laturin merkkivalon "poisto"??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 66monaco, 25.3.2013.

  1. 66monaco

    66monaco Gearhead

    eli ostin 100a vaihtolaturin missä b+ ja d+ liittimet. b+ startille/starttireleelle ja d+ latausvalolle...mutta autossa on latausmittari ei valo...ja joo b+ kiertää autossa latausmittarin kautta, mutta kysymys miten/mihkä liitän d+ jos en halua asentaa latausvaloa?? pitääkö esim vastus laittaa väliin? vai miten tekisitte?...ei nyt tietenkään hirvee ongelma oo laittaa valo konehuoneeseen mutta en haluis mitään "ylinmäärästä" sinne....eli onko moista siis mahdollista kytkeä ilman valoa?? auto on siis '68 chrysler...ja juu lataus johdot jne vaihdetaan uusii/isompiin :)
     
  2. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Vastushan siinä kai olisi oltava,ainakin gm:n laturin herätejännitteen pitäis olla muistin mukaan 10.8v.Mittaa lampun vastus mittarilla ja tiedät minkä kokonen vastus pitäis passata ns. lampun tilalle.
     
  3. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

    Eikos tuo nyt tarkoita sita, etta jos merkkivalon polttimo menee rikki, lataus loppuu. Ei kai se noin mene?
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ei lataa buikki ainakaan ilman herätevirtaa ja suoralla +12v alkoi laturi leikkimään vatikaanin piippua,savua jos jonkin väristä pukkaa.Nosti latausjännitteen myös sinne 16v+ luokkaan,en tiedä siitä että miksi.
     
  5. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Kyllä se yleensä menee niin, että latauksen merkkivalon lamppu pitää olla ehjä. Muuten ei laturi toimi.

    Laturit kun on hiukan monimutkaisia olemassaan, ne saattavat pelata jonkin aikaa ilman sitä polttimoakin. Esimerkiksi, jos autolla ajetaan säännöllisesti, eikä koskaan tule pitkiä seisonta-aikoja, ei käyttäjä välttämättä huomaa mitään omituista. Mutta sitten kun auto kerran seisoo koko päivän, ei laturi enää herääkään.

    Laturi kun toimii magnettikenttien aiheuttamien jännitteiden perusteella, niin sinne jää jonkinlainen perusjännite olemaan, kun virrat sammuttaa. Se perusjännite toimii herätteenä sitten kun laturi pyörähtää. Se perusjännite voi toki hävitä aika nopeastikin. Riippuu vähän myös niistä auton muista virtavehkeistä.
     
  6. 66monaco

    66monaco Gearhead

    minkäköhän wattinen lamppu nois merkkivalois sit on... joku 3w kait...?
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    3w käy ja kirjan mukaan näyttää täällä 2w.
    Sen takia noi ajossa olevien autojen laturit lähtee lataamaan ilman herätettä kun ankkuriin on jäänyt mangneettisuutta, eli kentästähän ei voi sähköä muodostua jos ei pyörivä ankkuri ole mangneettinen.
    Toi pieni virta joka tulee merkkilampun kautta mangnetisoi sen verran ankkuria et kenttä alkaa muodostamaan sähköä ja sen jälkeen diodi trio syötääkin sähköä ankkurille ja valo sammuu.
    Joo toi vatikaanin piippu ei ole mikään ihme varsinkin jos laturi ei pyöri niin todennäköistä on et alkaa käämi vähän savuumaan :D
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mut jos haluut ton merkkivalon korvata vastuksella niin mulla ainakin löytyy järeitä 47 ohmin vastuksia ja näyttäis vastaavan aika lähelle 3 wattia, sellasen hommaat jostain tai täältä saa ilmatteeks.
     
