lauhdutinputki poikki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 9.10.2004.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Minä siis edellä.

    Samaa mieltä olen noista termeistä. Asioista voi puhua niiden nimilläkin.

    Itse olen käynyt konsultointia yhden hepun puhelimen vioista (vanha lankapuhelin vuodelta yksi ja nälkä). Siinä oli kuulemma kaiutin rikki...No, mikäs siinä. Kaiuttimista ääni kuului kuitenkin ihan hyvin ja kysyin että mitenniin rikki? No, heppu selitti että niin kun siellä toisessa päässä ei kuule mitä tästä puhelimesta puhuu :eek: Kysyin, että tarkoitatko siis että siinä on mikrofoni hajalla, eikä kaiutin. Heppu suuttui ja sanoi että "niinniin kaiutin kaiutin, enkö mä juuri niin sanonut" :odroll:

    Oman alan hommissa myös törmää aika usein asioihin, joiden selvittämiseen olisi kulunut kymmenesosa, jos tietäisi mikä on oikeasti vialla. Tässäpä muutamia "mielenkiintoisia" käsitteitä, ja asioita joista on joskus joutunut oikeasti vääntämään kättä :lol:

    jännite vs. virta
    teho vs. jännite (ja kaikki näiden variaatiot)
    vahvistimen teho vs. neljän kaiuttimien piikkitehonkesto kertaa Pii
    IP-osoite vs. aliverkon peite
    reititin vs. hubi / kytkin /silta
    verkkokortti vs. modeemi / ISDN sovitin
    Kilo / Mega / Giga / Tera....
    milli /mikro / nano...

    600 euron virtakaapelin (kyllä!! näitä ostetaan) tuoma äänenparannus hakkuriteholähteellä varustetussa kotivahvistimessa, joka on kytketty suoraan seinäpistokkeeseen (josta siis jatkuu tavan MMJ johtoa seuraavat 20 metriä sulaketauluun ja ties mitä räkäkuparia/alumiinia siitä eteenpäin)

    Myös kommentit, kuten "tässä koneessa on ihan paska internet" tai "nyt puhut täyttä paskaa, ei toi sun autos voi mennä niin pienellä bensalla, kun siinä on noin iso moottori" osoittaa keskustelun vastapuolen tietämyksen aikasen hyvin.

    ...listaa voisi jatkaa vaikka kilometrin (kilo=SI järjestelmässä 1000 metriä, metri on matka, jonka valo kulkee tyhjiossä ajassa 1/299792458s. Koneessa 17" näyttö, 1400x1050 resolla ja medium tekstikoolla. Selaimena IE6 :rotfl: )
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kunnes joku "trolli" kehuu ruotsin halpoja harrasteautoja, ja aikoo hakea sieltä edullisen jenkin :rotfl: :rotfl:
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Ei, kyllä se on suppilo, eikä mikään ratti tai tratti :soosoo:

    Eivaiskaan. Kylläpä nyt tartuttiin siihen "pilkkuun" :rotfl:
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    prkles. :mad: sama kai se loppupeleissä on korjaako sen putken letkulla,kokomatkalta tai pätkän välistä.kunhan toimii ajokauden edes.pilkkujahan voi aina viilata,mut koittakaapas höylällä sitä vetää... :soosoo: :eek: (että mua jurppii,sekä näsäviisaat pilkun viilaajat,että myöskin tyhmien kyselijät.jotka saa noi viilarit vauhtiin :mad: :mad: :argue: )
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Miksei se letku kestäisi? Onhan olemassa "autoja" (vrt. dodgeramvan), joilla ajetaan satojatuhansia kilometrejä, ja niissä on vaihteiston ja jäähdyttimen yhteys ainakin lyhyeltä matkalta tehty letkuilla. Useimmat vaihteiston lisäjäähdyttimet yhdistetään vaihteistoon myös letkuilla. Tietty jos on vaihteiston paineet tapissa, niin eihän sitä mikään motonetklemmari ja letku kestä :) :)

    PS. Jza, kommenttisi olivat osuvia. Omalle kohdalle sattui kanssa seuraavaa: Huolintaliikkeen konttoriin pääkaupunkiseudulla tehtiin verkon perusparannus, siis uusi kaapelointi ja kytkin. Sitten yhtenä aamuna puhelin soi "Skanneri ei toimi, se liittyy varmaan siihen hommaan mitä ne heput teki". Joo, mutta se skanneri onkin kyktetty suoraan peeceehen, se ei tiedä verkosta mitään.

