Lisäpenkit pakuun!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja El kamina, 4.4.2010.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Taas...!? Hou! Eipä löytynyt haulla! :rotfl: No on varmasti käsitelty JO...

    MUTTAS kertaushan on opintojen äiti! ELI onnistuneeko lisäpenkkien laitto pakuun jossa ei ole niitä aikaisemmin ollut!? OLEN KUULLUT jotta alle '95 vuoren sais ja sais :odroll:
    :pinup:
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ei onnistu
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei saa. Ei mitenkään.
     
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Aikoinaan kysyin asiaa, kun ajelin suksiboxi-Audilla. Penkit olisi voinut saada takaisin ja boxi pois katolta maksamalla aikoinaan maksamaton henkilöautosta mennyt vero. 95 000 markkaa... Ja se "velka" valtiolle koskaan poistu. :poff:
     
  5. hara64

    hara64 1st gear

    eikös esim. vaniin tai vastaavaan jossa on 2 etupenkkiä saa kolmannnenkin laitettua/leimattua?
     
  6. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Niin tarkoitan lankkupenkejä etupenkkien lisäksi! :wink:
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Meillä on uitettu mb-sprinter johon oli maahantuonnissa tullu 3 paikkaa, vaikka on 2 penkkiä vaan. 4 vuotta meni ongelmitta, mutta sitten tuli ajokielto mokomalle vehkeelle, kun penkkejä on liian vähän. ei oo millonkaan hyvä. Piti maahantuontikatsurille soittaa, että hän korjasi asian aken tietoihin.

    Mikä näitä vaivaa että sitä ei voisi korjata missä tahansa konttorilla milloin vain, ja kuka katsuri tahansa ihan maalaisjärjellä.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nii mitä sitten? Niin minäkin
     
  9. El kamina

    El kamina 3rd gear

    NIIN mitä sitten? Niin minäkin!
     
  10. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Muutama vuosi sitten sain laittaa vaniin 1 kpl lisäpenkin kun tavaratilan vapaa tilavuus ylitti 7m3 siin oli edessä 3 penkkiä.
    Joku väitti että nykyään sais laittaa kun tavaratilan vapaa tilavuus ylittää 6m3.
    Tarkista konttorilta, säännökset muuttuu tiheesti. Sieltä muuten saa niitä mittauslomakkeitakin. Voi sitte ite laskea onko mitään mahdollisuutta.
     
  11. Hezuz

    Hezuz 3rd gear

  12. O.J.

    O.J. 3rd gear

    :eek: :eek: :eek:

    Onko laki muuttunut? vai ymmärsinkö väärin.

    esimerkkiautona Chevy Van G20, jossa kaput edessä, valiseinä ja alkuperäiset tilapäisistuimet sitä vasten. Sijoitetaan kolmen istuttava kokoontaitettava penkki selkä menosuuntaan heti pakujen taakse? Saadaan 2+3+4 eli 9h paku?

    Onko ainoa miinus, että veroseuraamus käy päälle? Joutuuko muuttamaan henkilöautoksi? Onnistuukohan edes jäämäveron takia?
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No ei edelleenkään onnistu
     
  14. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Huom. "yhtenäisen tavaratilan tilavuus" ei väliseiniä, penkkejä, hyllyjä, tms. kiinteästi asennettua tavaraa.
    Normi G20 ei riitä tilavuus vaikkei siellä olis mitään mainituista. Jos on keskipenkki vähä taempana mitataan siitä missä selkänoja on takimmaisessa kohdassa=pienempi tilavuus.
    Kysy konttorilta ehkä joku siellä tietää tämän päivän säännöt.
     
  15. mikki72

    mikki72 Gearhead

    Josko nyt onnistuisi..

