Lämpöongelmia traktorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 12.1.2011.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ihmeellisiä lämpöongelmia.
    Koneen käyntilämpötila nousee punarajalle ja kun sammuttaa ja hetken päästä uudelleen käynnistäessä lämmöt onkin normaalit ja sitten pysyvät alhaalla tai sitten nousevat taas ylös. Kurlausta ja hönkinää kuuluu sammutuksen jälkeen.
    Termostaatin vaihdoin mutta sama homma jatkuu. Vanhassa oli kyllä pientä hirttämisen jälkeä ja siinä ei ollut mitään höyryreikiä kuten uudessa on.
    Paisuntasäiliötä ei ole vain ylivuotoputki.
    Nyt yksi päivä kävin linkoamassa ja reilun tunnin lohkolämppärin käytön jälkeen kestää kyllä tuon vajaan kilometrin lingota ennenkuin mittari näyttää punaista. Mittasin infrapunamittarilla sitten lämpöjä ja kansi oli 85°C päältä ja syyläri justiin plussan puolella.
    Äkkiseltään vaikuttaa siis siltä ettei vesi kierrä.

    Vähän puhkuu ja puhisee sammuttamisen jälkeen mutta ei työntänyt vesiäkään ulos. Ilmalukko? Vesipumppu? Vai mitä ihmettä.

    Kyseessä siis 502 valmetti sitä ekaa sarjaa 70-luvun alusta ja lämmityslaitteen kennolle menevät letkut tulpattu. Voiko se vaikuttaa?
    Öljyt ja vedet eivät mene sekaisin ja edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa putkiin uudet tiivisteet laakeroinnin yhteydessä. Kansi ollut myös irrallaan. Rempan jälkeen ei kovinkaan paljon ole käytetty.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ilmalukko ensimmäinen epäilys...

    Tosin jos Valamettia rääkkää isollavaihteella ja nuoskalumella, takuu varmasti rupee keittelee. Pienivaihde ja "jengaa" koneeseen ni ei keittele.

    Oli muuten -72 502 millä alottettiin tää rattimiehen ura :rotfl:
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    miksei yhdistetty toisiinsa? eikös märkäputkikone ole arka keittämiselle? intendor...
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko vinkkiä, miten tuo kannattaa ilmata ettei ilmalukkoja jäisi? Tuo lämppäri täytyy ottaa käyttöön joka tapauksessa, vaikka luultavasti paikallaan oleva kenno on rikki.

    ei ollut sentään nuoskalunta vielä siinä vaiheessa vaan kevyttä pakkaslunta ja reipas kymmenen astetta pakkasta.
    Kunhan kevääksi saa pelaamaan, että perunapenkit saa väännettyä. Tai tietysti polttopuita voisi takalootalla metsästä ajaa. Ei tällä mitään suurempaa urakointia ole tarkoitus tehdä.

    On ne periaatteessa yhdistetty toisiinsa kun on heitetty letku lenkille mutta käytännössä se letku on lutussa ja ei sieltä mikään kierrä läpi.
     
  5. pequli

    pequli Gearhead

    Itsellä oli yhdessä keltavihreässä samat oireet ja siinä syylliseksi paljastui akselista irronnut vesipumpun siipipyörä.
     
  6. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Täytyyhän veden päästä kulkemaan siitä. Sillä tavalla se kiertää lohkossa ja kannessa ympyrää kunnes termostaatti aukeaa. Jos tuo on tukossa, niin vesi ei liiku mihinkään!

    Ilmaaminen sitten niin, että kun termostaatti on auennut ja vettä tulee syyläriin (mutta ei ole vielä painetta) niin kaataa lisää kunnes taso on oikea. Kyllä veden kiertäessä pitäisi mahdolliset ilmataskut kulkeutua syylärille.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    vesiratas irronnu, melko varmaste...seku o rakennus sarjana varaosa hyllys!! :eek:
     
  8. Pepew

    Pepew 1st gear

    Kas, mullakin on tollanen 502 -72...

