lämmöt nousee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sbm396, 4.8.2009.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Onkos muilla lämpö onkelmia sellasen systeemin kans että välijäähdytin on syylärin etupuolella eli näin
    [​IMG]
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    No mulla ei ole meinannu lämmöt nousta enää edes normaaliin.Siitä tuskin oli nyt kyse?
    Mun tapauksessa se välijäähy on vähän isompi kuin itse jäähdytin.Ei o kyl mäntäpistiäinenkään sen jälkeen vieraillu. :rotfl:
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sama vika, eka iso välijäähdytin takana normikokonen syylari, välissä rakoa 5-10 senttiä. Ei mitään ongelmia.
     
  4. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla tuota rakoa on enintään 2cm ja lämmöt kipuaa pikku hiljaa 100c. Oliskohan mitään hyötyä laittaa flektit alas sieltä syyläriä näkyy 15cm yli coolerin vai onko jotain muuta pielessä
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Eihän se coolerikaan vissiin normitilanteessa oo kovin lämmin. Mitähän niille lämmöille käy jos ton coolerin ottaa pois, muuttuuks tilanne? Kyllä mä laittaisin ne flektit sinne alalaitaan, harvemmin vissiin sillee käy, et ylälaidas olis vettä mut alalaidas ei, toisinpäin kylläkin.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    Mulla ei ole varmaan ees senttiä välystä.Tosta kuvasta kattelin ni näkyy olevan sähkönen vesipumppu.Mahtaaks siinä tuotto riittää kadulle?
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Voi melkeenpä ollaa varma, että tolla vesipumpun pyörittimellä ei tuotto riitä.
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Pitää laittaa flektit alas jos ei toimi sitten etsitään tehokkaampaa vesipumppua
     
  9. jukka63

    jukka63 1st gear

    Laita sinne volvon flektipaketti,niin loppuu lämpöongelmat.Kokemusta on jo kahdesta eri autosta remmillä,toimii.Ainut ongelma on toi virrankulutus 30A,kun flekti huutaa täysillä.Pitää olla tehokas laturi.
     
  10. VesQ

    VesQ 1st gear

    Ei pitäisi juu coolerin vaikuttaa, normaalitilanteissa varsinkin kadulla se on suurimman osan ajasta kylmä, varsinkin paikallaan/kaupunkipyörityksessa

    Ainot haitta voi olla ilmanvastus että ei riitä syylärille ilma mutta jos usein kennot on paljon harvempia kuin syylärin kennot ja monesti on useampia senttejä välissä tilaa

    Vesipumpun riitto varmaan kannattaa ekana tarkistaa. Flektien teho nousee kummasti kun saa tehtyä pienenkin kotelon flektien ympärille jotta kaikki ilma mitä flektit imee tulee koko syylärin alueelta, tuokin paikka kyllä näyttää aika ahtaalta
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    laskin flektit alas lämpö pysyi 95-96 silti vähän liian kuuma pitäis seuraavaksi tarkastaa vaikka lämppärikennon letkusta minkä verran nestettä virtaa tuolla pumpulla
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Muistaakseni noi kisaosat eli mm sähkövesipumput on suunniteltu 16v jännitteelle.Oliskohan siinä syy?
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    onko ne flektit ns. oikealla puolen? onko järjestelmässä ilmaa? joskus tuolaset on hankala ilmata.
    konehuoneen tuuletus voisi hiukan auttaa...esim. peltiä takareunasta ylös tms. joskus konehuoneet on niin tukossa että ilma ei kierrä.
     
