Leppäkylkien peräkontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Max Attack, 15.2.2009.

  1. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    En viitsinyt lainata noita ripen juttuja, mutta jos noissa kiinalaisissa "arkiautoissakin" muka on paremmat ajo-ominaisuudet, niin miksi ne tulee aina (varsinkin pienemmillä mutkaisilla teillä) perä edellä vastaan , vaikka leppoisasti ajan yhdellä kädellä kevyesti ratista kiinni pitäen, tupakka oikeassa ja/ tai puhelin vasemmassa kädessä... (yleensä nopeus 80-90 km/h)
    Ja nuo rekisteri-otteen kuormathan on juuri noita mitä valmistaja kehtaa ilmoittaa...
    Ainakin itselläni on tuossa G30 Vanissa ollut 8 kpl 220 kg painoisia tynnyreitä ja 15 kpl 40 kilon säkkejä samaan aikaan kyydissä ja sitä painoa ei kyllä huomannut muuta kuin siitä että ei matkalla olleessa mäessä tuntunut enää liukkaus yhtään... Tyhjänä siinä meinasi pyörät pyöriä tyhjää...
    Näitten omien kuljettimien kanssa en juuri ole joutunut mettimään mitä kuorma painaa, vaan mitä sinne kyytiin mahtuu... :)
     
  2. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    No mikä on oikeasti ajo-ominaisuus? :eek: Voidaanko ko. ominaisuudet mitata vain rajuissa ylinopeuksissa ja/tai mutkaradalla? :eek: :eek: Raskaassa kalustossa ei ole ajo-ominaisuuksia ollenkaan kun ne ei kulje yli kahtasataa? :eek: :eek: :eek:

    Itsellä ei ole kokemusta hirveästi GM-farmareista, kaksi sellaista h-a:ta omistan.
    Ekan ostin -94 ja ajoin sillä vuoteen -99, koneina oli 5,7dx:ä, 4,3b ja 6,5d, mielestäni ajettavuudeltaan mainio, varsinkin kun 6,5:n vuoksi vaihdoin jäykät etujouset. Ajo-ominaisuuksia en päässyt testaamaan koskaan, koneen veto kun loppui 3600rpm:n paikkeilla ja silloin (TH350+2.73) nopeus oli suunnilleen 160 km/h. -79 Oldsin omapaino oli muistaakseni suunnilleen 2100kg.

    Chevyn CC:n ostin -00, 305/TH350C/2,50, silläkään ei ole kahtasataa mennyt rikki. Viime viikolla kävin tällä autolla lapissa, ajomatkaa tuli hyvinkin 2000km. Mukaan sopi neljät alamäkivarusteet, viidet väkisin hiihdettävät, viisi ihmistä ja heidän varusteet sekä eväät (+pari kaljaa). Kaikki sopi autoon sisälle, vielä kun jätin takapenkin pois, niin lattian alle sopi laskettelumonot sun muuta. Mitään tavaraa ei tarvinnut kuljettaa kahdella etummaisella istuimella tai katolla. Murtsikatkin sopi vinottain "kuormatilaan".

    Silti koko matkan aikana mut ohitti vain yksi kulkuneuvo, joku Mekano paluumatkalla ennen Kemiä moottoritiellä. Minunkin nopeus olisi aiheuttanut suukopua virkavallan toimesta, saati tämän toisen nopeus. Samainen kikkare kuitenkin tuli perä edellä vastaan ohituskaistalla Oulua kohden ajettaessa ja taakse se katosi bokseineen. Jouduin matkan aikana ohittamaan muutaman kymmenen etuvetoista henkilö-autoa joiden nopeus oli alle sallitun, yleensä 80 km/h.

    Levillä jossa mökki oli vuokralla, en bongannut yhtäkään toista -81 tai vanhempaa autoa. Taisi -01 mallisetkin olla vanhoja sekä harvinaisia siellä. Säälinsekaisin tuntein katsoin niitä kapeita, lyhyita ja korkeita kippoja joissa oli vielä suksiboksit katolla, mulle tuli niistä sellainen mielenyhtymä, kuin vieressä olisi ollut joku kiinalainen kalasäilykepurkki josta kalat tuijottaa toistensa lomasta ja sen purkin päällä olisi vielä pieni suklaapatukka.

