Lincolnin jarru ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja JyrkiA, 28.4.2021.

  1. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Moi,
    Kyseessä -79 Lincoln ja siinä Hydraboost jarrujärjestelmä. Ensin oli ongelma ja toinen näköjään tehtiin. Eli kasuri pisti laittamaan oikean puoleisen takajarrun kuntoon. Ei ollut liikettä eikä jarrutehoja. Avasin jarusylinterin ja putsasin sen ruskeasta mössöstä ja pistin takaisin kasaan. Kaikki kumit näytti olevan ehjiä ja ok kuntoisia. Itse sylinteri oli myös tuoreempi kuin -79, sen verran hyvän oloinen. VAihdoin samassa rytäkässä kengät ja muut hilpetöörit. No sitten Löin nipun kasaan ja ryhdyttiin ilmaamaan. Alipaineella yritettiin vaikka kuinka paljon ja kauna mutta edelleen tulee ilmaa jostain. Ilmattiin toinen takakulma. Siellä kanssa ilmaa. Edestä ei olla ilmattu koska senhän pitäisi olla kokonaa eri piiri. Kun alipaineella ei oikein tullut valmista, niin otin siiihen kaverin ja mentiin sitten vanhan kaavan mukaan. Edelleen tulee ilmaa siitä samasta nurkasta joka oli ensin auki. Nestettä on mennyt pikkuisen nafti litra mutta edelleen sieltä tulee hieman ilmaa. Lukaisin Lincolnin shop manualista, että ilmausessa pitäisi olla kuvan keskellä oleva nypykkä vedettynä ulos? Pitääkö paikkansa? Tämä nimenomaan silloin kun ilmataan alipaineella. Kaiken tämän sähellyksen keskellä saatiin sitten jarrujen varoitusvalo syttymään. Mitäs tässä oikein saatiin mokellettua? Nesteet ei ole päässyt loppumaan säiliössä, joten hieman ihmeeltä tuntuu. Voisiko se avattu jarrusylinteri sittenkin vuotaa ja antaa ilmat sitä kautta? Mitähän seuraavaksi ja neuvoksi?
    T.
    Jyrki

    Sori, en näköjään saakkaan liitettyä tähän kuvaa siitä nipasta. Se nippa on jarrunestesäiliön alla olevan " jakotukin" päässä. Liikkuu hieman vedettäessä ulos
     
  2. timopajala

    timopajala Gearhead

    En oo tollasta nippaa ikinä kyl ulos nykinyt. Mulla oli aikoinaan wilwoodin pääsylinterin ja paineensäätimen kanssa hirveitä ongelmia. En saanu jarruja toimiin sillä kombolla mitenkään. Ilmattiin alipaineella ja normaalilla tavalla monta päivää ilman tulosta.

    Sit palo hermot ja vaihdoin koko pääsylinterin ja tehostajan ja meni 10min nii takapää oli ilmattu.

    Voihan sulla olla se jakotukki jumissa, ei oo sitä käyny ikinä itselle mut kuulemma se tekee sen että neste ei liiku Sit yleensä taka akselille.

    Onko jakotukki oikea eli levy/rumpu tai mikä sulla nyt sit ylipäänsä on tuo jarru kombinaatio
     
  3. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Moi,

    Jakotukki on alkuperäinen ja mulla on levyt/rummut. Alkuperäinen vika tuli siin toiseen takapyörään, eli sen tehot ei riitäänyt. Lincolnin shopmanualissa vaan kerrottiin ilmaamisesta ja sen yhteydessä pitäis toi nippa kuulemma olla ulkona. Nyt ollaan etenemässä siten, että vaihdetaan vielä uusi sylinterin tonne takapyörään ja katsotaan sitten mitä tapahtuu. Voihan se vika olla vielä kin siinä sylinterissä vaikka sen putsasin. Ihmetelläään sen jälkeen miten saadaan se jarrujen merkkivalo pois palamasta.
     
  4. -tl-

    -tl- Gearhead

    Se nippa vaikuttaa etujarrujen ilmaukseen.
    [​IMG]
     
  5. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    OK. Eli ton kuvan mukaan jarrujen merkkivalo palaa vain takajarrujen venttiilin takia. Katsotaan jospa se vaikka asettuisi kun saa jarrusylinterit vaihdettua. Tilauksessa ovat mutta kestää hieman kun kellään ei tuntunut olevan niitä hyllyssä. Ensi viikolla meidän pitäisi olla viisaampia asian suhteen.
     
  6. laitoskääpiö

    laitoskääpiö 1st gear

    luulenpa että proportion valve estää nyt ilmauksen kun "mäntä" on liikkunut.
    mäntä pitää olla siinä asennossa ettei varoitusvalo pala.mäntä lukitaan paikalleen
    varoitusvalon reikään tulevalla palikalla ilmauksen ajaksi.-
    eikös se propo sulje toisen piirin jos paine häviää ?
     
