Latausongelmia Luminassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Make500, 20.7.2013.

  1. Make500

    Make500 Gearhead

    Moi. Mielipiteitä mahdollisista ongelman aiheuttajista tarvitaan. Alkaa kypsyttämään pitkään jatkuneet käynnistyshäiriöt.

    Hieman taustoja hommelista:

    Noin puoli vuotta sitten -96 mallinen lumppuni ei eräänä talvisena aamuna suostunutkaan käynnistymään. Ladattuani akun ja auton käynnistyessä mittasin latausjännitteen, joka oli ihan normaali n. 14+ volttia. Ongelma jatkui satunnaisesti ja päättelin akun vain olevan kypsynyt. Siispä uusi akku tilalle ja viikko, ehkä kaksi meni ihan jees kunnes taas ongelmat alkoivat. Taas ladattiin akkua ja apukaapeleita ja vara-akkua peräluukussa mukana mennen edettiin. Starttikin tässä välissä vaihtui uuteen. Ja aina kun kytkin yleismittarin latauksen toteamiseksi se oli 14+ volttia. No, sitten katselin maadoitukset ja latausjohdon jne. todeten niiden olevan kunnossa. Nyt ongelmien jatkuessa jo viikkoja otin laturin irti ja katsoin hiilet, jos olisivat lopussa mutta EI. Ne olivat kuin uudet. Eilen huomasin sitten kun auto ei käynnistynytkään ja apuvirtaa annettuani mittasin latauksen niin eipäs lataakaan.. Annoin koneelle hieman kierroksia ja hep, taas näyttää 14+ volttia. No, perkules onko se laturi sökö vai ei? Otin herätevirta / latausvalo johdon irti ja rupesin mittailemaan/tukimaan. Löydöt seuraavanlaisia:

    -Virta ON asentoon ja johto irti --> latausvalo ei sammu... pitäisikö?
    -Virta ON asentoon ja jännitemittaus tuotti johdon päässä 0,03 V
    ...eikö pitäis olla sama kuin akussa ?
    -Virta OFF asentoon ja jännitemittaus näytti nollaa.

    Auton käynnistäessä latausvalo kuitenkin sammuu aina, vaikka laturi ei lataisikaan.

    Myös ABSit on alkanu renkkaan, varmaan liian alhaisen jännitteen vuoksi?

    Mistä siis vikaa etsimään? Eihän tuon latausvalon pitäisi sammua, jos laturi ei edes lataa? Eikä laturi voi ladata jos se ei saa herätettä? Mutta kuitenkin kierroksia antaessa lataa? Voihan tuo laturi olla paskana, mutta voiko vika olla nyt tuossa heräte / latausvalohommelissa?

    Sori että tuli vähän pitkä teksti... :odroll:

    En viitsisi kärrätä tuota autosähköliikkeeseen, kun oon tähänkin asti romuni itse korjannu joten kiitos vastauksista jo etukäteen..
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Update:

    Auto käy taas ja lataus heittelee vähän kierrosten mukaan. Eli taitaa tuo laturi sökö olla. Mutta tuota latausvalopiuhaa kyllä ihmettelen, että kuinka se noin päin nyt toimii että johdon päähän tulee joku 10+ V kun auto käy ja piuha on irti laturin perseestä. Eikös siihen pitäisi tulla heräte virtojen ollessa päällä ja laturin alkaessa lataamaan se katkaisee siltä maan sammuttaen latausvalon...
     
  3. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Tuolla toisessa ketjussa kerroin jo kuinka se toimii. Mutta kerrataan. Kun laitat virran päälle, saa latauksen merkkivalo virtaa virtalukolta. Latauksen merkkivalo maadoittuu herätevirtapiuhaa pitkin laturin kautta. Kun laturi pyörii, se rupee syöttämään virtaa siihen herätepiuhaan ja saa valon sammumaan. Ei se sen monimutkaisempi ole.

    Jos otat herätepiuhan irti laturista ja laitat virran päälle, siellä herätepiuhan päässä pitäisi olla jotakuinkin akkujännite. Ja se latausvalohan ei saa palaa, jos herätepiuha on irti laturista. Se herätepiuha on jossain maissa, jos latausvalo palaa, vaikka herätepiuha on irti.

    Sitten pitää muistaa, kun mittaillaan latausta, ettei pelkät voltit riitä. Jos mittaat voltteja akulta auton käydessä, ja mittari näyttää 14 volttia, ei se välttämättä merkitse sitä että akku latautuu. Sieltä laturilta pitää tulla myös virtaa. Virran kulun estää huonot liitokset siinä laturilta akulle menevässä johdossa. Kannattaa myös tarkastaa akun ja moottorin väliset maadoitukset. Ne on yhtä tärkeitä, kuin se virtapiuhakin.
     

Kerro tästä muillekin!