lämmöllä oikominen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rokki383, 4.10.2006.

  1. rokki383

    rokki383 Gearhead

    kukas haluis kertoa että miten toi onnistuu pintapelleissä,eli jos kylki on esim kuopalla sisäänpäin niin miten se lämmitys ja jäähdytys pitäis hoitaa että pelti kutistuu takas oikeisiin muotoihin,ees suhtkoht lähelle,pitäiskö kuumat antaa pieninä pisteinä vai laajoina alueina vai onko tapauskohtasta,yleisiä toimintaohjeita,kiitos
     
  2. amalo

    amalo Gearhead

    No minäpä yritän avata keskustelua, tää menee varmasti kyllä aika persiilleen...
    Mä ehkä yrittäisin pakottaa lommon sisältäpäin varovasti vasaroimalla oikeelle tasalle siten että venynyt pelti olisi koholla, eli tulisi yli sen oikean muodon. Tai sitten yrittäisin vetää sen suoraksi, riippuu vähän lommosta. Se kuoppa pitäisi kuitenkin saada rullattua takaisin vastakkaisesta suunnasta kuin mihin se isku on kohdistunut ja varoa venyttämästä peltiä lisää.
    Sitten venyneet kohdat, jotka olisivat nyt sitten koholla, vois kutistella lämmöillä oikeelle tasalle (shrinking disk ois kait tähän omiaan). Näin kuvittelisin että olisi helpompaa kuin yrittää saada lommoa pomppaamaan takaisin lämmöillä. Taas riippuu vähän lommosta, kovin teräviä kulmiahan ei lämmöillä edes saa ylös. Mutta kuten sanoin niin tää voi olla ihan puutaheinää, peltisepät varmasti kertovat miten tää oikeesti tehdään.
    Auttais muuten varmaan jos vaikka saisit kuvan lommosta esille.
     
  3. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    no lommoa vasaroidaan vastimen kanssa ulkoreunasta sisäreunaan päin kiertäen ulos?
    ja sopivassa kohdassa "kuumilla" kiristetään lämpö annetaan tietysti pisteinä. ja sit jäähdytys niskaan oon kitannu paljo noin tai esim nauloilla oikastuja lommoja mut vierestä katellu ku sepät tekee tarkentakaa jos meni vituiks :oops:
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Jostain linkistä varmaan löytyy vielä se video joka onotettu kun mun luona oli peltikoulu. Siinä näkyy vasarointia sekä kuumilla oikomista. Ihan haulla täältä OD:sta luulis löytyvän linkki.
     
  5. toomass

    toomass 1st gear

    onnistuu ymmärtääkseni parhaiten vain vähän venyneeseen peltiin. noinhan laivojen kannet oikastaan jännitykseen, tosin pikkasen isommilla vehkeillä.
     
  6. JouniK

    JouniK Gearhead

    Tekaisin tollaisen "shrinking discin" kun jenkit sitä ihmelaitteeksi hehkutti. Ja hyvinhän se toimi. Erityisesti kun kädellä tuntee pientä värettä pellissä, silloin tuo "levy" toimii. Eli lyhyesti: Rosterilevy kiinnitetty rälläkkään, levyllä hivellään lommoista peltipintaa. Kitka lämmittää korkeat kohdat ja lämmityksen jälkeen jäähdytetään > kutistuu
     
  7. firebird-87

    firebird-87 1st gear

    siitähän me lähetään jotta jos oiot peltiä lämmöllä, varo jottei tuu punahehkua, saattaa teräksen raerakenne muuttua austeniittisesta martensiittiseksi, eli se nääs nääs karkenee, ja sillon siitä tulee kovempaa mutta sitte korroosiokestävyys saattaa munkilla muuttua parempaan mutta totennäkösesti huonompaan suuntaan,,,
    '


    --metallihommia, metallihommia--
     
  8. rokki383

    rokki383 Gearhead

    ei nyt ollu mitään erityistä lommoa mistä ois ollu kyse mutta kiinnostaa toi itse työmenetelmä,hiaceki meni kaupaks ni ei oo hyviä reenialustoja,ja jos joku lämmittäminen ois pystyny lisäämään hiacen mätänemistä ni otan reppupullot ja käyn laittamassa kaikki hiacet punahehkuun ni häviäis ne paskat maapallolta :poff: ei kellää oo hyvää ja halpaa pakua myynnissä,vaik hiacee :oops:
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Valaisisitko vielä hieman tarkemmin. Kyllä sen teräksen pitää punastua, mut ei tietenkään sulaa. Sellanen ujon vaalean punainen on hyvä. Ja tosta martensiitista, niin eipä se taida näissä rakenneteräshommissa olla ongelmana. Ei niistä saa johdettua sitä lämpöö niin nopeesti pois, et helähtäis sen martensiitin puolelle. Eriasia on rakenneteräksellä nuo paksut ainevahvuudet, jotka "sammuu itseensä", ja joita ei oo hyvä hitsata ilman esilämmitystä.
     
  10. -TY-

    -TY- 3rd gear

    Onx tästä shrinking discistä jossain enemmän juttuu?
    Mitat? Ilmeisesti 115/125 ja paksuus?
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hmmmm....

    Kyllä syvät terävät kunnolla venähtäneet montut oikaistaan kaasulla lämmittämällä pelti punahehkuiseksi ja nopeahkosti jäähdyttämällä (välissä vasarrusta tietenkin). Pikkasen saattaa pelti tulla kovemmaksi mutta ei sillä ole merkitystä kun eihän pellit mitään nourrutusteräksiä ole. Kaasulla tai hiilipuikolla voidaan antaa lämpöä pisteinä, viivoina tai vaikka ympyröinä ihan tarpeen mukaan. Tietenkin materiaalin koostumus ja lämpökäsittelytila vaikuttaa sen käyttäytymiseen. Ihan takuullla 50-luvun amerikkalaisen pehmeähkö hyvin muokattava pelti eroaa tämän päivän suurlujuusteräksistä.

    Sen verran laaja aihe, että on parempi hakea tietoa vaikka kirjallisuudesta, ellei joku halua välttämättä tänne romaania kirjoittaa. Ja tietty tämäkin homma vaatii harjoittelua onnistuakseen.
     
  13. amalo

    amalo Gearhead

    Täällä on hyvä videopätkä shrinking discistä.
     
  14. JouniK

    JouniK Gearhead

  15. ip

    ip 3rd gear

    Mitens toi shiring disc toimii kun lommot on yleensä sisään päin ulko pinniossa ?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös siinä sepustettu, että ne pitäisi ensteks kopauttaa (nostaa) ulos?
     
  17. tuomas.

    tuomas. 1st gear

    Ilmeisesti millinen levy on hyvä tohon shrinkin disc:n ja taakse se kuminen tuki, mutta mikä on toi toinen levy? mikä mainittiin tuolla ohjeissa eli "backing pad (Harbor Freight) and Phenolic disc"?
     
  18. JouniK

    JouniK Gearhead

    Se on se tukilevy. Ostin sellasen muovisen jostain halpahallista, toimii.
     
  19. tuomas.

    tuomas. 1st gear

    Noh selitinpä huonosti siis tarkoiti sitä kolmatta levyä mikä näkyy tuolla linkissä (ruskea)? Ihmetyttää sen tarkoitus se mikä on sen rosterin ja kumilaikan välissä (eka ja vika kuva).
    http://www.metalmeet.com/forum/forumdisplay.php?f=79
     
  20. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kuminen tausta on liian löysä, ilmeisesti tuo toinen tausta jäykistää (?)
     

Kerro tästä muillekin!