    Jos vertailuksi otettaisiin saman ikäinen vaikka Mersu 123 kuin on tuo CC, niin sellaisten ajaminen olisi todella vaikeaa, toiseen kun sopisi tavarat ja toiseen matkustajat. Miten sellaista yhdistelmää yksi kuski ajaa?
     
  3. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    En tästä ole hirveän ylpiä mutta teko on niin vanhentunut ja näin ollen olin silloin leikki-iässä kun ajoin todistettavasti n.220km/h kanttifarmilla jossa paska ohjaussimpukka, alkuperäset iskarit ja kuoleentuneet jouset.
    Tiekään ei ollu ihan paras mahdollinen. "Ajo-ominaisuudet" parani mitä enemmän oli vauhtia kun oli urku auki elikkäs ei tarvinnu hirveesti ohjailla ja nätisti pysy kaistalla. Sitte kun aloin hiljenteleen piti jo vähän ohjailla.
    Sittemmin vaihtui ohjaussimpukka, jouset, iskarit, kaikki ohjausnivelet, muutamat puslat ja parit pallonivelet. Sen jälkeen tuli toteen näytettyä että pysyy myös mutkasella mäkisellä asfalttitiellä hyvin tienpinnassa kiinni päätellen muutaman saksanseisojan ohitusyrityksistä jotka päättyivät etuvalojen häviämiseen taustapeilistä.
    Kirjoitan tätä selvinpäin ja hiukan häveten.
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Itsekin tullut joskus reippaamman puoleisesti full size jenkeillä ajettua ja kyllä niissä vakioalustaisissa moottoritien loivissa mutkissa ei kyllä ole oma kaista riittänyt. Ainut missä on ollut ajoltaan hyvä alusta on toi nykyinen Olds, joka ei kuitenkaan ole mikään full size vaan mid size ja yksi siitä pienhköstä määrästä, joka varustettiin tolla urheilualustalla. Pääsääntöisesti kyllä jenkit ovat olleet mukavia ajaa normaalinopeuksissa.
     
  5. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Nyt kyl ihmettelen, et mikä on vakio/lässähtäny/urheilumalli...
    Ainakin mun pitkäkattokapriisi pysyy ihan omalla kaistalla ilman houdinitemppuja vielä motarivauhdeissa. Päinvastoin, siitä aistii levottomuutta 60 km/h, mut nopeuden tuplaantuessa se menee ihan yhtä vakaasti ku toi emännän MV6 Omega.
    Ne yli 200 vauhdit on varmaan eri asia, mut mitä väliä, kun en ompullakaan oo ajanu yli 140...
     
  6. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Minä nyt en aivan purematta niele tuota Puten lausuntoa, en ainakaan lähtisi yleistämään sitä. Jokainen vähänkin vanhempi auto on yksilö, eikä vaikka perättäisiä hihnalta tulleita samoilla varusteilla olevia autoja voi verrata toisiinsa liki kolmenkymmenen vuoden kuluttua.

    Vuosituhannen taitteessa mullakin oli Cutlass Coupe, toinen joka varustettiin sillä "urheilualustalla" joka oli dieselin mukana. Auto oli aika "karmea" ajettava :lol: kunnes lisäsin taakse 5/8" vakaajan. Jotenkin se pyrki heittämään takapään ohi joka kaarteessa ja kynnykset raapi asvalttia, pelkällä vakaajalla käytös muuttui täysin. Valitettavasti en ole löytänyt yhtäkään vakaajaa joka olisi sopinut farmarin takatukivarsiin. Mutta edelleen sen Cutlassinkin tavaratila jää pieneksi verratessa sitä B-koppiseen farmariin.

    Niin joo, Putte ja muut, se mahdollinen cruise-nappulan käyttö ei vapauta kuljettajaa ohjauspyörän käytöstä.
     