    Eli jos autoon on vaihdettu huollossa tulpat ja rengas puhkeaa kotimatkalla huollosta, renkaan puhkeaminen johtui niistä uusista tulpista. :D :D

    Sorry offtopicin määrää, mutta terminologian oikeellisuus ja tarkka troubleshooting ovat riittävän maadoituksen ohella lemppareitani.
     
  6. Eraser

    Eraser 1st gear

    Uskoisin että se letku vain pullistelee paineiden mukana ja aiheuttaa sen ettei jäähdytys toimi.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kyllä se letku toimii ihan hienosti, ei siellä niin kovia paineita ole. Kun ei valitse liian ohutta letkua ja käyttää kunnon letkun kiristimiä.
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Omassa autossa on letkut, jotka on kiinnitetty alkuperäisiin putkenpätkiin klemmareilla. Letkuna tavallinen öljyletku (mallia Motonet) ja kiristimet tuplana. Hyvin on toiminut. Talven aikana olisi vielä tarkoitus tehdä ihan pienet knöölit putkien päihin kaksoiskartiotyökalulla, niin minimoituu tuo letkun irtiluiskahtamisen mahdollisuus.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    minä olin se, joka kirjoitteli koulujen jälkeisestä elämästä ja "termien" uudelleenoppimisesta. En puolustanut termien väärinkäyttöä, vaan yritin selvittää, miten termejä kuitenkin käytetään muuallakin, ihan "virallisellakin" tasolla eri foorumeissa.

    Toki on hyvä puhua asiaoiden oikeilla nimillä sekaannusten välttämiseksi,
    mutta se pitää sitten muistaa myös muissakin asioissa kuin lauhdutin/jäähdytin- nimityksissä. Laatikko, loota, mosa, perä...............

    En keljuile enkä halua, että tästä lähtien tällä palstalla alkaa joka sanasta hirveä ojentamis- ja oikaisukeskustelu ilman, että kysyjä saa minkäänlaista asiallista neuvoa ongelmaansa. Sitähän aina voi pyytää kysyjää stilisoimaan komplisoituja termejä ja selvittämään ongelmaan liittyviä ilmöitä tarkemmmin asian ymmärtämiseksi ja kunnollisen vastauksen formuloimiseksi.

    Mutta taas asiaan: kyselin myös katkenneeen vaihteistoöljyn jäähdytinputken väliaikaiskorjausmahdollisuutta noin vastaisuuden varalta, jos vaikka semmonen sattuu joskus(tuli jonkinmoinen assosiaatio aiheen aloittaneen henkilön kysymyksestä teettää uusi putki).
    Sain asialliset vastaukset ja neuvot ainakin Anssilta, Mopuristilta, Eraserilta ja KajS:ltä. Kiitokset heille!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sanat vääntyy kyllä mutta saatko sen letkun laitettua???
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    joo kiitos, sanat vääntyy ja saan myös letkun paikalleen riippuen tietenkin putken katkeamiskohdasta....(he, he!). No niin, muut jatkakoot tätä keskusteluaihetta. Se on moi ja hymyä huuleen!
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jopa on ollut vääntöä.....

    Mutta noista putkista vielä, ostin South West Tradelta suorat putket joissa päät valmiina liittimineen, eikä ollut pahan hintaset.
    Oli siis mallia tarvike ja tarkoitettu juuri tuohon käyttöön.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä totta, mutta kyllä jokainen asiaan vähänkin vihkiytynyt tunnistaa jonkin osan lempinimen tai slangisanan jos sellainen vastaan tulee.

