Laippakardaanin eli liuku yoken suojakumi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja leksa, 1.7.2018.

  1. leksa

    leksa Gearhead

    Olen elämäni ensimmäistä kertaa koskemassa tuon mystisen liukuyoken sielunelämään muutakin kuin päädystä rasvaamista.
    Joudun purkuhommiin. Valiantin katsastuksessa ei sinänsä löytynyt suurempaa huomauttamista mutta se suojakumi on rikki.
    Ja siitä huomautus rekisteriotteeseen päivämäärän kera.
    En ole kuunaan päivänä yhtä tai ihan korkeintaan kahta kertaa tavannut ehjää suojakumia moisessa härvelissä. Kerran oli suuri kuningasajatus korjata väljistynyt liukuyoke, mutta onneksi "hyllystä" voi valita sopivan koekaniinin tilalle.

    Jutun ydin on siis siinä että nyt pitäisi löytää tuo lärpäke.
    Ei ole kuulemma helpoin osa löydettäväksi. Sen verran olen jo tiedustellut.

    Hyvin nuo rasvat olivat näyttäneen pysyneen sisällä vaikka kumista ei ollut jäljellä kuin etuosa.
    Kumin alkuperäinen rakenne on sellainen että siinä on kahdet huulet joista sisemmät pitävät rasvan oikealla puolella. Toimii siis kuin stefa.
    [​IMG]
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jotenkin on sellainen kuva syntynyt että reprona ei kumeja tehdä. Olisiko helpointa tutkia etuvetoisten suokakumeja.
     
    leksa tykkää tästä.
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ite menin mittojen mukaan tarvikeliikkeeseen ja hatarien muistikuvien mukaan mukaan lähti Omegan takavetarin kumi. Voi kyllä muisti pettää, on jo jokunen vuosi aikaa. Mutta mitat mukaan ja penkomaan varaosaliikkeisiin.
     
    leksa tykkää tästä.
  4. leksa

    leksa Gearhead

    Jep. ei enää taideta tehdä. On kuulemma saanut muutamia vuosia sitten vielä korjaussarjaa jossa tuli myös tuo prässättävä tappi mukana.

    Jotain etuvetoisen, tai takavetoisenkin nivelhässäkän kumia ajattelin.
    On olemassa sellaista yleishaitarikumiakin .

    Mutta se alkuperäinen kumi on siitä veikeä että se jakaa ton rasvaosan kahteen alueeseen. Siinä on ikään kuin stefa jolla nivelpuoli pysyy rasvassa vaikka putken päälle menevä haitariosa menisikin rikki. Se haitariosa on ikään kuin pölysuoja. Jos laittaa,, kuten ilmeisesti on pakko,, sellaisen yleiskumin niin se rasva on sitten koko hässäkän alueella.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 3.7.2018
  5. leksa

    leksa Gearhead

  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onkos ihan kuollut ajatus tökkästä kahta universaalia kumia päällekkäin? Alinta ryppyyn siten että rasva ei karkaa pidemmälle ja toinen "pölysuojaksi"??

    Ja eipä tuosta Ebay tuotteestakaan konkurssiin mene jos kokeilee.
     
    leksa tykkää tästä.
  7. Fin65Valiant

    Fin65Valiant 1st gear

    Noita on muistaakseni kahta sorttia. Tehtaan osakirjan mukaan toinen 1603397 (pienempi?) om /6 ja 273:lle , isompi(?) 2275514 isommille V8-moottoreille. En tiedä kumpi tuo on.

    Uustuotanto-osien kumin laatu on valitettavan masentavaa usein, tuosta Ebay-tuotteesta en tiedä. Muistelen, että itsellekin etsittiin joskus vaan joku kumi, joka oli kyllin lähellä ja vedettiin kiinni. Nyt on onneksi varalla NOS-kumi, jonka joitain vuosia takaperin onnistuin ostamaan.

    Suojakumi on ongelmallinen rikkoutuessaan, mutta tuo on sinänsä todella kestävä nivel. Kestää yleensä auton iän.
     
  8. mavi

    mavi Gearhead

     
  9. mavi

    mavi Gearhead

    Se on sama kun jossain Jeepissä , niitä on löytynyt Jamant Oy :ta ne oli tarjouksessa muutama vuosi sitten ,ostin silloin itselle 2 kpl.
    Niitä näkyy olevan heillä varastossa , osanumero = MOP 1238571 . hinta 25e
     
    Muokattu: 27.7.2018
    MJF tykkää tästä.
  10. mavi

    mavi Gearhead

    Sen vieminen nivelpesän läpi on muuten aika projekti , mutta kyllä se sieltä menee , on kokemusta . Ristitappi on tosi tiukassa en ruvennut sitä irrottamaan pelkäsin että akseli hajoaa.
     
    Muokattu: 27.7.2018
  11. leksa

    leksa Gearhead

    Hyvä tietää. Tarvitsen vielä toisenkin.
    No nyt kuitenkin se Ebaysta tilaamani suojakumi on saapunut.


    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!