Lincolnin äänenvaimentimet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elkamiina, 22.9.2021.

  1. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Moro,

    Kysymyshän on oikeastaan semmoinen, että kokeilemalla selviää, mutta kysyn silti.
    Tein uudet putket -76 Lincciin ja ulostulot takapyörän takapuolelta. Alle mahtui tällä tavalla yhdet vaimentimet. Tyypiltään läpihengittävä, mutta sisällä putkessa varkkokartiot vastakkain, ettei läpi silti näe.
    Tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla on todella hyvä saundi ja todella maltillinen meteli. Mutta moottoritienopeuksissa kumisee melko raikkaasti.

    Etuputkissa on katalysaattorit, jotka on tyhjenetty. Mielessä on rakentaa joko niihin sisälle kammiotyyppinen vaimennin. Toinen vaihtoehto on vaihtaa tilalle pienet läpihengittävät pöntöt, jotka on noin 25cm pitkät ja 15cm halk. (lähteekö villat samantien, kun aika kuuma paikka) Kolmas vaihtoehto olisi laittaa uudet katalysaattorit, vaikka niitä ei tuossa tarvita, niin vaimentaahan nekin vähän.

    Olisiko mielipiteitä näkökulmasta työmäärä vs. hyöty?
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Mitä systeemistä puuttuu on resonaattori, se on joko yksinkertainen tai monimutkainen pönttö joka on viritetty jollekin taajuudelle muokkaamaan äänen sävyä.
    Villavaimennettua en laittaisi tuohon paikkaan. Hakukoneella voi löytää satunnaisia ratkaisuja en ole koskaan nähnyt laskukaavaa tai vastaavaa resonaattorille, enemmän yritä ja vertaa..
     
  3. Rompe69

    Rompe69 1st gear

    Saisko kattien tilalle suht helpolla tehtyä jonku näkösen yhdysputken x tai h liitos jos semmosta ei jo ole. Tasottaa jonkuverran saundia kierroksilla. Putkien ulostulot vois vetää myös ihan takapuskurin alapuolelle vaikka 2 tuumasena. Ja juu noi läpihengittävät pöntöt ei tossa tapauksessa hyödytä mitää
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko 3rd gear

    Katit vaimentaa aika hyvin ääntä ja ei niistä ole haittaakaan tai sitten vaihtaa kunnon äänen vaimentajat.Resonaattori voi olla hankala saada toimimaan oikein itse tehdyillä putkilla.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Akselin etupuolelle niin isot normaalit äänenvaimentajat kuin mahtuu ja vähän ennen ulostuloa "resonaattorit" eli semmoset putken paksunnokset, josta näkee läpi ja on villaa siellä verkon ulkopuolella. Isot pöntöt hoitaa pääosin vaimennuksen ja ne resonaattorit auttaa siihen yhdellä kierrosluvulla tulevaan kumuun. Oliko H- tai X-kytketyt putket? Sehän lisää myös vaimennusta.
     
  6. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Mä taistelin pitkään samaisen ongelman kanssa. Tupla putket, katit tyhjänä, isot vaimentimet akselin etupuolella ja resonaattorit kontin alla. Kokeilin erilaisia juttuja, yhdysputken tukkimista ja isojen vaimentimien vaihtoa yms. Lopulta ratkaisu löytyi kun vaihdoin noi läpihengittävät "resonaattorit" vähän erilaiseksi, eli pyöreät vaihtui ovaalin malliseksi. Tuolla muodolla ei liene väliä, vaan tilavuuden muutos vaikutti. Nyt ei kumina juurikaan häiritse
     
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Onkos muuten jollain kokemusta tällaisesta? Tuossa on suora lainaus Marteliukselta, kun kyselin aikanaan tarjousta tuplapakoputkistosta yksillä läpivirtaavilla vaimentimilla:

    "Ääni on tyhjäkäynnilla ja pintakaasulla matala ja pehmeä. Voimistuu sitä mukaa kun kierroksia ja vetoa lisätään. Mahdollisen kuminan saa hillittyä takaputkien sisään laitettavilla venturikappaleilla."

    Tilasin silloin ne venturikappaleet, mutta en ole asentanut, koska sitä mahdollista kuminaa ei kuulu ainakaan siinä määrin, että siihen olisin halunnut puuttua.

    Käytännössä venturikappaleet ovat vain putken sisään laitettavat holkit, joissa keskellä on pienempi halkaisija. Kevyet kuristimet siis ja tietysti sitten virtausnopeus sen kuristuksen kohdalla kasvaa. Muistaakseni puhelimitse sain ohjeen, että jos ne laittaa, niin mahdollisimman lähelle putken loppupäätä, että toimivat mahdollisimman hyvin. Hintaa niillä oli 14€/pari, eli aika halpa kokeilu olisi, jos kumina häiritsee.
     
