japadapudaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 29.11.2016.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Noh,kuten arvata jo saatatte taas mpower pikkasen Leijona-viinaa ottanut.Kumma juttu mutta pikkuset punssit aiheuttavat yleensä uuden ketjun avaamisen!Tulipas tuossa mieleen kun vieläkin moni puhuu A/FR:stä (ilma/polttoainesuhteesta)nykyisinkin vaikka sitä laajakaistalambdamittaria moni jo käyttääkin.
    Eikös olis järkevämpää nykyisin puhua ilman ja polttoaineen palamiseen tarvittavasta ilman ja polttoaineen yli- tai alijäämästä mitä laajakaistalambdamittarikin mittaa?
    Siis lambda-arvosta.Katsokaas kun se on aivan ratkaiseva tekijä tehon ja moottorin kestävyyden kannalta.Tosin,onhan se niinkin,tietyillä polttoaineilla on tarkkaan tiedossa lambda-arvon ja A/FR:n vastaavuus.Mutta miksi pitää suorittaa laskutoimitus mitatun arvon muuttamiseksi tiettyyn suhteeseen!?Ja varsinkin silloin kun polttoaine muuttuu tai saattaa olla vaikka seos bensaa,metanolia,E85 yms. ja prosentit siihen päälle vielä?Meikäläinenkin mitä ihmeellisempiä liemiä sekaisin kokeilin tehon kannalta,melkoinen kemian Nobelisti sais olla kun pikaisesti sellaiselle A/FR:n laskisi!Mutta kuten virittäjän suuri ystävä ja muutenkin autoelektroniikan edelläkävijä BOSCH laskee lambdan puolestamme.Ja tehon kannalta lambda-arvon merkitys on sama oli polttoaine mitä tahansa tai liemien sekoitus!
    Oisko tässä nyt käynyt silleen että porukka vähän vanhanaikaista,kuitenkin laajakaistalambdat
    suhteellisen uutta ja vanhat A/FR jutut vielä mielessä?Vähän niinkuin amerikkalainen sanois "tuumasta toimeen"ja metrisen järjestelmän kannattajat sanois"millillä (=miljoonalla)tulee toimeen paremmin"!?:)
     
    Muokattu: 29.11.2016
  2. DX

    DX Double Gearhead

    mjuu, itteeni kiinnostaa se, että käykö kone happiali-, vai -ylijäämällä, eli lambaada,
    laskennallinen afr-arvo pitää kalibroida erikseen joka polttoaineelle, kun taas ensinmainittu on absoluuttinen arvo.

    mutta tehon kannalta lambda ei ole polttoaineesta täysin riippumaton arvo, eri polttoaineilla seossuhderiippuvaiset tehokäyrät on erilaisia.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos bensalla huipputeho tulee 12,5:1 seoksella niin sillä on eri lambda-arvo kuin vaikkapa E85 litkulla huipputehon kohdalla.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton takia, jos pistää karttaan lambdaksi vaikka 0.8 niin eri aineilla tulee silti eri teho ulos. Vaikka se stokiometrinen taitaa olla kaikilla aineilla just se 1.
    Ja joku ymmärtää afr taulukkoa paremmin kuin lambdaa ja toisinpäin.
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eihän siinä mitää ku tietää vaan mihin lambdaan tähdätään ahdettu metanoli kone toimii vallan mainiosti jollain 0.58 lambdalla vastaa pensalla afr lukua 8.5
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu ja etanolilla huipputehot tulee jossain 7.5 paikkeilla. Ihan samalla tavalla pitää "tähdätä" käyttää sitten lampadaa tai aaäfärrää. En nyt oikein ymmärrä mikä tässä on se ongelma?
    Arvasitko että se on lähellä .85vai peräti laskit sen jotenkin? Ite arvaisin että se olis jossain .7 paikkeilla kun metanolia on noinkin paljon joukossa.
     