  7. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Sanoit vähän fiksummin saman, mitä mää ajattelin :rotfl:
     
  8. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mulla ei kans Capriisisa oo mitään ajo-ominaisuuksia. Emännän kans oltiin menossa kuvaamaan ykspäivä erään entisen järven pohjaa ja autossa alla kun on kaksymmentäkaksvuotiaat hakkapeliitat joista ny näyttää melkein kaikki nastat jonnekin lähteneen, niin lumisella tiellä mutkassa (runsaassa kuudenkympin vauhdissa) lähti perä levitoimaan sivulle. Mulla oli oikee käsi keskinojalla ja vasen kyynäspää ikkunankarmilla, niin ei siinä oikeen suuria ohjausliikkeitä voinu tehdä, hiukan peukalolla ja etusormella rattia koetin kääntää vähä ja kas saran meetrin luisun jälkeen se jo oikeni! Ei sentää tullu kekään vastaan... Pitkä auto peittää koko tiän ku se on neljänkymmenen asteen kulmassa menosuuntaan. Onneks ei tarvinnu vauhtia juur himmata.

    Emännän suusta kuulu jotain: "No, no, no, nyt nyt, nyt..."

    En tiä mitä sillä oli asiaa, eihän tollasesta mitää selkoo saa. :eek:

    Viimen ko meinattii Dodgen kans ajaa peuran kans yhteen (tuli mutkassa vasemmalta ja sivupeili hiukan peitti, itte näin sen vasta ku puskuri työnsi sitä lonkkaan - molemmilla oli melkein sama nopeus), emäntä sano vaan että: "Oijoi, oijoi...!"

    Mä sanoin että selvittäs mulle pikkusen etukäteen noita. Että jos peura on Oijoi, niin mikä se hirvi sitte on? Heisulivei?
     
  9. hyeena

    hyeena 1st gear

    Kun vertaillaan etta liikenteessa joku tulee peraedella vastaan niin muistetaan kuitenkin etta auto ei ole sama asia kuin kuski.
    Saahan silla bugatti veyronillakin korotella 30kmph vaikka se kulkeekin >400kmph..

    Ja onpahan itsellenekin kaynyt niin etta kun olen perhemallin riisikipolla ollut liikenteessa (ja halunnut sielta mahdollisimman nopeasti ulos) ja vauhtia ollut reilusti enemman kuin laki sallii, reilusti ohituksia kunnes yhtakkia viereiselta penkilta kuuluu "nyt riittaa kaahaus".. sitten niita asken ohitettuja alkaa pikku hiljaa valua ohi.. :odroll:

    Noissa perus riisikipoissa on muuten ihan kivat ominaisuudet mutkatielle, ja vauhtivaratkin riittaa suomessa laillisiin nopeuksiin yleensa kevysti. Kun on yksin liikkeella. Kuorman kanssa ajoominaisuudet loppuu ja jos koneena on se malliston pienin niin saattaa loppua ne vauhtivarat.

    Itsellani on subbe. Mutta rehellisesti sanottuna olisin ostanut riisikipon jos ne vaan olisivat tehneet riittavan ison. Ei vaan loytynyt riittavilla sisatiloilla varustettuja autoja muualta kuin jenkkilasta.
    Maasturit on korkeita, ja tavara tilaa loytyy, meinaan pystysuoraan ylospain, hyva jos kaljakori mahtuu sinne konttiin.
    Tila-autot, paljon tilaa, mutta missa? No siella paan ylapuolella tietenkin. No onhan se kiva kun voi istua autossa iso hattu paassa kun hatuttaa, mutta ei se edelleenkaan auta kun pitais perhe, lastenrattaat ja koira sovittaa kyytiin.
    Pakut, no naista ois loytynyt tilaakin. Bensa koneisena ei olis tullut hirveita verojakaan. Diisselina vaihtoehdot 2-3 paikkaa tai saatanalliset verot. Jaa, kuispaljon niita bensakoneisia pakuja loytykaan, no ei silloin ainakaan kovin montaa vaihtoehtoa..

