lämmöt seilaa! VIKA SELVIS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kippis, 25.12.2007.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    mikä ihme tota buikkia vaivaa kun lämmöt seilaa normaalin 190 F ja 260 F välillä. eli menee lämpömittari tasaisin väliajoin pohjaan !!!
    sitten laskee takasi puolenvälin kieppeille.

    ainoa minkä olen vaihtanut on termostaatti, en usko että olis väärinpäin menny. :eek:

    vanhassa termarissa oli porattu 2 kuuden millin reikää...
    eikä lämpö ongelmia ollut silloin, ainoa että kone kävi silloin reippaasti alilämpöä !

    syylärinkorkki on uusittu, 16 lbs (tosin haynes kirjan mukaan pitäs olla 15 psi) onko suurta merkitystä ?
     
  2. W201

    W201 3rd gear

    Re: lämmöt seilaa

    :odroll: Ettei ois vaan "ilmavaivoja" :odroll:
     
  3. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Samaa vikaa mun tuossa fordissa. Mulla on kone halki jostain :cry: Lämmöt seilaa ja kun auton sammuttaa niin ylävesiletku aivan kova. Myös ylävesiletkussa tuntuu kuin siellä poreilis. kaksi syylärin korkkia mennyt rikki tuon vian aikana ja jäähdytysnestettä on sen jälkeen ollut konehuoneessa :lol: Ei oo kivaa :-?
     
  4. kippis

    kippis Gearhead

    ilmavaivoja olen kyllä epäilly kans.
    tää on vaan niin keljusti tehty kun syyläri korkki on alempana kuin termarin kotelo joten täyttö on kai oma taiteenlajinsa :rotfl:

    mulla olikin tossa pihalla toi auto ajettu ikäänkuin saaden korkki korkeimmalle kun muut kohdat. mut ei tainnu oikeen apuja olla.

    yksi olis vielä kun kokeilis sieltä termarinletkun välistä ruikkia nestettä...
     
  5. kippis

    kippis Gearhead

    niin kai se termari tulee "jousi" koneeseen päin ... ???
     
  6. Watti

    Watti 3rd gear

    Mä veikkaisin ihan suorilta, kansipahvi, lohko halki tai kansi halki.
     
  7. duramax03

    duramax03 1st gear

    noista joku vaikuttaa todennäköiseltä, jos olet tarkistanut että nastettä on tarpeeksi eikä järjestelmässä ole ilmaa
     
  8. kippis

    kippis Gearhead

    nyt porasin termariin kaksi 3mm reikää.
    tuntuu että lämmöt pysyy kutakuinkin kohdallaan kun käyttää autoa paikoillaan. mutta kun lähtee ajamaan niin lämmöt nousee hetkessä !

    missä on lämpömittarille anturi ? ei kai se ole cts ? coolant temp sensor ?
    meinaan kun tossa palaa ses-valo ja koodi 15. vaikka anturi on uusi :eek:

    kovasti tuntuu että jossain muualla on se mittarille tietoa antava anturi...
    ja se nyt antaisi ihan väärää tietoa, kun ei keitä eikä mitään muutakaan mutta lämmöt on korkealla, ainakin mittarin mukaan.

    siis onko jossain joku toinen lämpöanturi???
    buick roadmaster -91 305 tbi
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

    sen verran huonosti puhals lämmintä että niittasin termarin reiät umpeen 3 mm rst poppareilla. nyt löylyä piisaa :wink:
    ilmeisesti sain täytettyäkin riittävästi kun lämmöt alkaa olee ok ...

    ehkä tarvii vielä puhaltaa syyläri puhtaaksi.
     
  10. kippis

    kippis Gearhead

    kolmatta kuukautta ajettu ja sama vika jatkuu, lämmöt käy ylhäällä 25 km matkalla noin 5 kertaa ja laskee noin 10 sek kuluttua. nestettä ei häviä eikä keitäkään.

    sellasen huomasin tuossa kaupunki ajossa että kun lämmöt alkaa nousee niin jos painaa kaasua reilusti (n vaihteella) n. 3000 kierrokseen, alkaa lämmöt laskee miltei välittömästi :eek: (eikä näin ollen käykään punaisella)

    olisko visko :wc: pa*kana ? olen sitäkin pyöritelly, kylmänä ja kuumana mutta pyörii ihan yhtä tahmeesti. ainakin se pyörii jatkuvasti mitä olen seuraillu.

