Lipeäpesu roks!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ck, 3.8.2007.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuo kirjoitukseni oli lähinnä suunnattu tuohon JVN-63:n sitruunaliemi juttuun.

    Jännä olisi nimittäin nähdä kuinka siinä tuo lämpö vaikuttaa tuohon sitruunapesuun.

    Niin joo. Vielähän tässä on kevääseen aikaa joten ehtii se lohko puhdistautua.

    Miten noissa koneistamon teijo-pesureissa korkkaa maalit lohkosta ja muista osista 10min pesun jälkeen. Onko niissä jotenkin tiukempaa kamaa vai jotain muuta mitä ei kotitallin pesupaljusta löydy.
     
  2. niklas_

    niklas_ 1st gear

    mulla oli 200 litran tynnyrissä bilteman aine. muistaakseni 10kiloo jauhetta. kahviautomaatin vastus päällä aina 15 min sit pois 15 min. vuorokaudessa lähti kyllä kaikki maalit/paskat.

    mutta kunnon automaaleja se lipeä ei oikein poista. tai sit kestää erittäin kauan.
     
  3. Quest

    Quest Gearhead

    Jos rasvainen osa sitruunaan -> tehot kärsii.
    Puhdas osa 10% lämmin liuos, maalit lähtee yhdessä vuorokaudessa
    Rasvainen osa samassa liemessä 3 päivää, maalit lähtee osittain, ruoste kohtuu hyvin
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Joo toi sitruuna menettää tehonsa aika nopeasti kun on rasvaisia osia. Ruoste kyllä lähtee hienosti. Lämpö tehostaa kyllä hyvin.

    Tuosta tynnyrin eristyksestä kun joku puhu niin tässäpä esimerkki.

    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/moottor ... /pytty.jpg
    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/moottor ... pytty2.jpg

    2kw vastuksella lämpiää hyvin kun on eristykset. Tässä siis LIPEÄ pytty.
    Huomaa hitek elektroninen lämpötilansäädin. :rotfl:
    Kaikkee sitä tulee tehtyä kun on ylimäärästä intoa. 8)

    Lämpötilana ollaa käytetty 65-75astetta.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Siinä teijossa on kova paine ja kuuma vesi joka suihkuaa vähän joka suuntaan. Lisäksi melko tehokas moottorinpesuaine.
     
  6. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Kyllä omissa keitoksissa on lohkosta ruosteet ja maalit lähtenyt aina todella hyvin, samoin piki ym. Pesun jäljiltä kappale on näyttänyt lähes uudelta valuraudalta. Riittävästi lämpöä ( sen mitä kuumalta puolelta olen saanut tulemaan ) siis keskuslämmituskattilasta. Ja riittävästi lipeää jota teollisuudessa käytetään, noin 5 litraa tynnyriin jossa arviolta noin 100l vettä.
    Ei mun lohkot ole tuolla mitään päiväkausia muhinut ja valmista on silti tullut. :oops:
     
  7. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mulla on noin 150l vettä ja 25kg:n säkki lipeetä joukkoon ja pari kertaa lämmitetty 70°C:een. Täytyypä tarkastaa taas tilanne viikonloppuna :odroll:
     
  8. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Mulla tuo tynnyri on ollut tuollainen muovipytty joka on katkaistu heiman lohkon yläpuolelta ja kuuman veden olen valutellut pyttyyn jossa lohko jo on. joten vesimäärässä voi olla heittoa, todellisuudessa varmaan on ollut 50-60l vettä. Mutta tuo nestemäinen lipeä on tullut viiden litran astiassa.
    Todellisuudessa liuoksen väkevyys on ollut alueella 5 - 10% :odroll:
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kolmessa päivässä lohko nuolaisupuhtaaksi tosi paksujen maali - ja paskakerrosten alta. Astiassa 180 litraa vettä 10% seoksella. Kyljessä lohkolämppärin vastus, päällä kansi ja pakko pitää ajastinta päällä ettei ala kiehumaan.

    Seoksen teho laskee aika nopeasti eli tais olla kolmas lohko kun jouduttiin lisäämään pyttyyn ytyä. Pesuaineena meillä on autokorjaamon pesurin lipeää sisältävä jauhe.
     
