Lamborghini

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja unknown, 2.2.2007.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Mitähän kuuluu sille Lamborgille joka oli Studio 57 Masillakin vähän aikaa? Onko de-lumpattu, vai vieläkö siellä on akkalohko chevy?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Näinpä muuten tämän Espoossa pari viikkoa sitten ajossa. Ihan tuntuu kauppakassina oleen.
     
  3. jknR

    jknR Gearhead

    Taitaa toi TT-Gallardo olla esittelyssä uudessa GTI Magazinessa. Tällä hetkellä numerot kirjoitetaan 1359hv ja 1400 newtonia 1.47bar ahdoilla.
     
  4. andreas.

    andreas. 3rd gear

  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Suksi lasileuka vi*****, eiku loimaall;-) btw muhunkin tuo lasileuka pätee vaikka pääni on rikkonut kehässä matsissa viimeisen 2kk ajan kaksi kättä, toinen on edelleen 4 naulaa täynnä...
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja jos aidosti Lambot kiinnostaa niin kannattaa suunnata nokka SM-Ratatapahtumiin, 2009 ruuvvasin itse Gallardoakin, Viperin lisäksi. Kyllä täytyy sanoa että Viper käynnistyessään kiinnostanut ketään mutta Gallardo sai joukon itäsuomen itäpuolelta olevia rotusääriä kirkumaan ääneen tärähtäessään käyntiin, jopa Ahveniston desibelirajoituksilla.
     
  7. Jamboolio

    Jamboolio Gearhead

    Tuossa pientä pätkää täälläkin keskustelun aiheena olleesta tt-Lambosta, aikas magea laite...

    [youtube]cP1wAM92Jhg[/youtube]

    Linkki: http://youtu.be/cP1wAM92Jhg
     
  8. 928 GTS

    928 GTS Gearhead

    Pari juttua tarkennusta kait tässä ketjussa käsiteltyihin asioihin. Tuli vaan vanhoja viestejä vastaan muuta hakiessa niin voisi täydentää ketjun tietoja. Ihan varma en ole vaikka samat asiat ei olisi jo mainittu.

    Elikkä miksi Giotto Bizzarrini, Phil Hill ja 4-5 muuta isoa pamppua lähti Ferrarilta -61 nk. palatsivallankumouksen yhteydessä. Enzon vaimo Laura oli tuohon aikaan mukana kuvioissa varikolla ja tehtaalla pyörimässä. Siis alkuperäinen akka jonka kanssa Enzo meni naimisiin muistaakseni joskus 30-luvun alussa. Tuohon aikaan mammalla ei ollut ihan kaikki rattaat synkroonissa. Nämä palkoilliset jotka lopulta lähti talosta menemään ei tykänneet Laura-tädin touhuista. Enzo itsehän ei varikoilla pahemmin pyörinyt vaan odotti tiimipäälikön raporttia Maranellossa. No joka tapauksessa Lauralla ja viisikolla vai oliko se kuusikko meni sukset pahasti ristiin ja herrat sanoi Enzolle, että joko akka lähtee häiriköimästä tai he kaikki häipyy. Luottivat tietysti ettei Enzolla ole varaa päästää koko porukkaa häipymään. No ei Enzo voinut siihen kiristykseen suostua niin äijät sai lähteä mutta kyllä lähti sitten Laurakin. Enzo älysi ettei muijaa parane päästää enempää sotkemaan ja määräsi tädin takaisin kotiin nyrkin ja hellan väliin. Tärkeiden kavereiden tilalle tuli sitten suunnilleen suoraan koulusta Mauro Forghieri jne eli Enzo putosi kyllä jaloilleen vaikka huonolta ensin näytti kun tärkeimmät kaverit nosti melkein kaikki kytkintä.

    Laura oli siis Enzon ainoa oikea virallinen vaimo ja 50-luvun lopulla kuolleen Alfredinon (nimetty Enzon veljen Alfredin mukaan) äiti. Enzolla oli sitten normi tapaan toinen nuorempi mamma, Lina Lardi nimeltään, jemmassa lähimailla jonka kanssa sai Piero Lardi nimisen pojan. Nykyisin tyyppi kulkee kai virallisesti Piero Lardi Ferrari nimellä ellei Lardi ole pudonnut jo kokonaan pois. Lauran vielä ollessa hengissä oli Piero jo tehtaalla hommissa ja joutui kuulemma menemään aina salaa karkuun kun vanha akka ilmestyi maisemaan.

