Laturi kastui - > pitää ääntä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja c.kassu, 28.4.2021.

Tags:
  1. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Terve, olisiko tämä tyydyttävä alibi tehdä ensimmäinen postaus tänne.
    Laturi juttuja löytyi paljon haun kautta jne. Mutta jäin silti kaipaamaan vastausta.

    Pistin 69 crown käyttikseni syyläriin vettä ja siitä taisi roiskahtaa hieman laturin päälle, näin eilen.

    Meinaa nyt pitää tyhjäkäynnillä ihme ulinavinkunaa, vähän samalaista kuin hihna luistaisi. Näyttäisi siltä että alkais ulisemaan vasta kun laittaa kuormitusta, esim. Ajovalot.

    Onko laturi hajoamassa? Voiko tolle enää tehdä mitään, ei siihen vettä kai nyt niin paljon mennyt..perkele. Onhan se toki ikivanha laturikin.
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Oletko tarkistanut hihnan kireyden?
     
  3. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Todennäköisesti lopettaa kuivuttuaan, mutta kannattaa tarkastaa hihnan kireys kuitenkin, niin kun grantorino edellä sanoi.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Maastoautoissa laturit saa vettä välillä ihan huolella ja harvoin ne siihen hajoaa. Samoin moottoreita pestään painepesurilla, ei ongelmaa. Mutta glygolivettä meni volvossa laturiin kun vesipumpun takakannen alta semmonen pikku vuoto roiskutti suoraan laturille ja pimeni heti se laturi. Huonoa tuuria vai tekikö itte glygoli sille jotain.

    Oliko se hihna löysällä tai muuten ihan finaalissa?
     
  5. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Olen myös pessyt pesurilla joskus eikä ongelmaa, nyt lensi vain glykoli nesteitä ympäriinsä kun ämpäristä kaadoin kiireessä:D
    Hihnan kireyden toki tarkistin, on ok, hihna nyt ei ihan uudelta näytä.

    Mutta eikös se ole enemmän sähkövika kun kuormituksella vinkuu? Esim diodisilta?

    Vinkuu siis tyhjäkäynnillä jos on kuormitusta, valot pois - kierrokset ei muutu mutta vinkuna lähtee. Vinkuna lähtee myös jos antaa kierroksia, tai sitten peittyy koneen meteliin.

    Voin uusia hihnan tai kokeilla sprayta, mutta mietin jos vinkuna tulee laturin sisältä, kannattaako se purkaa pian ja huoltaa ennenkuin on ihan kaput?

    Kiitos nopeista vastauksista! Auto toimii työautona niin on suht akuutti.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Tommosessa vanhassa tojotassa lienee tilaa ja helpohko ottaa hihna pois. Löysää vähän kiristystä ja kampeaa meisselillä pois urasta. Pyöräyttää sitten laturin siivapyörästä sormin mahdollisimman nopeasti ja voimakkaasti sen pyörimään. Sen äänestä minä olen aina tulkinnut laakerien kunnon ja niitten vaihtotarpeen. Suojatuthan ne on ettei pitäs veden mennä mutta joskus käy niin että vika ilmestyy muuten vaan ja sitä luulee jonkun asian aiheuttamaksi. Laturissa kun ei äännä minusta kuin laakerit tai käyttöhihna joka kiilamallisena noissa vanhoissa autoissa yleensä tosiaan ulvoo kastuttuaan hetken. Ne voi joskus pohjata sinne kiilauraan jolloin ei pidä vaikka tuntui että on kireä. Tämä johtuu kuluneisuudesta tai väärästä hihnasta. Mutta jos ilman hihnaa ei pidä laakerit ääntä ja hihnan uusii niin luulisin ratkeavan sillä. Äänihommissa muutenkin yleensä eliminoin yks kerrallaan mahdollisia aiheuttajia jolloin yleensä viimeiseksi jää se vika.

    ai nii, joskus ne hihnapyörätkin voi kulua ettei uudellakaan hihnalla pidä kauan ja alkaa luistaa ja ääntää muttei ole ikinä itelle käynyt niin.
     
  7. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Hihnapyörään ja hihnaan jäänyt glykolia ja narskuttaa siksi. Loppuu aikanaan. Glykoli jossain määrin imeytyy kumiin, niin ei heti lopeta.
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Saattaa se glykoli tehdä laturin sisällä myös sähköä johtavan "sillan" ja tehdä heikon maavuodon yhdessä laturiin ajan saatossa kertyneen pölyn ja lian kanssa. Myös liukurenkaan pintaan sitä saattaa tarttua ja aiheuttaa lieviä vuotovirtoja. Helpoiten poistuvat ja laimentuvat EHKÄ o_O:rolleyes: ihan kevyellä vesi-huuhtelulla. Sitä ennen kannattaa kuitenkin varmistaa tuleeko ääntä vieläkin ja mistä ääni kuuluu?? Stetoskooppi on tälläkin kertaa paras äänien lähteen etsintään. Jos ei varsinaista löydy, niin mikä tahansa letkun pätkä toimii hyvin. Toinen pää korvaan ja toisella päällä kohti äänen lähdettä. Sillä löytää hyvinkin tarkasti mistä ääni tulee. Varo sormiasi, etteivät joudu liikkuvien osien vietäväksi:mad::mad:

    t. AM
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itse olen laturin laakerivikojen kuunteluun tai miksei muihinkin mekaanisiin vikoihin kuten nakuttavan äänen paikantamiseen olen käyttänyt meisseliä (ruuvi). Toinen pää, mielellään se muavipää korvaan ja metallipää kohteeseen. Letkua sitten taas yleensä alipaine tai ylipaineesta johtuviin vuotojen selvitykseen. Yllättävän selvästi kuuluu kummallakin.
     
    Väpsy tykkää tästä.
  10. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Täältä kanssa ääni isolle (ruuvi)meisselille, on oikeasti toimiva tapa paikalllistaa ääni. Suotavaa ton kanssa toki lyhyt tukka kun käynnissä olevaa moottoria tutkii :D
     
  11. JKF

    JKF Gearhead

    Koneen käydessä voi kokeilla myös kaataa vettä hihnalle ja seurata muuttuuko tai poistuuko ääni. Jos näin käy, niin silloin ääni on hihnasta peräisin.
     
  12. c.kassu

    c.kassu 1st gear

    Alan tuumasta toimeen heti huomenna, kiitos vastauksista, hyvä meininki.
    Joskus kiireessä tulee tuumittua että nyt koko paska hajos ja heti koppa nallemehua ostoslistalle, vaikka vika saattaakin olla pieni.

    Jäi vielä askarruttamaan, lisääkö laturi resistanssia hihnalle kun kuormitus lisääntyy?
     
  13. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kyllä lisää, kuulehan sen monesti auton tyhjäkäynnistä, kun joku isompi sähkönkuluttaja kytketään päälle.
     
  14. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Naapurilla mitsu l200 polttanu useamman laturin kun ollut pieni nestevuoto laturin päällä(silloin tällöin pisara). Minunkin mielestä kyllä vesipesun kestää, onhan se monessa merkissä melkein alimmaisena konehuoneessa keräämässä kaikkea rapaa.
     

Kerro tästä muillekin!