Lämpövalo ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja FeV-8, 3.1.2018.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Autona -65 cutlas, jonka lämpövalo ihmetyttää. Olen asentanut autoon autometerin öljynpaine sekä lämpö mittarit, ja ne toimivat oikein. Olisi kumminkin mukava jos vielä alkuperäiset varoitusvalot palaisivat kun kääntää virrat päälle.

    Kun orkkis öljynpainevalon johdonpään laittaa maihin, syttyy öljynpainevalo. Johdonpäähän tulee myös virrat päälla normaali reilut 12 volttia. Jos nyt tämän johdon laittaa autometerin anturiin, varoitusvalo ei syty, ja mittarin viisarikin nytkähtää väärään suuntaa vasempaan reunaan.

    Lämpövalolle tulee myös normaali jännite. Kun johdonpään tökkää maihin, syttyy lämpövalo hyvin himmeästi, ja johto alkaa sulamaan käsiin...:odconfused:. Mikähän siinä on vikana? En ole tohtinut kokeilla tätä johtoa autometerin lämpöanturiin, ettei riko anturia. Virta lämpövaloon tulee virtalukolta, ja lähtee mittaristosta anturille.

    Autossa on vaihtovirta laturi, jossa sisäinen jännittensäädin. Orkkis säädin on siis blokattu käytöstä.

    En ole alkuunkaan sähköasiantuntia, joten olisko ideoita mistä johtuu tuo vesilämpö johdon sulaminen, kun taas ö paine valon johdolle ei tapahdu mitään.

    Ja miten saisin kytkennät tehtyä niin että molemma varoitusvalot toimisi.
     
  2. Hai

    Hai Double Gearhead

    Molemmat varoitusvalot toimivat katkaisijoilla. Paine painekatkaisijalla ja lämpö lämpökatkaisijalla. Mittarianturit on säätövastuksia. Laita molemmille alkuperäiset katkaisijat T-haaralla tai toiseen reikään, niin saat toimimaan.
    Johdon päästä tulee 12v polttimon läpi, koska paine- ja lämpökatkaisijat ovat maadottavia katkaisijoita.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kiitos hai, tuohan selventää paljon. Mites sitten se veden lämpövalon johdon sulaminen? Jostain kait se menee oikoseen?
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

  5. mikka

    mikka 3rd gear

    Johdon sulaminen johtuu juurikin osittaisesta oikosulusta. Ota lämpövalon polttimo pois ja mittaa yleismittarilla anturan puoleisesta päästä onko piuha vielä oikosessa. Jos on vika polttimon ja anturan välissä, jos ei vika polttimossa tai ennen sitä.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olisko mahdollista, että lämpövalon johto on vaan sulanut jossain kuumassa paikassa? Pakosarjaan? Imusarjan lämmityskanavaan?
    Sen virtapiirin kannalta kun on ihan sama tuleeko se maa katkaisijan kautta vai osuuko johto maihin.

    Mitä "osittainen oikosulku" tekisi tässä tapauksessa?
    Mielestäni vilkkuvan valon.
     
  7. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Netistä löysin 65 cutlassin kytkentäkaavion. Sen mukaan autossa ei ole veden lämmölle valoa vaan ainoastaan mittari. Mittarille tarvitaan oma anturi, sille ei riitä pelkkä on/off kytkin. Johdon väri on tummanvihreä. Sitä ei voi laittaa suoraan maihin.
     

Kerro tästä muillekin!