  8. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Hyviä näkökulmia. Putkissa on H-putki heti juuri ennen vaihteiston öljypohjaa. Alle saa aika isot kammiovaimentimet kyllä, mutta toisia vaimentimia ei. Jos siis haluaa, että putket tulee takapyörien takaa pihalle. Ratkaisu näyttää nyt niin hyvältä, etten raaskisi sitä muuttaa. Tuo kuristus voisi olla kokeilemisen arvoinen ja eipä nuo tarvikekatitkaan hintavia ole. Taidan siis aluksi kokeilla vaihtamalla ehjät katit, on heti pakosarjalta lähtevässä putkessa, noin 15cm pakosarjasta. Kateilta noin 30cm putkea ja laipoilla joustokappaleet ja H-putki. Vaihteiston hännän kohdalta tasan metrin päähän tulisi niin isot vaimentimet kuin mahtuu, esim flowmasterin 50 sarjaa. Sitten alkaakin heti akselin ylitys ja mutkat pyörän taakse. Sieltä sitten saisi tarpeen mukaan kuristettua noilla holkeilla. Let see. Lopuksi vaan on muutettava ulostulot orkkispaikoille ja pienet pöntöt lisäksi, jos tarve vaatii....
     
    Muokattu: 22.9.2021
  9. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Itse ensimmäisenä kokeilisin viedä putken päät takapuskimen alapuolelle. Varsinkin isompi piippu kumisee kovaa maantienopeuksissa jos päättyy auton alla. Ja jos ei auta tarpeeksi ni summitilta vaikka race katit kuorien tilalle.
     
  10. Onko joku testaillut tämmöisiä pakoputken päitä, joissa on pieni vaimentaja. Vaikuttaako se oikeasti ääneen vai onko se tuningulkonäköjuttu?

    [​IMG]
     
  11. Kalja imuri

    Kalja imuri 1st gear

    Menee ehkä vähän ohi topikin, mutta onko kukaan kokeillu tehdä läpivirtaus pönttöä mätänetin reikäputkesta ja käärinyt sitä sammutus peitteeseen ja kuori päälle?
     
  12. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Jos kuristajat laittaa paikkaan jossa ne saa helposti irti (tekee väliaikaisen rakennelman) niin reikien kokoa ja välimatkaa toisiin muuttamalla voi haeskella sopivaa äänensävyä.
    Esim pari ohutta lattarautaa jonka voi pultata putken päähän kiinni.
    Kerran Ahveniston varikolla joku ei saanut melurajan alle ääniä niin ne pulttaili 8 mm pultteja putken poikki niin kauan että onnistui!
     
  13. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Juu, olen tehnyt useamman parin mp-käyttöön. Ihan toimiva tapa. Eri asia kannattaako autoon rahallisesti, kun eri kokoisia pönttöjä saa kohtuu rahalla valmiina. Ehkä siinä tapauksessa jos kyseessä joku erikoisempi toteutus tai jäätävän kokoinen korsteeni.
    HD tarkoitettuun 50-80 cm pitkään vaimentimeen materiaalit maksaa noin 50-60€ kpl riippuen sisäputken koosta ja tarvitaanko erillinen db-killer. Lisäksi maalaus + tekemisen vaiva.
     
  14. Mosse

    Mosse Gearhead

  15. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    300c syslerissä törmäsin takapöntön yhteydessä moiseen. Voishan tuommoisen kötöstellä vaikkapa leimamiehen ihmeteltäväksi.
     
  16. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tuo tulpattu umpiputki ei ole Helmholz-resonaattori. Helmholz-resonaattori on putki ja pönttö, niitäkin on jotkut rakennelleet putkistoihin. Holmholz-resonaattori vaimentaa jonkun yhden taajuuden (ympäristössä), kun taas tuo pelkkä putki vaimentaa useita eri taajuuksia. Molemmilla saa kyllä vaimennettua haluamansa taajuuden, mutta mitoitus on tarkka.
     
  17. jamba

    jamba Gearhead

    Ittelläkin putkien rakentaminen edessä, mihin ratkaisuun päädyit?
     
  18. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Päädyin tuohon, että tilaan talven aikana isot Flowmasterin 50 series deltaflowt keskipöntöiksi.
    Keväällä ennen ajokautta siirrän putkien ulostulot takapuskurin alle ja taakse nuo nyt alla olevat pyöreät läpihengittävät. Katit saa olla tyhjillään toistaiseksi.
     
  19. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Flowmaster on tehnyt vertailun juutuubiin jossa voi kuunnella eri pönttöjen ääniä

     
  20. jänis2

    jänis2 2nd gear

Kerro tästä muillekin!