  9. 66monaco

    66monaco Gearhead

    niin vai lykkäiskö nyt sit vaan sen valon konehuoneeseen johki paikkaan siististi...eli virta lukolta 2 asennossa lampun pohjaan + ja lampun - laturin d+ ? vaikö? no pitää katella kun pääsee laturia tallille asentelemaan tossa kuukauden sisään..
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Näin juuri mistä löytyy jännite kun virtalukosta virrat päällä, jos laittaa vastuksen niin tinaa sen johdon välille ja lämmittää kutistesukan päälle tulee kans aika siisti.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos pilkkua viilaillaan, niin vaihtovirtalaturissa se on oikeastaan kenttäkäämi, joka pyörii ja ankkurikäämi on rengasmaisena sen ulkopuolella ja pysyy paikallaan. Siksi hiilelle menevä johtokin usein merkitään kirjaimella F (Field=kenttä).
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Mut eihän me pilkkua viilailla ja ihan sekaisinhan tässä mentäis jos kentätkin alkaa pyörimään :D

    Lisäyksenä vielä: vaik onhan niitä paljon sähkömoottoreita olemassa joissa ankkuri paikoillaan ja kenttä pyörii ympärillä...
     
  13. 66monaco

    66monaco Gearhead

    mitens sitten vielä tosta b+ johdosta ja latausmittarista...riittääkö että uusin isommalla kaapelilla konehuoneen tuliseinän liittimelle vaiko pitääkö kaikki sähköt uusia...vaiko lykkäänkö laturilta suoraan mittarille uuden johdon? ja miten mittari kestää, orkkis laturit kait 60-70a? toki kaikki johdot pitäis uusia, mutta siihen en nyt enää ryhdy :) ja ne ovat silmä määräisesti ok kuntoiset.
     
  14. msvihervuori

    msvihervuori 1st gear

    Tuli yks perustavaa laatua oleva kysymys mieleen. Ilmottaako se latausmittari ampeereita vai voltteja?

    B+ pitäis nimittäin mennä suoraan akulle, ja sormen paksusta johtoa. Mitä lyhyempi johto, sitä parempi.
     
  15. tabs

    tabs Gearhead

    Älä laita uutta 100A laturia kulkemaan vanhan amppeeri mittarin kautta ollenkaan. Johtosarjan ja kojetaulun palovaara on suuri.
    Jos lontoo taipuu yhtään, niin täältä löytyy hyvä selitys ongelmalle ja ratkaisu kaavioineen siihen. http://www.madelectrical.com/electricaltech/amp-gauges.shtml
     
  16. 66monaco

    66monaco Gearhead

    kyllähän lontoo taipuu, tuon luettuani taidan päätyä laittamaan b+ joko suoraan akulle tai starttireleen isoon napaan mihkä kaikki menee...ja lykkään jonkun siistin latausvalon sisälle siitä d+ liittimestä...kiitokset kaikille vastanneille!
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Lainaan vähän aihetta ni ei tarvii uutta avata. Itelle tuli uudet painlesin sähköt ja uudet mittarit ja laitan pelkän mittarin toimimaan. Ohjekirja sanoo että jos kone ei sammu tai lähe käyntiin käytä 6A,50v Diodia ja jos taas et valoa käytä niin käytä 82ohm vastusta. Kumpaas raati suosittelee?

    Mulla siis 63A Chevyn peruslaturi jossa ne kaksi lattaa. Käyntiin tuo kyllä lähti ja sammu avaimesta hienosti mutta sitte kilahti startti ni en pääss hieroo mitään muuta. Vastukset ja diodit löytyy kyllä helposti paikallisesta liikkeestä mutten tiedä onko todellisuudessa väliä kumman sinne nakkaa.
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Itse käyttäisin diodia, koska se ei ainakaan lämpene. Virtaa kun menee sen hetken läpi, että laturi lähtee lataamaan. Vastus pitäis kuitenkin olla joku tehovastus, tavallinen ei kelpaa.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead


    Diodi kytketty tänään mutta mittari pysyy vakaasti 16V:ssa. Normaalisti tuo peruslaturi ei kyllä noinpaljoa tyrkkää. Loppu aika niin en kerinny mittailee laturista tuleeko sieltä oikeesti mitään. Mullon uudet sähköt ja mittarit jotenka myös jossain kytköksessä voi olla vika. Piuhasarjan volttijohtoon kuitenkin ohjeen mukaan asennettu diodi ja mittari.
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onhan sulla laturin V-liitin kytketty BAT-liittimeen tai johonkin BAT- jakoblokkiin ?
     

Kerro tästä muillekin!