Lambdaan liitettävä seosmittari,toimiiko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 13.8.2010.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Onko kellään käytössä kyseisiä mittareita,ovat kuulemma melko tarkkoja ihan noi bilteman 39e mittarit? Siitähän se olis näppärä katella esim. bensapaineet kohilleen eikä tarviis seosten takia aina jossain mittauttaa jos pieniä kokoonpanomuutoksia tulee..Ja se seoslukemahan on sama polkeeko paikallaan kiekkoja tai onko vedolla?
     
  2. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Mulla on mittareita.com puljun seosmittari ja boschin lambda-anturi ilman lämmitysvastusta. Sen ainaki voin sanoa et suosittelen semmosta lämmitysvastuksellista anturia...jotenki tuntuu vähä kyseenalaiselta tuo oma kapistus ku vaikka seosruuvia kääntelee nii rikasta seosta näyttää aina ku polkee...riippuuko tuo mittarin näyttämä siis myös seoksen "määrästä" vai pelkästä "seossuhteesta"? Mutta tosiaan tuo ainaki ku ei oo lämmitystä nii lukemaan ei voi luottaa muutaku kuormittaessa.
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jaa senkö takia se maksaakin oman anturinsa kanssa niin paljo enempi...Ei tullu tuo mieleen,äsken kävin mittarin hakemassa,saapa nähä.Yks autourheilua harrastava kaveri vaan meinas että omassakin lambdassa näyttäis aika hyvin...Bensapaine olis tarkotus saada uusille suuttimille sopivaks.
     
  4. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Käsittääkseni vakiona olevat lambdat useimmiten onki lämmitysvastuksella. Ei kai se ite mittari oo ku periaatteessa volttimittari.
     
  5. mke77

    mke77 Gearhead

    anturin siotuksella o aika iso merkitys? pakokaasun lämpä tila vaikuuttaa paljon seosmittarin näyttämään!

    noku lampadan toimii alueella n.350-600c....ja jollei lampada oll tällä alueella, lukemat o mitä o :-?

    sen takia laajakaista lampada ja laajakaista mittari o fiksumpi kosk laajakaista mittaa koko ajan pakolämpötilaa ja mittari näyttämä kulkee sen lämpötilan ja seossuhteen kanssa "oikeassa suhteessa"

    ..hyvä se kapeekaistanennkin o niinkaun kun o joku vertailu arvo siihen mitä pakokaasu mittaus o näyttäny, ja anturi puhdas! mutta tuppaa toi anturi nokistumaan(varsinki kaasari-v8:ssa) ja lukemat o taas vitulaan ku noki hehkuu siinä lampadan mitta pään päällä/sisällä :cry:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole ja kapeakaistalla ei näe kuin sen onko rikkaalla vai laihalla ei sitä todellista aaäfärrää!
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nyt hämmentää...Paikallaan polkemallahan se penkissäkin mitataan,niitten arvojenhan pitää sillon toimia ajossakin? Ja eikös se riitä että näkee just ettei käy rikkaalla tai laihalla,siitähän se air-fuel ratio tulee? Eihän sitä ilman säädettävää boxia tai osien mukaan tehtyä lastua saa ihan täysin kaikille kierroksille sopimaan pelkällä paineen säädöllä,mutta kuhan on kohtuuhyvä seos käyttö ja korkeilla kierroksilla..
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa että kun kone on paikallaan vaikkapa jarrupenkissä kiinni niin se on sitä paikallaan polkemista ja sitten kun kone liikkuu on veto päällä :eek: :rotfl: .
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tarkotin sitä että mitataanhan niitä seoksia paikallaankin käytettäessä. Toi penkki-sana tuli nyt tommosena yleisnimityksenä...
     
