Levityskikkara vanteen ja navan väliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja dianoff, 27.3.2006.

  1. dianoff

    dianoff Gearhead

    Onkohan olemassa n. 3-5 cm levittävää pultattavaa välipalasarjaa millä sais chevyn 4,75 jaolla olevia vanteita ulommas???
     
  2. Re: Levityskikkaa vanteen ja navan väliin?

    On varmaan, ja selaisen sorvaaminenkaan ei valmaan hirveitä maksa. Ongelmana vaan on se, että moiset ovat Suomessa laittomia.
     
  3. Sivonen

    Sivonen 1st gear

  4. Luigi

    Luigi Gearhead

    Siinä seuraa äkkiä keskitysongelma noilla spacereilla,5cm on pitkä matka pyörännavassa ja laakerit huutaa hoosiannaa.
     
  5. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Jos ne vanteet vaan saa keskittymään, niin ei ne laakerit tiedä onko se 5cm välipalassa vai vanteen offsetissä. Vois olettaa, että kunnon sorvarin tekemät keskittää paremmin kuin yleismalliset, kun vie sille navan ja vanteen.
     
  6. jyha

    jyha 1st gear

    ihan totta. samalla voimalla se auton kulma makaa sen laakerin päällä pitemmälläkin akselilla!
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    laita piilojamexen perä? No joo pulttijako vaihtuu...
    Vetarit vaihdettava?

    Jos myis ne vanteet camaro-ukoille :lol:
     
  8. dianoff

    dianoff Gearhead

    No niitähän näyttää löytyy sopuhintaan valmiita, ei tarvi ite sorvata. Ei vaan osannu heti tuninkipuolelta hakea chevyn jaolla, mutta onhan sama jako tosiaan esim. bemarissakin.

    Muistan joskus 90-luvun alussa nähneeni jossain pienessä takavetosessa tollaset varmaan 7cm levittävät palat joilla muutettiin eri jaolle että oli saanu kiinni jotku etuvetsen uudet aluvanteet. Ei silloin ollu niin hyvää valikoimaa joka merkkiin.

    Laittomia laittomia, hyys hyys... :)
     
  9. dianoff

    dianoff Gearhead

    CeePeeSatakaksviitonen ei nähnykkään mun uusia 16" tuninkivanteita jotka ostin belairiini! :rotfl:
     
  10. T.S

    T.S 1st gear

    On se vaan kumma, että nämäkin palikat on tässä maassa kielletyt.
    Spacereita on kuitenkin käytetty euroopassa jo 2 tai 3 vuosikymmentä ilman ongelmia. Ja esim porchen tiettyjen lisävaruste vanteiden yhteydessä asennetaan kyseiset palikat jo tehtaalla 8)
    Kaipa se lisääntynyt rasitus tulee juuri vanteen keskiöön/pyörän napaan, mutta miten suuri muutos on?
     
  11. dianoff

    dianoff Gearhead

    Niinpä... Kun ottaa huomioon normaalin vaihtelun eri autoissa pyöränlaakereiden sijoituksessa navassa, koon, vanteitten offsetit, leveyden, auton massan, niin luulis että tässä kohtaa vois antaa käyttää vähän järkeä näitten käytössä.
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sopii kuin kurkkuräkä piparkakulle :rotfl: :poff:
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tässä on varmaan taas mennyt lapsi pesuveden mukana, kuten Suomessa usein käy.

    Ei ole vaikea kuvitella, että vanteen ja navan väliin pistettävä 4-5 tuumaiselle jaolle soikealla reiällään sopiva 2 tuumaa paksu spacerlevy tekee rakenteen vaaralliseksi ainakin silloin kun pultteja vaan jatketaan, että saadaan koko paketti paikalleen, eikä mikään enää keskitä vannetta ja koko systeemi on ties kuinka pitkän pultin varassa.

    Sitten kun joku systeemi on vaarallinen, kielletään varmuuden vuoksi kaikki vähänkään siltä haiskahtavatkin ratkaisut ja sitten on taas turvallista. Niinhän ne taisi mennä ilokaasutkin kiellettyjen varusteiden listalle, kun joku onnettaren hylkäämä niiden kanssa vähän tötöili.

    Koskahan muuten kielletään viina, kun viinapäissäänkin jotkut kuulemma autolla hölmöilee?
     
  14. Duster

    Duster 1st gear

    No eihän sitä nyt viinaa kielletä vaan ne autot niin eipähän enää kännissä ajella.

    Eihän levityspalojen tartte olla edes montaa senttiä. Itselläkin saattaa tulla eteen että pari milliä riittäis.
    Itselle juuri uudet vanteet tulossa ja kyllä hilkulle menee, että mahtuuko renkaineen alle ja kaikkihan sen tietää että ei näitä vanteita saa juuri sillä et luvulla mikä itselle ois paras. Toinen vaihtoehto olis sit ostaa jotkut törkeät vain sen takia että sopii.

    Mun mielestä tommosilla alle 10mm paloilla ei ratkaisevaa merkitystä rakenteisiin, kun on vaan asian mukaiset levityspalat eikä mitään rikkoja välissä.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mutta vaikka kuvailemasi scenaario on ihan todellinen, niin mulla tulee mieleen kysymys, että miksi tää on sit vaan täällä koto-suomessa niin vaarallista, eikä niin vaarallista monissa muissa maissa?

    -JJ-
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Enpä tuota tiedä. Onhan Suomessa paljon sellaisia sääntöjä, joita muualla ei ole. Ja muualla on sellaisia sääntöjä, joita meillä ei ole.

    Mutta luulen, että tämmöissä tapauksissa niissä muissa maissa luotetaan ihan vaan siihen, että kukaan ei ehdoin tahdoin rakenna itselleen mitään kuolemanloukkuja. Tai sitten sikäläiset päättäjät ajattelee vaan, että kyse on puhtaasti Darvinismista. Mene ja tiedä.

    Suomessa kuitenkin kielletään vissiin joskus ihan vaan varmuuden vuoksikin, ettei vaan tulisi vahinkoja vahingossakaan, eikä siihen sitten kovin helposti tehdä poikkeusta silloinkaan, kun olisi hyvä syy ja kunnolliset perusteet. Onhan se tietysti helpompaa, kun ei tarvitse joka kerta erikseen miettiä samaa asiaa.
     
  17. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Perskuta, fiksuilta vaikuttavat.
    Mutta: Mistä sais mieluiten suomesta 5 x 114.3 n. 20mm spaceria? (Voortiin?)
    Ei ollut noiden valikoimassa.

    Tietääkö kukaan?
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mulla on sun tulevan auton entiset spacerit, jotka on alumiinia ja tehty keskittäviksi. Eli mittaa vanteista ja hubeista ja akselin päistä ja teettämään. Niin ja ennenkuin kukaan huomauttaa, niin näitä käytetään vaan off roadina, muttei toivottavasti ei sentään off track.
     
  19. tha022

    tha022 Gearhead

    Sorvasin itte spacerin chevyn renkaan alle ja katsastus mies hyväksy ilman mutinoita.
    Tein 10 reikää palikkaan, 5 jolla vetariin kiinni ja uudet vaarnat renkaalle.
    spacer EI saa olla vetarissa kiinni samoilla ruuveilla renkaan kanssa.
    Näin sanos katsastus ihme.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos nyt omalla päällä ajattelen, niin jos se olisi samalla pultilla kiinni, tulisi pultista pitempi ja sen rasitus kasvaa. Jos kahdella, niin periaatteessa se on kai kestävämpi :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!