Lämppärin kennossa ilmaa/tukos?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vesku383, 28.11.2005.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Auto 85 oldsi custom cruiseri. Sisään tulee vaan haaleeta ilmaa.
    Lämmityslaitteeseen menevä letku on kyl lämmin mut takas tuleva ei!
    Voisko ollaa ilmaa kennossa vai onks joku venttiili jumissa kojelaudan sisällä(vai onko ko. autossa mitään erillistä venaa?) Kennohan taitaa olla korkeimmalla koko jäähdytysjärjestelmässä joten sinnehän se ilmakupla kai ekaks jää? Otin lähtevän letkun irti kun auto ajettu ylämäkeen eikä lämppäriltä tullut kuin pien plöräys nestettä eli ei kierrä jostakin syystä! Mites ilmaan kennon ennen ku pakkaset tulee? alkaa kohta olla kopissa kylmä! :-? nestettä on tarpeeks syylärissä!
     
  2. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Mites se alipaineella toimiva venttiili siinä vesipumpulta tulevassa letkussa? Toimiiko vai onko peräti poistettu?
     
  3. vesku383

    vesku383 Gearhead

    on se ainakin olemassa, toimivuudesta en viel tiiä, luulis kyl toimivan kun vesiletku sen perässä on kuuma!
     
  4. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Tukossa... Voi koittaa huuhdella "vastakarvaan" puutarhaletkulla ja kuumalla vedellä. Kannattaa varmaan laittaa nestekiertoon jotain puhdistusainetta akaks ja ajella pari tuntii ne koneessa. Sit huuhdella kone la lämppäri erikseen ja yhdessä. Mitään takeita ei ole, että tukkoinen kenno aukeaa, mutta ainahan sitä voi kokeilla...
     
  5. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    toi puutarhaletkulla huuhtelu kannattaa alottaa ekaks tosiaan vastakarvaan. sen paine kyllä sen varmasti avaa.
     
  6. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ei ollu kenno tukossa, nestettä laskettu läpi kumpaankin suuntaan!
    Jos se venttiili ei kuitenkaan aukea? Lämmityslaitteen vivustot kai ohjaa sitä alipainetta siihen venttiilille, ei tullut imua siihen letkun päähän kun lämppärin vivut oli "kuumalla" ja puhallus tuulilasille! oisko letku irti sit jostain kojelaudan sisältä, vai onko se sähkö mikä säätelee alipaineen määrää vai miten ku en oo noihin perehtynyt(vielä!)? Onko käytännön merkitystä jos ohitan koko venan? (saatana just vähän aikaa sit funtsin et tähän autoon ei sit tehhä mitää omia virityksiä!!!)kertokee!
     
  7. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Jos venttiilille ei tule alipainetta pitäisi sen käsittääkseni olla auki. Tutki onko venttiili tukossa, sehän on helppo irrottaa kun se on vaan siinä letkun välissä. Uusi taitaa maksaa jonkun parikymppiä.
     
  8. vesku383

    vesku383 Gearhead

    ei oo letkun välissä tos vehkees, pää on kierteellä imusarjassa, enkä saanu auki! löin vasaralla koko alipainekellon irti venttiilistä ja sahasin rautasahan terällä venttiilin putken poikki ja laitoin letkun kiinni tähän putken juureen! nyt on venttiili ohitettu mut ei lämpene vieläkää! varmaan pakko olla ilmaa kennossa kun kert ei tukos oo...nyt tuli turhaa särettyä tuo venakii perk.. :mad:
     
  9. waltti

    waltti Gearhead

    Onko mahdollista gm:ssä laittaa letkuja väärin päin? Ainakin a-mopessa ne pystyy laittaa väärin päin ja sama ilmiö. Mopessa letkut laitetaan ristiin eli se mikä näyttäisi menevän luontevasti kennon yläpuoleiseen putkeen, laitetaan alapuoleiseen ja toiste päin. Olikohan tarpeeksi sekava selitys? Meniköhän se niin että pumpulta letku alapuoleiseen jne.
     
  10. ripe

    ripe 1st gear

    Toi "walttin" juttu kannattaa tarkistaa.

    Olen täälä foorumilla tarjonnut ennenkin sähkökäyttöstä vesipumppua vesiletkuun. Se ei vaan ole kait kelvannu kellekkään.

    Mielestäni se kannattas laittaa jo maahantuojan joka autoon :soosoo:
     
  11. vesku383

    vesku383 Gearhead

    ei nuo letkut ees käy toistepäin, erikokoset lähdöt kennossa ja ne on vielä samalla korkeudella eli ei luulis olevan merkitysta täs tapaukses..
    Pitää tänää viel koittaa huuhdella tota kennoa uudestaan, viel jos sais keulan nii ylös ettei ainaskaa ilmaa jää kennoon!
     
  12. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Hyääh!

    Lisää kokkeja soppaan... Kerran volovolossa vastaavanlainen homma, neste kiersi, letkut lämpesi, mutta lämmintä ei tullu. Kaikki saakutin temput tuli koetettua, huuheltua ja ilmattua jnejne, -tulos liki eimitään.

    Syyksi selevis sitten ihan simppeli sisäinen vika, kennon sisältä päädystä oli irronnu se väliseinä, joka pakottaa normaalisti nesteen kiertämään kennoston läpi, mutta patalaiska pakkasneste meni tietysti siitä mistä helpoimmalla pääsi eli putkesta sisään, siitä kätevästi päätyä pitkin ohi entisen väliseinän ja siitä palluupuolelle ulos. Kenno lämpes ihan vähän, ni heti piti luulla että tukossahan se on tietenkii, van eepä ollu.

