Lämmitys katetulle lavalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HooDee, 1.12.2005.

  1. HooDee

    HooDee 1st gear

    Eli jos tässä innostuu pick-upin ostamaan niin onnistuuko katetulle lavalle järjestää lämmitys jotenkin ja jos onnistuu niin kuinka on helpoin toteuttaa?
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    pakokaasulla. kuorma-autotyyliin lämpölava
     
  3. HooDee

    HooDee 1st gear

    Jahaa..?Mulle asiat täytyy selvittää aika yksinkertasesti, en ole autoasioissa välttis mikään Einstein :lol: Eli miten tuollanen toimii käytännössä?
     
  4. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Pakoputki sykyrälle lavan alle kiertelemään..
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Miksi siellä pitää olla lämmitys, matkustaako siellä joku? :eek:
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Turvallisempi on laittaa vesikiertoinen lämmitys, sellaisia tarvikelämmittimiäkin on myynnissä, joka olisi sinne kohtuu helppo kokastaa. Tai sitten poltto-ainekäyttöinen ilmapuhallin kehiin.

    Tosin mikä on haluttu lämpötila sinne lavalle, eristämättömänä lämpöä karkaa melko paljon.
     
  7. malonari

    malonari 1st gear

    Olisko kaasulämmitin jotain ? Ei kait siel lavalla ihmisiä kuljeteta ?
    :eek: kaasulla sais aika halvalla lämmitetyä mut kosteus voi olla riesana
     
  8. HooDee

    HooDee 1st gear

    Heh..koiraa olis tarkotus kuskata ja talvella voi tulla hiukka kalsa. Joskus saattaa joutua jättää koiran yöksi autoon nukkumaan jos on leirillä niin siks kyselen. Eli jatkuvaa lämmitystä ei tarvita, monet käyttää sisätilan lämppäriä jos on paku (riittävä lämmitys kyllä).
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos koiralle lämpöä niin laita ainakin uretaani/styrox levyt pohjalle eristeeksi.
    voi olla muuten ankeaa maata peltilavalla.

    Ja tosiaan sisätilanlämmitin on varmaan paras ratkaisu auton ollessa parkissa.
     
  10. HooDee

    HooDee 1st gear

    Tottakai, siis eristetty kuljetushäkkihän sinne tulee, en nyt koiraa ajatellu lavalle pyörimään laittaa :eek:
     
  11. AJ

    AJ Gearhead

    Miten olis jostain pakettiautosta tavaratilan lisälämmitin, siis sellainen jossa kiertää jäähdytysneste. Esim. Volkkarin Caravelleissa on sellainen omalla puhaltimella varustettu. Tosin voi olla työläs asentaa.
     
  12. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Joku valmis puhallin/kennopaketti, puhaltaa pian tunninkin kuumaa kun sammutetusta koneesta laittaa pienellä pumpulla pyörimään j-nesteen. Vesimääräkin kasvaa jolloin se sitoo enempi lämpöä ja jos vieläkin on kylmä nii laittaa varaajan :D
     
  13. jyha

    jyha 1st gear

    viritä sinne koppiin lämmitys sellasesta tupakansytytinpenkinlämmittimestä! sille sitte oma akku!
     
  14. MASI9

    MASI9 Gearhead

    vebasto jostain vaikka romikselta joistain vanhasta linja-autosta, kuorkista, ym... missä peleissä nyt vebastoja onkaan käytetty. :lol:
     
  15. eastwood

    eastwood 3rd gear

    olen joskus asennellut uusiin mersun pakuihin mm.auton omasta nesteen kierrosta haaroitetun kennon missä oma koteloitu puhallin.putket koneelta hytin alta lattiasta sisään ja väliseinästä tavaratilaan.mennyt lähinnä sellaisiin kuljetustarpeisiin missä tavara ei kestä kylmää esim.kasvit.helppo toteuttaa käytännössä
     
  16. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Mutta eikös toi vaadi sitä että auton pitää olla kokoajan käynnissä? Entäs kun koira on yöllä nukkumassa siellä, ni auton pitäis käydä lotkottaa koko yön. :odroll:

    Vebastossa olis sekin hyväpuoli että lämpötilan sais säädettyä siihen lämpötilaan kun haluaa. Ei kai noi uudet vebastotkaan niin hirveen hintasia nykyään oo.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos ei ole sähköä käytettävissä niin nafta lämmitin"Webasto" jos sähkö niin ihan normaali sisätilalämppäri tai yleensä puhallin lämmitin, ainoa ongelma ajoaikainen lämmitys, mutta senhän vois hoitaa laittamalla ohjaamonlämppärin jatkeksi/rinnalle oman kennon lavalle+puhaltimen 12v.
     
  18. -TH-

    -TH- Gearhead

    siinä mulla kaupan olevassa vanissa on tarvittavat vermeet jo valmiina(webasto + lisälämmityskenno puhaltimella ), mainostin vaan jos pikkari ei ole ehdoton ja jonkinasteinen näpertely kiinnostaa.
     
  19. jake.m

    jake.m 3rd gear

    On laitettu joskus lattiamattojen alle ohuesta lattialämmitysputkesta sopiva kierto ja kiinni moottoin vesikiertoon.. Siihen vielä venttiili, ettei kesällä syty palamaan. On kyllä vähän isotöinen :rotfl:
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Joku Webasto, Eberi tai Ardic ja onhan noita muitakin. Ei vesikiertoista, vaan ilmaa puhaltava; sellainen joita veneissäkin käytetään.
    Mulla olis yksi muistaakseni 2000 W polttiskäyttöinen Eber jouten. Vaatis vaan parin tiivistehuovan vaihdon ja sit rokkaa taas. On termarit sun muut, eli ei tarvis saunaa lavasta tehdä. Pistä YV:tä jos kiinnostaa.

    Lämpölava ratkaisu pakokaasulla ei ole mielekäs kun puhutaan peltilavasta. Se sit ihan eri juttu kun paksusta teräksestä tehdään se lämmitys.
     

Kerro tästä muillekin!