Lattiapellin muotoilu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Tomechio, 22.6.2005.

  1. Tomechio

    Tomechio 1st gear

    Eli pitäis tehdä autoon uudet lattiapellit, mutta koska rakennetta on muutettu radikaalisti, alkuperäiset korjauspalat ei sovi.

    Haluaisin kuitenkin, että lattia on jotain muuta kuin suoraa millistä peltiä. Alkuperäisessä pellissä menee poikittaisia n. 1,5cm uria, jotka ovat n. 5mm syviä. Milläs tekniikalla näitä uria pystyisi tekemään? Kanttaus ei onnistu, sillä ura ei saa olla koko matkan, vaan reunoista pitäisi olla muutama sentti tasaista. Saako sikkikoneella tehtyä milliseen peltiin näin suuria uria?

    Lainasin kuvan netistä, josta pystyy hahmottamaan, millaisista urista on kyse.

    [​IMG]
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Sikkikone helpoin
    Prässi (vaatii työkalun tekemisen)
    tai sitten kanttikone + suoraksi jäävien osuuksien suoraksi muotoilu..
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kysäiseppä jostain firmasta missä on levytyökeskus... Niihin on saatavana jos jonkinlaista muovaustyökalua ja osaava käyttäjä voi soveltaa olemassa olevia.
     
  4. JPesonen

    JPesonen 1st gear

    Olisko vanhassa lämpöpatterissa sopivaa muotoa? on kylläkin aika paksua tavaraa :odroll:
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Pulmaxilla sopivan muotoisilla päillä. Taitaa harvassa sikkikoneessa olla noin iso kita.
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä tekisin ehkä sillä tapaa, et hitsaisin leveään lattarautaan reunoille 2 kapeampaa lattarautaa, joten näitten 2 lattaraudan väli muodostais tän aukon levyisen aukon. --_--

    Sitten ruuvaisin reunat 2x4:n kiinni, jotta hökötys pysyisi paikallaan. Sitten ruuvaisin pellin tähän kiinni, ja löisin semmosella kiilapäävasaralla peltiin nämä aukot.

    [​IMG]

    Ne voi tietysti lyödä hieman tasaisemminkin kuin kuvassa, mutta itseasiassa maalattuna nuokaan ei näytä pahalta. Eihän se tehtaan muokkaama peltikään mitään kaunista ole.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hätätapauksessa olen tehnyt yhden lattiapellin kaverin avustuksella ruuvipenkillä. Leuat vähän auki. Kaveri liikuttaa peltiä. Itsellä on kaksi vasaraa. Kiilapäällä tehdään uraa leukojen väliin ja toisella lyödään kiilapäävasaraa.

    Jälki on ahneudesta kiinni. Jos malttaa naputella niin aika siistiä tulee, mutta voimankäyttö johtaa karkeampaan tulokseen.

    JL
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

    Pienempiä paloja olen tehny kanssa tolla ruuvipenkkisysteemillä. ensin kiilapäällä uraan alkua ja sitten pallopäällä naputtelemaan. Ruuvipenkin leukoja aina vähän lisää auki ja monttu levenee. Tulee ihan siistiä ainakin autoon, jossa lattiapelti massataan ja maalataan.
     
  9. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Kyllahan tolla vasara menetelmalla muutaman jaykkarin tekasee, kuten Mopelien pohjissa on. Mutta jos taytyy hakata saman verran kuin ylakuvassa, voi hieman rueta tympiin eika ihan vahankaan.
     
  10. herrakani

    herrakani 1st gear

    Höpsis. Sehän on sitä harrasteautoilua. :)
     
  11. Tomechio

    Tomechio 1st gear

    Hyviä neuvoja on tullut, joten kiitos niistä. Tarkoituksena on kyllä teettää jollain noi "jäykisteet", sillä niitä tulee olemaan aika monta kappaletta.

    Tarkoitus on vain tietää, millä noita pystyy tekemään, jotta pystyy tilamaan oikeasta paikasta, oikeita asioita.
     
  12. B 50

    B 50 Gearhead

    Tarkotus olis askarrella työkalut jäykkäripokkauksen tekoa varten. Minkälaisella aikataululla olet liikkeellä?
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    keväällä piti olla valmis :)
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

    haha. sama aikataulu kun mullakin :) :)
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta minä vuonna,jos vaikka venähtäis.
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Ei siinä ole oikein oikoteitä, mutta jos joutuu suurempia kokonaisuuksia tai koko lattian tekemään, eli normaali suomi-mehtä raakile, jakaa sen noin 1/2 nelön paloihin vaikka jollain sopivalla putkella, eli tekemällä ristikon vaikka 4-6 mm putkesta tai vaikka pikkuisesta latasta, no käy siihen vaikka itse tehdyt pelti suikaleet, ja tekee palan kerrallaan kuntoon, siinä sen oppii pellin hitsuun ja muut kikat kun pitää tehdä molemmista puolista saman oloiset ja suorat ...

    Eli pienentämällä tarvittava pala saadaan sinne helpommin tehtyä oikean tai sopivan muotoinen pala jäykiste pokkauksien kera, tuo kuva, joka kait oli vokkelosta, eikö vaasalaiset myy sinne sopivia korjauspaloja joista muokkamalla saa sopivat. ???

    Pohjapeltien entisöinti on sitten asia erikseen, siihen jos ryhtyy tarvii olla sopiva prässi jolla saa org mallisen jäykisteen, kyllähän noihin normaali korjauksiin riittää sikki-koneen tekemä ....
     
  17. dart

    dart Gearhead

    vie paikalliselle ammattikoululle ( jos uskallat) ja pyydä tekemään pullmaxilla sopivat urat itse piirtämiin paikkoihin.
     
  18. KALE

    KALE Gearhead

    Niinkuin Kuplan pohjapelti? Miksei enää omansa kävis :eek:
    ja saahan noita omiaankin muokattua ja niissähän on nuo pokkaukset
    valmiina. Katoin hinnan etukorjauspelti ovh:26,90 takakorjauspelti 27,80
    missäpä pokkautat nuo halvemmalla ainakin jos varaosaliike antaa
    alennusta , 12-15% alennus pitäis olla tingattavissa. :argue: :rotfl:
     
  19. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

Kerro tästä muillekin!