lambda anturi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 6.10.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos lambda anturi on rikki, niin huomataanko se katsastuksessa, esim päästömittauksessa.????Mulla oli nimittäin merkitty päästöruudukkoon myös lambda arvo joka oli tyhjäkäynnillä viiva ja yli 2000rpm 1,jotain.Näkeekö noista arvoista suoraan toimiiko anturi?? Ja miten sen toimivuus mitataan käytännössä yleismittarilla?? pitääkö anturi ottaa irti?? Pitääkö auton olla mitatessa käynnissä???
     
  2. A. Koivualho

    A. Koivualho 1st gear

    Ei se välttämättä näy päästöissä. Tyhjäkäynnillä ei mitata lambda-arvoa. Raja-arvot 0.97-1.03. Tarttis mitata oskilloskoopilla tai viisarinäyttösellä tarkalla volttimittarilla. Jännite vaihtelee 0,1-0,9 voltin välillä. Kone täytyy käydä mitatessa, koska anturi haistelee jäännöshapen määrää pakokaasuissa ja vaatii toimiakseen yli n. 500 astetta. Jännite vaihtelee tasakaasulla 0,1-0,9v välillä ainakin 5 kertaa 10sek.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Lambda anturin tarkastamiseen on (GeeniManipuloiduissa autoissa) vihreä lattamallinen-koiras mittausliitin koneen päällä johtosarjassa. Kiinnitä kosketuskulmamittarin (Dwell angle) toinen johto siihen ja toinen runkoon. Aseta mitta-alueeksi 6sylinteriä. Käytä auto kunnolla lämpimäksi, lukeman kuuluu liikki 15-50 välillä, seuraten kaasuasennon muutoksia. Tähän kyllä vaikuttaa muutkin tekijät (mm. kaasuasennon tunnistin, lämpötila-anturi), mutta jos happitunnistin on rikki, lukema ei muutu ollenkaan.

    Helppo juttu jos on Dwell Angle mittari -käytössä, tarkastuta vaikka jossain huollossa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    labda anturi

    Kyseessä oleva auto on opel kadett 1.6i -90.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä ne sen katsatuksessa huomaa jos sulla lambda-anturi on kuoleentunut. Se kun tahtoo nostaa hc-arvoja ihan sen tautta, että sillä vanhennettuaan on se ominaisuus (ohjaa ecua).
    Helpoiten voit testata anturin toiminnan siten, että laita yleismittari siihen yksittäiseen (musta) johdon ja rungonvälille. Sit kone käyntiin ja tarkailemaan mittaria. Tyhjäkäynnillä jännite sahaa 1-0V liki sekunnin välein ja kierroksia nostamalla hieman tiuhemmin. Uusi anturi sahaa sit paaaljon nopeammin. Loppuunkäytetty anturi sahaa todella hitaasti ja jännitekkin jää johonkin 750-500mA tienoille
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    >Loppuunkäytetty anturi sahaa todella hitaasti ja jännitekkin jää >johonkin 750-500mA tienoille.

    Siis tarkoitin 750-500mV tienoille milliampeerien sijasta :)
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Tämä on niinku"tuplapostaus", mutta "Hermot menee" topikin alla ei keskustelu jatkunut:

    Päivän tyhmä kysymys: Mistä erottaa "hyvän" lambdan "halpis tarvike" lambdasta?

    Kysyn siksi, koska tiensä päähän on tullut yksi orggis ja yksi kallis tarvike lambda. Nyt on kierroksessa halvempi tarvike. Mistä saa hyviä, vai onko niitä edes tehty muualla kuin hinnanasetantaosastolla ?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    elikkä siis se lambda anturikin on sitten todennäköisesti kunnossa...Jäljelle jää vielä MAP anturi. Sitten rupeavatkin ideat loppumaan pikku päästäni...Tulpat toimii, johdot toimii, virranjakajan kansi ja pyöriä uusittu, lambda anturi ilmeisesti sitten toimii, katsastuksessa ei päästöissä ollut mitään vikaa....bensa filsu vaihdettu alle puolvuotta sitten, ilmanputsari on kohta vuoden vanha, mut ei luulis kauheesti vaikuttavan, konehuoneen letkut ompi kiinni ja osa vaihdettu. Ja silti se vaan meinaa sammuilla tyhkäkäynnillä ja pomppii alhasilla kierroksilla eteenpäin. Korjaamoon ei ole varaa/järkee viedä...Onko kellään ideoita??
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä lambda kestää pidempään kuin halppis lambda... Esim. bilteman lambda kesti alta puolivuotta ja oli helistin, kun taas aiempi bossilainen kesti yli 5vuotta.
    Mielestäni hinta/laatusuhteelta paras on boss ja ainakin halppiksista bilteman kierrän kaukaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitäs muita antureita on mistä toi vika voisi löytyä ja missä ne sijaitsee??
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos siinä katti? Se kyllä suodattaa jonkun aikaa, kunnes luopuu leikistä... sen jälkeen katsastuksessa saattavat moittia kohonneita hc-arvoja.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu on siinä katti...Eli siis se lambda saattaa ollakkin paskana vaikka arvot ei näytäkkään sitä??
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. mjaa

    mjaa 1st gear

    Mulla oli kans toi sammumisongelma tyhjäkäynnillä -91 Escort 1.6 cvh kat vehkeessä.
    Ongelma hävis kun vaihdoin huohotin "suodattimen", siitä menee letku imusarjaan ja vaikuttaa kuulemma tyhjäkäyntiin jos ei oo kunnossa.
    Fordilla puhuvat "huohotin venttiilistä", kuitissa luki suodatin...
     
  15. mjaa

    mjaa 1st gear

    Pomppi muuten toi munki ese jos ei painanu kunnolla kaasua...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lambda anturini oli puoliksi poikki. Se oli syöpynyt ruosteen vaikutuksesta poikki juuri siitä mutterin juuresta ja jäi käteen kun vähän tutkin sitä. Oisiko siinä ollut se vika sitten? en tiedä vielä kun ei ole varaa uuteen... Mistähän saisi halvimmalla??? Motonetissä maksaa 77 eurooo. Hyvä hinta tulpan kokosesta osasta. Ilman lambda anturia auto ei kulje yhtään, käyntiin kyllä lähtee HUONOSTI, mutta ajaa sei pysty kun ei meinaa "vääntö" riittää. Onko ihan normaalia? Saisiko sen lambda anturin ehkä jotenkin kierrettyä??
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käukö toyotan anturi kadettiin jos se on kans yksi johtosta ja sama kierre????
     
  18. KajS

    KajS Gearhead

    Se lambda on sen verran elintärkeä vekotin, että osta se, säästäminen on kallista. Motonetin kauppaamat Startaxin maahantuomat on kaiketi laadullisesti Boschin ja Bilteman välimaastosta. (asiantuntijat sitten kertoo tarkemmin).

    Mun dodgen edellinen lambda oli just tuollainen, sisukalut jäi käteen ja vikaa todella oli. Nyt anturin vaihdon jälkeen kulkee taas maantiellä 14 l sadalla, kypsällä anturilla huonoin reissu oli 19 l sadalla.
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Juu käy, katso Motonetin varaosaluetteloa eri autojen kohdalla, siellä niitä on samoja ooppelista mersuun.

    Siksi mulla on dodgessa "mersuanturi", vaikka samaa 28-3422 anturia saa myös foordiin, tojotaan ja ooppeliin.

    Melkein aina lambdassa on 18 mm kierre.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pakostikkin vaan houkuttelis se toyotan lambda anturi kun maksaa vaan 25egee...
     

Kerro tästä muillekin!