Leppäkylkien peräkontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Max Attack, 15.2.2009.

  1. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Päivää.

    Kokeilin hakuakin vaan ei tärpännyt, joten kysytään. Minkälaiset mitat ovat kahdeksankymmentäluvun uljaitten takavetoisten amerikkalaisten farmarimobiilien takapakseissa? Kuinka pitkä/leveä/korkea artikkeli sopii konttiin, kun takapenkki on kipattu? Takatilasta saanee tasaisen kaatamalla vanerista veistetyn takaistuimen.

    Anteeksi.
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Toi lattian tasaiseks saaminen takapenkin kaatamalla riippuu siitä miten se penkki on rakennettu. Kaikissa se ei edes ole kippaava
     
  3. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Leveyttä on inan päälle 120 senttiä, pituutta joku 230 senttiä, korkeutta ei taida olla kun joku 70-80 senttiä. Tämä siis GM-farkun mitat noin suunnilleen.

    120 levee runkopatjasänky menee sisään ja pituussuunnassa jää vielä tilaakin (ja tietty korkeudessa).
     
  4. willalande

    willalande 2nd gear

    itellä mahtu konttiin gyproc levyt ihan hyvin, eli leveys120cm ja pituus 260cm tosin takalauta alhaalla. levyjä ol muistaakseni 15kpl .ja taisinpa 4
    villapakettia kerran sulloa sinne. ja saunan paneelit pituus oli 200cm on myös kulkenu stw kontissa.
     
  5. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Missä vehkeessä takalauta aukeaa alaspäin? Olen ollu siinä luulossa, että ne aukeaa sivulle.

    Tuo 260cm pituushan olisikin jo riittävä.
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ainakin GM Fulsize farmareissa joissa mekanismit toimii, aukeaa luukku molempiin suuntiin, alas tai sivulle tarpeen mukaan.
     
    impala67 tykkää tästä.
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kyllä noissa '77=> gm-farkuissa aukee sivulle ja alas. Eli ulkokahvasta sivulle ja sisäkahvasta (lasi täysin alaslaskettuna) alaspäin.
     
  8. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Nerokasta. Kiitoksia tiedoista!
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Luukku kiinni se tosiaan on 230 paikkeilla se pituus, jos takapenkin saa edestä pois.
    Korkeutta on keskellä 74cm mutta reunoilla hiukan vähemmän.
     
  10. Stance

    Stance Gearhead

    Reunaponttooni lähtee helposti irti, siitä saa lisäleveyttä hiukkasen.
     
  11. samisalama

    samisalama Gearhead

    Tarpeetonta nippelitietoa, mutta...
    Piilojameksien tavaratilan koko on mitoitettu niin, että jenkkikoon rakennuslevy mahtuu kyytiin.
     
    impala67 tykkää tästä.
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse olen yli 5 metristä puutavaraa (muistaakseni mm. n.300 metriä 5,40 pitkiä 2" x5" lankkuja) ja kaikenlaista muuta rakentamiseen liittyvää "helpostiikin". Tosin ehkä myös lain vastaisesti...
    Noi pitkät kulkee hyvin kun on etupää kiinni tuulilasissa ja takaa yli menevät ulos taka-ikkunasta... Tosin avoimesta takaikkunasta tulee pakokaasun hajua sisälle...

    Ihan "umpinaisena kuljetuksena" ei muistaakseni 262 cm pitkät kipsilevyt mahtuneet kyytiin, joten taisi olla etupenkin selkänojaan matkaa noin 255 cm...
     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mää kuljetin noin pitkät puutavarat katolla. Ei ollu siinä kojelaudalla rajottamassa näkökenttää eikä tuu savut takalasista
     
  14. human62

    human62 1st gear

    Kaikista isokorisimmassa -72 stw CVY:ssä menee luukku tavaratilaan sisään lattian alle ja lasi kattoverhoilun väliin...Ei ol peräkoukun knupin tiellä luukkua-näin GM-farkuissa tämän ikäisiss. 8)
    Taitaa olla myös yksi gm:n painavimpia fakkuja...
     
  15. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kaivelin esitteestä ihan viralliset mitat noihin '77=> malleihin: tavaratilan pituus etupenkistä takaluukkuun lattian korkeudella 90,2" (2291mm) leveys pyöränaukkojen kohdalla 48,2" (1224mm) ja tavaratilan korkeus keskeltä 29,7" (754mm)
     
  16. ripe

    ripe 1st gear

    Näin olen määkin puutavaraa kuljettanut Ford:in farmarilla :D
    Samaten gyprockit takaluukku alas päin auki.
    Yllättävän paljon sinne mahtuu, verraten näitä euro/japsi farkkuja.
    On oikeesti paljon avarampi, vaikka jalkatilat istumakorkeudet oliskin samaa luokkaa, kuin esim. Isossa bemarin tai mersun farkussa.

    Viäköhän tähän uskaltas lisätä :oops: kyyti on hyvää, mut ajo-ominaisuudet on sit jenkkimalliset. Eli niitä ei ole :lol:

    Ford:issakin aukee takaluukku sivulle ja vaihtoehtoisesti alas.
    Mielestäni mulle toi tavaratilan korkeus tuotti joskus tuskaa, mut eihän niin isoo autoo ole olemassakaan ettei joskus käy pieneksi.

    Vielä tuli mieleen kattotelineet, ne on näissä STW:issä kohtuu hyvät.
    Niissä on vakiona poikittais piunat jolloin niihin saa esim puutavaran, tikkaat pitkittäis suuntaan kiinni. Ei tarvi niitä tikkaita laittaa katolle poikittain, niin kuin näihin nykyajan euro/japsi malleihin :lol:
    Olen monta kertaa kuljettanut pitenpää puuta katolla, siä ne menee hyvin.
    kuormaa kiinnittäessä etuovet vaan auki ja liina ovista sisään ja sieltä ympäri ja kiristää kuorman raakasti kattoa vasten liinalla.
    Näin ei pääse kuorma irtoon eikä esim. lista tavara katkeen tuulen nostaessa etuosaa.
     
  17. Max Attack

    Max Attack 3rd gear

    Tosiaan.... Kattohan on valtava...

    Pitänee alkaa tässä etsiskelemään sopivaa farmaria, kun tuo ruotsalainen farmari on liian pieni satunnaiseen tavaran kuskaukseen. Enemmän olisi näitä farkkuja tyrkyllä kuin pikkareita ja eihän sitä koskaan tiedä, jos eksyy porukkaakin kyytiin toista penkkirivillistä.

    Onhan se vanikin iso, mutta arvostan konepeltiä. :)
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Olen muistavinani, että tämä sivulle ja alas aukeava takaluukku olisi esiintynyt ensimmäisen kerran 60-luvulla Ramblerin isoissa farmareissa.
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Muistui mieleen että kerran laitoin Capricen takaluukkuun pirttipöydän ja penkit, eikä niitä tarvinnut mitenkään sommitella sinne. Siinä on ''oikeasti ISO farkku''-primerankuljettajalle pähkinä.. :poff:
     
  20. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kerran kun ei tavarat mahtunu kyytiin niin otin nuo amerikkalaiset aurinkolasit pois päästä ja huomasin että kyllähän se aika perkelehen matala on tuo takatila...en oo kyllä tosin käyny mitään kartanodatsuneita mittailemassa vertailuks.
     

Kerro tästä muillekin!