Lehtijuttu ja palkkio siitä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ari2004, 13.8.2009.

  1. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Otsikko ei ole varmaan paras mahdollinen, mutta kysymys on siitä että onko yleinen käytäntö että omasta harrasteajoneuvosta annetaan toimittajan tehdä juttu lehteen vastikkeetta? Jengi rakentelee autojaan, pyöriään tms. vuosikausia ja suoltaa rahaa projektiin tuhansia, jopa kymmeniätuhansia euroja. Sitten jostainpäin tulee yhteydenotto että saisiko laitteesta tehdä jutun siihen ja siihen lehteen? Onko laitteen omistaja ihan hakoteillä jos hän pyytää jutusta vastikkeeksi x-euroa rahaa, vai tulisiko "yhteisen hyvän" nimissä antaa juttu ilmaiseksi, jotta lehtitalot pääsevät tuottamaan suurempaa voittoa osakkenomistajilleen?
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kyllä se on ollut yleinen käytäntö, että esiteltävän auton omistaja palkitaan vain maineella ja kunnialla ja ns. vapaakappaleilla kyseisestä lehdestä, jossa autoesittely sitten on. Joskus saattaa saada vielä kupillisen kahvia pullan kera lehtitalon tai toimittajan piikkiin, jos hyvä tuuri käy. Tai sitten kyseisen lehden mainossälää.

    Itse olen freelancer-pohjalla tehnyt autoesittelyjä jo yli kymmenen vuotta ja seuraillut muutenkin harrasteautolehtimaailmaa ja en muista yhtään tapausta, jossa lehden kustantaja olisi auton omistajalle maksanut artikkelista muuta kuin mahdollisesti kuvauksista syntyviä kustannuksia. Muutaman kerran auton omistaja on toki kysellyt josko esittelystä on tapana maksaa jotain extraa, mutta olen ne jättänyt sitten auton omistajan ja kustantajan kesken sovittaviksi.

    Suurin osa kotimaisista harrasteautolehdistähän on enemmän omakustannetyyppisiä ja pääosa alan journalisteista on freelancereita, jotka etsivät kiinnostavia autoja ja sitten "myyvät" jutun kustantajalle. Juttujen kirjoittaja ja kuvaaja siis yleensä saavat palkkaa työstään - joskin maksettavien juttupalkkioidenkin taso tuntuu vaihtelevan eri julkaisujen välillä. Kapean harrastealan erikoislehden kustantaminen ei ole mikään kultakaivos, joten uskoisin, ettei lehtien kustantajilla ole juurikaan resursseja ryhtyä maksamaan autoesittelyistä. Tietysti isommilla lehtitaloilla on varmasti enemmän resursseja, mutta uskoisin, että sielläkin on kyllä nykyään väännetty budjettiruuvit aika tiukalle ja "ylimääräisiin" kustannuksiin ei varmaan mielellään lähdetä.

    Mutta ari2004:llä on kyllä hyvä pointti kysymyksessään, onhan se auton rakentelijan työpanos, jonka avulla lehtiä sitten myydään ja tehdään tuottoa. Varsinkin jos auto on erikoinen, harvinainen tai muuten äärimmäisen kiinnostava niin en minä alan toimittajana yhtään katsoisi kieroon, jos esittelystä pyytäisi jonkinlaista kohtuullista korvausta. Onhan se aina auton omistajan päätettävissä antaako autoaan lehteen kaiken kansan arvosteltavaksi vai ei - ja vastaavasti lehden kustantajan päätettävissä haluaako tietyn auton lehtensä vetonaulaksi vai ei.

    Hieman offtopic, mutta ylipäätään autojen löytäminen esittelyihin on usein aika työlästä. Monet autojen omistajat haluavat mielummin pysytellä poissa julkisuudesta, lieneekö syynä sitten suomalainen vaatimattomuus vaiko toisten kateus ja sittenkin kun autoesittelyä ollaan tekemässä niin monta kertaa se on työn ja tuskan takana puristaa tietoja ulos auton rakentajalta. Sitten taas toinen ääripää ovat ne näyttelyautot ja "avoimemmat" omistajat, jotka mielellään antavat autonsa esittelyyn - niistä muutamien alan lehtien välillä taidetaan käydä pientä kisaakin että kuka saa minkäkin laitteen "ensiesittelyyn" - tiedä sitten mikä näissä tilanteissa ratkaisee: onko se kenties lehden arvostus ja maine, levikki ja sitä kautta julkisuusarvo, kaverisuhteet vaiko sitten kustantajan lompakko.