    Toinen asia on sitten, jos täysin eri asiat sotketaan toisiinsa (puhutaan vaikkapa laatikosta syylärin sijaan, tai mosasta kardaanin ristikon sijaan tms.).

    Ei tässä itselläkään ole sen kummemmin tarkoitus kettuilla kenellekään, mutta neste ja kaasu (jäähdytin vs. lauhdutin) nyt vaan ovat kaksi varsin eri asiaa.
    Ehkä mä olen pilkunnus*ija, mutta sitten olen :lol:
     
  14. druuga

    druuga Gearhead

    TM:n Autosanasto

    :eek: TM:n Autosanasto vuodelta 1998 toteaa mm. seuraavaa: "imusarja" on huono termi (jossa ei ole mitään sarjaa) tai "virranjakaja" (jolle -in- päätteisen termin muodostaminen näyttää ylivoimaiselta, oik. virranjakain). "Välijäähdytin" ei ole suositeltava nimitys ahtojäähdyttimelle. Seuraavaksi vanhoja autoon liittyviä termejä: Akkumulaattori, kiertoluku, etusytytys, kevyt bentsiini, itsetoimiva aikasytytyksen järjestelijä, peukalopyörä, putkijohto, ohjausratas, lietsoin, käyntiinpanomoottori....Ei voi mitään sillä kyllä tolle TM.n "kaskukirjalle" nauraa väkisinkin.
     
  15. hangover

    hangover 1st gear

    vaihteiston jäähdytysputket ja letkut on aika simppeliä tehdä öljypolttimen letkuista. Kaikki nipat ja yhdistäjäkierteet käy yhteen, ja letkut on kestävää kamaa. Itse vetäisin ko.letkuilla ihan syyläriin asti, ja on komiat.
    Eikä ole järettömän hintaisiakaan.
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    niin siis noista polttimen letkuista löytyy sopivia päitä jenkki laatikoihin? Entäs pituudet oliko niitä kuinka pitkinä tarjolla vai tekivätkö mittojen mukaan?
     
  17. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Ajattelin tehdä omaani rosteriputkesta,onhan se vähän jäykempää taivutella kuin tavallinen ja sitkeämpää ja näin luulis että kestää paremmin tärinää.Jossain taisi lukea että hydrauliputkesta ei kannattais tehdä,automaattiöljy liuottaa vissiin jotain mukaansa niistä putkista.Tein bensaputken rosterista impalaan ja hyvä tuli,jyrkemmät mutkat vääntelin käsikäyttöisellä putkentaivuttimella.
     
  18. hangover

    hangover 1st gear

    hyvin varustettu lvi-liike kyllä jelppaa asiassa. Öp-letkuja on saatavilla muistaakseni metristä neljään saakka. Itse laitoin kahdesta pätkästä puolelleen, tais olla metrinen ja puolitoistametrinen + välissä jatkonippa.
    Letkuissa on valmiina sisäkierteiset neljännestuuman yhdistäjät, ja nippoja saa monenlaisella kierteellä.

    Yleensäkin kaikki putkiosat on tuumasilla kierteillä.., ja just tossa kuukausi sitten vanista hajos ö-paineen anturi. Kiersin sen irti, ja tilalle tulpaksi taskusta löytyi patterin ilmaruuvi. :) ( (siinä on 1/8" jenka) Ammattiani lienee vaikee arvailla... Vaikkakaan en suosi tee-se-itse modifiointia...

    Nii, ja skottarissa vetäsin ö-paine mittarin konepellin päälle ilmanottoritilän väliin pystyyn ko. letkuilla ja normaalilla 0-6 kg painemittarilla. Mittari muistaakseni 9 eskoo.
     
  19. dumbovan

    dumbovan Gearhead

    kyllä se hydrauliletku sen öljyn kestää muttei niin hyvin lämpöä,eli lämmin öljy kovetta aikaa myöten letkun ja voi siten hajota helpommin.
    mutta teetä teflonletkusta tarvittavat letkut,komia rosteripunos päällä ja teflonia sisältä kestää lämpöä 250astetta :wink:
     

Kerro tästä muillekin!