Levyjarrut Moparin jäykkään akseliin

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Rockmaple, 18.11.2007.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    -54 pick-upin perä jarruineen jo vaihtui uudempaan, ja tuli mieleen parannella etujarrutkin kun tälle linjalle on lähdetty. Siispä kaikki vinkit ovat tervetulleita. Amerikasta tottakai saa valmiita sarjoja, mut mä teen sen itse. 8) AAJ-brakes ja Rusty Hope ainakin tekevät sarjoja Moparin levyille ja GM satuloille. Katalogeista jo pääsin sen verran jyvälle hommasta, että suurin piirtein kaikissa levyjarru-henkilö-Mopeissa etupyörän laakerit ovat sisähalkaisijaltaan pick-upin akselille sopivat. Mahtaako sitten noissa navoissa/levyissä olla muita erjoa kuin halkaisija 11 tai 12"? Satulan kiinnike ei oo ongelma kun vaan sopivan levyn löytäis. Ja miks amerikanpellet eivät käytä Moparin satuloita? Rusty Hopen mukaan pick-uppien sarja käy myös moniin jäykällä akselilla varustettuun 30-luvun Mopariin, ja mä oon Lahdessa parkkipaikalla nähnytkin seisovan yhden -37 Dodge Coupen missä on levyt. Omistajasta eikä rekkarinumerosta oo tietoa. Jos joku tuntee, voi vaikka yv:llä laittaa viestiä.
     
  2. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Nyt voi vähän heittää, mut muistelisin että alkuperäsistä navoista rumpu veke. Esim ford ltd tms levy tilalle ja aspenin satula. Ja adapteri sitten ite. Siinä yksi paketti.
     
  3. puavo the baboon

    puavo the baboon 3rd gear

    pikkuveli laitto ryskyyn levyjarrut taaxe ni valmis paketti maxo suunnilleen tonnin,eli halvemmas tulee jos viittii etsiä käypäset hilut :odroll: eikös seisonta jarru pidä toimia vaijerilla,eli aspenin satulat voi unohtaa jos haluaa katastuxesta läpi? halvax tulis ku ehtii vaek bilteman luettelosta levy jarrusatulat joissa on seisonta jarru samassa,esim 99 baassi tai jonkun takaveto volvon satulat ja levyix 142 volvon,hiacen tms levyt joissa on samapulttijako ku mopessa,mutta tuleeko mopar meetingis pataan näillä virityxillä? :poff:
     
  4. Wolfman500

    Wolfman500 1st gear

    Tässäpä tais olla tarkoitus saada jäykälle etuakselille levyt vanhaan rotkeen...
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    Palataanpa silti sen verran tuohon TAKA akseli asiaan, että kuinkas onnistuu tuollaiseen moparin 9varttiseen takalevyjen asennus?
     
  6. pontso

    pontso 3rd gear

    mersun levyt ja vaikka ww,n takasatulat ja kiinnitys levyt satulalle osaa se luettlosta
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nimenomaan näin, eihän nyt pussihousun sovi sellaiseen haitekkiiin sortua että ihan joka pyörään levyjarrut. :D Kun lättäpääkutosella ja diagonaalirenkailla on tarkoitus liikkua... Ja mielellään ihan Mopar-osilla jarrut laittaisin, semminkin kun ymmärtääkseni Aspenin ym. navat 11" levyineen saa ihan pienellä sovituksella sopimaan. Varmistusta tähän asiaan tietysti toivoisin jos joku on vastaavaa tehnyt. Noi muutossarjan tekijät ei tietenkään kerro nettisivuillaan liian tarkkoja yksityskohti käyttämistään osista.