    Mutta joo, hyvä kysymys. Tätä samaa on varmasti moni muukin esittelykelpoisen auton omistaja pohdiskellut :)
     
  3. fe390

    fe390 Gearhead

    Muutama omakohtainen esimerkki:

    Keskikokoinen avustajan tekemä juttu Veekasissa:
    Kuvauksesta meni varmaan pari vuotta ennen kuin juttu julkaistiin. En saanut palkkiota tai edes ilmoitusta että auto on esitelty.
    Lisämausteena jutun tekijä sotki auton mukana ollutta vanhaa lehtimateriaalia salaattikastikkeeseen.

    Pieni projektijuttu Primerissa:
    Pari vapaakappaletta, ja ennakkoilmoitus kun lehti oli tulossa.

    Street & Race näyttelyosastoauto:
    Lehden ilmaisvuosikerta, joka taisi jatkua niin kauan kuin lehti oli olemassa.

    En ole palkkioita pyytänyt, enkä kuvitellut saavani.
     
  4. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Noin periaate tasolla ari heitti ihan hyvän kysymyksen. Jos isot lehtitalot kerää massit(lue:myy lehdet) harrastajan tekemillä rahallisilla ja työpanoksilla,miksi he eivät siitä maksaisi esittelyajoneuvon omistajalle?

    Tai jos freelancer tienaa tekemällä jutullaan,niin miksi auton omistaja ei saisi panoksistaan korvausta freelancerilta?

    Pitäisikö silloin freen maksaa kuvauspalkkio tai mitä se ikinä onkaan,auton omistajalle ja sen jälkeen toimittaja myy sen jutun lehdelle kulujensa kattamiseksi ja palkansaamiseksi?

    Jos ajettelee pörssilehtitaloa,joka saa myytävän tuotteen ilmaiseksi,niin onko se sama asia kuin k-kauppias saa perunansa tuottajalta ilmaiseksi,mikä on kyntänyt,kylvänyt ja kasvattanut ne potut? Vain siksi, että sillä on kunnia saada antaa perunansa myytäväksi kylän suurimmalle marketille ilmaiseksi?

    Jos takana on suuri ja varakas lehtitalo,olkoon sitten kyseessä vene,ruoka,sisustus tai harrasteajoneuvolehti,whatever,niin voisiko siinä kohtaa jollain olla varaa maksaakin hiukan sen jutun kohteen omistajalle jotain?Niissä on myös usein takana rahallisia ja ajallisia panostuksia enemmän vähemmän.

    Pienillä julkaisuilla,mitkä tehdään oikeasti harrastehommana,ei varmasti ole resursseja siihen,mikä on täysin ymmärrettävää,ja niistä kait harvemmin omistaja/PT itselleen täyttä elantoaan saa.

    Tää nyt oli vaan tällästä spekulaatiota,omat huussit ei oo lehtien sivuja just ollut rumentamassa.
     
  5. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Ei Suomessa oikeat lehdet maksa haastattelupalkkioitakaan (Seiska ja muut paskahyeenat erikseen), joten miksi autojen omistajillekaan pitäisi maksaa.

    Voihan sen kelata niinkin, että juttu tavallaan nostaa auton jälleenmyyntiarvoakin. Tai ainakin on ostajia varten mustaa valkoisella, että mitä se kiesi on syönyt.
     
  6. ari2004

    ari2004 Gearhead

     
  7. Hectori

    Hectori 1st gear

    Suomessa ei ole yhtään ainoata autolehteä, jolle antaisin autoni esiteltäväksi missään tapauksessa. Taso on vain niin luvattoman huono.

    Ja sitä lässytystä, että suomi on pieni maa on turha yrittää. Kyllä täällä olisi kalustoa yhteen tasokkaaseen autolehteen. Ei auton tarvitse olla mikään show tekele ollakseen kiinnostava.
     
  8. Screaming Tree

    Screaming Tree 2nd gear

    Ei tarvi antaa. Niin helppoa se on.
     
  9. isäntä

    isäntä 1st gear

    Ja mitenkä tähän palkkioon verottaja suhtautuu? Aivan varmasti osingoilla eli voi tulos olla lopulta +-0

    Kilometrirahat ovat toki verottomia, mutta ei niitäkään ylettömästi voi maksaa koska ymmärtääkseni autot kuvataan yleensä kotipaikkakunnalla ja ajo tulee 5 - 30 km = 2,25 - 13,50 Eur.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tulonhankkimismenot ovat vähennyskelpoisia, joten tuskin verotus muodostuu monenkaan kohdalla ongelmaksi.

    el borrachitosin perunavertaus on kyllä loistava, tosin melkein ilmaiseksi kai ne perunatkin pitää nykyään antaa kauppiaalle.

