Liian kuuma 292 Y-Block?

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja trkp, 29.4.2013.

  1. trkp

    trkp 3rd gear

    Tämä on osastoa for dummies.
    Minusta tuntuu, joo kun ei lämpömittaria ole tai on mutta se ei toimi, että kone saattaa käydä liian kuumana.
    Tähän hätään en ehdi mitään tarvikemittaria koneen kylkeen näprätä, täytynee se hoitaa ensi viikolla.
    Ajelin autolla ensimmäiset parikymmentä kilometriä (kone oli remontoitu edellisen omistajan toimesta, hah uskokoon ken haluaa) ja se 'tuntui' tämän jälkeen melko kuumalta. esim. höyryä öljyn mittatikun kautta. Ja tuo kuvassa (mikäli sen saan näkymään) oleva imusarja on maalattu PORin Engine Enamelilla kauttaaltaan. Mutta kuten näkyy se on palanut/tummunut? tuosta keskeltä ja molemmin puolin.
    Kysymys siis kuuluu: mitäs nyt?

    arrggh, "Kuvan koon määritteleminen ei onnistunut". Eli tuossa on nyt siten linkki
    http://www.albumini.fi/Albumi=4CPTDHAZ
     
  2. Ade62

    Ade62 3rd gear

    Toi maalin palaminen on ihan normaalia. Siinä imusarjan keskellä on kanava mihin pääsee pakokaasua, jos niitä reikiä ei ole erikseen tulpattu. Pakokaasun tehtävänä on lämmittää imusarjaa ja sitä kautta myös kaasutinta kylmissä olosuhteissa ajettaessa
     
  3. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Tuo maalin palaminen tosiaan johtuu tuosta edellä mainitusta seikasta. Höyryn tulo mittatikusta ei sekään ole ihmeellistä, sillä sehän ei ole mitenkään tiivis ja kyllähän kampikammiosta höyryjä tulee koneen lämmettyä. Minkälaisen ajosuoritteen autolla teit ja missä korissa se lienee? Toiset autot lämpenee erilailla johtuen konehuoneesta poistuvan ilman määrästä ja esim. ensimmäisissä Thunderbirdeissä oli oikein luukut lokasuojissa tuon ilman kierrättämiseksi. Tosin, suomen oloissa tuo ilmiö on aika epätodellinen. Ja onhan toki mahdollista, että konerempan tehnyt henkilö on asentanut kannentiivisteet väärin päin, jolloin pari vesikanavaa tukkeutuu aika tehokkaasti. Tiivisteisiin on merkattu front ja sitä tulee myös noudattaa... Lisäksi alkupään sylinterikansista puuttui pari steam holea keskimmäisten palotilojen välistä joita sitten jälkeenpäin korjausten yhteydessä yleisesti poraillaan. Itsekkin porasin meidän dragsterin kansiin ko. reijät tälle kaudelle, koska moinen operaatio oli unohtunut konetta kasatessa :soosoo: . Kyseessä on ECZ-C kannet. Ko. reikien puuttuminen voi johtaa höyrylukkoon ja aiheuttaa kiehuntaa...
     
  4. trkp

    trkp 3rd gear

    Kiitos vinkeistä. Auto on '55 TBird.
    Mitenköhän tuon nyt varmistais ettei käy liian kuumana ilman että ottaa imusarjaa ja kansia pois, ei nyt enään jaksais... Mihin laittaa kuumemittaria ja mitä lämpötiloja odottelisi, ideoita?
    En kuitenkaan haluais polttaakaan sitä paskaks. Tarkoitus olis ens viikolla alkaa ajelee, jos ilmat suo.
    Ja tosiaan viime vuodet, enkä sitä ennenkään ole pensakasia käyttänyt, olen ajellu diisselilä ja nehän ei juurikaan lämpene eli voi olla vain mutua.
    BTW, kärryllä ei varmasti ajella kylmällä ilmalla joten tuon imusarjan voisi tulpata joten onko siitä jotain haittaa tässä tapauksessa; toisaalta hyötyä en näe kuin se että ei pala hianot maalit mustaks, ehkä...
     
  5. trkp

    trkp 3rd gear

    "Lisäksi alkupään sylinterikansista puuttui pari steam holea keskimmäisten palotilojen välistä joita sitten jälkeenpäin korjausten yhteydessä yleisesti poraillaan" Ei sulla sattuis olemaan kuvaa tästä tapauksesta, kun alkoi hieman epäilyttämään ja jos nyt kuitenkin tarkistan asian ennen ajokautta. Newbie kun olen näiden amerikan ihmeiden kanssa niin tuo lause ei oikein aukea, tai ymmärsin kyllä lauseen mutta en tiedä (ainakaan vielä kun en ole kantta nähnyt avattuna) että mitä tarkoitat.
     
