Lakatut aluvanteet siistiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja WBBC, 4.1.2011.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Oliko jossain keskustelua kuinka saisi helposti pinttyneet lakatut vanteet siistittyä.
    Lakka on sen verran hyvässä kunnossa että en nyt puhalluttamaan niitä ala.
    Joku puhditustemppu pitäis nyt riittää käyttöauton vanteisiin.
    Eli millä aineilla laitteilla alan hinkkaamaan, ettei lakka irtoa.

    Tuossa pari potilaskuvaa. Ostin äsken vanteet, enkä ole edes pessyt niitä.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. tanari

    tanari 1st gear

    aloita nyt huolellisella pelsulla esim. würthin vannepesuaineella, se jättää aika kiiltäviks vanteet jo ihan pesulla.

    sit toinen hyvä on kans joku oranssinvärinen läpinäkyvä pesuaine, merkkiä en nyt muista. Motonetis tais olla :eek:

    sit ihan hc veto olis nitromorssil poistaa noista toi lakka ja tuhlaa viikonpäivät ja hinkkaa kiiltäviks noi ja lakata uudelleen :lol:
     
  3. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Autoglymin Wheel cleaneria varmaankin tarkoitit :D Toimivaa evästä on kyllä, lähtee kyllä pinttymät sunmuut töhnät ihan mukavasti 8)
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jees. Otin kokeeksi Nitromorsella yhdestä vanteesta lakat pois.
    Tuli tosi hyvä ilman kiilloittamistakin. Siellä lakan alla oli neitseellinen alumiinipinta.

    Täytyy vielä vetää hiomatahnalla ja 000 teräsvillalla ja lumppulaikalla muutama tumma pinttymä pois. Sen jälkeen vain joku suojavaha pintaan.
     
  5. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    ^ Itte oon kuullu vannepervoilta, että sinolilla pyyhkiminen pitää puhtaan alumiinipinnan kaikista kauimmin siistinä.
     
  6. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuossa vaiheessa ne näyttävätkin vielä ihan hyviltä. Sitten kun tarjoat niihin hiomatarvikkeita kaikkoaa tuo leikatun alumiini kirkkaus. Käytännössä siis et saa noita hapettumakohtia samannäköiseksi kuin ympäröivä "neitseellinen" alumiinipinta vaan se jää väkisin hieman erilaiseksi, jopa häiritsevän erinäköiseksi. Joutunut siis kiilloittamaan koko vanteen alueen jonka jälkeen huolellinen vahaus tarkoitukseen sopivilla vahoilla.

    Nimimerkillä: 17" lorinserit on yllättävän isot kiillottaa kirkkaaksi.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Vanteissa on tosiaan lakanpoiston jälkeen näkyvissä hapettumia.
    Niitäkö ei saa häivytettyä? En ole hakemassa huippukiiltoa, van tasaisen siistit vanteet jotka kelpaavat 14 vuotta vanhan Jeepin alle. Jos ei onnistu kotikonstein, niin annan olla noin.

    Hapettuma
    [​IMG]

    Ja sama kuva suurennettuna
    [​IMG]
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    penkkihiomakoneeseen rättilaikka kiinni ja antaa kiillon tulla esiin... ei oo mikään iso homma tollaisia pintoja kiilloittaa niillä vehkeillä.
     
  9. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  10. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Jos ja ilmeisesti kun olet nyt irroitellut vanteista vanhat lakat irti niin hae huoltoasemalta sinolia ja voitele nuo kirkkaat pinnat sillä. Alumiini alkaa hapettua uskomattomat kovalla vauhdilla jos se pääsee hapen kanssa tekemisiin, ja syystä, jota tiedä en tuo sinoli jarruttelee hieman tätä prosessia.

    Katselin noita kuvia ja vanteet on kyllä siistit muuten mutta nuo hapettumaläiskät on varsin ruman näköiset. Lähikuva osoittaa vielä että leikkausurat on varsin syvät ja luonnollisesti hapettumat seuraa pinnan muotoja. Tälläisten läikkien poisto on kokolailla vaikeaa varsinkin niin että korjatut kohdat olisi huomaamattomia.

    Voisit tietysti kokeilla hioa noita hapettumakohtia aluksi esim jollain karkealla maalinhiontatahnalla ja siinä vaiheessa kun pinnassa ei näy rokamaa siirtyä alumiinin kiilloitusaineisiin joilla sitten sytkyttelet aikasi. "Virsikirja" tai hiontapaperi ei ole oikea työkalu jos meinaat pelkästään nuo vauriot korjata.
     
  11. Qjet

    Qjet 1st gear

    Noita tummennuksia/syöpymiä tahtoo jäädä etenkin ulkokehän niihin kohtiin, joissa painot ovat olleet. Jos muutoin vanteet ovat halutun siistit ja ei ihan orggis mallia haeta, niin maalaa vain tuon kehän tarvittavilta osin ympäriinsä haluamallaan värisävyllä.
     
  12. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  13. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Alumiinin kuten myös muiden metallien hapettuminen / pelkistyminen alkaa välittömästi sillä hetkellä kun ne on kosketuksissa ilmassa olevan hapen kanssa.