    Muokattu: 29.11.2016
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu korjasin pilkut Mutta kysymys jäi roikkumaan, arvasitko että bensa/metanoliseoksella parhaan tehon lambda on .85?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ja etanolilla se on 0.7paikkeilla.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä ja se ei siis ole kaikilla sama 0.85

     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    En oo nyt varma mutta muistasin että se on boschin anturi on välillä käyny 3 pintaankin afr metskulla eikä oo paljoo kulussa näkyny kumpaankaan suuntaan

    Sehän selvä että jos tosta lähetään laihentaan niin kulkua tulee lisää mutta on niin pirun riskaabelia hommaa monesti sitten kansia hitsataan ja mäntiä vaihdellaan. Ja yleensähän se paras veto on vähän ennen mojahdusta
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Joo`o.

    Kivastihan se puskee...
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei kait sen metanolipannunkaan pitäisi lojahtaa ainakaan seosmurheisiin, jos lambada pysyy alle yhdessä? Jos ja kun kuitenkin parhaat tehot saadaan reilusti paksummilla seoksilla(?), niin mistä se johtuu? Paksumpi arvohan tarkoittaa että kaikki soppa ei pala, eli perustuuko se pelkästään pytyn /seoksen viilennysvaikutukseen?
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Niin lambdahan on vain anturin mittaama arvo eihän sillä lopuksi oo väliä mitä se on kuhan vehkeet kestää ja kulkee
     
  14. josu

    josu Gearhead

    Sen verran noista arvoista esim Kallen supra kulkee 0.75-0.76 arvolla C85sella ajattaessa.Ja hyvin tuntuu kulkevan ja kestävän
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    mpower hakee mun mielestäni sitä, et jos sulla on afr-mittari, niin se näyttää afr-arvon ihan väärin jos vaihdat bensasta vaikka etanoliin ja jos et kalibroi mittaria sille etanolille.

    tällöin et voi myöskään käyttää etanolille annettuja afr käppyröitä patin dynottamiseen ko mittarin perusteella ilman et erikseen korjaat joka ikisen lukeman x-korjauskertoimilla,

    kun taas lambda näyttää aina oikean arvon riippumatta polttonesteestä.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  16. DX

    DX Double Gearhead

    tarkotan et jos koslassa on lamdamittaus kalibroitu näyttämäämään laskennallista afr-arvoa ja ajelet bensalla, lamdan ollessa yks, näyttää mittari 14,7

    okei, sit vaihdat etanoliin ja säädät ruikuttimet rikkaammalle, niin samaa mittaria käyttäen sun täytyy säätää toi afr takas 14,7 et saat lamdaksi ton yks,

    mut toi afr on lukuna raakasti väärin kun todellisuudessa se etanolilla lamdaykkösellä on 9

    eli jos ton bensalle kalibroidun afr-mittarin lukeman mukaan säädät seokset etanolilla ja sille tarkoitettujen taulukkojen mukaan niin perseelleen menee ja rajusti.

    mulla just yks kaveri painii moisen ongelman kanssa kuin koittanut saada sykkimään äreellä enkä oo saanut sitä vielä tajuamaan mikä mättää, kun taulukot ei täsmää afr-lukemiin,
    nyt sen mosa käy ihan vitun rikkaalla ja afr-mittarin ja taulukkojen mukaan muka pitäis säätää vielä rikkaammalle
     
    Muokattu: 29.11.2016
    helvetinkat tykkää tästä.
  17. DX

    DX Double Gearhead

    ite tosin kyttään suoraan lambdajännitettä yleismittarilla,
    katittomassa kaasarimosassa tavallisella halpisanturilla mitaten joku 200- 300 mV (lambda jonkun satkun yli yks) on yleensä aika soppeli maantielle kunhan lisähuikka toimii oikein ja 800-tai yli mV (0,85 tai rikkaampi ) täyskaasulle ja joku 400mV (1 - 0,98) ok tyhjäkäynnille, katittomassa kaasarivirimosassa jopa 500mV (0,95) niin toimii nopeemmin kylmänä.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Heppoja!

    Mitä helkkarin heppoja?

    Miksei puhuta kilowateista?

    Emmä ymmärrä enää ollenkaan... :-0
     
  19. josu

    josu Gearhead

    Olisko tuosta apua tähän asiaan puolin tai toisin

    [​IMG]
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sama metodi käytössä mullakin. Banaaniliittimet löytyy kojelaudassa ja kympin yleismittari puolestaan penkin alla satunnaisia tarkistuksia varten.
     

Kerro tästä muillekin!