Lincoln Mark IV 1976

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja elkamiina, 26.2.2020.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Moro,

    En ole pitkään aikaan avautunutkaan tuosta mun tämän talven projektista. ostin siis tuon auton viime heinäkuussa harrasteeksi ja sehän oli tarkoitus olla ikäänkuin ajoautona sen kummemmin ropaamatta.
    No pikkuhiljaa siinä olikin kaikenlaista pientä, ja mieleen tuli jopa se, että miten se oli saatu noilla vioilla ja puutteilla katsastettua paria kuukautta aiemmin.
    Se poikikin ajatuksen, että tarvitsee talvella vähän sitä katsella tarkemmin. No käsistähän se lähti.

    Koko autohan tuli siis purettua hylsyksi. Koria en nostanut rungolta, koska runko ja kori on kuin uudet, eli ainoat ruosteongelmat oli vinyylin alla takalasin alakulmissa. Ne sai nätisti hitsattua. Pitkän mietinnän tuloksena päätin maalata korin epoksilla eristeväriin, lähinnä siksi, että saisin sen samanväriseksi joka puolelta. Väri osoittautui niin pornoksi, että ajellaanpa sillä tuleva suvi ja on aikaa miettiä oikeaa lopullista väriä ja kerätä budjettia maalaamiseen. Koko autohan on aika budjettipohjalta tehty ja niin paljon itse kun vain on kyennyt.
    Osia puhaltelin pari kuormalavallista ja velipoika veti niihin jauhemaalin pintaan. Mm. moottorinosia ja alustan osat. Tilaukset veti säännöllisesti Rockautoon ja muihin pajoihin mistä vain tarvittavia osia sattui löytymään.

    Jaakobinpaini käytiin myös alustan käsittelystä, mutta kun siellä oli ehjä maali, niin en sille suonut kuin hieman painepesuria ja teräsharjalaikkaa. Sen perään Tectyl ML ja alustamassa, samalla rungon sisälle ja korikoteloihin ML.

    Sisusta lähti verhoilijalle, joka teki toivomuksesta kaksivärisen melko hillityn ja perinteisen verhoilun kaikkiin sisustan osiin ja paneeleihin. Alkuperäistä ei ollut tavoitteena, liittyi ihan taas likviditeettiin ja vanha oli kuitenkin jonkun American Joen aikansa elänyt Walmartversio verhoilusta. Kattoverhoilu mureni ajon aikana syliin.Uusi tuli Rockautosta, kuten lattiamattokin.

    Ehjän mittariston tilasin korjattuna ja entisöitynä Ebaysta. Oma mittaristo oli jo ajan kaluama ja mittarivalojen osalta esimerkiksi Ranetettu ihan ketuiksi. Muutenkin jokakodin sähkömiehen sivuleikkurit ja eristysnauha on tullut tutuksi. Kaikki johtosarjat on nyt korjattu kytkentäkaavioiden mukaiseksi.

    No lähtihän se patakin nokalta. Hyväkuntoiselta vaikuttanut moottori oli kuitenkin alakerran laakereiden osalta jo kupareilla joten päädyin pikku päivitykseen. Alkuperäisiin D3VE A2A kansiin tehtiin seetityöt ja pakopuolen kanavia tarvitsee hieman muokata, että saadaan noi saastekummut pois kanavista. Imupuolet saa olla pl. sovitus imusarjan kanaviin. Lohko porattiin ja männiksi tuli KB hyperit 2.5cc venttiilikololla. Puristuskorkeutta männissä on noin puoli milliä enemmän niin lohkoa ei tarvinnut dekata. Noilla männillä ollaan nyt noin 9.9:1 rutussa. Nokaksi tuli melko kesy XE256H, ettei koneen luonne muutu liikaa alkuperäisestä. Imusarjana Performer ja sen jatkoksi Holley 670 Street avenger. Pakosarjat pysyy alkuperäisenä.

    Vaihteistolle ei tarvitse tehdä mitään kun se on täysremontin jäljiltä ajettu noin 2000ml.