    btw. Jos joku pystyy hyödyntämään lehtijulkisuutta bisneksissään, niin silloinhan kannattaisi maksaa siitä, että saa autonsa lehteen.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tähän väliin on pakko muistuttaa ettei se autoesittelyä tekevä toimittaja tai freelancer ole tässä yhtälössä se, joka "ansiotta hyötyy" toisen tekemästä työstä, vaan kuvausjärjestelyt, kuvaaminen ja tekstin kirjoittaminen ovat ihan oikeaa työtä, josta se juttupalkkio tai palkka maksetaan tälle toimittajanplantulle. Suomessa harrastelehtien palkkiotaso on käsittääkseni aikalailla alhainen ja melkoisen iso osa alan lehtien avustajista tekeekin juttuja enemmänkin harrastuksen puitteissa - jos haluaa ansaita leipää pöytään niin sen saa huomattavasti helpommalla jostain muualta.

    Enemmänkin tämä keskustelu esiteltävien autojen omistajille maksettavista palkkioista tulisi siis suunnata tuonne kustantajien suuntaan ja tietysti kannattaa pitää mielessä sekin että pääosa kotimaisista alan lehdistä on enemmän tai vähemmän alan harrastajien omakustanteita eikä ylikansallisten pörssiyhtiöiden tuotteita.
     
  12. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tässä muutama ajatus omakustannejulkaisun kantilta katsottuna.

    Kuten Heikki jo totesikin, ei harrasteautolehden pyörittäminen ole Suomen kokoisessa maassa mikään bisnes. Itse olen tämän saanut oppia, niin edes menneeseen Kromi & Poweriin juttuja väsätessä, kuin Spinneri Magazinea luotsatessakin. Jos esiteltävien autojen omistajille pitäisi vielä maksaa palkkioita, tarkoittaisi se armotta yhtä tosiasiaa: niin tilaus- kuin irtonumerohinnatkin nousisivat. Jostainhan se raha nimittäin pitäisi saada!

    Entä jos artikkelista sitten maksettaisiin se palkkio. Pitäisikö silloin toimia samoin myös harrasteautonäyttelyissä, joihin herra X autonsa vie esille? Tietääkseni yksikään näyttelyjärjestäjä Suomessa ei maksa kotimaisille autojen omistajille minkäänlaisia palkkioita, ainoastaan suoranaiset kulut korvataan. Tämäkin johtunee hyvin pitkälle siitä tosiasiasta, että harrasteautonäyttelyt eivät ole taloudellisesti mitään jättipotteja – ehkä kaksi kaikkein isointa poislukien. Silti meistä moni haluaa niissä käydä, ihastelemassa muiden harrastajien aikaan saannoksia. Suurin osa näyttelyistäkin näyvettyisi pois, jos jokainen auton omistaja olisi käsi ojossa rahaa ruinaamassa...

    Oikea tapa mielestäni on toimia yhteen hiileen puhaltamalla. Auton omistaja antaa oman työnsä tuloksen muiden hämmästeltäväksi alan lehteen ja/tai tapahtumaan. Kiitokseksi hän saa arvostuksen lisäksi Heikin mainitsemia asioita; Spinnerillä on tapana antaa nyt ainakin vapaakappaleita esittelyn sisältävästä numerosta, samoin kuin kertoa etukäteen missä numerossa artikkeli tullaan julkaisemaan. Eikä "juttujono" ole ollut koskaan kahden vuoden mittainen...

    Niinhän sitä sanotaan, että ahnealla on ...skainen loppu. Uskallan käyttää tätä sanontaa tässä keskustelussa. Koska useimpien harrasteautolehtien talous on mitä on, tarkoittaisi käsi ojossa rahaa autonsa esittelystä odottavien virta väistämättä sitä, että useimmat maamme lehdistä kuolisivat. Jäljelle jäisivät korkeintaan isojen kustantajien julkaisut, joiden taso tai tyyli ei tunnu kaikkia alan harrastajia mielyttävän.

    Eiköhän siis pyritä me kaikki alan harrastajat ylläpitämään nykyistä harrasteauto(lehti)kulttuuriamme vähintäänkin näin rikkaana mitä se tällä hetkellä on, eikä ryhdytä tukahduttamaan sitä rahallisen korvauksen perään huutelemalla.

    P.S. Numerossamme 3/2009 olleen American Car Show -artikkelin yhteydessä haastattelimme varmasti kaikille tuttu Pertti "Nipa" Neumannia. Ei hän haastattelusta mitään korvausta pyytänyt, vaikka on omalla tavallaan kovan luokan julkkis.


