Lämppärin heat ja def välimuoto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja 63impala, 30.10.2003.

  1. 63impala

    63impala 1st gear

    Prkl! Joka talvi potuttaa noitten ilmastoitujen jenkkien lämppärin säätö. Def -asennossa jäätyy varpaat ja heater -asennossa ikkunat huurtuu ja varpaat sulaa. Oisko kellään mitään "pielavetistä" keksintöä, jotta lämpöä kabiiniin tulis tasaisesti? Joskus viistoista vuotta sitten tein fleetsideen rautalankavirityksen sinne jalkotilan alaläppään, mutta oisko parempia keksintöjä?
     
  2. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    bi-level?
     
  3. JR

    JR Gearhead

    Kyllä ainakin meikän vehkeissä on ollut joko Def/Floor, Bi-level tms. nappi, tai sitten liuku vipstaakin millä sen lämmön on saanut tuleen sekä lasille, että jaloille. Tosin tuo uudempi koju käyttää ilmastointiakin tuossa def/floor asennossa jos lämpöä on n. 7 astetta tai yli, mikä ei aina sopisi minulle.
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Mites jos ottaa alipainesyötön säätimiltä irti?
    Jengihän on kysellyt kun hakevat vikaa... puhaltaa joka paikkaan... :wink:

    Toitsu, eikö vaan??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ChevySTW 6.2d 2003-10-31 10:20 ]</font>
     
  5. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Toi on muuten hyvä kikka, mutta sitten ei puhalla kovin hyvin lasille. Muualle tulee hyvin, keskelle ja lattialle... :smile: Mutta jos sen säätäs ensin johonkin lattia/ikkuna puoliväliin ja veis alipaineen kesken säädön pois? Kai tuon ylös/alas pitäs löytyä ainakin suurinpiirtein joka autosta?
     
  6. kane

    kane 1st gear

    No joo, vitsi vitsinä...
    Tottahan se on että joutuu useammin sääteleen alipaineohjatussa kuin vaijerivetoisessa.
    Mukavin olis portaaton säätö ja napista A/C päälle.
     
  7. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Aika outo ettei jenkit ole tehneet tuota portaatonta säätöä? Kuitenkin ilmastointi melkein joka autossa, sähkölasit ym. ym....
     
  8. 63impala

    63impala 1st gear

    Toi bi-level puhaltaa ainakin mun autoissa lattia + kojelaudan suuttimista eli tuulilasi ja ilman huurteenpoistoa. Meidän capricessa on jo "mix"-asento, joka sekoittaa sopivasti tuulilasille ja lattialle. Wanhassa impalassa toi on toteutettu viisaasti vaijeritsydeemillä, kun ei oo ilmastointia. Mutta Malibu kaipaisi 50-50 sekoitussuhdetta...
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    hymn... onkos noissa lämmityslaitekkin? ainakin(kehuen toijotaa) corollassa(ke-20) on sellanen jota voi kutsua lämmityslaitteeks.. ei toi dotsi liika lämmin ollu 2 tunnin ajon jälkeenkään +10 asteessa... tietty voishan sen kennon putsata, mutta onnettoman tehonen tuntus tuo puhallin olevan ja samaten se koko rakennelma on aika amerikkalainen... :smile:
    ja tossa vaijerimallissa on tosissaan se "bi" asento ku vähän aikaa ettiskelee :smile:
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Mites kun mulla Capricesta löytyy toi Bi-level Air Condin alta, ja ilmastoinnin kompura puuttuu, niin vaikuttaako toi kompuran puuttuminen miten paljon vai onko sen tarkoituskin puhaltaa silleen aika hintsusti.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos haluaa tuulilasille enemmän puhallusta niin läppä jolla heat/def asento hoidetaan on alipaineistettuna def asennossa ja lepotilassa heat asennossa ja jos kanavaan vaikka poraa sopivan reihän ja laittaa siittä ruuvin sisään ei läppä laskeutuessaan menekään ihan haet asentoon jolloin pikkasen jaloille tulevaa lämmintä suuntautuu enmpi tuulilasille
     
  12. kane

    kane 1st gear

    Ei vaikuta puhallus tehoon tai mistä suulakkeista puhaltaa. Sulta vaan puuttuu "A/C:n tuoma kylmä ilma"...
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Miten sie oot tarennut uudehkossa Ukkoslinnussa; eikös semmone sul ollu? Onhan se aika viileetä [cool] menoo :smile: , vaikka ei oo edes kylymät ilmat olleetkaan...
    Siis nyt kyse on `90 SC Thunderbirdistä.
    Eikä siinä tällä hetkellä Air Condition edes pelaa, kylmäaineet karkuteillä tietämättömillä...


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kustom STW 2003-11-13 10:09 ]</font>
     
  14. JR

    JR Gearhead

    Kyllä sielä ihan lämpöä tuntuu olevan, vaikka eihän vielä nyt kovia pakkasia ole ollutkaan. Ainut on, että jos kattoikkunan väliverhoa ei pidä kiinni, niin tuntuu kylmä kyllä tunkevan lasista läpi. Sitten tuo ilmastoinnin pyöriminen plussa keleillä hieman rasittaa. Varsinkin jos autossa on lasit jo auki huurusta. Vatkaa meinaan noita kierroksia tyhjäkäynnillä vähän sen mukaan miten kompura käy. Eipä tuokaan nyt ylitsepääsemätöntä ole. On sentään se pirun ilmastointi... :grin:

    Kyllähän totta puhuen vanha Ladani tuntu silti lämpösemmältä...
     
  15. arv

    arv Gearhead

    Onkos normaalia että HEAT -asennossa tulee haaleampaa kuin BI-LEVEL -asennossa? Kummassakaan ei ilmavirtaa tosin tule tuulilasille ja joutuu koko ajan venkslaamaan DEF ja em. asentojen välillä!
    Termari vaihdettu syksyllä kun ei lämpömittari oikein noussut. Nyt mittari näyttää oikeita lukemia.
    Kysymys kuuluukin; pitäiskö tehdä jotain, vai ajella vaan?
    Vani -92 6,2D on autona.

    Arto.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: arv 2003-12-22 21:14 ]</font>
     
  16. JR

    JR Gearhead

    Kyllä kai lämpöä pitäisi tulla molemmissa asennoissa yhtä paljon. Yleisesti ottaen tuossa "heat" asennossa puhallusta pitäisi tulla vain jalkatilaan. "Bi-level" asennossa taasen puhaltaa lasille ja jalkatilaan.
     

Kerro tästä muillekin!