä suhteessa paljon parempi systeemi, että se poistaa kuulemma metallista kaikki paskat maaleja myöten. Kaveri on käyttäny sitä vuosia ja putsaa sillä metodilla mm. vanteita yms. Virtalähteenä hän käyttää tavallista akkulaturia. Eikö niitä sa honkkarista suht halvalla. :lol:
     
  10. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ostin sitruunahappoa Agrimarketista, viiden kilon jauhepurnukka maksoi jotain 30 €. Ottivat vähän ekstraa kun ei kuulunut perusvalikoimaan vaan tilasivat varta vasten. Olisi saanut myös 25 kg säkeissä, olisi tullut varmasti huomattavasti halvemmaksi mutta tuo 5 kg tuntui sopivalta. Purnukan kyljessä puhutaan tosiaan jostain sikojen ripulilääkkeestä :D joten ostoksesta saa mielenkiintoista keskustelua aikaiseksi esim. kotijoukkojen kanssa.

    2% liuosta olen käyttänyt, saman liuoksen pitäisi kestää toimintakykyisenä jotain 3 vuotta. Lämmittämistä en ole ajatellut mutta olisiko se talvella tarpeen? Taitaa jäätyä happoastia klöntiksi pakkasessa jollei siirrä lämpimään? Talvella olisi tarkoitus kokeilla mahtuuko 283 lohko astiaan.

    Muovisen Kemira-tynnyrin lämmitysideoita saa antaa...
     
  11. dirty

    dirty 1st gear

    Sen verran varoitukseen sanaa noihin sitruunahappo liotuksiin... Näin viime kesänä Fordin lohkon joka oli ollut kylvyssä vajaan viikon. Romurautaa tuli. Jousiteräs menee pilalle myös.. Tästä on varmaan kirjoiteltu... Ja jokainenhan tekee omilleen mitä tahtoo... Ihan tavallisella jousialuslevyllä on hyvä kokeilla.. Lohkojen valuisissa on varmaan erilaisia seoksia joten toiset lohkot eivät välttämättä näytä kärsivän pintapuolisesti...mutta miten liene esim. kannen pulttien kierteiden harjat.... yms... Turvallisin tapa jos pitää hapottaa on varmaan tiivistää vesitilat ja hapottaa vain ne ???
     
  12. 251265

    251265 1st gear

    Eikö toi fosforihappo olekaan enää muosissa?? :eek:
     
  13. Swine

    Swine Gearhead

    Pöpilistin numerossa 7/2004 oli hyvä artikkeli ruosteenpoistosta kotikonstein.Melko hyvin esitettiin miten elektrolyysi & sitruunahapotus toimii.Artikkelissa varoiteltiin ettei jousiteräksiä yms.karkaistuja kappaleita kannata puhdistella näillä menetelmillä,karkaistu pinta haurastuu.Kevytmetalliseoksien puhdistamista ei kielletty,mutta kehotettiin varovaisuuteen sillä kidesooda ja sitruunahappo syövyttää kevytmetallia.Sitruunahapon kanssa lutraamisessa on se etu ettei prosessia tarvi valvoa,palikat saa muhia rauhassa jokusen päivän eikä tarvi kytätä altaan vieressä.
    Itse kokeilin kesemmällä poistaa työmaalla kromia lipeällä mopedin öljytankista,tuo tankki oli joutilas koekaniini.
    Aika heikolla menestyksellä onnistui,kromi lähti kyllä suurimmalta osalta tankista...
    Mutta niin lähti öljylinjojen lähdöistä kierteiden harjat.Tuli ainakin opittua miten venäläisiä pystykierteitä voi tehdä kemiallisesti :odroll:
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kysy rakennustarvikeliikkeestä vastusta jolla muurarit pitää laastin talvella sulana ... Tai siis sillä vesi lämmitetään (usein juuri niissä muovisissa tynnyreissä).
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Sähkökiuas sinne altaaseen vääriäppäin, muttei niin syvään että vastukset menee uppeluksiin...voepi lämmitä liikaakin kyllä... :D
     
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Googlettakaa "rust removal electrolysis" jo tulee faktaa lontoonkielellä...
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kyllä esim. alumiini kestää oksidikalvonsa ansiosta melkoisen hyvin happojen vaikutusta. Emästä taas ei huonostikaan. Käyttäytyy justiinsa päinvastoin kuin teräs.
     
  18. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Tuli ostettua tota sitruunahappoa 25kilon säkki ja kun sitä ei itsellä kulu puoliakaan niin nyt olis myynnissä happoo 5e/kg. En ala lähetteleen postissa mutta Tampereelta voipi noutaa ketä kiinnostaa. 0400-678418
     
  19. Lassard

    Lassard Gearhead

    Ostin Imatran romutorilta sitruunahappoa kanssa, ja myyjä antoi muutaman fiksun tuntuisen neuvon:

    1. Kun sekoittaa hapon tapettiliisteriin, niin sillon siitä tulee hyytelömäistä, ja helppo levittää pinnalle. Ei tarvi upottaa paljuun.

    2. Laskee käytön jälkeen hapot kahvinsuodattimen läpi, niin kaikki se raegoiva muju jää siihen, ja happo pysyy paremmassa terässä.

    3. Pitää vuorokauden sitruunahapossa, pitempi aika voi kääntää reaktion toiste päin ( varmaan niin, että se ei enää pelkistä rautaa, vaan alkaa hapettamaan?)
     
  20. Pitu

    Pitu Gearhead

    Mikä oli tolla tuote merkkinä/pakkaajana? Itse kun Porin Agrimarketista kyselin, niin pyörittelivät vain silmiään. Sama k-maataloudessa..
    Sitruunahappona kyselin ja mainitsin käyttettävän tohon sikojen lääkintään..

    Ei noi laiskat myyjät muuten tilaa mitään, jos ei itse tiedä kauppanimeä ja pakkaajaa..
     

Kerro tästä muillekin!