Edellinen omistaja on tummennuttanut lasit käyttökinneristä kalvolla ja viime katsastuksessa ne sitten kävi katsurin silmään ne kuskin ja vänkärin ikkunan tummennukset... ja otteeseen merkintä luonnollisesti. Ne on nätisti laitettu ja siinä uudesta, about 10 vuotta olleet, eikä ketään ole aikaisemmin häirinnyt... ei edes kovin tummat ne ole. Ei viitsisi alkaa niitä pois repimään. Hirvee savotta... millä ne irtoo? Mutta katsastus lähenee... onko heti hylsy katsastuksessa jos en niitä poista vai mitä tulee tapahtumaan? Kivittäminen ja ristiinnaulinta?
Riippuu katsurista mutta periaatteessa pitäs tulla ajokielto vähintään hylätty Edit:siis käyttökielto
Mulla kävi sama, paha kun jää tieto rekisteriotteeseen. Ei seuraava katsurikaan voi muuta kuin hylätä. Jouduin riipimään irti ja työläs homma. Kylmänä lähtee pikku suikaleina, mutta muistaakseni hiusföönillä lämmittämällä sai isompia palasia irti. Liima pois liottamalla crc:llä tai md40:llä. Tinnerillä tai bräcleenillä tms liuottimella ei lähtenyt.
Eipä tuossa paljon ole vaihtoehtoja...kalvot pois tai vaihtaa ikkunat tai toiset ovet ? Jos kysyy miksi autossa on eriväriset ovet, niin sanoo vaan että en saanut kalvoja irti, joten vaihdoin uudet ovet
Eihän se edellisen vuoden korjauskehoitus miksikään hylkäyksesksi tänä vuonna muutu. Edelleen siis korjauskehoitus, toki huonolla tuurilla poliisi vie liikenteessä ollessa kilvet jos ei ole korjattu vikoja määräpäivään mennessä.
Eipä noi kalvotukset etulaseissa ole oikein laillisia missään. Jenkeissäkin joissain osavaltioissa revittävä vaikka siinä paikassa, kun poliisi käskee. Samoiten Saksassa.
Tummennetut etusivulasit menee samaan kategoriaan tummennettujen etuvalojen kanssa. Onhan se varmaan hienon näköistä, mutta eipä paljoa järkeä. Tässä maassa ajetaan kuitenkin aika paljon pimeällä, että onhan se ihan kiva kuskin nähdä sieltä sisältä pihalle.
Minulla on ollut tummennetut lasit jokaisessa Kalivieteristä ostamassani käyttöautossa (mustang, camaro, pick up) ja onhan ne helvetin hyvä juttu. Toimii ja näkee ulos. Toki jos käyttää valkoista keppiä, ei näe tai jos ei halua nähdä kuten em. katsastusmies. Kaamosaikaan yöllä ei varmasti näe ulos, mutta en minä yöllä katsele tuolla pikataipaleilla honkien runkoja vaan kyllä se katse on sinne suuntaan missä mihin on tuulilasi.
Pitääkö tämä paikkaansa? Vienkö pokkana konttorille? Poliisia ei nuo näytä kiinnostavan, 2 vuotta viimeisestä katsastuksesta ajeltu. Ne on sen verta vaaleat ettei niitä edes huomaa. Alkaa taas perinteisesti lähteä laukalle, tiedossa on että ne on laittomat. Ihan sama onko jenkeissä tai saksassa, sinne en tuolla käyttökinnerillä ole menossa Ja näen oikein hyvin sieltä ulos, myös pimeällä... Lähinnä jos joku osaa sanoa tuleeko konttorilta vaan uus korjauskehoitus eikä napsahda välitön ajokielto niin olis kiva tietää.
Kokkeilemallahan se selviää milläpäällä katastusmies on mutta voihan siihen ajokielto napsahtaa... Korjauskehotushan pitäisi korjata määräajassa jonka jälkeen poliisi voi poistaa kilvet ja määrätä uusintakatsastukseen. Näinkin on tapahtunut suomessa...
Kyllä mä ainakin yhden tapauksen tiedän, kuka hakee joka vuosi leiman samoilla korjauskehotuksilla. Poliisejahan ei tien päällä juuri tapaa nykyään..
Jos ne on hyvin vaaleat ja tulee katsastuksessa asiasta keskustelua, niin autoonhan on tietenkin ikkunat vaihdettu edellisen katsastuksen jälkeen, kun ne korjauskehotuksen aiheuttaneethan oli aivan mustat.
Leimaa kesällä ja veivaa sivulasit alas. Tai miksei kylmässä vesisateessakin olisi luonnollista mennä ikkunat alhaalla leimalle!
Rouvan skodillac rs sai merkinnän otteeseen että tummennetut etulasit. Ei edes veitsellä lähtenyt kulmasta irti eli luultavasti tehdastekoinen väri. Pitänee huoltokirjan koodeista selvittää totuus.
Inttikaveri aikoinaan selvisi tällä konstilla monesta ratsiasta tummilla laseilla. Talvella jäi sitten kiinni, kun konstaapelit ihmetteli auki olevia laseja.
Tuossa valkoisessa oli KAIKKI lasit tummennettu. Tuulilasia myöten. Se oli tosin tehty jääradalle. Ei häikäissyt hanki niin pahasti. Käytettiin muuten kolmea eri sävyä. Takalasi ja takasivulasit tummimmat, etusivulasit vähän lievemmät, ja tuulilasi lievin. Vanha kuva. Skannattu paperikuvasta joskus koneelle.
Poistaisin ne kalvot ihan suosiolla, Trafi on lähettänyt n.pari viikkoa sitten konttoreille käskyn erityisesti tummia sivulaseja koskien. Tutkijalautakunnan mukaan pääkaupunki seudulla sattunut kuolemaan johtanut risteysonnettomuus on ainakin osittain johtunut tummennetuista sivulaseista, kuljettaja ei ole havainnut tummiin pukeutunutta jalankulkijaa kääntyessään.
Sinolilla lähtee liimat yleensä ihan ok, parista kolmesta autosta kokemusta. Joskus käy tuurikin ja kalvo on sellaista että irtoaa liimoineen isona palana, yleensä ei.