  14. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Flektit imee syylärin läpi eli oikein on. Kone huone on kyllä aika täynnä tavaraa ja joka paikka siellä lämpee melkoisesti eli vedestä poistetttu lämpö siirtyy osittain takasi. Rootsin jäljiltä on kyllä reikä pellissä pitäis koittaa ajaa ilman peltiä
     
  15. sbm396

    sbm396 Gearhead

    mittasin nesteen virtausta lämppäri kennon letkusta noin 15litraa minuutissa ei oo järin paljoa kävin koeajollakin lämmöt pysyi 95-96c minuutinkin jos paikallaan käy nousee 100c ja ylikin että pitää kait se pumppu tilata
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi pumppu menee ehkä jossain lyhytaikasessa drag-käytössä jonkinaikaa, ja toisinaan jopa varovaisessa streeta ajelussa. Mut ei se kierrätä vettä ollenkaan tarpeeks, että se jäähdyttäis edes vähänkin kuormitettua moottoria. Dynossa toi lähti lepikkoon ekan vedon jälkeen kun kaikki lämmöt nous ku nasan raketit. Ei se ollu käyttöö haitannut, mut ei se välttämättä motille kauheen hyvääkään tee, normi hihnapumpulla kaikki rauhottu hyväks. Noit pumppuihan on saatavilla paljonkin erilaisia, yksinkertaisimmillaan ihan joku pilssipumppu, y-haara, pumppu veke ja kierteet laippaan johon saa lyhyet stubut kii joihin letkut. Termarin ophjalevyyn 4mm reikä et kierrättää vähän vettä myös termati kii, ja kovvoo ajoo. Eikä maksa paljo, ja jää vieläpä enempi tilaa motin ja syylarin väliin. sit jos haluu ruveta hifistelee, ni laittaa vaikka tollasen: http://www.daviescraig.com.au/Electric_ ... tails.aspx
     
  17. sbm396

    sbm396 Gearhead

    kunnolliset sähköpumput mitä summitilta katoin lykkää sellasta 120litraa min. kaikenlaisia flektejäkin saa parhaimmillaan 50A virrankulutuksella :eek:
     
  18. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niinku ameriikanspedeillä yleensäkin, mainos on yks juttu ja todellisuus toinen. Noiden pumppujen tuottoja voi ilmottaa niin monella tavalla. Mä luulisin, että noi maeriikanpumput on yleensä ilmotettu "vapaapumpppauksena", mitä se todellisuus sitten on paineen alla ja pienissä kanavissa, sitä voi vain arvailla. Käytännössä ollaan tollasta pientä davies craigia verrattu tuplatuottoseen meziereen, niin, että syylariin laitettiin seinästä letku, ylävesiletku irti syylarista ja katottiin paljoko tulee. Vaikka ilmotettu tuotto oli mezieren eduksi, oli käytännön tuotto aivan kirkkaasti ton vajaa kilosen aussipumpun hyväksi. Sellasilla ollaan siiitä lähtien ajeltu. Käynnistyessään noi modernit flektit voi napata tosiaan aika rajusti virtaa, mut kyll ne sit puhaltaakin. Normaalistihan niitä nykyautoissa hoitaa tietokoneet ja käynnistykset tapahtuu vaiheittain jolloin ei tollasta hirviövirtapiikkiä tule. Jukan mainitsema "volvoflekti" löytyy meiltäkin, aika sopivan kokonen tuulitunneleineen tollaseen isoon alsasyylariin.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Otin tänään kuulerin irti ja tilalle 3" rosteri ränni lämmöt pysyi kurissa yhdellä flektillä ja samalla vesipumpulla (ei oo viälä tullu CSR:ää) ahtojaki tuli yli 3 psiitä lisää nyt karvan yli 8psi aika mukavasti oli vetoja :) kuuleri on näköjään liian ahdas. Ahtolämpöä oli 60-70C
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jo toinen esimerkki mitä hiljan kuullu että kuuleri on liian ahdas ja siten rajoittaa tehoa.
    Ihan vaan opiskellakseni asiaa, onks noihin jotain laskuperustetta tai muuta tietoo mistä tietää että mille tehoille/ilmamäärälle ne on mitoitettu? Tietty siitä voi jotai päätellä että jos toinen on 2,5" paksu ja toinen 4" niin isompi parempi tässäkin hommassa?
    Hinnoissakin rajuja eroja, laadukkaksi tiedetty Suomalainen maksaa ainakin tuplat mitä kiinalainen saman kokoinen. Jotain eroo vissiin on?
    Vähän menee aiheen vierestä mutta ettei kaikkien tarvis vuorotellen lyödä päätänsä samaan mäntyyn.
     

Kerro tästä muillekin!