Latausjännite liian pieni, missä vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ViLU, 12.4.2005.

  1. ViLU

    ViLU Gearhead

    Elikkäs tyhjäkäynnillä latausjännite näyttää 12-13,5volttia ja kun autolla ajaa niin jännite näyttää päälle 14volttia. Eikös latausjännite pitäis olla jotain 14.1voltin luokkaa tyhjäkäynnilläkin? Missä mahtaa olla vika?? Auto on camino kasikoneella...
     
  2. Yogi

    Yogi Gearhead

    Vanhuuttaan väsynyt laturi? Mulla tekee ihan samaa, mutta ei ole tähänkään mennessä ajoa haitannut. Paitsi mulla latausjännite tyhjäkäynnillä himpun verran yli 12.
     
  3. ViLU

    ViLU Gearhead

    Enpä tiedä kuinka vanha laturi on, ei näytä kauhean vanhalta. Ei millään jaksais alkaa purkaan sitä, ku just sai auton kuntoon ja ajoon, mutta ei viittis uutta akkuakaan hajottaa. Mun vanha akku tais hajota aikaa myöten juuri ton pienen latausjännitteen takia... :eek:
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    hihna

    Vaikka tämä tuntuukin liian yksinkertaiselta, niin tarkista kuitenkin, että hihna on kireällä. Siis sananmukaisesti kireällä. Se saattaa lipsua, vaikkei vinkuisikaan. Näin on käynyt itsellenikin. Hihna vaikutti tiukalta mutta jännite nousi kun kiristin lisää. Samaa on tapahtunut muillekin.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Re: hihna

    Eipäs ole tullutkaan mieleen :) Hihnat on nimittäin wanhat, joten voin vaihtaa ne samantien uusiin. Palaan astioille kun olen kokeillut uusilla hihnoilla :D kiitos näin etukäteen...
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mun Olssin laturinvalo hehkuu tyhjäkäynnillä, mutta ajaessa tulee riittäväst jännitettä.
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kävin äsken tarkistamassa hihnat ja ne todellakin oli löysällä ja ihan kuluneet. Joku päivä tarttee kävästä kaupassa hakee ne uudet hihnat ja sitten kattoo miten laturi pelittää :)
     
  8. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    tämäkin kuulostaa itsestään selvältä mutta olihan akku ladattu täyteen?
    vuorokausi laturissa ja uusi mittaus.. :eek:
     
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Kyl se akku on ihan täysi, kun ostin sen niin myyjä sen kokeili. Eihän toi akun jännite tohon latausjännitteeseen mitenkään vaikuta? :-?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos sun akku on "tyhjä", eli ei täysin varautunut, niin laturin säädiin säätyy painamaan sinne sitä säätimen maksimia, joka on käytännössä lähes 15 volttia. Sitä mukaan kun varaus akussa nousee, kiristää laturin säädin tehojaan pienemmäksi.
    Eli tyhjään akkuun ladataan kovemmalla jännitteellä/virralla kuin täyteen.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Ei akun jännite vaikutakkaan mutta se vaikuttaa miten paljon akku ottaa virtaa..
     
  13. Speed Bird

    Speed Bird 1st gear

    Joo kyllä tuo on ihan normaalia,lähes kaikissa autoissa jännite tippuu tyhjäkäynnillä alle 14v. Jos haluaa tyhjäkäynillä korkeammat voltit niin voi vaihtaa laturiin pienemmän siivapyörän,ottaen huomioon että myös max,kiekat kasvaa
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei todellakaan ollut normaalia! Vaihdoin uuden hihnan niin johan näyttää jo 14,5volttia! :-? Vanha oli jo niin kulunut etten viitsinyt vain kiristää sitä, joten ostin samantien uuden...
     
  15. ViLU

    ViLU Gearhead

    No, riisikupissa mulla on 14,6v ja caminossa nyt 14,5v. Revi siitä...

    Kiitoksia SamiL, vinkkisi auttoi vikaani :)
     
  16. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    no eipä ollut iso vika :rotfl:

    joskus se on pienestä kiinni 8)


    vielä pikku vinkkinä, laturin (ja akunkin tietysti)maadoitus kannattaa tarkistaa melkeimpä ensimmäisenä lataus ongelmissa (siis liian pieni latausjännite)
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Juu, ei ollu iso vika ja onneks oli pienestä kiinni! :) ei ois kyl ollu ylimäärästä mihinkään isompaan remppaan...

    No maadoitukset oli se ensimmäinen asia minkä tarkistin.
     
  18. WSE

    WSE 1st gear

    Jännite pitäisi olla 13,8 ja 14,4 V välillä riippuen siitä millaisella säätäjällä laturi on varustettu. Totta on että joissakin jännite notkahtaa tyhjäkäynnillä vaikka laturissa ei olisi mitään vikaa. Useimmiten on kyllä suunnittelussa otettu tämäkin huomioon joten originaalilaturi originaalilla hihnapyörällä pitäisi pystyä saman jännitteeseen myös tyhjäkäynnillä jollei kuormitus ole alkuperäistä suurempi. Myös johdinhäviöt pudottavat joissakin autoissa jännitettä kuormitettaessa.
     
  19. Mika_M

    Mika_M 1st gear

    Pittäiskö huolestua kun nyt kun tuli pakkaset niin latausjännite tyhjäkäynnillä 12,5v kun valot ja lämppäri päällä? Sitten kun lyö valot ja lämppärin pois niin nousee kuitenkin 14.4v. Eikö remmin oikea kireys ole se että saa 90 astetta käännettyä sitä hihnaa muttei enempää? Näin minulle ammattikouluope ohjeisti joskus. Nostin tosi vanhaa aihetta, mutta oli viisain aihe mitä löytyi.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Vaikuttaa aika normaalilta. Tyhjäkäynnillä ei juuri ladata. Saattaa olla, että hiili/hiilet hieman finaalissa. Mitkä valot pällä? Mulla dodgevanissa latausjännite 14,7 V lyhyet valot päällä, kun laittaa vielä pitkät (neljä lamppua yhteensä) putoaa 13,0 Volttiin.
     

Kerro tästä muillekin!