  10. black label

    black label 1st gear

    Mulla lähti ihan "peltipuhtaaks" 10 vuotta saunan takana seissyt moparin lohko ku tein kunnon tulipesän lipeätynnyrin alle ja hehkutin 12h täyttä häkää haloilla niin, että kiehu yli melkeen koko ajan.
    10% natriumhydroksidiseos oli käytössä. Käry oli aivan kamala ja muutamasta kohtaa lähti sormista nahkakin ku sattu just tynnyri röyhtäsemään litkua pihalle ku lisäsin tulipesään puita.
    Jälkilämmöllä annoin vielä lohkon lillua seuraavaan päivään, ja sitten parin tunnin liotus kylmässä vedessä + painepesuria


    Tulokset: -asvalttiin suli kiva tynnyrin muotonen reikä
    -kolmesta sormesta suli nahka
    -neopreenihanskojen saumoista suli liimat
    -Lohkosta ois voinu vaikka ruokailla

    Eli kaikin puolin onnistunut rojekti :wink:
     
  11. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Hemmetti kun ennen ja jälkeen kuvat ois ollut kiva nähdä !!!
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    Lähteekö noin kiehuttamalla ruosteetkin pois? Tossa meidän pöntössäkin on lämmitysvastus, mutta eipä satu toimimaan :( Kylmänä liottelemalla lähtee kyllä paskat ja maalit hienosti, mutta ruosteet jää. Ruosteet on tullut sitten poistettua dippaamalla viereiseen sitruunahappotynnyriin. On sitä puhdasta noinkin tullut.
     
  13. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ruosteet jää lipeäkäsittelyn jälkeenkin.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Osa ruosteesta lähtee kyllä mutta ei aivan kaikki, kuitenkin meillä on lähtenyt niin paljon että on pystynyt maalaamaan heti päälle. Kerran käytettiin sitruunahappoa lisäksi.

    Mulla on tommosta teollisuuteen tarkoitettua lipeäjauhetta. Varmasti viemärinavausrakeetkin toimii mutta tässä taitaa olla lisänä vielä jotain muuta pesevää ainesosaa. Olen käyttänyt enintään 2% liuosta ja osat on aivan puhtaita ja "raudan" värisiä pesun jälkeen.
    On lohkoja ja jarrurumpuja ja kaikenlaista uitettu.

    Lämpöä vaan reilusti ja välillä sekoittaa/tärisyttää soppaa puukepillä niin kyllä lähtee. Joskus auttaa myös kun uittaa muutaman tunnin ja tekee välipesun painepesurilla jonka jälkeen uudestaan uimaan.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Semmonen ohut silmää häiritsevä rusketus on jäänyt lipeän jälkeen. Mutta onhan sekin pöljän pitänyt saada pois :rotfl: Tuohon jäi vähän karkeampaakin. Tuo oli eka kokeilu sitruunahapon kanssa. Yön yli kylmässä ämpärissä ja huuhtelu hanan alla ja ruoste lähti pyyhkäsemällä pois.
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Ruosteet jää lipeäkäsittelyn jälkeenkin.
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Voidaan tosiaan sanoa että on tullut puhdasta :eek:
     
  18. black label

    black label 1st gear

    Mä laitan kans kuvia kun pääsen kotia töistä.
     
  19. Mopar

    Mopar Gearhead

    Perhana, kyllä tää vielä sinertää, Kylläkin aika pehmeetä on maali, muuten näyttäs aika puhtaalta. Täytyy vielä vähän lämmittää

    [​IMG]
     
  20. mopster

    mopster Gearhead

    Ei sitä tarvii siellä lipeässä viikkokaupalla liottaa, vuorokaudessakin pitäs paskat ja maalit lähteä. Lämmön toi lipea tarvii, kylmänä se ei tee oikeen mitään. Mulla oli vuorokauden 50-60 asteisessa 10% lipeässä ja kaikki paitsi ruoste lähti, välillä nostin kerran millon oli pehmosta maalia pinnassa vielä aika paljon, huuhdoin vesiruiskulla ja tiukempia maaleja hierasin vähän teräsharjalla ja vielä vähäks aikaa uimaan. Sen jälkeen vuorokaus 3% sitruunahapossa niin lähti ruosteetkin. Lämmöt oli sillonkin päällä, mutta huomasin myöhemmin että sitruuna toimii aika hyvin miedommallakin lämmöllä, ja varmaan ilman lämpöäkin, vähän hitaammin vaan.

    Mä laitoin tynnyrin alareunaan pesukoneen vastuksen ja termostaatin. Tehoa 2000w ja termarista saa säädettyä sopivan lämmön. Tynnyriin vaan leikkaa samanlaisen reiän kun pesukoneen altaassa niin asennus on erittäin helppo. Ei lämpee 100 litraa hirveen nopeesti, mut hyvin jaksaa pitää lämpöjä yllä kun on villat pytyn ympärillä ja kansi päällä, vastus oli päällä ehkä puolet ajasta kun lämpöjä oli se 50-60 astetta.
     

Kerro tästä muillekin!