Latausjännite liian pieni, missä vika?

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ViLU, 12.4.2005.

  1. ministeri

    ministeri 3rd gear

  2. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Tänään on taas taistelu sen verran, että vedin laturin rungosta 16mm2 kaapelin suoraan akun -napaan sekä bat navasta 16mm2 kaapelin suoraan akun +napaan. Yleismittari näytti alle 10 volttia laturilta mitattuna. Oli meillä myös laturi auki pöydällä, josta löytyi yksi poikki mennyt piuha niistä kuudesta jutskasta joista jokaisesta lähtee yksi piuha jonnekin käämien sekaan. Se juotettiin kiinni ja taas kokeiltiin mutta ei ainakaan paremmaksi muuttunut.
    Siinä auton käydessä ja ihmetellessä seurasin auton omaa alternator mittaria, jossa pientä liikehdintää tapahtui kierrosten muuttuessa. Sammuttaessa auton viisari jäi siihen puolivälin paikkeille jota se näyttää tyhjäkäynnillä. Pitäisikö viisarin laskeutua aivan vasempaan reunaan? Täytyy vielä koittaa tutkia niitä mittarin liittimiä...
     
  3. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Selkeetä syytä tuohon lataus ongelmaan kun ei löytynyt niin hain motonetistä delcon laturin. Nyt lataa ilman sähkölaitteita 14.6V ja valot päällä 13.9V, mutta lämpenee ihan hitosti. 5-10 minuutissa sen verran kuumaksi että ei mielellään kättä pitäisi siinä päällä.?? Pieni ujellus kuuluu myös. Laturin takana oleva laakeripesä ei ole lainkaan yhtä kuuma kuin kuori. Hihnakaan ei pitäisi olla liian tiukalla kun pystyy hihnaa kääntämään 90astetta suht kevyesti.
     
  4. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Mullakin se tyhjäkäynillä ulisee ja lämpenee samoin kun muutamalla tutulla.
     
  5. Bukero

    Bukero 3rd gear

    pyöriikö se oikeaan suuntaan. kummankätinen laturin tuuletinsiipi on. kuumenee ja tuhoutuu kyllä jos siipi ei "ime"
     
  6. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Joo tyhjäkäynnillä vain on tämä ulina ajossa ei ulise. Kuulostaa hurjalta jos normaalia että lämpenee lähes polttavan kuumaksi..
    siipi pyörii oikeaan suuntaan, ei ainakaan puhalla ilmaa pois päin laturista.

    Täytyy seurailla vielä ja ajella varovasti.
     
  7. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Kyllähän ne lämpee. Kun miettii normaalia sähkömoottoria aika kuumas nekin menee.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllähän laturi lämpee, jos sillä kuormaa on. Akku vajaa tai/ja valoja, flektiä päällä. Pitää muistaa, että käsi alkaa varottelemaan siinä 50 asteen jälkeen, mikä ei ole vielä laturin mielestä kovin kummoinen lämpö.
     
  9. Tweety-81

    Tweety-81 3rd gear

    Ja kannattaa muistaa, et ainakin muovisella tuuletinsiivellä varustettu (12si) Gm:n laturi imee ilmaa laturin takaa ja puhaltaa hihnapyörän takaa sivuille. En muista ulkoa toimiiko peltiseppä siivellä varustettu (10si) samalla tavalla...

    Edit. Tarkistettu, 10si:n jäähdytys toimii samoin päin.
     
  10. dodgeman

    dodgeman 3rd gear


    Onks se ääni vähän sellainen epämääräinen "jurnutus", voi olla et vika ois diodeissa, se oireilee tolleen just tyhjäkäynnillä
     
  11. MoparPeksi

    MoparPeksi 1st gear

    Se on ruvettava uskomaan että se laturi pelaa normaalisti. Ei ainakaan vielä mitään ongelmia ole ilmennyt. Kiitokset kaikille apua antaneille
     
  12. Bukero

    Bukero 3rd gear

    käsittääkseni kaikki aclaturit jäähtyvät juuri noin päin. eli diodisillasta päin, yleensä takapäässä. imetään viileää sisään.
     
    Muokattu: 29.8.2016
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mites paljon tuollaisen Delco-Remyn 10SI:n pitäisi laskea latausjännitettä lämpötilan funktiona? Säätimessähän on sellainen ominaisuus että jännite on korkealla kylmänä ja laskee lämmintä kohti.

    Itsellä lataa käynnistyksen jälkeen hyvin yli 14 volttia, vaikka olisi vähän kuormaakin (valot ja sähköflekti). Siitä kun lähtee ajamaan ja kone, konetila ja laturi lämpenee, niin alkaa latausjännite pudota. Kun paikat on kunnolla lämpimät muutaman kilsan ajon jälkeen, niin tyhjäkäynnillä flekti päällä ilman valoja jännite jotain 12,8 ja nousee kierroksilla hädin tuskin 13 volttiin. Eikä ollut edes kuuma päivä, joten kunnon kuumalla kelillä pidemmän ajon jälkeen saattaa jäädä vielä hyvin alle tuon.