  6. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Tässä on yksi artikkeli aiheesta, eli jos englanti taipuu, niin ei ongelmaa... Samat reijät siis puuttuivat myös alkupään tuotannon lohkoistakin ja niihinkin olisi hyvä kyseiset reijät porata. Esim. Fel-Pron tiivisteistä löytyy nuo kaksi reikää ja niitä voi käyttää sapluunana kyseisten reikien paikoittamiselle.

    http://www.rodandcustommagazine.com/tipstricks/74739/

    ja toinen...

    http://www.enginebuildermag.com/Article ... ricks.aspx

    http://www.enginebuildermag.com/Control ... iewer.aspx
    http://www.enginebuildermag.com/Control ... iewer.aspx

    Lisäksi sytytysennakon tarkistaminen lienee syytä tehdä ja samalla tarkistaa, ettei värinänvaimentimen keskiosa ole päässyt murtumaan ja pyörähtämään suhteessa ulkokehään. Sehän aiheuttaa ajoitusmerkkien siirtymisen väärään kohtaan ja tämäkin on tyypillinen juttu vanhoissa Y-lohkoissa. Perusennakkona käyttäisin noin 8-10 astetta. Onko sulla muuten sellainen jakaja, jossa on kaksi alipaine säädintä ja kierrosluvun ulosotto?

    Tuo imusarjan lämmitysreikien tukkiminen kannattaa tehdä sitten kun seuraavan kerran irroitat imusarjan. Fel Pron tiivisteen mukana tulee kyseiset lätkät, jotka voi laittaa reikien kohdalle.

    Missäs päin asustelet? Jos lähellä pääkaupunkiseutua, niin tervetuloa kahville Kellokoskelle tutkimaan kaikkea Y-lohkoihin liittyvää. Tai sitten Helsinkiin Peltosen Jykän luo tonkimaan Y-lohko romuja :rotfl: . Tossa alla on meidän nettisivut ja niitäkin voi käydä silmäilemässä Y-lohkojen suhteen...
     
  7. teros292

    teros292 Gearhead

    Tuosta ennakonsäädöstä /tarkistuksesta. 55 vuonna oli noiden virranjakajissa vain alipaineella toimiva ennakonsäätö joten olisi hyvä tarkistaa että siellä on kalvo ehjä.
    Ellei sitten sinne ole jo vaihdettu uudempaa kaasaria ja virranjakajaa. Ja nämä kulkee vähän niinkuin käsi kädessä, eli jos vaihtaa toisen uudempaan malliin niin toinenkin on vaihdettava.
    Se Sepon mainitsema kaksois alipainesäädin tuli vasta 56 vuonna.

    Niin ja itse asiasta. Esimerkiksi infrapunalämpömittarilla, jos sellaisen sattuu omistamaan, on hyvä mittailla termostaatin luota ja syylarista ja muualtakin niitä lämpöjä.
     
  8. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Ja ne kannentiivisteet on asennettu oikein jos ylhäältäpäin katsottuna näät suorakulman muotoisen reunan imusarjan puuolella konetta etupäässä. Se näkyy varsin selkeästi.Tiivisteiden kaikki muut nurkat on pyöristettyjä ja niitä tuskin näkee kannen ja lohkon välistä. Tätä juttua tutkiskelin juuri irtonaisilla Fel Pron sinisillä tiivisteillä ja paikoilleen kiristetyillä niistä tehdyillä kuparisilla kopioilla.
    -Seppo-
     
