Liikaa vaihteistoöljyä, haittaako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja osilpi, 15.4.2002.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Huomasin tuossa, että autoni TH-350 -vaihteistossa on liikaa öljyä (kävin vaihteet läpi ennen tarkistusta lämpimällä laatikolla). Öljymäärä on noin 1,5-2cm yli tikun max-merkin. Voiko tästä olla haittaa vaihteiston toiminnalle? Vaihteisto on myös ruvennut ruikkimaan öljyä maahan viime aikoina, noin pari viikkoa öljyn lisäyksen jälkeen (laitoin vahingossa liikaa öljyä). En ole vielä saanut paikallistettua öljyvuotoa muuten kuin että sitä valuu auton etupäästä, jotakuinkin mittatikun luota. Voiko tämä olla seurausta liiasta öljystä? Kuinka usein vaihteisto/peräöljy tulee vaihtaa, ja mitä öljyjä tulisi käyttää? Miten saisin selville, mikä perä autossani on?
     
  2. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Oman kokemukseni mukaan ainakin GM:n vaihteistojen öljyjen tarkistaminen on paikoitellen todella hankalaa. Tikku kastuu joka kerralla eri korkeudesta, ja joskus se kastuu vain ohuelta vanalta, joten ei oikein tiedä onko öljypinta oikeasti sen ohuen vanan yläpäässä vai siinä kohtaa missä tikku on koko leveydeltä kastunut.
    Liika öljy vaihteistossa saattaa todellakin aiheuttaa ongelmia, mutta koska en ole mikään laatikkoekspertti (kun en osaa edes öljyjä katsoa kunnolla), en puhu asiasta enempää. Öljyvuoto kuitenkin saattaa hyvinkin johtua liikatäytöstä.

    tarkoitatko perän laadulla välitystä vai perän mallia? Malli selvinnee GM-autoissa yleisimmin laskemalla pultit (10 vai 12) ja katsomalla sisältä lautaspyörän koko (tuumaa). Tosin ainakin Type-O-perissä (Oldsmobile) ulkopuolen pulttien lukumäärä ei kerro perän todellista pulttilukumäärää 12-pulttinen Oldsin perä on sisältä 10-pulttinen. Myös vetoakseleiden rihlojen määrän pitäisi kertoa perän mallista. Välitys selviää esim kierroslukumittarin avulla (laske renkaan kehä, nopeus ja kierrokset) tai sen puutteessa nosta perä ylös, mene auton alle, ja pyritä kardaania. Laske kuinka monta kertaa pyritit kardaania ja kuinka monta kertaa takapyörä pyöri. Laske suhde ja siinä se on.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-04-16 14:49 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-04-16 14:53 ]</font>
     
  3. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kiitoksia, pitääpä laskeskella. Tarkoitin tosiaan perän välitystä, kierroksia on suurimmalla vaihteella 80km/h vauhdissa vähän päälle 2000, usein 2200. Vaihteistossa ei taida olla mitään lukkoturbiinia, kun kierrokset eivät "vakiinnu" missään vaiheessa vaan vaihtelevat tien muotojen mukaan nopeuden pysyessä vakiona? Saavuttaako lukkoturbiinilla muuta etua kuin pienemmän kulutuksen?
    Vaihteistoöljyn vuoto suurenee koko ajan, tosin mittatikun mukaan öljyä on edelleen yli max-tason. Olen myös itse huomannut, että tason mittaaminen on pirun hankalaa (ei tosin vedä vertoja moottoriöljyn mittaamiselle; lähti nimittäin koko mittatikun putki irti lohkosta vai mistä lie... mitenköhän senkin saisi korjattua...).
    Osaatko suositella asiallista veihteistohuoltoa Espoon / pk-seudun alueelta?
     
  4. jenkkijuuso

    jenkkijuuso Gearhead

    Vaihteisto huolloista ainakin powermatic muistaakseni vantaalla(keltsi!) on pikkasen kalliimpi mutta tekee takuulla laatua!!!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos kerrot mikä auto ja vuosimalli on kyseessä on perävälitys aiak nopeasti pääteltävissä. 70-luvun puolenvälin jälkeen valmistetussa Oldsissa perävälitys on miltei varmasti alueella noin 2,4-2,6
    Ota ihmeessä liika öljy pois, se valuu todennäköisimmin mittatikun tai kick-down-vaijerin reiän tiivisteestä.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    GM:n G-bodyissä käytettiin hyvin yleisesti 70-luvun lopulla ja 80-luvuilla tiheämpiäkin välityksiä. Esim Monte carlo SS ja Olds 442, joissa välitykset olivat 3,73. Yleisimmät perät Oldseille olivat 2,41; 2,73; 3,08 ja 3,23. 2,41 oli vakiona kasikoneisissa B-bodyissä (full-size), saatavilla oli myös 3,08 ja 2,73. Kutoskoneisissa oli tiuhemmat perät.

    Itsellänikin on 2,41. Paska perä kiihtyvyyden kannalta, mutta kompensoidaan väännöllä. Kivaa on se, kun maantiellä kulkee 1600 kierroksella! Kunhan vaan ehdin niin vaihdan 3,08 tai 3,23 alle.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Hyytiäinen 2002-04-19 13:11 ]</font>
     
  7. osilpi

    osilpi Gearhead

    Auto on Olds Cuttlas 350+350 (nykyisin siis bensa, mutta ollut alunperin 350cid
    diesel, perän alkuperäisyydestä en sitten kyllä tiedä...).
    Osaisikohan joku vielä kertoa, mitä se lukkoturbiini tarkoittaa...?
     

Kerro tästä muillekin!