    Noin tunti koeajon jälkeen auton seistyä pelti auki, antoi käynnistyksen jälkeen taas sen 14 volttia. Sen verran oli paikat ja konehuone jäähtynyt.

    Laturin testireikään kun tunkee työkalun, niin jännite nousee pienillä kierroksilla yli 15 volttiin, joten ilmeisesti laturissa itsessään ei vikaa pitäisi olla. Kaapelit, maadoitukset ja liitokset kaikki tsekattu, hihna tiukalla, kytkennät oikein, kolmijohtoinen kytkentä, laturinvalo toimii oikein, akku uudehko ja ladattu (teki samaa jo edelliselläkin akulla) jne. Selkeästi tämä jännitteen aleneminen liittyy lämpötilaan, eli jos tämä on vika, niin se löytyisi sitten säätimestä.

    Lähinnä mietin sitä että hankinko uuden jännitteensäätimen tuohon laturiin vai onko tuo normaali jännitteenpudotus? Itsestä tuntuu vähän liian alhaiselta tuo jännite, kun jo parin kilsan ajon jälkeen saa 13,2 volttia lukemaksi ja siitä tullaan sitten edellä alle 13 volttiin jo muutaman kilsan/minuutin päästä. Huomio on ollut, että akku ei normaaliajossa tunnu koskaan täyttyvän, eli tällä latauksen toiminnalla on vajaalatingissa koko ajan, eikä se tietenkään ole tarkoituksenmukaista.
     
    Muokattu: 15.7.2019
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Jos ei ole käyntiinlähtöongelmia, älä tee mitään. Alhainen latausjännite ei keitä akkua => pitkä elinikä.

    Mä tein 80-luvulla käyttisvalianttiin semmoisen säätimen, joka aloitti pakkasella jopa yli 16 voltilla ja laski lämmettyään akun ominaiselle 2,7 volttia per kenno, eli 14 voltin pintaan. Se haihdutti sen aikuisista korkillisista akuista vettä niin, että perushuoltoon kuului veden lisäys. Nykyiset akut kestävät paremmin latausta.

    Valiantissa ylilataus 16 voltilla ei käynyt polttimoiden päälle, koska hennot johtosarjat hukkasivat pari volttia.

    Mut aina oli tuolla säätimellä akussa sen verran, että lähti kadun laidasta pakkasella kuin pakkasella. Laturina oli orkkis 28A ’telamiina’.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Epänormaalin alhainen toi latausjännite kumminkin on, reilusti alle 13.

    14 onkin jo ihan ok.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Sanotaan vielä että jos siitä ei ole ongelmaa niin voihan sen antaa olla, mullakin on yksi vehe mistä on ilmeisesti yksi diodi palanut eikä se ole koskaan ladannut paljoo yli 12v, ja kuitenkin yhdeksäs vuosi samalla akulla ja laturilla menossa.

    Siinä ei montaa sähkölaitetta ole, mutta jos olis niin ei varmaan jaksais pitää akkua ladattuna.
     
    Muokattu: 15.7.2019
  17. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ja onhan kaikki mittaukset tehty suoraan laturista?
    Johonkin randomiin virtapiiriin kytketty ja kojelautaan tökätty volttimittari voi näyttää huuhaata.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Powerstroke on asian ytimessä. Ensin mittauspaikka. Onko ollut jotain ongelmaa virran riittämisessä?
    Muuten kuumallakaan ei latausjännite juuri sais tippua alle 13,5-13,6. Siis todellinen, suoraan akusta mitattu.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mittaukset tehty laturilta ja akun navoilta laadukkaalla yleismittarilla.

    Virran riittävyys on jonkinnäköinen ongelma, kun auto on sen verran vähällä käytöllä, että joskus seisoo ajokaudella parikin viikkoa. Ajo usein muutaman kilsan lyhyttä pätkää jolloin ei ehdi varsinkaan noilla jännitteillä latautua kunnolla ja säännöllisessäkin käytössä vaatii jossain vaiheessa erillistä latausta, kun alkaa startit kuulostaa laiskoilta ja akun lepojännite alkaa olla luokkaa 12,2 volttia.

    Ei nyt mikään kauhean kriittinen ongelma kuitenkaan, koska olen tuon jo muutaman kesän ajan tiedostanut, ja mittailen siksi akun lepojännitettä ja latailen akkua säännöllisesti kotitallissa. Mutta olishan se kiva jos tässäkin asiassa auto toimisi kunnolla eikä vaatisi välilatauksia.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kyllä toi nyt viittaa tarpeeseen tutkia laturin sisukset ja vaihtaa se säädin. Samassa yhteudessä hyvä tarkistaa B+ pultin kireys diodisiltaan.
     

Kerro tästä muillekin!