LAMBDA-anturi @ GM 350 TBI

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kustom STW, 19.8.2009.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Siis tekniikka 350 TBI tuplaputkilla.
    Onko lambda-anturien oikea sijoitus n. alle metrin päässä pakosarjoilta lähtevässä putkissa? Kun noissa vanhoissa rööreissä olis niillä kohdin hitsatut pikkuputken pätkistä hitsatut pätkät.

    Saako näihin kaseihin sopivia lambda-"yleisantureita" Motonetista tms. piteemasta tms. putkista?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kapeakaistalambadat on yleensä melko lähellä kantta.
    Jos haluat tietää minkänlaista seosta kone milloinkin saa niin kannattaa hommata laajakaista mittareineen ja niissä on vielä plussana kapeakaistalähtö jollaista Tbi tietsikka haluaa saada. Laajakaistat toimii näköjään ihan hyvin kauempanakin koneesta, esim kollektoreissa.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    jos tuo etäisyys on metrin hujakoilla, nii iha hyvä paikka laajakaistalle sekin. Sama kui tuo Mudracerin neuvoma paikka. Kysele vaikkapa VPV- Racingilta laajakaistapaketti jos LC-1 Innovate kiinnostaa.
     
  4. JKF

    JKF Gearhead

    Periaatteessa kannattaa pyrkiä asentaan se lambda suurinpiirtein samalle etäisyydelle, missä se on alunperin ollu. En tiedä kuinka tuossa TBI:ssä, mutta yleensä ruutassa on jollain tapaa määritelty se viive kauanko seokselta kestää siirtyä lambdan kohdalle. Jos se paikka on muuttunut rankasti vaikkapa taaksepäin, niin silloin anturi lukee vanhoja savuja ja ECM korjaa seosta lisää. Eli säätöluuppi saattaa alkaa värähdellä.
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mielenkiintoinen teoria värähtelystä, voi hyvin pitää paikkansakin.

    Tärkein aspekti on kuitenkin lambdan lämpötila eli jos lämmittämätön niin ongelmia tulee ihan peltisarjoilla joilla taas lämmitetty pelaa hyvin. Esim. laajakaistat ovat lämmitettyjä myöskin joten siksi toimivat.

    Millainen anturi on alkuperäisellä kysyjällä?
     
  6. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Putkissa ei ole nyt mitn antureita, ajattelin että noi nysät täytyy olla Lambda-antureita varten tai sitten on yllättävän pieni H-putki ollut tuossa tekniikan luovuttaneessa `88 Vanissa käytössä :lol:
     
  7. JKF

    JKF Gearhead


    Jos ne nysät on tarkoitettu antureille, niin siellä pitäis olla kierre sisäpuolella. Tönärillä jos katsoo, niin sisähalkaisijan pitäis kierteen harjan päältä olla about 16,5mm. Todennäköisesti tuossa TBI:ssä on vain yksi lambda, eli toinen reikä pitää tulpata.


    Tässsä muuten pari kuvaa liittyen tuohon lambdan etäisyysjuttuun, jos jotakuta asia kiinnostaa syvällisemmin.
    [​IMG]
    350 SBC TBI, vakio putkisto

    [​IMG]
    350 SBC Pitkillä peltisarjoilla

    Eli tuo "transport delay" on se aika kauanko ECM odottelee, ennen kuin se lukee anturilta arvoja korjauksen jälkeen. Käytännössä siis aika joka kuluu seoksen siirtymiseen suuttimilta anturille.
     

Kerro tästä muillekin!