Liikaa kierroksia vesipumpulla? Kavitaatio?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kimmeli, 6.6.2015.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Viimekesänä pullautti vanha vesipumppu liemet pihalle varttimaili vedossa, uusi pumppu paikoilleen ja nyt taas talven seisokin jälkeen viime yönä heitti vedet juorureiästä pitkin konehuonetta täyskaasu vedätyksen jälkeen. Onko vain huonoa tuuria vai pyöriikö pumppu liian kovaa kun vedättää rajoittimeen (6000rpm). Hihnapyörien välitystä en vielä kerennyt zekkaan, olisiko hi-flow termostaatista apua mahdolliseen paine ongelmaan? Kyseessä siis isolohko moppe.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Re: Liikaa kierroksia vesipumpulla?

    [​IMG]
    Onko siivissä näkyvät jäljet aiheutuneet kavitaatiosta? Kampuran hihnapyörän halkaisia on 165mm ja vesipumpun pyörän 160mm joten välitityssuhde on aika lähellä 1:1.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuskin on liikaa kierroksia, eikö aika monessa enempikin kiertävässä koneessa ole vielä samat välitykset pumpulle, ja nekin toimii. Olisko toi taas hajonnut pumppu vaan maanantaimallia....
    Jäljistä sanoisin että lapojen kyljissä olevat olis valmistuksissa tulleita, ja lapojen yläreunassa sit hajotessaan ottanut kiinni pumpun pesään?
    Kavitoinnin jäljet on enempi sellaista pientä monttua siivissä, ja se taitaa olla auton vesipumpussa harvinaisempaa, tai en ainakaan ole koskaan nähnyt? Joissain sitäkin kyllä esiintyy kun kerta vaatii omat lisäaineetkin jäähdytysnesteen sekaan?
     
  4. RooZe

    RooZe 2nd gear

    En osaa sanoa tätä suorilta, mutta voisiko olla että liian suuri kierrosluku aiheuttaa sen että pumpun siivet alkaa vetämään akselia sisemmäs veden vastuksen vaikutuksesta ja juoru aukeaa vuotamaan?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Laakerit pitää sen akselin paikoillaan.
     
  6. RooZe

    RooZe 2nd gear

    No ajattelinkin että oudoltahan tuo tuntuisi..
    Jos pumppu ei ole sökö niin luulis että ongelma on painepuolella. Tuottoa niin paljon että vesi ei kykene kiertämään läpi, aiheuttaen painetta menopuolella. Luulis toki purkautuvan korkilta..
    Syy vois olla jokin tukkeutunut komponentti kierrossa ?
    Tai tosiaan vaan pumppu..
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla oldsissa samaa ongelmaa, valmistajasta riippumatta alkaa ruikkiminen tosi vähillä kilometreilla, noin 5000 rpm ja konehuone losahtaa märäksi, ei vaikuta mitään se, että nostaa tai poistaa järjestelmäpaineen.

    pumpun välitys on aikas nopea ja oon kans liittänyt ton pumppujen lyhytikäisyyden siihen, eikai ne nyt kaikki voi olla niin helvetin huonoja?

    siivaa ollut tarkoitus vaihtaa mutta kun ei oikke ole tarjontaa ja kun jotain löytyykin niin ei mittoja,
    kyllästyin ja vedin juorusta letkun säiliöön.
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kaiken järjen mukaan kavitaatio olis tuolla lavan kärjessä, jossa paine-ero on suurin. Yleensä toi juorusta yli tulo on kyllä kulahtanut laakeri / akseli. Eihän teillä vaan hihna / välitys vedä vinoon silleen, että se pumppu on hetkessä sipuli?

    Voisko se lämmitä runtua annnettaessa niin nopeesti että kiehahtaa paikallisesti? Tekeeks se saman ilman termaria?
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    remmilinja on suora, laturi ja tehostin vastakkaisilla puolilla eikä hihnat poikkeuksellisen kireellä jne.,
    kun 2000km ajetun tollasen pumpun ottaa kouraan, se on edelleen uudennahea, mutta vuotaa korkeilla kierroksilla, tuo nykyinen pumppu on nyt ollut jokusen vuoden eikä ole kurjistunut yhtään lisää,
    en ole enää vaihtanut kun ei se pelkän pumpun vaihtamisesta kummene.


    toi 5000 rpm on kuin veittellä leikaten, vähänkin sen yli vesi lentää kaarella, vähänkin sen alla ei piskoakaan, kuormitus tai
    koneen lämpötilakaan ei vaikuta, vain kierrokset,
    kansitilkkeetkään ei ole tukkeessa, termarikin on vakiota vapaammin virtaava, normiajossa nestettä ei huku.

    joku voima kumminkin sen akselitiipparin pakottaa irti pinnasta.

    kerran hajosi 500km ajettu gatesin pumppu kun olin ehtoopäivän runtannut jääradalla piikitassuilla ja rundit jatkuvasti melko ylhäällä,
    silloin oli akselitiippari kirjaimellisesti suikaleina ja se vuosikin sitten oikosenaan,
     
  10. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    [​IMG]

    Vertaus uuteen pumppuun ja näköjään alumiinipumpun siipipyörä liukunut akselia pitkin ja tiiviste päässyt elämään samalla, siipipyörä oli vain prässätty akseliin ilma erillisiä lukituksia. :odroll:

    Valurautapumppu näyttää ja tuntuu ainakin heavy duty-mallilta hajonneeseen verrattuna.
     
  11. HÖTSÖ

    HÖTSÖ Gearhead

    Oletteko katsonut pumpun laippopja ( vm: Kiina),. jos toisissa vappaavirtausta vähemmän. Tossa kuvassakin näyttäs erot olevan
     

Kerro tästä muillekin!