    Uudessa tuulilasissa oli muuten nappara testi tehtyna euro-foordeilla. Mihin mahtuu perhe. 2 aikuista, 3 lasta (turvaistuimineen), ja tavarat viikon reissuun.
    Jostain kuvatekstista paljastuu etta perheella ois koirakin mutta se on suosiolla jatetty pois kun yhtalo ois osottautunut taysin mahdottomaksi vissiin sita viimesta vaihtoehtoa lukuunottamatta.
    Myoskaan tekstissa tai kuvissa ei kiinniteta huomiota siihen miten turvallista on farkulla matkustaa kun peraloosteri on kattoon asti taynna tavaraa, kiva kun akkijarrutuksessa tai kolarissa lentaa joku kassi takaraivoon..

    Plah, tulipa taas tekstia..
    Edit: typoja, ehkapa sita joku paiva oppii kirjoittamaan, ja paasee kolmannelta luokalta neljannelle.. :odroll:
     
  10. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Samaan loppupäätelmään päädyin täällä. Paska mikä paska.
    Kumma vaan, kun kylille joku tarvii kyytiä, niin "ei kai ooppelilla, mennään tolla isolla" :poff:
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Mitähän niillä ajo-ominaisuuksilla oikein pitäisi ymmärtää? Sillä, millainen joku auto on ajaa 200 km/h ja yli nopeuksissa, ei ole käytännössä mitään merkitystä. Ajelin tässä parisen vuotta 20 vuotta vanhalla Oldsmobile-sikakaukalolla ja jokainen, joka on meilläpäin käynyt, tietää, kuinka mutkainen ja mäkinen tie tänne etelän suunnasta tulee. Silti Oldsilla pystyi pitämään vähintään kahdeksankymppiä mittarissa joka mutkassa, eikä siinä tullut minkäänlaista käsistälähtemisen tunnetta. Kuormattunakin. Tarkoitan tietysti kesäkeliä, liukkaalla ei samaa vauhtia voi ajaa pikkuautollakaan.
    Selvyyden vuoksi mainittakoon, että jokaista oikealle kääntyvää mutkaa tiellä seuraa heti toinen vasemmalle :lol:
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kai se ajo-ominanisuus on sitä että se menee itte eikä tarvi ohjata? :lol:

    Ei ne niin tärkeitä ole. Kaikkeen tottuu, jos joutuis jollain Porschella tai Ferraarilla ajeleen joka päivä, ottas varmaan kupoliin paljo enemmän kuin mitä jos (kun) ajelee Capriisilla. :rotfl:
     
  13. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Kai se vanha totuus tulee toteen, et kun pidät viikon jääpuikkoa ahterissa, niin toisena jo kaipaat sitä :rotfl:
     
  14. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    En mie ainakaan ymmärrä mikä on hyvä ajo-ominaisuus. Jos ainoa ajokokemus amerikkalaisesta on suurinpiirtein se että on ajanut joskus 50 vuotta vanhaa kaverin enon laivaa jossa kaikki on väljää ja leima tulee auton kauniilla ulkonäöllä tutulta konttorilta, puristanut rattia kaksinkäsin rystyset valkosena kun pitää kokoajan tarkasti ohjailla...
    Laitoin tuon kyseenalaisen kohellustarinan tähän aiemmin kun joku väitti että tommonen vesisänky veekasilla lähtee lentoon.
    Tie jolla kulkua koitin oli suht. suora mutta siinä oli pientä heittoa ja tientekijän painajaisia, vanhoja sarkaojia pohjassa.
    Ei oo nuista urheiluautoista hirveesti kokemuksia mutta jos otetaan vertailuksi yli 30 vuotta vanha perheauto, jollainen tuo on niin jotenkin tuntuu että en sitä reippaasti yli kahtasataa olis ajanu jollain farmariooppelilla kovalla alustalla kun tuntuis että semmonen olis enemmän niistä heitosta ollu tuntevinaan jos semmonen kulkis reippaasti yli sen kahdensadan.
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä tossa toissa talvena onnistu lomareissu helposti, meitä oli kolme aikuista, kaks lasta ja kaks koiraa, viikon tavarat.
    Sen verran pitää tunnustaa, että katolla oli suksiboxi, kun niitä hiihtovälineitä ei saanut millään koirien kans sopiin takaluukkuun.
    Niin ja autona oli diisseli Buick STW, sama auto muuten millä pysy kevyesti v6 farkku omegan perässä jääradalla. Tosin tavarat ja matkustajat ei ollu sillä kertaa kyydissä. Ai niin se omenahan on takaveto, eli paska ajaa.
    Se vaan on joillekin vaikee ymmärtää että tollanen iso auto 50/50 painonjakutumalla on yllättävän hyvä ajaa.
    Ja sekin tuntuu olevan joidenkin vaikea ymmärtää, että ei se corolla muutu siitä paremmaksi, kun siihen laitetaan jäykät ja matalat jouset.
    Ja pitää sekin ymmärtää, ettei kyse ole mistään rata-autoista.
     