  7. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Taas tuli tehtyä. Eli nyt on uudet sylinterit vaihdettu. Ilmaus kuten perusautossa eli kaverin kanssa polkemalla. Sitten jarrudynolle. Tuloksena lukemat 2.10 vasemmalla puolella johon ei ole tehty mitään ja oikea, joka on remontin alla ja kaikki palikat vaihdettu lukema oli 0.95. Eli ero ei ole muuttunut. Pedaali vaikuttaa ihan normaalilta ja edelleen tuo brake valo palaa. Nyt ollaan ihmetyksen vallassa. Lincolnin Shop manualin mukaan tosta palikan laitosta varotusvalon reikään ei puhuta mitään. Vain siitä, että control valve männän päähän laitetaan " läpyskä" joka vetää mäntää ulos 1/16 tuumaa. Tämä vain silloin kun ilmataan etupäätä. Takapään ilmaamisessa ei mainita mistään vippaskonsteista. Merkkivaloa ohjaavan männän pitäisi automaattisesti asettua paikoilleen sen jälkeen kun takalinja on ok. Koska mulla ei ole käytössä nosturia, niin ihan kaikkia juttuja ei ole päässyt vielä kokeilemaan. Eli tuli mieleen sellaienen, että voisiko vika olla splitterissä, eli siinä kohdassa, jossa yksi edestä tuleva jarruputki haarautuu molemmille takapyörille? Ko paikkaa en ole vielä etsinyt enkä avannut mutta se olisi listalla vissiin seuraavaksi. Tämän tekee niin ihmeelliseksi se, että taakse tulee nesteet, koska se vasen puoli toimii. Oikea ei. kenkien välykset pitäisi olla ok. Mitä tohon splitteriin tulee, niin se varmaankaan ei ole mikään venttiili koska sellaisesta en löydä mitään mainintaa. Mutta tutkitaan taas. Kiitos kaikesta avusta tähän asti. Lisää ideoita otetaan vastaan ja apuja tietenkin jos sellaista löytyy.

    T.

    Jyrki
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Oliko sulla jarruputket kunnossa? Eli onko molemmissa putkissa sama halkaisija. Joskus putkien koko ero tekee eron myös paineeseen.
     
  9. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Tuo jakaja lienee ihan haaroituskappale. Muistellen että joskus mulle sattunut semmonen ilmiö että jarruletkusta oli sisäpinta irti ja se teki jotain ihan outoja juttuja?? En muista mitä, mutta pitkään piti etsiä...
     
  10. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Maanantaina saan auton "lääkäriin" joten voisin olettaa, että viisastun asian tiimoilta. Kun auto saadaan nosturille, niin silloin on helpompi myös tutkia itse jarruputket.
     
    jamba tykkää tästä.
  11. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    No taas on asia edennyt. Tänään oli auki pääsylinteri ja proportion venttiili. Putsattiin mönjästä ja takaisin nippuun. Kaikki jarruputket huuhdeltiin ja ilmattiin koko järjestelmä. Jarruputkissa ei huomautettavaa ja järjestelmä on tiivis. Ja yllätys. Edelleenkään ei tehoja toisessa takajarrussa. Pisti miettimään ja päädyimme seuraavaan. Kun kasuri oli antanut asiassa tuomion niin ensimmäiseksi vaihdoin siihen kengät hilppeineen. Samalla purin ja putsasin jarrusylinterin ja laitoin sen vanhan sylinterin takaisin. Oireet kun jatkuivat niin vaihdoin sitten uuden jarrusylinterin. Edelleen ei muutosta. Eli jospa onkin käynyt niin, että 1. vika oli siinä sylinterissä. 2. vika tulikin siinä, ettei noi uudet kengät pelitä! Eli huomenna vaihdan vanhat kengät takaisin ja sit katsotaan. Rumpu on suhteellisen hyvä eikä siinä ole tarvetta sorvata.
    kerron taas kuin kävi

    T.

    Jyrki
     
  12. -tl-

    -tl- Gearhead

    Jos vaihtaa kenkiä tai paloja niin ne pitää vaihtaa aina molemmin puolin.
     
  13. -tl-

    -tl- Gearhead

    Oletko avannut toista puolta ollenkaan? Se vika voi olla myös siellä, esim. jos päässyt nestettä tai öljyä rumpuun niin jarru voi yllätys yllätys ollakkin normaalia tehokkaampi ja silloin se normaalisti toimiva jarru näyttääkin tehottomalta.
     
  14. linc-77

    linc-77 Gearhead

    Ja jos ihan perusjuttuihin mennään, niin kengätkin pitää olla oikeipäin. Yleensä toinen jarrupinta on hieman erilainen. Mutta tokihan nuo on jo tutkittu...
     
  15. JyrkiA

    JyrkiA 1st gear

    Ok. Ensinnäkin kiitos kaikille, jotka auttoivat. Aamu alkoi taas jarrujumpalla. Vaihdoin siihen toiseenkin pyörään sekä sylinterin että kengät. Lähti pelittämään. Sillä puolella kaikki oli päälisin puolin ok ja varsin uuden näköistä. Ei vuotoja tms. Nyt kun molemmilla puolilla uudet roippeet niin menihän se jälkitarkastuksestakin läpi.
    Elikä taas sain oppia siitä, että oikotietä onneen ei ole ja jos vaihdetaan jotain niin sit molemmille puolille samalla kertaa.

    T.

    Jyrki
     
    Stang 72 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!