    Mielipiteensä asiasta esitti

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Muutaman jutun olen lehdille tehnyt. Rahasta ei olla ikinä puhuttu. Yhden jutun vielä teen ja se on elämää suurempi artikkeli. Pulitzer tulee kotiin. Ei rahaa.
    Sinänsä mielenkiinoinen aihe. Ari sun Autosi on tosi rare ja ansaitsee arvoisensa jutun, mutta pitääkö siitä saada rahaa? Mikä on käytäntö esim Ameriikan Ankkalinnassa?
     
  14. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Jos mietitään asiaa toisinpäin niin paljonko pitäis maksaa että autonsa saa lehteen? Minä olen aina ollut siinä uskossa että raha liikkuu näissä asioissa toiseen suuntaan, tai sitten pelataan muuten vain suhteilla. :wink:
    Kyllä mulle ainakin olis jonkinlainen kunnia saada auto alan lehteen esittelyyn. Ei tulis kyllä mieleenkään pyytää siitä rahaa!
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    No jaa... Ei pottufarmari yleensä kasvata vaikka sataa tonnia perunaa ihan vaan omaks ilokseen. Kyllä ne alun perinkin on ollu tarkoitus myydä. Autoharrastaja puolestaan ei yleensä rakenna autoa myydäkseen haastatteluja ja autosta otettuja valokuvia lehtiin.

    Jos mulla joskus olis auto, josta joku haluais tehdä jutun lehteen, niin sellaisilla ehdolla kävis, että mun kuvaa ja nimeä eikä auton rekkarinumeroa näy lehdessä. Eikä maksais mitään. :D
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    samoilla linjoilla Rockmaplen kanssa. kyllä riittävä palkkio/kunnia olis että autonsa saa lehteen, jos se ei riitä pitää keksiä jotain muuta... mistä saisi rahaa :poff:
     
  17. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    On se munkin mielestä ekstraa bonusta jos auto kelpuutettaisiin lehteen. Ainakin sitä olis tuoreeltaan helppo tarjota myyntiin kun kunnollinen esittelykin löytyy painetussa muodossa, eikä se varmaan auton hintaankaan vaikuttaisi mitenkään alentavasti?
    Ei olisi ensimmäinen kerta kun lehdessä esiteltävä auto olisi saman lehden myyntipalstalla.. :wink:
    Ja jos on tiedossa että juttua tullaan tekemään niin voihan sitä "sponssia" pyytää joltakin firmalta joka saisi mainostaa nimeään joko tarrana kyljessä kunnon race-henkeen tai sitten jotain muuta rekvisiittaa taustalle. Niinsanottua tuotesijoittelua vai mitälie "product placement" meininkiä joka jenkkiteeveeohjelmissa sensuroidaan pois. Esim joku firman logo tms tuotemerkki paidassa tai lippiksessä joka sikäläisessä mediassa on sutattu epäselväksi parhaimpaan K18 leffa-tyyliin.. :lol:

    Juu kunnia tekijälle/omistajalle olkoon paras palkkio! Jos auton valmistumisessa tms saavutuksista haluaa kiitellä muita niin mielestäni on hieno se lopussa oleva kiitos-ruutu. Siinäkin on tosin vaarana että joku jää mainitsematta..
     
  18. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Niinpä, silloin pitää mennä vaikka töihin.

    Minä olen omalta osaltani enemmän kuin tyytyväinen sihen, että autoni yleensä kelpasi harrasteautolehteen ja siihen mitä se on nyt myöhemmin mukanaan tuonut.

    Rahaa ei käsitelty, eikä käsitellä jatkossakaan.
     
  19. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead


    No mites,jos olisi vaikka sellainen harrastelija kyntäjä,joka kasvattelee takalaitumellaan pottuja, vaan vähän sellaisen pienemmän määrän,niin haluaiskohan se antaa ne pärynät ilmaiseksi pelkästä kunniasta kylän suurimmalle kauppiaalle?
    Mulle se nyt on ihan sama mitä jengi tekee kalustollaan,kunhan nyt vähän ravistellaan omppuja puusta,niin virii pakinaa :rotfl:
     
  20. Arttu78

    Arttu78 Gearhead

    Ilmaisjakelu lehteen tms. "pienen budjetin" julkaisuun voisin omaa kalustoa antaa esittelyyn. Mutta mitkään osakkeenomistajat ei rikastu ainakaan sillä, että joku ostais lehden sen takia että joku mun leluista on siinä esitteillä.

    Kaikenlainen vapaaehtois hyväntekeväisyys taas käy, kakspyöräisellä on noita HDCF leluralleja, kun käydään ajeluttamassa lapsia, sellaiseen voisin ryhtyä autollakin. Hääkeikkoja en tee :rotfl:

    Niistä muuten tarjotaan välillä pirustikkin rahaa?!?!
     

Kerro tästä muillekin!