  16. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Eikös sulla ollu joku pätkäkin ihan vieraasta ja just ostetusta häristimestä?
    Aika vakaasti ja rauhallisesti toi tuli talvikeleillä mutkatietä :eek:
     
  17. TeeJii

    TeeJii 1st gear

    Jep. Toi omppuhan ei edes suostu sun käskettäväkses 100%. Puikki tekee sen mitä sitä komennat. Se hemmetin tractioncontrol (opelissa)pilaa sinänsä ihan kelpo toosan.
    Lopputulos? Se wanhempi puikula vie loppupeleissä voiton, kun se tottelee sentään käskyjä...
     
  18. Stance

    Stance Gearhead

    Teillä on peuroja makkarissakin? :rotfl: Tosi epäselvää kommunikointia.

    Mut ei meidänkään Capricessa ole ajo-ominaisuuksia. Ne on deletoitu jo optiolistalta. Mutkia olen nyt talvella kokeillut että kuinka kovaa niihin voi ajaa, ei ole vielä lähtenyt käsistä. Auto kyllä kallistelee, mutta tassut pysyy tiessä kun tuossahan koppa on täysin irrallaan alustasta. Rengasliikkeessä nauroi kaveri kun tunkkasi autoa rungosta että koppa kyllä nousee mutta renkaat vaan pysyy maassa. Ja ralliautoissahan on aina sohvapenkki, kun siitä ei voi pudota. Ja vaihdettakin vaihdetaan kaasupolkimella.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tulipas taas kehuja niin paljon farmareille, että tässähän melkein taas alkaa tehdä mieli ostaa sellainen. Onneksi kukaan ei ole 500€:lla myymässä omaa hyvin toimivaa farkkuaan. :D
     
  20. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Meillä ainakin sai Ompussa tc:n napista pois päältä, ja kyllä B-Omega on varmasti yks parhaimpia euroja ajaa, ja erittäin helppo vietävä ja hallittava luisussa.

    Mitä pitkäkattoihin tulee, niin sellanen löytyy Buick muodossa ja oma on HD-alustalla niin ei se tollaseksi lotjakkeeksi hirmu paha ole ajaa, ohjaus on tietenkin ylitehostettu, mutta kaipa se ihan hyvä on ton kokosessa vehkeessä, jenkki mikä jenkki. Kerran oon koittanu mennä karkuun pikkutiellä sportti B-Vectralla tollasta Caprise stw:tä ja kummasti se siellä taustapeilissä roikku, vaikka luulen osaavani viedä kovastikin autoa jos tarvis on. Tosin en kyllä ihan vielä reikäpäässä kehdannut vetää...

    Mitä konttiin tulee, niin vasta kuskasin kaatopaikalle kymmenkunta 200L jätesäkillistä rompetta, ja kyydissä oli vielä 32" putkitöllö sekä tietokonemonitoreja ja koteloita ja vielä olis mahtunu tavaraa, aikamoinen leivunuuni on..
     

Kerro tästä muillekin!