Lämmitysongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ransukoira, 1.12.2018.

  1. ransukoira

    ransukoira 1st gear

    Taitaapi nyt olla mitta niin täysi tuota vehjettä (6,5Td vani -00) että riittää vähäks aikaa..
    Neste pinta normaali, lämppärinkenno kuuma ku hellakoukku, eli vesi kiertää.. Siltikään ei tule ku hyvin haaleeta.. Kennon kotelon ollessa irti, läpi puhaltaa aika helkatin raakaa ilmaa, luultavasti vetää sit jostain raakaa ulkoilmaa ihan huolella...
    Eihän siinä sinäänsä jos vaikka itekseen ajelis pallit huurussa ja raappailis välil laseja et näkee jotain, mut ei kehtais kuunnella vaimon ja muksujen natinaa et on hiukka viileetä..
    Noh parempi vissiin luopua koko härvelistä ja marssia nöyränä autoliikkeeseen kahtelee jotai edullista kulkinetta tilalle... jos vaik talven yli selviäis..
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos ny kattos sen lämmönsäätöläpän toiminnan... Että menee perille kuumaan päähän ja tiivistyy edes jotenkin.
     
    KajS ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. ransukoira

    ransukoira 1st gear

    Mistähän tuota lämmönsäätäjää osais lähtee etiskelee kun ei tuolla pakkasessa huvittais ruveta ihan koko keulaa purkaa...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mitään hajua noin uudesta vanista, mutta se on yleensä ilmastoinnin kennon jälkeen. Eli luultavimmin sisäpuolella, ei konehuoneessa.
    Joku vanin tunteva vois vihjata, onko se vaijerilla vai moottorilla. Tai no, tunteehan sen vivustakin, jos sellanen on... Vaijerimallissa voi olla säätö jopa keskivälillä jossain helpommassa paikassa, sen läpän kun ei tartte jäädä paljon auki, niin tulee vaan haaleeta.
     
  5. Make500

    Make500 Gearhead

    Eikös vanin lämmönsäätimet toimi alipaineella? Yksikin letku jostain rikki niin alkaa häröilemään kyllä? Esim. Rikkinäinen alipainepumppu, niin on kyllä sitten kylmä auto.

    -99 mallista:
    [​IMG]
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    toimiiko kaikki muut toiminnot/säädöt lämppärissä, jos ei niin tarkista ihan ensin alipainepumppu...
    mutta tuo lämmönsäätöläppähän toimii askelmoottorilla eli veikkaan sarana-akseli jumittaa tai moottori kaput.
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    Muokattu: 1.12.2018
  8. kepuri

    kepuri Gearhead

    Omassa vanissa vähän saman tyyppinen ongelma.missäs askelmoottori on löytyykö kojarin alta?ja voiko kokeilla manuaalisesti jumittaa läpän kuumalle?
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kattos sisäkennolle menevät letkut, onko sisään/ulos tulevissa kuinka paljo ero, että kiertääkö sisäkennon läpi kunnolla, sit ainakin vanhemmissa on hana joka suljee kiertoa kun laittaa ilmastoinnin päälle, se voi jumia.... vanhemmissa sisäänmenon kohdalla hana letkussa.
     
  10. kepuri

    kepuri Gearhead

    Joo vanhakorinen on tuttu juttu.tämä on 99 starcraft,ei oo vielä tarvinnu lämppärin kanssa miekkailla tässä.
     
  11. ransukoira

    ransukoira 1st gear

    kiitoksia vastauksista.. kennolla siis kiertää vesi kunnolla ja ongelma tuntuis nyt olevan se että puhaltaa liian kylmää ilmaa kennolle eli kenno jäähtyy jo liikaa ennenkuin ilma kerkee edes kunnolla läpi siitä.. Nyt pitäis löytää se mistä ottaa sen kylmän ilman tai oikeestaan onko missä läppä jolla sitä voi rajoittaa?
     
  12. kepuri

    kepuri Gearhead

    Lämppärin hanaa just rassasin,on muuten tosi kivassa paikassa siellä sisälokarin päällä vänkärin puolella.mutta eipä tuosta muuta selvää saa ku että alipainekello toimii ku letkun laittaa ja siitä imeksii.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Bukero tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se ei taida tehdä mittään muuta, ku laittaa kierron kiinni max AC asennossa. Ei osallistu säätöön.
    Tosin voi vaikuttaa sillai, että jos dieselissä alipainepumppu ei toimi kunnolla, niin hana ei aukee, tai aukee vaan ihan vähän.
     
  15. ransukoira

    ransukoira 1st gear

    No nyt on ainakin yks läppä saatu kiinni, saas nähä vaikuttaako se mitenkään asiaan...
     
  16. kepuri

    kepuri Gearhead

    Taitaa olla niin että hana on auki sillon ku ei oo alipainetta.pittää ehtiä huomenna se perkeleen askelmoottori.ei ainakaan apumiehen puolella näkyny semmosta,kai se jostain löytyy ku tarpeeks purkaa
     
  17. kepuri

    kepuri Gearhead

    Nyt jouti rassaamaan vaniakin.apumiehen puolelta löytyy se ilmaläppää käyttävä askelmoottori.konekoppa irti niin pääsee näkemään siihen,rupes tulemaan lämmintä ku vähän ruuvarilla avitti akselista samalla kun säätimestä kääntää lämpimälle.jalkatilasta kun aukasee muovikopan niin sieltä löytyy lämppärinkenno ja näkyy myös se läppä.
     
  18. Bukero

    Bukero Gearhead

    tämä on tärkeä tieto monelle
    express vannarille jotka palelevat autossaan...eli ei vesipuolen vika.
     
  19. kepuri

    kepuri Gearhead

    Joo kenno kyllä lämpenee.huomasin myös että kun kääntää lämpimälle ja läppä menee kiinni niin välillä se ikäänkuin palautuu vähän auki.liekkö vika siinä askelmoottorissa vai säätöpaneelissa.
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuolla juutuutissa on muutama video jotka saattais liittyä tämän heater actuator motorin kalibrointiin....
     

Kerro tästä muillekin!