Lasikuituveneen korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RENO, 13.6.2013.

  1. RENO

    RENO 2nd gear

    Eli, ongelma on seuraavanlainen:
    Tuli särettyä tasaperäveneen perälauta liianpainavalla moottorilla ja kikkailulla aallokossa. Perälauta oli tehty ilmeisesti perinteiseen tyyliin laittamalla vaneri lasikuidun väliin.
    No se vaneri oli muuttunut ruokamullaksi ja siitä johtuen perä petti.
    Nyt perä on otettu auki ja tilalle olisi tarkoitus laittaa samanlainen setti tilalle. Mutta minkälainen vaneri? Rakenne on varmaan tuttu vanhojen jenkkipaattien sepittäjille.
     
  2. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Vesivaneri vai filmivaneri, mikä sen nimi nyt onkaan?
     
  3. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Yhden beikun korjanneena kaikki vanha oli jotain halvinta havuvanearia... korjaukset suoritin koivuvanerilla joka ei paras mahdollinen painonsa vuoksi ja ilman oikeaa käsittelyä homehtuu helposti... mutta perälaudan tekisin siitä???
     
  4. C2.0

    C2.0 Gearhead


    Ei hyvä koska siihen ei tartu mikään, ei edes hartsi...
     
  5. RENO

    RENO 2nd gear

    Tota filmivaneria mietin itekkin ensin, mut eiks jotkut tosiaan tee muotteja filmivanerista kun se hartsi ei ota siihen kiinni?

    Mites tota koivuvaneria oot käsitelly? Se kuullostais kuitenkin seuraavax lujimmalta ton filmin jälkeen.
    Kannattaako sitä vaneria karhentaa ennen laminointia?
     
  6. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Mä laitoin tuplana filmivanerista pulttikiinnityksellä siten että lasikuitu on siellä välissä. Saha pinnat homesuojalla. Hyvin kestänyt jo pari vuotta, joskin vene pihamaalla kun vähän rojekti turpos ja sitä kautta venähti. Jos laitat sen vanerin lasikuidun sisään niin veikkaisin että melko pian saat tehdä uudestaan.
     
  7. RENO

    RENO 2nd gear

    Juu, "moottorikaivon" kohdalla nuin voikin tehdä, mutta nyt on kyse koko "peräpeilistä".
     
  8. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Mä laitoin tasaperäisen koko peräpeilin. Koko leveydeltä, alareunasta jätin n.10 cm pelkän kuidun varaan. Tuo rojekti vaan on muutenkin nauttinut filmivaneria melkosen paljon (mm.partaiden sisään + "keulalle"). Kyse n.5m paatista jossa hyvin pieni keulataso.
     
  9. C2.0

    C2.0 Gearhead

    Laminoisin koivuvanerin ensin ympäriinsä hartsilla ennen paikalleen laittoa ja sen jälkeen riittävän monta kuitukerrosta päälle kun on asennettu paikalleen. Päälle tukevasti topcoattia. Jos kiinnityksessä käytetään esim ruuveja, niin rosterista tai hapiksesta tietenkin...
     
  10. Weijari

    Weijari Gearhead

    Pitää muistaa mitä ollaan tekemässä:

    Tollanen kaksikuorirakenne (sandwich) toimii silleen, että pinta (kuidut ja hartsi) ottaa vedon ja ydinaine (vaneri) puristuksen. Eli Sen pysyykö perälauta kiinni veneessä ratkaisee kuidut ja sen pysyykö kone kiinni perälaudassa vaneri. Vaneri on siitä hyvä ydin, että se on itsessään jo jäykkä ja kestää hyvin pistekuormaa, jota koneen kiinnitys aiheuttaa.

    Vanhassa veneessä voi tulla hartsin tarttumisongelmia. Polyesterihartsi, eli tämä joka haisee pahalta mutta on helppo hioa ja kuivuttuaan aika vaaraton ei tartu kunnolla jo kuivuneeseen polyesterihartsiin. Lisäksi polyesterihartsi ei ole vesitiivistä, vaan vesitiiveys tehdään pintamateriaalilla, eli gelgoatilla ja ilman muottia topcoatilla.

    Jos siis laittaa polyesterihartsilla vanerin päälle ja gelgoat pintaan tulee hiushalkeamia (Kuten pistemäisessä kiinnityksessä helposti tulee ) muuttuu rakenne lahosandwichisksi ( maali-multa-maali )

    Epoksi, siis se joka haisee yleensä ammoniakilta, tarttu ja valuu joka paikkaan ja on helvetillistä hioa ja pöly on vaarallisempaa kuin asbesti, taas tarttuu erittäin hyvin ja on vesitiivis. Epoksin kanssa vaan ei kannata lutrata, kun valumat ja purseet eivät lähde pois. Laittaitin perälaudan kiinni epoksilla ja käsittelin vanerin myös, ja vetäisin päälle topcoatin. Epoksin saa pysymään laminoitavassa kohteessa esim elmukelmulla, johon epoksi ei tartu.

    Filmivaneri, havuvaneri Koivuvavneri, ihan sama. Pinnoittamattomat vanerit on helpompi käsitellä epoksilla ka kuidut tarttuvat paremmin. Vettä ne kestää epoksin jälkeen ihan samalla lailla.

    Kumpikaan hartsi ei kestä UV.ta, eli ainakin maali pitää olla päällä.
     
  11. RENO

    RENO 2nd gear

    No nyt alkaa olla sen verran hyviä ohjeita kasassa, että töitten jälkeen ois tarkoitus lähteä osteleen tarvikkeita.
    Kiinnostus heräsi tota epoxia kohtaan joten seuraava kysymys on, onko väliä käyttääkö lasikuitumattoa vai kangasta epoxinkanssa?
    Kun Biliksen tuoteluettelosta saa käsityksen että epoxin kanssa vaan kangasta...
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Epoksin kanssa matto on vittumaista, kun epoksin pintajännitys ei riitä pitämään joka suuntaan osoittavia kuituja ns. ruodussa. Ongelma poistuu kun vetää elmukelmut päälle, mutta levitysvaiheessa matto hajoa helpommin epoksilla.

    Hifistelijät sanoo lisäksi, että ei ole mitään järkeä tuhlata kallista epoksia mattoon, jolla ei saavuteta lähellekkään samaa lujuutta kuin kankaalla, eli lujuusmielestä kalliimpi epoksi ei maton kanssa tuo lisäarvoa. Ja saahan sen polyesterinkin tarttumaan ja vanerinkin vesitiiviiksi. Tulee vaan useampi työvaihe ja lopputuloksen kannalta hifistelyllä ei saavuteta juurikaan normaalikäytössä esiin tulevaa lisäarvoa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    KLIKS
    Tolleen korjasin yhden uppotukin bärssepeilin kuntoon.
    Mikropalloo ja hartsii sekaisin ja tälläsin sitä mämmiä joka väliin ennen puristimia. Toi omatekoinen mämmi kuivuu äkkiä ja parin päivän illat meni puuhastellessa.
     

Kerro tästä muillekin!