lämpöongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja samix, 24.4.2002.

  1. samix

    samix 1st gear

    Tervehdys,
    mistä ihmeestä voi lämpöongelmat johtua?

    Pontso keitti viime syksynä itsensä ja räjäytti vanhan nesteletkun. Just ennen talvea kerkesin letkun vaihtamaan sellaiseen joka taatusti kestää, niin kuinka ollakkaan, kevään ensimmäinen testiajo aiheutti kunnon keitoksen.
    Tunti sitten palailin lenkiltä, ja taas keitti yli. Letkut kestivät läjässä, mutta ylipainesäiliö kupli ihan höpelönä n. 15 minuuttia ajon päätyttyäkin. Lämpömittari tuossa vaiheessa oli kutakuinkin pohjassa.
    Syksyllä termostaattia tarkastaessa huomasin että termostaatti puuttui kokonaan. (ilmeisesti edelliselläkin omistajalla ollut lämpöongelmia ja kuvitteli jäähtyvän paremmin ilman termostaattia. Ostin auton viime syksynä)
    No ostin uuden termostaatin, muistaakseni 8 astetta kylmemmän kuin vakiona.

    Vikaa en oikein osaa hakea, kone käy hyvin, tehot ovat tallessa, ja ainakin vielä viime syksynä nesteetkin kiersivät syylärin reijästä tarkastellessa vajaata säiliötä. (nesteen vaihdon yhteydessä tarkistin että kiertää) Ja tuolloinhan keitos pamautti letkun heti kannen luonta, tällä kertaa kuplimista oli ylipainesäiliössä, joten lämpö tuli melko varmasti moottorilta saakka.

    Ainoa asia minkä tiedän vaikuttavan lämpöihin, on se että venttiilinkopista toisessa on tämä "kromitötskä" ja toisessa vain letku konehuoneeseen. Ei siis sitä kautta jäähdytystä, mutta tämänhän pitäisi jäähdytyksenä olla aika marginaalinen, vaikka muuten hyödyllinen olisi ollakkin kohillaan.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos neste kerran kiertää niin vaihtoehtoina taitaa olla alamittainen (tukkoinen) syyläri tai risa kansipahvi / haljennut kansi. Täytä syyläri piripintaan ja anna käydä tyhjäkäyntiä muutama minuutti, kyllä se kuplii ilmaa jos se noin pahasti vuotaa.
     
  3. dillen aspeni

    dillen aspeni 1st gear

    kyl se kansi vialta vaikuttaa.joskus ku omistin datsunin nii se oireili samalla tavalla ja siel oli kannesta kanavat tukossa ja sen takia poltti kannentiivisteen.kannattaa ostaa apteekista 5% suola happoo ja laittaa koneeseen litra sitä ja loput vettä,pyörittää pari minuuttia ja laskee pois nii sielt voi tulla ruostetta yms. könsyä
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Eikö tuo suolahappo ole hiukan rajua tavaraa, esim tiivisteille yms??
    Soodalla lähtee kanssa moskat koneesta / syyläristä tehokkaasti, mutta sen(kin) kanssa kannattaa olla varovainen. Irtoava moska nimittäin tukkii helposti lämppärin kennon ja syylärin vielä entistä pahemmin..
     
  5. samix

    samix 1st gear

    Kiitos kaikille vastanneille,
    vika selvisi kun ajatuksen kanssa aamulla meni taas autolle. JariVn kolmosveikkaus näköjään oli oikea osoite. Vika olikin liian helppo ollakseen tosi, ei vaan iltahämärässä sitäkään huomannut. Jostain syystä vanha hihna oli nyrjähtänyt ja hypännyt pois sijoiltaan. Ajon aikana hihna ei kertaakaan luistanut tai pitänyt mitään ääntä. Ei ihme jos lämmöt nousi ilman vesipumppua.
    Aiemmin ajattelin että lämpö varmaan olisi syksyn keitoksen aiheuttanut, mutta siinä on varmasti vain letku hajonnut vanhuuttaan, koska lämmöt pysyi letkun vaihdon jälkeen aina alhaalla. En vaan luottanut lämpömittarin toimintaan lainkaan (itse kytkin sen, ajattelin että varmaan rikki kun ei ole kytketty, ja aina vaan viisari hikiseen liikahtaa 160Fn kohdalle) mutta varmistui nyt että toimii, kun veti mittarin melkein pohjiin (260F) keitosten aikana.

    Tätäkään keitosta ei siis olisi tullut jos latauksen merkkivalo toimisi. Siitä olisi arvannut hihnan katkenneen.

    Noh, pahinta pelättiin ja pahempaa odotin, mutta kansi ei vuoda mistään, tehot on tallessa ja kone taas kiertää iloisesti sen vajaa 5500 mitä ennenkin :smile:

    Kiitollinen olen sillä joka pihiydessään on vääntänyt nuo kannet valuraudasta tehtaalla. Alukannet olis varmaan kahdesti katkenneet tuossa keitossa.

    Mutta tosiaan nyt ajeltu n. 100km ja lämmöt taas pysyy 160F paikkeilla.
     
  6. timppa

    timppa Gearhead

    ...En lukenut noita pitkiä viestejä, mutta kato viellä, että syylarin / paisuntapytyn korkki ei falskaa (monessa "vanhemmassa" vehkeessä pettänyt) -> ei painetta vesi kiehuu 100C auton normaali paine, vesi kiehuu vasta n.120C...
     

Kerro tästä muillekin!