Liitos-suoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BowTie81, 6.5.2003.

  1. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Mun autossa on takavaloissa jotain keltasta möhnää valon kannan alla liittimessä, ilmeisesti estää hapen pääsyn liittimeen estäen hapettumiselta. Mitähän ainetta tää on ja saako sitä mistään, ratkasis ainaisen ongelman esim perävaunun valojen kanssa. Voiskohan kuparitahnaa käyttää, se varmaan johtaa sähköö, mutta eikös se oli hyvä vaan jos sitä laittaa varovasti ettei se yhdistä maahan? Entäs sitten tavallinen tai vesi vaseliini, ainakin akun navoissa toimii?
    Muita hyviä vinkkejä alumiini perävaunun maadotuksen varmistamiseen? Olisko joku erillinen peltilevy hyvä, vai kannattaako suosilla vetää maa jonnekkin akseliin jossa ei ole alumiinia? Maajohdon kai pitäis aina olla mahd. lyhyt?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän se alumiini sähköä johtaa. Siinä mitään erillisiä maadoitus liuskoja tarvita.
    Vetää piuhat täyspitkinä ja käyttää kunnollisia jakorasioita, mistä haaroittaa valoille johdot. Ja tarvittaessa läpivienti kumeja niin ei paska pääse lamppuihin. Ledivalot on hyviä mutta kalliita.
    Kutistesukkaa voi kanssa käyttää (sellaista jossa on liima sisäpuolella) jos on aivan pakko jatkaa piuhoja.
     
  3. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    Joo, mutta kun se alumiini tuppaa hapettumaan vaikka olis mikä tähtiprikka alla, kärryllä kun ei ajella niin usein. Mä olen miettiny just siihen maadotukseen jotain mömmöö joka estäis hapen pääsyn alumiinin pintaan. Toinen mikä mua ainakin jaksaa aina naurattaa ennen katsastusta on ne valot, siis peräkärryihin myydään sellasia leluja ettei ole todellista. Nyt mä ostin uuden valopohjan joka vaikutti paremmalta, mut ku asennan sen niin samalla yritän saada huoltovapaiks ne valot. Ledit ei sinänsä ratkase mitään kun ei virta kulje, aika ikuisia on tavalliset hehkulamput ku kärryllä ajellaan satunnaisesti.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedä pistokkeelta asti maa piuha jakorasiaan ja sieltä joka lampulle oma maapiuha.
    9 nap kaapeli riittää, jos on niin uusi kärry että pitää olla peruutusvalo.
    Raskaassa kalustossa maa tulee akulta lampuille johtoa pitkin
     
  5. skiko

    skiko 1st gear

    Kannatan edellistä . maajohto plugilta asti niin ei oo ongelmia syöpymisestä ja hapettumiselta ... (jo ammattikoulussa aikoinaan opittiin että kupari ja alumiini
    ei sovi sähköisesti keskenään)....
    Ja vaseliiniä kaikkiin liitoksiin oon myös laittanut lampun kantoihin, tavallinen vaseliini ei johda kovin hyvin mutta estää hapettumisen ja on olemassa sähköliitoksiin tarkoitettua vaseliinia joka parantaa johtavuutta sitä kun sipasee niin ai että , vielä kun eksyy kolvi käteen jos sun lampuissa on niitattuja
    johdin kupareita niin tinalla hyvin niittien yli ...
    ja vot, lamputhan kestää kauemmin kun kärry ..
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Aikoinaan kun olin täällä Liedossa eräässä autokoritehtaassa duunissa, niin siellä käytettiin juuri tuollaista töhnää korroosioherkissä sähköliitoksissa.
    Sitä on olemassa sekä kirkasta, että kellertävää ja aine on tarkoitettu juuri sähköliitoksiin.
    En nyt enää muista aineen nimeä, mutta kyllä sitä löytyy hyvinvarustelluista tarvikeliikkeistä.
     

Kerro tästä muillekin!