    Mitenkäs sitten tuo katsastus? :eek: Autohan on tuontiauto eikä oo vielä suomen kilvissä. Ei kai jarrumuutoksiin lupia tarvi mistään hakea? Aspeni V8-farmarinakin taitaa jäädä kokonaispainoltaan kevyemmäksi kuin pikkari, ja jarrujen pitäis pykälien mukaan olla vähintään saman painoisesta autosta. Luulis kuitenkin inssinkin ymmärtävän, että kaksipiirijarrut tehostimella ja levyillä edessä on paremmat kuin alkuperäiset yksipiiri jokapyörärumpujurrut jotka ovat suoraan 30-luvun malleista peräisin. Uudempien pakujen ja suurimpien 70-luvun fullsize-henkilöautojen 12" levyt eivät käy alkuperäisiin olka-akseleihin.
     
  8. puavo the baboon

    puavo the baboon 3rd gear

    joo niimpäs olikin etujarruista kyse :oops: maanantaina kannattas mitää tehä tai kirjotella..ei ainakaan kaveri hakenu lupia ku phoenixiin aspenin levyt sullo.. joku höpis joskus et jos vaihtaa autoonsa turvallisuutta parantavia vimpaimia niinku paremmat jarrut ni niistä ei tulis prosentteja otteeseen? :odroll: entiä liekö mitn.perää..
     
  9. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Jossain oli jutskaa rustyhopesta, ja oiko ollut Volaren kiekoista mainintaa. Ei jaksa tarkemmin muistaa. Rustyn satseissa vissiin napa siirtyy hieman ulospäin että tuo adapteri mahtuu väliin ja siihen sisemmänlaakerin ja olka-akselin väliin tulee holkki tms.
     
  10. rokki383

    rokki383 3rd gear

    mul on c korisen levyjä 2x risaa 73<- ja yks 73--> ja mustaakseni yks risa satula jos haluut sovitella että millä palikoilla onnistus? lainaan saat ilman korvausta kun kerran ollaan melkeen naapureita. ei tarvi ensin ostaa ja sitte vasta kokeilla että pystyykö sovittamaan . jos tunnet tarvetta ni soittele 0451308964 masa
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kiitosta vaan tarjouksesta, mut ei C-koppasen levyt ihan helpolla sovi, jos ollenkaan. Muutaman illan ankaran googletuksen perustella alkaa homma olla teoriassa selvillä. Käytäntö on sitten taas toinen juttu... Eli A-B-F-M-koppaisissa Mopeissa ainakin on saman paksuiset olka-akselit kuin pick-upissa, eli napa sopii muuten suoraan paitsi sisemmän laakerin taakse pitää sorvata kuvista arvioituna n. 10 mm paksu rengas. Levyjä on kahta halkaisijaa, 10.87 tai 11.75 tuumaa, kumpikin sopii ja satulakin lienee sama molemmissa tapauksissa. Isompi levy ei sovi 14" vanteen sisään. Eli tuollaiset isommat (ja harvinaisemmat) levyt pitäis nyt löytää. Stw-Coroneteissa ja Cordoboissa on käytetty, eli luulis vauhtikaupasta löytyvän. Ja saman kokoisia jarruja käytetään uudemmissakin vaneissa ja pick-upeissa, joten ei pitäs tulla konttorilla ongelmia vaikka inssi tulkitsis pykälät miten tarkasti.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Nyt on tämäkin projekti vähän edistynyt. Tossa on pari kuvaa:

    http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... 8_8874.jpg
    http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... 8_8881.jpg

    Levyt on B-koppa Moparin 11.75" ja satulat -82> GM F-bodyn. Pari kaveria kävi tuossa projektia katsomassa, ja he "tiesivät", ettei omatekoisia satulan kiinnikkeitä ainakaan moottoripyörässä hyväksytä. Mitenkäs on asian laita auton kyseessä ollessa? Mun mielestä noi mun tekemät on melkein yhtä asialliset kuin jenkkinyrkkipajojen kaupittelemat. Ne on usein vain suorasta levystä leikatut palat, eikä niihin ole vaivauduttu tekemään edes satulaa jarrulevyn kohdalta tukevia sakaroita.