    Tee nyt ihan eka siihen uus letku jotta vesi pääsee kiertämään lenkkinsä. Siis sen rutussa olevan tilalle uusi letku.


    Ilmaillu olen käyttämällä termostaatin auki ja sitten lisännyt vettä, juuri niin kun tossa joku jo kirjottikin.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossahan on kennolla erikseen hana millä sitä sisälämmitystä säädetään ja kun se on kiinni, niin ei siellä sittenkään vesi kierrä. Jos olen oikein nyt tuon tulkinnut. Sillä perusteella ei lämppärin letkulla PITÄISI olla merkitystä. Ja se on lisäksi sivukierrossa ei syylärikierrossa. Mutta on se letkukin jo pöydänkulmalla odottamassa.

    Ilmaamista täytyy nyt ekaksi kokeilla tuon letkun uusimisen yhteydessä ja jos ei auta, niin kai se on pumppua ruvettava ihmettelemään.
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Se ON juurikin noin tuo lämmityslaitteenhana. Kun ei siinä muistaakseni mitään bypass viritelmää siellä kennonkaan päässä ole.

    Siitähän sen sitte näkee ku ilmaa kiertääkö vesi ku syylärinkorkista kurkistelee :rotfl:
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    Jos laittaisit hieman pidemmän letkut lämppärin kiertoon, niin senhän pitäisi lämmetä koko matkalta melko nopeastikin, jos vesi kiertää koneessa. Niin eikös tuolla testillä saisi vesipumpun kunnon todettua aika pienellä vaivalla?

    Ja auton moottoria kun ilmataan, niin pitäähän se kennolle mahdollisesti menevä hana olla ilmauksen ajan ainakin auki.
     
  12. Pepew

    Pepew 1st gear

    Eipä tullu mieleen toi kraana juttu, mutta tosiaan, kait se kierto sielläkin on ilmauksen aikana syytä olla auki.
     
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    mulla valmetti vastaavalla koneella teki saman tyyppistä oireilua, pienen pähkäilyn jälkeen käänsin termostaatin toisin päin, niin oireet hävisi.
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead



    aivan, vallussa pystyy joissain tapauksissa laittamaan termarin väärinpäin...itekin kun vaihdoin 50v valmettiin nykytermarin, huomasin että sen voi laittaa nurinperin.
    pitäähän raktoriin termari aina 50v. välein vaihtaa? tein myös vesipumppurempan, nyt se kestää toiset 50v.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitenkäs päin sen laitoit?
    Minä laitoin, kuten edellinenkin oli, siten, että se missä luki TOP tuli ylöspäin.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei lukenut TOP ollenkaan. Tästä on jo vähän aikaa, voin muistaa väärinkin, mutta:
    Termarin se lämpöön reagoiva pötikkä oli muistaakseni kuumalla puolella eli kannen puolella ja ei pelannut. Kun käänsin sen pötikkäpuolen vesiletkun puolelle, niin toimii.
    Muistaakseni mietin vielä avautumissuuntaakin myötävirtaan tai vastavirtaan ja olikohan sekin epäloogisesti tai sitten ei. Ei muista enää.
    Kantapään kautta kokeilemalla....
     
  17. Skinny Puppy

    Skinny Puppy 1st gear

    Tarttis vaihtaa termostaatti Massey Ferguson 185:een, mistä päin konetta löytyy? Kone on perkins a4-248. Traktori on toisella paikkakunnalla, tarviiko varata paljon työkaluja mukaan?
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mötikkä on kannen puolella ja en kyllä käsitä, miten se ylipäätään voisi toimia toisinpäin.