    vai olisko joku tukos vesikanavissa ? joka tavallaan aukeaa kun saa enemmän painetta koneeseen. lämmintä tuo lykkää tosi hyvin, ihan kättä polttaa, tosin ei tää ihan hetkessä lämpene. 305 tbi
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    katoppa, että molemmat flektit pyörii tai jos on yksi, niin molemmilla nopeuksilla. toista flektiä tai pienempää nopeutta ohjaa kai tossakin autossa coolant temp sensor(kaksinapainen), joka komentaa ECM:ää, joka taas ohjaa relettä, jonka kautta menee jännite flektille. Toinen on coolant temp switch-on yksinapainen, joka on ihan irrallaan ECM:stä, ja joka kytkee toisen releen kautta jännitteen flektille ja korkeammassa lämpötilassa kuin tuo edellinen. jos noin niin kannattaa tsekata: eli flekti johdotus, releet, anturit.
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Puhuupi tuolla ylempänä viskosta, mekaaninen flekti???

    Ilmaa epäilisin itse, lämppäri täysille ja ilman syylarin korkkia runtua ja letkujen puristelua... :rotfl:

    Onko GM vehkees ilmaus "mutteria"?? Niiku Fordsonis.
     
  13. kippis

    kippis Gearhead

    mekaaninen flekti on , viskolla.
    ilmausruuvia ei ole.
     
  14. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    voi olla jäähdytin sisäpuoleltakin tukkeessa tai vesipumppu rikki.
    veikkaisin jäähdytintä, koska termari oli reijitetty aiemmin. sitten kohta kansipahvit palaa jne...
    katso miten neste käyttäytyy jäähdyttimessä, kun se on sen verran vajaa että kenno näkyy, onko virtaus tasainen joka "putkesta"?
     
  15. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo ok, visko... en lukenut riittävän tarkkaan.
     
  16. kma68

    kma68 Gearhead

    Minusta vikaa voi olla vesipumpussa, joka ei kierrätä nestettä tarpeeksi. Tai sitten kierrättää, mutta väärään suuntaan. Ainakin jossain keskustelussa tuli sekin mahdollisuus ilmi ja lämpötilojen seilaaminen tällöin voisi olla hyvinkin kuvatun kaltaista. Tietenkin myös kansipahvin tms. lievä ohivuoto saattaisi aiheutta samanlaiset oireet.
     
  17. Voisko olla sähkövikoja? Meillä ainakin reissupussissa tippuu lämmöt kun polokasee kunnolla kaasua tai sammuttaa kaikki valot...
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    ootko kokeillu ylä-vesiletkuu silloin ku lämmöt tapis?? Onko kova?? Jos kova ilmaa jostai kehittää. Kansipahvi? Kupliiko syyläris?

    Ja voihan se tosiaan olla sähkövikakin, mittari näyttää mitä lystää. maadoitukset...

    Mutta reiät vanhas termaris kyl viittais ilman/paineen muodostukseen... :D, kikka kolme: Hitsilangan tms pätkä poikittain syylärin korkin alle.... pääsee liika paine pois.
     
  19. kippis

    kippis Gearhead

    kyllähän se tosi kovalta tuntuu kun lämmöt korkeella.
    no maanantaina selviää jotain kun auto menee bajalle ja mittaavat onko pakokaasuissa jäähdytysnestettä. siitä se kai on lähdettävä liikkeelle, tarkastaa mahdolliset kansiviat...

    syyläriä aika vaikea tutkia kun korkki on ihan toisessa laidassa.

    kovasti tekisi mieli kokeilla jotain muuta korkkia. kolmea korkkia vaihdellu mutta kaikki on 16 lbs . eli jos korkki päästäisi hieman aikaisemmin (esim 14 / 15 lbs) paineet paisuntasäiliöön... vai rupeisiko se sitten kuplimaan jatkuvasti siellä sitten :odroll:
    tuolla paikallisessa vauhtiputkassa ei vaan ollut juuri valinnan varaa noissa korkeissa. vanin 6,2 l on joku tosi matalalla arvolla oleva korkki.
    (alle 10 lbs taisi olla)
    sen verran myyjä kertoi että kokeilu tapahtuu sitten omalla vastuulla, kun oli jostain vanista syyläri poksahtanut kun olivat antanu väärän korkin. ei paineet päässytkään pois ajoissa.
     
  20. Damned

    Damned Gearhead

    Astron lämmöt seilasi miten sattuu. Tai siltä se mittarin mukaan näytti. Helpotti kummasti kun laitto sen anturin johdon tukevasti kiinni (ja rapsutteli liitospinnoista hapettumat pois).
     

Kerro tästä muillekin!