  9. trkp

    trkp 3rd gear

    Yep, pääkaupunkiseudulla asustelen.
    Ehkä olis hyvä käydä Kellokoskella (mikäs paikka siellä on?) jospa joku ammattilainen vois kuulostella, tsekata tmv. et mitä toi on syönyt?
    Virranjakajan vaihdoin uuteen kun kuulin että tuo alkuperäinen vakuumi on persikasta, tuon hankin tilalle http://www.rockauto.com/dbphp/x,catalog ... _D403.html, eli eipä toimi kierroslukumittarikaan.
    Kai se on syytä ennen ajokautta tsekata myös nuo kansien reiät, ennakon olen asettanut about 10. Mutta tämä on täyttä hepreaa "värinänvaimentimen keskiosa ole päässyt murtumaan ja pyörähtämään suhteessa ulkokehään"?
    Infrapunalämpömittarikin saattais duunista löytyä, ongelma vain on että mitähän lämpöjä mistäkin kohtaa olisi odotettavissa, silloin kun kaikki on kunnossa?
    Konetta en tosiaan ole avannut, sen verran vain että tsekkasin venttiilien välykset ja että kaikki oli suunnilleen paikoillaan ja kiinni. Sekä laitoin uudet öljyt ja suodattimen, mitkä onkin pysyneet puhtaana tallikäyttöjen ja about 60 km ajon jälkeen.Laatikkokin oli kuulemma pro -pajassa kunnostettu. No en näitä myyntipuheita ihan usko, mutta ajattelin kuitenkin (laiska kun olen) että katsotaan; kyllähän se sitten ajan kanssa selviää...
    Nyt, tuon kuumentumisen myötä on tullut toisia ajatuksia ja jos nyt kuitenkin jotain tarkistais niin vois ehkä ajella vielä kesäkuussakin...

    "Ja ne kannentiivisteet on asennettu oikein jos ylhäältäpäin katsottuna näät suorakulman muotoisen reunan imusarjan puuolella konetta etupäässä"
    Näyttäisi että oikella puolella tuon mukaan vois olla oikein mutta tuo vasen ,hmmm... Kuvia tuolla -> http://www.albumini.fi/Albumi=PH6RXWQ4

    BTW, alussa konetta tallilla käyttäessä se alkoi silloin tällöin kolahdella aika terävästi, alkoi ja loppui epäsäännöllisesti, mutta sekin taisi loppua kun lisäsin about neljä litraa oilia laatikkoon?
     
  10. trkp

    trkp 3rd gear

    Kiitos muuten noista linkeistä, jospa ens talvena innostuis tekemään koneelle jotain. Urheiluautohan tuosta ei saa tekemälläkään (tämän päivän mittapuulla), mutta olishan se mukavaa kaasua painaessa että tapahtuis muutakin kuin pelkkää hörinää ja bensan siirtämistä tankista luontoon...
     
  11. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Ei Kellokoskella ole muuta kuin tuo mun koti ja talli, jossa välillä pyörii Y-lohko ihmisiä parhaimmillaan neljä kappaletta ja osiakin on nurkissa ihan liikaa. Eli talli jossa asuu euroopan nopein Y-lohko / 8.723/ 242 km/h neljänsadan metrin kiihdyttelyn jälkeen viime kesän viimeisessä kisassa ajettuna. Eli kyllä me saadaan tuo sunkin Thunderi liikahtamaan oikean urheiluauton lailla, jos vaan uskallat roikkua ratissa...
    Ja tosiaan, tuon vasemman kannen tiiviste näyttäisi olevan väärin päin ja silloin se tukkii täysin koneen takapäässä olevan vesikanavan! Eli nythän sulla on ihan oikea syy nostaa imari irti ja vaihtaa sinne tiivisteet samalla kun raapaiset toisen kannenkin irti ja vaihdat siihenkin uuden tilkkeen ja asennat sen oikein päin. ja samallahan sille puolelle tekee ne vesireijätkin mikäli ne sieltä puuttuu. Kansiin poratessa tosin meinaa usko loppua, sillä varsinkin sen toisen reijän kohdalla on tavaraa aika paksusti, mutta kyllä se lopulta läpi meni...
    Ja saa myös soittaa, mikäli asiaa ilmenee. 040-5254114 / -Seppo-
     
  12. trkp

    trkp 3rd gear

    No niin kiitos infosta, otan yhteyttä kunhan Vapusta tokenen!
    Ja tosiaan siellähän se 90 asteen kulma olla jöllöttää
    "tuon vasemman kannen tiiviste näyttäisi olevan väärin päin ja silloin se tukkii täysin koneen takapäässä olevan vesikanavan!"
    Kolmas kuva löytyy tuolta ja se on vasemman kannen 'takapäästä' http://www.albumini.fi/Albumi=PH6RXWQ4
    American Joe ei ole tiennyt mitä tehdä, piti sitten taas kääntyä suomalaisten puoleen; ne kun tietävät kaikesta kaiken;)
     
  13. trkp

    trkp 3rd gear

    Tiiviste vaihdettu. On sille koneelle jokin remppa tehty kun näytti venttilit ja männät tuoreilta, remppaaja vain ei tainnut olla lukutaitoinen koska kannentiivisteessä jopa lukee FRONT ja silti laitettu sojottaa taaksepäin?! Reiät porasin samalla ja menikin yllättävän helposti, kuvittelin että olisi ollut kovempaa rautaa.
    No, tapani mukaan jotain ryssin koska ei käy enään hyvin, vähän takeltelee.
    Eihän siinä muuttunut kun venttilien välykset kannen purkamisessa, eli niitä en sitten osannut säätää kohdilleen, huoh... Ei muuta kuin huomenna tarkistelemaan välyksiä yms.
     
