Latausvika vai nykyakut huonolaatuisia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja vespa68, 16.1.2009.

  1. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Onko nämä nykyakut näin paskoja, vai onko autossa jokin latausvika?

    4 vuotta sitten ostin uuden akun ja viime talvena ensimmäisen kerran virta loppui kesken eikä jaksanut startata.
    Piti antaa akulle valtakunnan verkosta lisää virtaa.

    Sen jälkeen viime kesänäkin piti kerran ladata, ja nyt olen
    tämän talven aikana joutunut jo kahdesti antamaan akulle lisävirtaa.
    Ajot lähinnä lyhyttä nurkka-ajoa ja olen kuvitellut, että auton laturi ei vaan ehdi lataamaan sitä mikä startatessa menee. Mutta nyt on kummasti tihentynyt tuo lisälatauksen tarve.

    Tuon ekan hyytymisen takia ajattelin latausvikaa ja kytkin jännitemittarin johonkin kojelaudan alta löytyneeseen johtoon.
    - Virrat päällä (kone ei käy) akun jännite n. 12V
    - tyhjäkäynnillä jännite pysyy n. 12V riippuen kuinka paljon sähkölaitteita päällä, jos paljon, niin putoaa alle
    - vähän kierroksia, niin jännite nousee n. 14V

    Tuon perusteella tuntuisi että lataus on ok.

    Veneeseenkin on joutunut vähän aikaa sitten uusimaan suurinpiirtein saman ikäisen akun.

    Kuuluuko tämäkin sarjaan, että kyllä ennenvanhaan oli kaikki paremmin, akutkin kesti hengissä pidempään.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä tuo mielestäni kertoo lautauksen liian heikosta tehosta. Joko generaattorin (laturi) liian pienestä tehosta tai jostain viasta. Tyhjäkäynnilläkin latausjännitteen tulisi olla reilusti yli 12V sähkölaitteet päällä.
     
  3. duster73

    duster73 Gearhead

    joo kyllä latausjännite tyhjäkäynnilläkin pitäis olla vähintään 13,5 volttia.
     
  4. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Tietysti parempi olisi ollut mitata akun navoilta, niin ei samassa piirissä olevien sähkölaitteiden jännitehäviö näy tuossa mittarissa. Taisi olla stereoiden johto mihin tuon jännitemittarin vain tökkäsin kiinni.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No, sehän riippuu ihan mikä auto ja minkälaiset hifit....

    Jos Mopari ja 1000W hifit EI taatusti riitä virta nurkka-ajossa :rotfl:

    Mutta yleisesti, kyllä sen jännitteen tulisi tyhmäkäynnilläkin olla reilusti yli 12V
    ja auto sammuksissakin täyden akun jännite on yli 12V...

    Laturin hiilet tai säädin heikossa hapessa tai akku vainaa...
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Halpa-akku voi mennä kahdessa vuodessa joku aamu on totaalisen tyhjä.Kokemusta on,paremman akun elinikä tuo 4 vuotta.
     
  7. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Auto, eiku anteeks... kulkine on Voorti, 302:lla.

    Akku on Banner, piti mukamas olla hyvä.

    Hifejä ei ole, kesällä laitoin autoon jotkut kitumarketin tarjouksessa olleet soittimen ja kaiuttimet. Sitäkään ei ole tullut tuossa nurkka-ajossa kovin usein edes käytettyä, kun laiskalle ihmiselle on niin iso vaiva näprätä sitä soittimen etupaneelia paikalleen ja pois. :rotfl:
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eipä ole harvinaista että 4 vuotias akku on lepo.
     
  9. RockRock

    RockRock 1st gear

    lataus jännite

    Jännitteen pitäisi olla tyhjäkäynnillä akun navoista mitattuna 13.8-14.2

    Mikä tietysti ei aina ihan pidä paikkaansa näissä vanhoissa vehkeissä mutta suurinpiirtein tota luokkaa!

    Kannattaa käydä jossain huoltoasemalla ja pyytää että tekevät akulle kuormitus testin joka kertoo hyvin tarkkaan akun kunnon...
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Tuollainen akku kypsy :wc: :pinup: autossa reilussa kolmessa vuodessa ja oli ihan talvella pätkäajoa ja kesällä pitempiä pätkiä ja lataus oli tyhjäkäynnillä reilu 13v ja kieroksilla 14v.