    Lopullinen vikahan ee tosiaan selevinny ennenku kenno oli pöyvällä atomina.

    Tukoksenhan se tekköö tuommonenkii lisu putkenlähössä, jos niikseen tulloo.
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Ja Granadassa ei lämpöä, kennoa huudeltiin, ei varmasti tukossa, niin hyvin vesi juoksi läpi, ei yhtään vastusta. Ja ei lämpeä. Kun kenno avattiin (alumiinikenno pyöreillä putkilla ja muovipäädyillä) ja putkista vedettiin ulos sellaiset kierrekappaleet, olivat ne aivan täynnä ruostemössöä. Puhdistuksen ja kasauksen jälkeen lämpöä piisasi. Mössö huononsi siis kuitenkin veden kiertoa, vaikka sitä ei purkamatta tiennyt.
     
  14. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ei lämpee, ei! Laitoin ilmausruuvin putkenpätkään paluupuolelle, ja tulopuolelle laitoin porakonepumpun letkujen väliin.Täysillä porakoneen kierroksilla(auto tyhjäkäynnillä) paluupuolikin kävi lämpenee. Ilmausruuvista sain ilmakuplat ulos, kun läksin ajaa niin johan taas viileni!
    Voi (kuulemma)olla että kansipahvi vuotaa sen verran että kehittää vastapainetta paluupuolelle ja neste ei jaksa kiertää(ainakaan pienillä kierroksilla)?!!Jonkinlainen sähkönen pumppu auttas kyllä, mut pitää viel kuitenkii napata se kenno irti ja vilasta jos ois niiku tos granadas kävi!!
     
  15. vesku383

    vesku383 Gearhead

    saatana ei auttanu ees sähkönen kiertovesipumppu, ja oli varmasti oli laitettu oikeinpäin ja pumppas oikeeseen suuntaan!pumppu päällä ja kone käynnissä vetäsin kennolta (tulo)letkun irti niin ei tuu ku pien liraus nestettä,Kone kuitenki tuntus lämpenevän ok, vaikkei mittaria ookkaa, pelkkä varotusvalo.(jos toimii?) MITES TUO VESIPUMPPU, VOISKO OLLA JOTENKI VAJAATOIMINEN, ETTE TUOTTAS PAINETTA ENÄÄ LÄMPPÄRILLE ASTI? Uudet yläkerran tiivisteet jo hommattu jos todellakin kanspahvivika mut ei huvittas purkaa enneku tarkemmi tietää..
     
  16. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Onko käyny kone ylikuumana jossain vaiheessa? Noissa vesipumpuissa on muutaman kerran ollu kuumenemisen seurauksena siipipyörä irti, ei kierrä vesi kun ei pyöri ratas eikä näy ulospäin. Joissain tarvikepumpuissa toi ratas on jotain muovi sekoitusta ja yksi ylikuumenemis kerta riittää irroittamaan rattaan akselilta.
     
  17. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ei oo tietoo ylikuumenemisesta kun ei oo kaara ollu ku 1,5 kk meillä.
    ei se pumpun ratas nyt ainakaan kokonaan irti oo ku auto on jokapäiväses ajos ja muuten kyl kone tuntus lämpenevän ok.(lämpömittariahan ei oo, valo vaan) Mut jos siivistä puuttus paloja tai jotain tällästä kulumista?! :odroll:
     
  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Saiskos ehdottaa että tarkistaisit sen ilman sekoituslevyn toimivuuden. Eli helv****n moisella purkamisella löydät sieltä ilmakanavasta kennon jälkeen sellainen "levyn, suuttimen tai millä nimellä lie kulkee" mikä sekoittaa kylmää ulkoilmaa ilmakanavaan. Mahtaa olla jumissa kuten oli mullakin ja aikojen saatossa sen tiivisteet on varisseet pois mikä lisää kylmänilman määrää. Pitäis liikkua niistä koetaulun vimpuloista.
     
  19. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Sillo ainoon kerran ku porakonepumpulla sain nesteen kiertää
    kennon läpi ni sillo tuli kyllä lämmintä kabiiniin, ei oo kyll missää säätölevyissä enää hämminkiä! ei vaa jaksa kiertää oman moottorin voimin, eikä bemarin( :x ) kiertovesipumppukaa auttanu(ei kai kierrokset riitä?) Näillä näkymin viikon päästä lähtee pata purkuun, pitää sillo viel ekaks tsekata tuo vesipumppu! Ei oo kyllä sanottavast tota nestettä hävinny järjestelmästä, pari kertaa oon kuullu sammuttamisen jälkeen porinaa paisuntapöntöstä!
     
  20. etna

    etna 1st gear

    Buickissa takavuosina kylmä kans, imusarja remppaa tehdessäni vedin rälläkällä kyseisen alipaine hanan poikki ja pulttipyssyllä loppupalikan imusarjasta pois (ei lähe käsin vääntämällä aika lujaa liimaa kierteessä)totesi että on helvetin pieni reikä mistä vesi kulkee kennolle ja kas vielä silikoni knööli tukkimassa sitäkin, no otin ja pistin palloventtiilihanan kierteelle, hana auki talvisin jo vain piisaa lämmintä kabiiniin hana kii kesäisin notta ilmastointikonekin pystyy toimittaa vilposta kabiiniin :D
     

Kerro tästä muillekin!