Letkuliitin lämmppärille pikkulkohko Chevy imusarjaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Trucks&Tacos, 3.3.2025.

1. Trucks&Tacos

Trucks&Tacos 1st gear

Kierre on halkaisijaltaan 3/4 ja letku myös 3/4. Tarttis saada letku kiinni imusarjaan. Suoria liittimiä löysin netistä, mutta haluaisin liittimen jossa on mieluiten vajaat 90 astetta mutkaa, jotta letku lähtisi siistimmin sivulle. Mistähän tällaisia voisi löytyä?

2. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

3. fmila

fmila Gearhead

Se taitaa olla ns. putkikierre, eli kierre on lievä kartio. Jos sinne lieriökierteen laittaa, on syytä olla tarkkana ettei halkaise imusarjasta sitä reikää. Just korjailtiin yhdestä käytetystä imusarjasta haaljenneita lähtöjä, kun sinne oli kiristetty lieriötulpat ilman "hamppuja" kierteissä.
    t.AM

4. Trucks&Tacos

Trucks&Tacos 1st gear

Tuommoinen just, mutta mun mielestä mauseri näytti jengan pohjasta 3/4"...ainakin kierre oli sama koko kuin lähtö vesipumpun päällä ("pitkä" pumppu, en ole varma valmistajasta). Itseasiassa tuo istuisi paremmin jos alla olisi adapteri vähän korottamassa...

5. Joo, mutta putkikierteissä on erilainen logiikka:

Vuppe tykkää tästä.
  6. toyopet

toyopet Double Gearhead

Löytyisikö hydrauliikkapuolen kaupoista?

7. musta pässi

musta pässi Gearhead

Npt on ameriikkalainen kartiokierre. Tiivistyy vaikka hydrauliikka loctiten kanssa. G/BSP on enklantilainen ja R saksalainen eikä käy npt kanssa yhteen.

kannattaa olla varovainen. Jos vaikka halkaisee sen automaattilaatikon kuoren kiertämällä väärän letkukaran siihen. Motonetit sun muut missä tunareita töissä, ei erota niitä edes toisistaan. Eikä nettikaupoissa välttämättä edes ilmoiteta mikä kierre on. Pelkkä 1/4 ei esmes kerro mikä kierre. Pelkkä koko selviää.

8. musta pässi

musta pässi Gearhead

Mietinkin mistä saksan siihen sain. Sitte välähti. Eli ei mitään tekemistä saksan kanssa.

”R (from German rohr) thread is a collective name for 55° sealed pipe threads with a rounded top and root.”

”ISO 7 mukainen R-kierre on itsetiivistyvä. Ulkokierre on kartio ja sisäkierre on lieriö”

”ISO 228 mukainen G-kierre on aina lieriö.”

9. 4d sedan

4d sedan Double Gearhead

Vähän arvasinkin ettei ehdottamani toisten mielestä sovi:confused:
    Laskeskelin että kuuteen eri SBC:n imusarjaan olen laittanut näitä US-Partsin 1/2" NPT nippoja, ja jos niitä olen itse koneistanut niin sellaista pakkaa olen käyttänyt niiden tekemiseeen. Hyvin on pelanneet.

LPV ja valtope tykkäävät tästä.
  10. Trucks&Tacos

Trucks&Tacos 1st gear

Kerro tästä muillekin!