  10. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    No entäs vaikuttaako tuolla kapiakaistasella tuo lämpötila vielä senki jälkee ku oikea lämpötila saavutettu? Ennen ku lämpenee nii näyttää laihaa seosta ja sit ku antaa kunnolla haipaa niin näyttää pienestä seosten ruuvailusta huolimatta aina rikasta...tuo lämpötilan vaikutus lukemaan "toimintalämpö" alueellakin selittäis asian.
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tohon seosruuvihommaan paha sanoo kun näissä ei semmosia ole...Meinaako raati että paikallaan kierroksia käyttämällä ei siis vielä tiedä mitään,vaan seurattava lukemia ajossa ja säädettävä sen mukaan?
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ekat tyypit tyhjäkäynnillä näyttää että ihan oikeilla urilla mittari tuntuu olevan,sillon kun alkaa tyhjäkäynnillä vaikertamaan niin mittarin ledi-osa painuu punaselle ja diginäyttö kertoo arvon olevan 18-20,kun sehän pitäis olla (ilmeisesti kaikissa?)bensakoneissa 14. Sitähän ei taas tiedä miks käy tyhjää rikkaalla,ei siinä välttämättä kannata lähtee paineitakaan laskemaan kun ainakin paikallaan kaasuttaessa menee heti taas laihan puolelle,lukema n.10. Täytyy kattoo tiellä täyslämpimänä mitä sanoo.Mut ainakin tuntuis laite toimivan.
     
  13. mxu

    mxu 3rd gear

    pikku vinkkinä mistään mistään tietämättömänä käsittääkseni numerot suurenevat laihalle mentäessä ja pienenevät seoksen rikastuessa....
     
  14. Antti M.

    Antti M. 3rd gear

    Ajossa kai sitä mittaria kantsii katella et mitä sanoo...ja selvyyden vuoksi vielä tuolla seosruuvilla tarkotin tuota ruiskun seosruuvia...
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mikä ruisku sulla on? Ei ainakaan tpi:ssä ole mitään muuta säädettävää ruuvia kun läppien asento,ja siihenkään ei saa koskee... :D . Eräs paikallinen jenkkitohtori tuntus olevan oikeessa näitten eka käyttöjen perusteella,kun pitää tasakaasua alle 1800 kiekkaa niin selvästi katkasee jostain pytystä ainakin ilmeisesti sytkää.Heti kun koneesta huomaa pienen katkon niin heilahtaa mittari punaselle.Yli 2000 käy tasan.Ja on se vaan niin ainakin tässä mittarissa että rikas=punainen=isompi lukema diginä. Sytkävahvari ja ecu voi olla enää syypäänä,muu on uusittu.No ehkä jakaja,olisko...siihenkin on uusittu kansi+pyörijä...No parempi kuitenkin näinpäin,ikävämpi se olis jos se ongelma ois käyttökierroksilla.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ei perkele on se tosiaan niinpäin että punanen on laiha... :oops: :oops: .. No sitten menee vielä mielenkiintosemmaks.. :) .. Käydään tiellä ennenku hölötetään lisää..Automaattisesti aattelin punasen olevan rikas,kun dynoäijän puheesta sai sen käsityksen aikanaan...Kannattaa ne vissiin joskus noi ohjekirjat lukee :odroll:
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli sitä vikaa vois rajata nyt siihen ecuun..Ei niin että se katkoo alakierroksilla kipinää,vaan se katkoo polttoaineensyöttöä?
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kapeakaista on aivan huono, tai sen avulla ei voi säätää ainakaan. Sama auto joka olis tollasen mittarin mukaan äärimmäisen rikaalla ja sit kun taittaa matkaa pariasataa 10min niin se jo onkin äärimmäisen laihalla :rotfl:
    Vaikka onhan ne ledit kivoja vilkuttelioita....
    Hyvin miedossa koneessa voi kuulemma nähdä jotain asioita kapeekaistasta, mutta tarviiko tai voiko sellasta vakioo muutenkaan säätää mihinkään?
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    kyll kapee kaista iha "laitalainen" o jos sulla o jonkin laine"vertailu pohja", ja että oot iha varma et se lampada o oikeassa kohdassa siellä putkessa, että se ei ole liian kylmässä/tai liian kuumassa.....

    siitähä nyt kuitenki lähdetään et monen monta kat:ti autoo toimii ihan hyvin kapeekaistaisella lampadalla, eikä niistä monestakaan katti oo rikki/palanu kasaan...
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Puhukaa mitä puhutte.. :D Sehän näihin hommiin kuuluu...Emäntä ajeli ja tarkkailin vierestä,toimii saatanan hyvin,ja todella herkkä reagointi.Lisää painetta,heilu mittari kun hullun K...Ä mielettömän v.....a....Ei kertaakaan yrittänykkään rikkaalle joten tosiaan gasoa lisää :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!