Päivää. Kokeilin hakuakin vaan ei tärpännyt, joten kysytään. Minkälaiset mitat ovat kahdeksankymmentäluvun uljaitten takavetoisten amerikkalaisten farmarimobiilien takapakseissa? Kuinka pitkä/leveä/korkea artikkeli sopii konttiin, kun takapenkki on kipattu? Takatilasta saanee tasaisen kaatamalla vanerista veistetyn takaistuimen. Anteeksi.
Toi lattian tasaiseks saaminen takapenkin kaatamalla riippuu siitä miten se penkki on rakennettu. Kaikissa se ei edes ole kippaava
Leveyttä on inan päälle 120 senttiä, pituutta joku 230 senttiä, korkeutta ei taida olla kun joku 70-80 senttiä. Tämä siis GM-farkun mitat noin suunnilleen. 120 levee runkopatjasänky menee sisään ja pituussuunnassa jää vielä tilaakin (ja tietty korkeudessa).
itellä mahtu konttiin gyproc levyt ihan hyvin, eli leveys120cm ja pituus 260cm tosin takalauta alhaalla. levyjä ol muistaakseni 15kpl .ja taisinpa 4 villapakettia kerran sulloa sinne. ja saunan paneelit pituus oli 200cm on myös kulkenu stw kontissa.
Missä vehkeessä takalauta aukeaa alaspäin? Olen ollu siinä luulossa, että ne aukeaa sivulle. Tuo 260cm pituushan olisikin jo riittävä.
Ainakin GM Fulsize farmareissa joissa mekanismit toimii, aukeaa luukku molempiin suuntiin, alas tai sivulle tarpeen mukaan.
Kyllä noissa '77=> gm-farkuissa aukee sivulle ja alas. Eli ulkokahvasta sivulle ja sisäkahvasta (lasi täysin alaslaskettuna) alaspäin.
Luukku kiinni se tosiaan on 230 paikkeilla se pituus, jos takapenkin saa edestä pois. Korkeutta on keskellä 74cm mutta reunoilla hiukan vähemmän.
Tarpeetonta nippelitietoa, mutta... Piilojameksien tavaratilan koko on mitoitettu niin, että jenkkikoon rakennuslevy mahtuu kyytiin.
Itse olen yli 5 metristä puutavaraa (muistaakseni mm. n.300 metriä 5,40 pitkiä 2" x5" lankkuja) ja kaikenlaista muuta rakentamiseen liittyvää "helpostiikin". Tosin ehkä myös lain vastaisesti... Noi pitkät kulkee hyvin kun on etupää kiinni tuulilasissa ja takaa yli menevät ulos taka-ikkunasta... Tosin avoimesta takaikkunasta tulee pakokaasun hajua sisälle... Ihan "umpinaisena kuljetuksena" ei muistaakseni 262 cm pitkät kipsilevyt mahtuneet kyytiin, joten taisi olla etupenkin selkänojaan matkaa noin 255 cm...
Mää kuljetin noin pitkät puutavarat katolla. Ei ollu siinä kojelaudalla rajottamassa näkökenttää eikä tuu savut takalasista
Kaikista isokorisimmassa -72 stw CVY:ssä menee luukku tavaratilaan sisään lattian alle ja lasi kattoverhoilun väliin...Ei ol peräkoukun knupin tiellä luukkua-näin GM-farkuissa tämän ikäisiss. 8) Taitaa olla myös yksi gm:n painavimpia fakkuja...
Kaivelin esitteestä ihan viralliset mitat noihin '77=> malleihin: tavaratilan pituus etupenkistä takaluukkuun lattian korkeudella 90,2" (2291mm) leveys pyöränaukkojen kohdalla 48,2" (1224mm) ja tavaratilan korkeus keskeltä 29,7" (754mm)
Näin olen määkin puutavaraa kuljettanut Ford:in farmarilla Samaten gyprockit takaluukku alas päin auki. Yllättävän paljon sinne mahtuu, verraten näitä euro/japsi farkkuja. On oikeesti paljon avarampi, vaikka jalkatilat istumakorkeudet oliskin samaa luokkaa, kuin esim. Isossa bemarin tai mersun farkussa. Viäköhän tähän uskaltas lisätä kyyti on hyvää, mut ajo-ominaisuudet on sit jenkkimalliset. Eli niitä ei ole Ford:issakin aukee takaluukku sivulle ja vaihtoehtoisesti alas. Mielestäni mulle toi tavaratilan korkeus tuotti joskus tuskaa, mut eihän niin isoo autoo ole olemassakaan ettei joskus käy pieneksi. Vielä tuli mieleen kattotelineet, ne on näissä STW:issä kohtuu hyvät. Niissä on vakiona poikittais piunat jolloin niihin saa esim puutavaran, tikkaat pitkittäis suuntaan kiinni. Ei tarvi niitä tikkaita laittaa katolle poikittain, niin kuin näihin nykyajan euro/japsi malleihin Olen monta kertaa kuljettanut pitenpää puuta katolla, siä ne menee hyvin. kuormaa kiinnittäessä etuovet vaan auki ja liina ovista sisään ja sieltä ympäri ja kiristää kuorman raakasti kattoa vasten liinalla. Näin ei pääse kuorma irtoon eikä esim. lista tavara katkeen tuulen nostaessa etuosaa.
Tosiaan.... Kattohan on valtava... Pitänee alkaa tässä etsiskelemään sopivaa farmaria, kun tuo ruotsalainen farmari on liian pieni satunnaiseen tavaran kuskaukseen. Enemmän olisi näitä farkkuja tyrkyllä kuin pikkareita ja eihän sitä koskaan tiedä, jos eksyy porukkaakin kyytiin toista penkkirivillistä. Onhan se vanikin iso, mutta arvostan konepeltiä.
Olen muistavinani, että tämä sivulle ja alas aukeava takaluukku olisi esiintynyt ensimmäisen kerran 60-luvulla Ramblerin isoissa farmareissa.
Muistui mieleen että kerran laitoin Capricen takaluukkuun pirttipöydän ja penkit, eikä niitä tarvinnut mitenkään sommitella sinne. Siinä on ''oikeasti ISO farkku''-primerankuljettajalle pähkinä..
Kerran kun ei tavarat mahtunu kyytiin niin otin nuo amerikkalaiset aurinkolasit pois päästä ja huomasin että kyllähän se aika perkelehen matala on tuo takatila...en oo kyllä tosin käyny mitään kartanodatsuneita mittailemassa vertailuks.