  14. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  15. trkp

    trkp 3rd gear

    Venttilit säädetty ja kone käy ja kukkuu taas niinkuin pitääkin; eihän siinäkään hommassa tarvitse olla kuin huolellinen, mikä on kyllä tässä tapauksessa aika paljon vaadittu...
    Nyt vain sitten kovaa ajoa ja lämpötilojen seuraamista. Kärry on muutettu 6v -> 12 v ja laturi ei ihan ole linjassa muiden hihnapyörien kanssa, saas nähdä kauanko kestää ennenkuin hajoaa, vai hajoaako eli pitäisikö tehdä jotain asialle, noin silmämääräisesti sentin heitto?
    Täytyy sanoa että kun nyt noita kansia, latureita, startteja ja puhumattakaan koneesta ja laatikosta yms. on nostellut että jos päivittäis tekniikan lähes tälle päivälle (about viis litranen V8 modernilla laatikolla) niin montako sataa kiloa keula kevenis? No, autohan ei olis enään sama, mutta...
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Windsor on suunniteltu vain noin 9 vuotta Y-lohkon jälkeen ja peruskonstruktio on itse asiassa huonompi, joten tarkoitat varmaan 5.0L Coyote-lohkoa?

    Varmasti halvin ratkaisu jos haluaa tehoa ja keveyttä, mutta jälleenmyyntiarvo ja katu-uskottavuus onkin sitten eri juttu.
     
  17. trkp

    trkp 3rd gear

    Ei prkl, edelleen käy liian kuumana. Puolen tunnin päristelyä kaupungilla ja sit about 5 min. 90 mph ja kotitalliin, konepelti auki ja sieltähän sitä vettä oli pöllähtänyt, syylarin korkin kautta ulos.
    Tähän mennessä tapahtunut:
    - kansitiivisteet vaihdettu (toinen väärin päin)
    - steam holet porattu
    - termostaatti uusittu (160)
    - syylari irti ja pesty (laskettu vettä läpi)

    Mitäs nyt?
     
  18. trkp

    trkp 3rd gear

    BTW, tulipas muuten ruosteista vettä syylarista. Vedet (nesteet) oli just laitettu ja nyt pullahti kyllä niin ruosteista (paikoin paksua tahnaa).
    Taitaa olla jostain kohtaa tukossa? Mitens ton koneen vesisydeemin pesis helpoiten?
     
  19. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Mites ne ennakot ja jäähdyttimen korkki. Onko korkki kunnossa? Niitäkin saa uusia...
    Ja tässä topicissa puhutaan jostain propellin adapterin poistamisesta...
    http://forums.y-blocksforever.com/Topic81327.aspx

    Ja sitten on vesipumppu. Jos sen siivet on ruostuneet pois, niin eihän se mitään vettä siirrä. Aika halpa osa us partsissa, mikäli niillä vielä on hyllykamana. Kannattaa kysäistä ja vaihtaa uuteen mikäli löytyy.

    Onhan se nyt kumma jos ei yksi Y-lohko viilene :soosoo: . Vaihda polttoaineeksi E85 tai metanoli...
     
  20. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Niin tuo peseminen... Jos sinne saisi jollain kierrätettyä sitruunahapolla höystettyä lämmintä vettä jollain ulkoisella pumpulla, niin se voisi olla aika tehokasta ruosteen irroittajaa. Ja sen jälkeen kaikki vesiproput auki ja lisää vettä kiertoon. Sinne vesitilan helmaan kertyy mönjää aika tehokkaasti samoin kuin kansiinkin, eli ei niitä kaikkia saa pois kuin kokonaan purkamalla ja huuhtelemalla ja paineilmalla puhaltamalla. Jos sittenkään... Meillä tulee kisakoneesta vieläkin mönjää pihalle joka kerta kun kannet irroittaa, vaikka sen muka vuosia sitten huuhtelin kunnolla. Tosin, mehän ei voida käyttää kuin raakaa vettä, koska radalle ei saa valuttaa jäähdytysnestettä. Tai sitten pitäisi investoida Red Linen Water Wetteriin...
     

Kerro tästä muillekin!