    Eli nuo vanteesi ovat koko ajan happihyökkäyksen alaisena ja tummenevat omaa tahtiaan.

    Tenua niskaan niin saat mietintätauon mitä niiden kanssa tekisi.

    Nuo kertomani Lorinserin vanteet oli hieman samalla tavoin hapettuneet ja poistin niistä lakan juuri nitromorssin avulla. Hioin muistaakseni noin P400-hiontapaperilla ne hapettumakohdat puhtaiksi jonka jälkeen vanne auton alle vetävään pyörään. Nostin siis perän ilmaan, auton käyntiin ja kakkonen silmään. Nyt vanne pyöriä supatti varsin mukavasti siinä ja tylysti vain pidin hienoa vesihiomapaperia vanteessa kiinni niiden hioutuessa moottorin voimalla. Kukkien sumutuspullolla sumuttelin vettä hiontakohtaan. Sormia kannattaa hieman varoa tässä leikissä.

    Papereiden karkeuden kanssa ei kuitenkaan kannata ahnehtia, mielummin vaikka liian hienolla pitempään kuin karkealla nopeasti, karkean paperin naarmuja on melko viheliäinen häivytellä myöhemmin. Viimeiset hionnat muistaakseni p1200 tai p1500 paperilla jonka jälkeen ihan perus fareclalla G7 edelleen auton alla pyörittäen, ja viimeistely jollakin alumiinin kiilloitukseen tarkoitetulla tahnalla.

    Mielestäni vanteista tuli ihan siistit ja kiiltävät. Kiilto kuitenkin erinäköistä kuin tuossa leikatussa alumiinissa. Ja vaikka ne vahasinkin, seuraavana kesänä sai uudelleen hangata niitä tahnan kanssa, eli tuppaavat silti hieman himmenemään.
     
  14. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    :eek:

    Aika erikoinen "kiilloituskone"
    Tulee mieleen että noin tekee Mr Bean tai ihmemies McGyver

    Täytyypä tänään kokeilla Kodin Putkimies -ainetta ja jotain hiomatahnaa.
    Sitruunahappoakin löytyy kotoa, vaan mahtaako auttaa alumiinihapettumaan?
    Laitan kuvaraporttia kun saaan jotain aikaiseksi.
     
  15. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Tekee sitä jotkut muutkin http://www.youtube.com/watch?v=LxxG4A4O ... re=related ja http://www.youtube.com/watch?v=Gg-8oGTE ... re=related :D
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    No niin. Homma alkaa olla valmis.

    Lakanpoiston jälkeen otin esiin 000 teräsvillaa, Kodin Putkimies -ainetta ja prismasta löytämääni Sonax -metallinhiomatahnaa.

    Siinä tovin hinkkasin, ensin teräsvillalla ja kodin putkimiehellä koko vanteen alueelta koneistusjälkien suuntaisesti ja hapettuma-alueilta vielä enemmän.
    Sen jälkeen lisäsin hiomatahnaa ja putkimiestä ja hinkkasin hieman lisää. Lopuksi pesu tiskiharjalla, Fairylla ja kuumalla vedellä sekä kuivauksen jälkeen Sinolia pintaan. Tuli käytännössä uudenveroiset. Kaikki hapettumat hävisivät.
    Joku suoja-aine vielä pitää laittaa tai laitattaa maalarilla.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Tohon kun laskee kirkas lakan päälle on vanteet lähes uudet ja tekemillesi pohjatöille saat enemmän katetta tulevaisuutta varten.
     
  18. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Nehän on kuin uudet! :D
     
  19. Työturvallisuus kunniaan :lol: ja kannatti ottaa nuo pultit pois tossa videossa , ei olis ihan ensimmäisenä ollu sormia viemässä.


    Täytyy myöntää että noin itsekkin tekisin...JOS vanteita kiillottelisin.[/i]
     
  20. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    No niin, niistähän tuli ihan hienot. Ja kuten jo aiemmin totesin, kiillossa on pieni ero tuon kiilloitetun ja leikatun pinnan välillä.

    Tuota lakkaamista kannattaa miettiä vahvasti, se suojaa tuon pinnan varsin hyvin ja sillä välttää nuo kiilloitustalkoot kerran pari vuodessa.

    Jostain kuitenkin kuulin, että perinteinen 2-K kirkaslakka ei soveltuisi suoraan alumiinin päälle, vaan sille on olemassa ihan oma lakkansa. Tavallinen lakka kuulemma vetää pinnan sameaksi ja karisee varsin nopeasti pois. En ole itse tätä kokeillut ja olen nyt kuulopuheen varassa. Omat vanteeni suojasin tukevalla vahakerroksella ja huolellisella puhdistuksella.

    Katsoin myös nuo videot. Olihan melko rankan näköistä touhua, varsinkin vanhan maalin poistaminen, tuolla ei ilmeisesti ole kuultu maalinpoistoaineista.

    Ja vaikka itse samalla tyylillä vanteeni kiilloitin, ei ne minulla ihan noin vauhdikkaasti pyörineet, eikä kertaakaan pää noin lähellä pyörivää kohdetta käynyt. Amatöörinä pidin myös suojalaseja silmillä.
     

Kerro tästä muillekin!