    Taitavat olla kertakäyttökamaa :soosoo: ja nyt palasin merkkiuskolliseksi B#shIn kannattajaksi.
     
  11. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    mulla oli joskus kuutos bemari joka pyöri tyhjiä niin hiljaa ettei ladannut, hieman tyhjäkäynti kierroksia nostettuani akku ongelmat loppuivat.

    nuo uudet akut taitavat olla arvoituksia kestonsa puoleen.
    tuttavilla kestäneet 1-6 vuotta jos eivät olleet uutena rikki.
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Kävin eilen akkukaupassa ja myyjä tutki mittarilla akun sielunelämää.
    Vaihtokunnossa...
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kyllä se näin taitaa olla. jos ei saada asiakasta tiskin eteen ei kauppa käy, eikä tule tulosta. pitää potkia porukkaa (työntekijöitä) pihalle :-?
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Ólen kyllä kuullut että huippuakut kestää seitsemän vuotta.Tuota seitsemää vuotta olen pitänyt akun maksimiikänä,isäukolla on vm. 2001 Audissa vielä alkuperäisakku.
     
  15. RIELE70

    RIELE70 1st gear

    TERVEHDYS!

    Minulla on hyviä kokemuksia OPTIMA hyytelöakusta!
    Nykyisessä 6.2 riisseli vanissa ollut jo 7v. eikä vielä
    hyytymisen merkkejä ole ollut näkyvissä!
    Akkuja on 1kpl 55 amppeerinen ja hyvin on tultu toimeen,
    niin pakkasilla kuin että valot ovat jääneet pidemmäksi aikaa päälle.
    Tästä varmaankin taas tulee keskustelua että kannattaako satsata yhteen,
    hyvään akkuun vai ostaa 2-4 vuoden välein uudet halvemmat akut.
     
  16. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mutta kyllä akku kuin akku kuolee ennenaikojaan jos latausteho ei riitä. Jos on tuolla 12V hujakoilla tyhjäkännissä kuormitukset päällä, niin ei kannata ihmetellä akun ennenaikaista kuolemaa. Eli jos vaikka 60Ah akussa on vaan keskimäärin 30Ah tehoa ja sillä toimitaan kännistysvaiheessa.

    Ihan mielenkiinnosta kokoilin tänään kaverille lainaan yhden AC Delcon vanhan laturin, paskoilla hiilillä ja laitoin sisäänajoprojektikoneeseen kiinni. Akku oli aika tyhjäksi sahailtu, Latausjännite nousi tyhjänäynnissä aika nopeasti 14.2V tasoon. Siellä jossain sen pitäisi olla. 12V on liian vähän.
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olen näitä mainostanut ennenkin, OEM Motorcraft (Ford) akut 12 vuotta, ei vikaa, 7.3 litran diisseli ja hehkutulpissakin enemmän kilowatteja kuin monen japsin moottorissa.
     
  18. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Eikös nuo Banner -akut ole aika halpiksia... :eek: Varmaan aika täydellisyyttä hipova ratkaisu olisi yksi tai kaksi Optiman Yellow Topia, riippuen virrantarpeesta, (vrt. bensakäyttis ja dieselvani) mutta ihan jo satsaamalla se muutama kymppi lisää tunnetun merkkiseen akkuun saattaisi jo auttaa paljonkin... Esim. joku Bosch, Exide, Varta tai vastaava.

    Jonkun olen jopa kuullut Bilteman akkuja kehuvan, mut siitä en sitten tiedä... :poff:
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Pilikan akut pärjäs joskus testissä mutta kun ne teettää niitä milloin missäkin (halvimmassa paikassa) niin ei niistä tiedä minkä valmistajan pattereita sattuu just silloin hyllyssä olemaan kun eksyy akkukaupoille.




    Kun hain viime talvena rysyyn sivunapa-akkua Tampereelta niin halvin paikka oli Autokeskus. Sieltä sai akun asennettuna halvemmalla kuin muualta hyllystä. Tais olla Exide.
     
  20. O.J.

    O.J. 3rd gear

    No tuohon hintapolitiikkaan pieni tarina...

    Tällä Jyväskylässä akkukauppa A:ssa 180Ah Exide 265€

    Torniossa akkukauppa B:ssä sama jööti 179€.

    Ja lähettivät Matkahuollolla 30€ rahdilla... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!