    No joka tapauksessa, lauantaina sain viimein lämppärin letkut paikalleen ja hanat auki, jouduin vielä askartelemaan termarikopan tiivisteen kanssa mutta ei nostanut lämpöjä ja ei lykännyt nesteitä ulos. Eilen sunnuntaina sitten lauantaista innostuneena läksin lingon kanssa kokeilemaan ja se taas nosti lämmöt. Kenno ei lämmennyt ollenkaan, vaikka lauantaina oli pientä lämpöä sillä suunnalla huomattavissa (ikkunat veti huuruun ilman puhallinta). Laitoin syylärin ylivuotoputkeen litran pullon paisuntasäiliöksi ja se sen vajaan litran lykkäsi nestettä ulos, suurinpiirtein sen verran, mitä syylärin yläsäiliössä on.
    Syyläri ei lämmennyt eikä vesiletkutkaan. Infrapunamittarilla mittailin lämpimästä koneesta lämpöjä ja kansi oli taas siellä 85°C huitteilla ylävesiletku parisenkymmentä alavesiletku aivan kylmä ja syyläri -1,7°C. Nesteet on kuitenkin -30°C kestävät. Ja lämppärin putket ja letkut aivan kylmät.
    Eipä siis kierrä vesi siellä.

    Onko kellään kirjallisuutta ja vinkkejä vesipumpun vaihtoon? Ja kaiken varalta kirjallisuutta ja vinkkejä kansipahvin vaihtoa varten?
    Kunhan nyt taas plussan liki kelit menee, niin täytyy vielä yrittää ilmata sitä lämppärin kennoa.
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, jotenkin epäloogisesti termarin joutui asentamaan, että sai toimimaan.

    Ennen vesipumpun vaihtoa, sinuna kokeilisin ilman termaria.
    Kuvittelisin, että vaikka vesipumppu ei toimisi, niin termari auki vesi kumminkin kiertäisi painovoimaisesti sen verran, että lämmönmittauslukemat olisivat erilaisia.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas, pari päivää (eli ~4 tuntia tehollista työaikaa) tässä äherrettiin valmetin kimpussa, keula purettiin, että vesipumpun sai pois, ehkä sen olisi saanut rystyset verillä näperrettyä syylärin ja koneenkin välistä mutta olipahan tilaa tehdä.
    Vesipumppu on kunnossa.

    No en nyt muista mitä jo tähän ketjuun olen kirjoittanut mutta edellisen omistajan mukaan (asuu nyt vissiin reilun 10000km päässä) koneeseen on tehty pienimuotoista remppaa eli jotain laakereita oli siellä kannonnokassa ja männänrenkaat vaihdettu sekä sylinteriputkiin laitettu tuplatiivisteet alkuperäisten yksinkertaisten sijaan.

    Koneella ei tuon rempan jälkeen oli juurikaan ajettu mutta niin se vaan kurlaa.

    Eli nyt vesipumppuoperaation (ja hihnalinjan oikaisun) jälkeen oireena on se, että kuplii syylärissä, teki sitä jossain määrin aiemminkin. Ei kierrä lämppärikierrossa mitään, avattiin letkuja, ilmat pois, sen jälkeen hetken putket lämpiää ja taas kylmenee ja putket täynnä ilmaa.
    Vahvasti minun mielestä viittaa kansipahvi tai jopa kansiongelmiin.
    Vedet ja öljyt ei mene sekaisin ainoastaan kuplii syylärissä ja lämppärikierron tunkee täyteen ilmaa tai jotain painetta.
    Varmaan pari tuntia tuossa nyt käytettiin ja ilman kuormitusta isoillakaan kierroksilla ei saatu lämpömittaria punaiselle. Kyllä se sitten loppupeleissä punaisen rajalla kävi, kun kierroksilta pudotti tyhjäkäynnille mutta laski taas siitä hetken päästä, mikä taas lienee suht normaalia. Termarit (uusi ja vanha) testattiin kuumalla vedellä ja molemmat aukeaa viimeistään 82°C:ssa.

    Kai tässä olisi räjäytyskuvaa ja kannen kiristysmomentteja yritettävä löytää. Onko kellään tarjota niitä ja vinkkejä, mitä ottaa huomioon kansipahvin vaihtoprojektissa, mitä voi mennä vikaan?
     

Kerro tästä muillekin!