    Bizzarrini & Co meni kai kaikki ensin hommiin ATS:lle jossa pykäsivät 3L keskimotti V8:n. Projekti kuoli nopeasti kokoon ja Bizzarrini päätyi Lambolle suunnittelemaan 3.5L V12 sillä lupauksella, että Feruccio rahoittaisi myös Bizzarrinin intohimon, helikopterin suunnittelun. Kun siitä ja kilpatoiminnasta ei tullut mitään häipyi Bizzarrini taas muualle. En muista menikö suoraan Iso:lle vai oliko vielä jossain muualla välissä mutta oli siis mukana Iso Rivolta 365:sen pykäämisessä. Sen kilpamallista A3/C:stä kehittyi sitten Bizzarrini 5300 GT Stradale kun Renzo Rivoltan ja Bizzarrinin yhteistyö loppui. Lambokin oli vielä kuvioissa sen verran, että yksi V12 kone päätyi Bizzarrini P538 kilpuriin ja Le Mansiin.

    Jos ei tässä niin jossain toisessa ketjussa oli juttua Suomessa jo 70-luvun lopulla olleesta 928:sta. Ainakin yksi musta korkin värisellä sisustalla ja automaattilootalla tuli tosiaan jo uutena vuosimallin -78 aikana. Se oli joskus 90-luvun puolessa välissä myynnissä Tikkurilassa 80t markalla. Käteisellä olisi kuulemma lähtenyt 60 tonnilla ja lopulta kai myytiin 40-50t hintaan. Sen jälkeen ei ole pahemmin kuvioissa näkynyt. Jos olisi manuaalilootalla olisi todennäköisesti omissa nurkissa. Oli poikkeuksellisen hyvässä kunnossa verrattuna muihin varhaisiin kakskaseihin.

    Maasta löytyy tällä hetkellä ainakin kolme tuota tomaattia vanhempia laitteita. Yksi on jo suunnilleen -80 tai -81 ilmeisesti Ranskasta kolaroituna tuotu ja täällä korjattu. Siihen aikaan kolariautoja sai jotenkin uitettua pienemmillä autoveroilla ja joitain näitä erikoisempia laitteita tuotin ihan tarkoituksella korjattavaksi ja myyntiin. Sittemmin tämä jo keväällä -77 tehty manuaalivaihteinen laite oli mm. -80-luvun lopulla jollain nuorella pizzeriassa lättyjen jakelua hoitaneella tyypillä käyttöautona. Tuskin hirveitä katteita sen bensan kulutuksen tuntien on jäänyt. Yhteensä laitteella on ollut rekisteritietojen mukaan 26 omistajaa mutta osa niistä on tietysti rahoituslaitoksia. Nykyisellä omistajalla se on ollut viimeiset lähelle 20v.

    Pari muuta aikaista kakskasia on jenkkimalleja. Mobilistissa vuosia sitten esitelty guards red manuaalilootalla on ihan ensimmäisiä niitä eli elokuussa -77 tehty. Hollolan suunnalla olisi jopa tällä hetkellä myynnissä myös aikainen jenkkimalli automaatilla. Se ei ole koskaan Amerikkaa nähnyt vaan jäi uutena Saksaan. Sieltä päätyi Israelin kautta muuttoautona Suomeen. Muutama muukin ensimmäisen vuosimallin eli -78 auto on ollut maassa jo pitkään. Ainakin yksi hienossa kunnossa oleva löytyy Jyväskylän suunnalta.

    Kukaan ei kysynyt mutta tulipahan kirjoitettua jos tosta jollein jotain iloa on. :)
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Lambrghini 928? Mikäs se on? :p
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Holy mozez...233.8 mph / 376 km/h "seisovalla" puolella maililla (800 m).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  12. akir0

    akir0 1st gear

    Muutaman vuoden tätä ketjua lukeneena ja valitettavaa hiljaiseloa ihmetelleenä piti rekisteröityä ja kirjoittaa.

    Tuli nimittäin Tullin verotustilastoista bongattua 08/2015 autoverotettu Countach (joskin tullin lapuissa Contach). Noiden tietojen mukaan vuoden -78 malli. Mietin lähinnä, että onkohan tätä missään bongattu, ainakaan itse en muillakaan foorumeilla tunnista, että olisi napattu kuvaa. Kulttuuriteko, luonnollisesti.
     
  13. unknown

    unknown 3rd gear

    Itse en tiedä (vielä) kuka osti toisen Countach:in Suomeen, hieno juttu; en olisi uskonut, että näin voisi vielä tapahtua.
     
  14. arskazone

    arskazone Double Gearhead

  15. unknown

    unknown 3rd gear

    No-niin, siinähän ne tärkeimmät sitten taas oli...
     
  16. Mauski

    Mauski 1st gear

    Huh, tulipa luettua koko topic, hyvää pohdintaa!
     
  17. jknR

    jknR Gearhead

  18. Marklin

    Marklin Double Gearhead

  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Tuolla Kaunasissa on senverran paljon epämääräisiä autopisneksiä ettei tyhjän kopan hankkiminen tuolta suunnalta luulis olevan ongelma...:confused:
     

Kerro tästä muillekin!