    Nyt pikkuhiljaa alkaa sisuta valmistua ja seuraavana konetta nippuun. Kevät vain tuntuu painavan jo päälle, mutta koitetaan olla hätäilemättä.

    Tilanahtaus on ainoa joka syö miestä. Nykyinen 29 neliöinen talli asettaa vähän rajoituksia, mutta tulihan se Caminokin aikoinaan rakennettua silloisessa 17m2 tallissa. Silloin vain oli kroppa vähän notkeampi.

    Kuvasia löytyy tuolta jos riittää kiinnostusta:
    https://www.instagram.com/mikes_mark_iv/
     
    Muokattu: 26.2.2020
    Make500, ImpJay, malvasto ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. max

    max Double Gearhead

    Noi on kyllä rehvakoita sutenööriautoja.Ei muuta kuin susiturkkia niskaan ja lierihattu päähän niin fiilinki on kohdallaan.
     
    malvasto, isalmela, elkamiina ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. Ai näin vai..

    [​IMG]

    Mutta asiaan..Tuli mieleen, että onko tuossa joku järkyn pitkä perän välitys, kuten tuohon aikaan oli tapana.
     
    malvasto, sleepercooler, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Just näin!!! On varma että naista kaatuu kuin keilaa,jos ulkoinen habitus on tällä tasolla auton myötä!
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. isalmela

    isalmela Gearhead

    Mukava homma, että olet jaksanut tehdä kunnollista jälkeä. Työ tekijäänsä kiittää, kuten vanha sanonta sanoo.
     
    JoRkKiS ja malvasto tykkäävät tästä.
  6. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Jep, lierihattua haeskelemaan. Kettuturkki jo onkin..:poff:

    Perävälitykselle löytyy pariakin versiota näköjään, itse en ole juuri siihen asiaan paneutunut. Akselikin meni maalauksella ja levyjen vaihdolla. 2.75:1 vakio tai optiona 3.00:1 näköjään vaihtoehdot joidenkin lähteiden mukaan. Eli aavikolle lähinnä. En osaa sanoa mitä kone kiertää kolmosella satkussa kun ei ole ollut kierroslukumittaria. Mutta aika rauhallista lotkotusta kylänopeuksissa on.

    Rauhassa kun on tullut tehtyä lähinnä viikonloppuisin, eikä töiden jälkeen väsyneenä arkisin,
    niin on maltti ollut olla kiirehtimättä. Ja oon lopettanut heti kun homma ei maistu tai menee vituiksi. Kyllä se toisaalta nyt niin hyvä on kuin tällä taidolla ja rahalla saa. Eikä tarkoitus olekaan näyttelyautoa tehdä, vaan kohtuu luotettava harrastelaite.
     
    Make500, JoRkKiS, malvasto ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Mulla oli valmiina halkeilleen kojetaulun päälle semmoinen jenkeissä suosittu muovinen "kuori". Nyt on sisähommat siinä vaiheessa, että tuli sen vuoro. Voi perhana mikä homma laittaa paikalleen. Enhän mä tiennyt, että joku oli joskus korjannut kerroksella lasikuitumattoa kojetaulua ja käyttänyt sen nukattavana. Hioin toki nukkauksen pois, mutta jäi huomaamatta se lasikuitu. Se kuori varmaan istuu kuin hanska orkkiksen päälle. Ja niin kyllä muuten tuossakin, mutta kuoren mitta reunoista jää vähän nirkoiseksi. Nyt vanha loistaa reunoista. Millähän pirulla tuolle olisi tehtävissä mitään? Taitaa ainoa tapa olla, että ajelen nyt kesän noin ja enstalvena päällinen pois, lasikuitua sen verran ettei halkeile ja verhoilutus. Halvalla ei näemmä hyvää saa.:(
     
  8. jamba

    jamba Gearhead

    Mullakin on halki kojetaulun päällinen. Eikös ollu jotain korjaussettiä, missä oli mukana jopa erilaisia kuviopainimia, jolla olis saanu oikeen näköstä pintaa. En vaan oo Tokmannilla nähny...;)
     

Kerro tästä muillekin!