    Yks ongelma ilmeni taas äsken. Nimittäin tuo levyjarrunapa on sen verran paksumpi kuin alkuperäinen, että mutterin lukitussokalle pitää porata uusi reikä. Mut pora ei pure akseliin. Kolmella teroituksella sai terän uppoamaan pari milliä. Reikä tulee aika lähelle akselin päätä, ja mä fiksuna täytin hitsaamalla akselin päässä olleen keskiöporauksen saadakseni tukevamman lukituksen. Mahtoiko se siitä hitsin ja perusaineen rajasta jotenkin karkaistua. Onko kellään tietoa jostain paremmasta terästä, mikä purisi kovempaakiin materiaaliin?
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Asiallisen näköiset kiinnikkeet :D Eikös autoissa hyväksytty omavalmisteetkin, täytyy vaan varautua osoittamaan, että ovat riittävän vahvat...
     
  14. Adventurer

    Adventurer 3rd gear

    Mulla on 58 chevyssä ollut Chevellen jarrulevy ja satulapaketti toista vuosikymmentä, braketti on just jenkkinyrkkipajan tekemä blootusta laserilla leikattu käikäle. Koskaan ei ole kyselty katsastuksessa mitään jarrujen perään. Dynollahan ne katotaan ja jos ne toimii niin eipä ne enempää kiinnosta.
    Kyllä pora uppoaa helposti tuohon akselinpäähän, valurautaahan se on. Jos olet sitä hitsaillut niin se on voinut karkaistua. Paska homma siinä mielessä, että se voi jossain ääriolosuhteessa ottaa ja poksahtaa poikki juuri siitä karkaisun reunasta.
    Ja sitten tulee rumaa jälkeä. Sen jälkeen tutkijalautakuntaa voi kiinnostaa jarrut kovastikkin.
    Neuvoisin kyllä etsimään uuden spindlen ja tekemään kaiken bolt-on menetelmin.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Siis tämä hitsaus on siinä akselin ulkopäässä, kokonaan mutterin ulkpuolella, ja tein se piste kerrallaan välillä jäähdyttäen, eli lämpö ei levinnyt kriittisiin kohtiin. Mut ei vaan tahdo pora purra. Eikä se spindeli oo valurautaa, vaan takoterästä.
     
  16. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Pystyykö siihen tekemään uuden specialmutterin missä sokkareikä olis eri kohdassa ja käyttäis alkuperäistä reikää?
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Joo sillai onnistuis, jos käyttäis ihan tavallista ei-kruunu mutteria ja porais siihen keskelle sokan reiän. Hmm, tätäpä pitää tutkailla. Vaikuttaa hyvältä ajatukselta, mikskähän ei tullu itelle mieleen? Siks kai, kun yhen jenkkipajan sivuilla mainitaan, että niiden kittiä käytettäessä pitää porata sokalle uus reikä, niin kai sitä uskoo sokeesti että niin on tosiaan tehtävä.
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Vai löytyisikö uuden ei-kruunumutterin päälle irrallista peltikruunua, lienee vaivattomin?
     
  19. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Toi katsastus varmaan menee vaivattomammin kun et puhu niista jarruista mitaan siella. Jos jotain kysytaan niin sanot etta ne olivat siina kun auto tuli suomeen, eli siis vahan niinkuin olis alkuperaset. :odroll:
    Vanhaan hyvaan aikaan auton moottoriksihan usein laskettiin se mika siina oli maahan tullessa, tietenkin kohtuus siinakin asiassa. :wink:

    Mulla olis muuten -84 1500 Dodge P-Un koko jarrupaketti ylimaarasena(4.5'' jako), irrotettuna tukivarren nilviaisista. Jos joku sattus tarttee...
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    Mua taas alkoi kiinnostamaan, voisikohan Saratogan takalevyjarrut joissa käsijarrurummut sisällä, soveltaa näihin vanhempiin vehkeisiin, vaikka esim johonkin pikkujakoiseen valiantin yms perään vetareiden kaveriksi...? jakohan osuis kohdalleen. ei sillä että tarttisin, ajatusleikki vaan.
     

Kerro tästä muillekin!