    OHJE

    Päivämäärä Nro
    16.6.2003 1892 / 208 / 2003

    Sisältöalue: istuinten hyväksyminen

    Toimivallan säädösperusta: Ajoneuvolaki 93§ ja 99§

    Kohderyhmät: katsastustoimipaikat

    Voimassaoloaika: 16.6.2003 alkaen - toistaiseksi

    Istuinten hyväksyminen pakettiauton ja kuorma-auton ohjaamoon tai kuormatilaan katsastuksessa.

    1. Alennetun autoveron pakettiautoon lisättävät istuimet

    Alennetun autoveron alaiseen pakettiautoon voidaan asentaa tilapäiseen käyttöön tarkoitetut istuimet ainoastaan tavaratilaan (1-3 kappaletta kun tavaratilan tilavuus 7-9 m3; autoverolaki 24 §). Tavaratilassa olevien istuinten tulee olla selkä menosuuntaan sijoitettuna välittömästi kuljettajan istuimen ja sen vieressä olevien istuinten taakse. Istuimien muuta rakennetta ja mitoitusta koskevat yleiset istuinmääräykset ( A 124812002*21 §) ja istuimilta ulos johtavia kulku- teitä koskevat määräykset ( A 124812002 23§). Istuimet voivat siis olla normaalipaksuiset, mutta niiden edellytetään olevan istuinosaltaan ylöskäännettävissä ja lukittavissa yläasentoon - turvavöitä ei edellytetä.

    Kyseisistä istuimista tehdään merkintä rekisterin huomautustietoihin tilapäisistuimina ( Tavaratilassa tilapäisistuimet xx henkilön kuljetusta varten), mutta tällöin ei käytetä vanhojen ARVA - määräysten mukaista kooditettua merkintää.

    2. Täyden autoveron alaiseen pakettiautoon lisättävät istuimet

    Tällaiseen pakettiautoon voidaan lisätä istuimia sekä ohjaamoon etuistuinten taakse että toisaalta tarvittaessa myös tavaratilaan. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä pakettiautossa saa olla enintään kuljettaja + 6. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin autoon hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg ( A 124812002 9§ 1 mom.). Istuinten suuntausta ei ole rajoitettu ja ne voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia.
    Kokoontaitettavista tai sivulle suunnatuista istuimista ei edellytetä selvitystä istuimen kiinnityksestä ja sellaisia istuimia ei edellytetä varustettavaksi turvavöillä. Jos ne on varustettu turvavöillä, vöiden kiinnityksen tulee täyttää niitä koskevat vaatimukset. Muunlaisten istuinten tulee täyttää istuinten kiinnitystä ja turvavöitä sekä niiden kiinnitystä koskevat vaatimukset.

    Istuinten ja niiltä ulos johtavien kulkuteiden mitoituksen ja rakenteen tulee täyttää edellisessä kohdassa mainitut yleiset vaatimukset ( A 124812002 21 § ja 23§).

    Katsastuksessa tällaiset pakettiautoon lisätyt istuimet sisällytetään rekisteritiedoissa tavanomaisiin istumapaikkoihin.

    3. Pakettiautoluokittelun ja ohjaamon mitoituksen vaikutus istumapaikkojen lisäämiseen

    Ellei auto täytä autoverolain vaatimusta vähintään 3 m3 kokoisesta tavaratilasta,
    pakettiauton tulee olla luokiteltu valmistajan toimesta pakettiautoksi ja tämä tulee ilmetä LTJ:n tyyppihyväksyntätiedoista. Tämän lisäksi täyden autoveron alaisen pakettiauton istuinjärjestelyn tulee olla joko

    1 . 1-TJ-tyyppihyväksyntätietojen ja niiden tarkoittamien ehtojen mukainen;
    tai

    2. sellainen, että tavarankuljetukseen tarkoitettu osasto on vähintään yhtä pitkä kuin ohjaamo. Mitattaessa ohjaamon pituutta tarkastellaan ohjauspyörän keskiön ja autossa takimmaisena sijaitsevan istuimen kauimmaisena takana olevan osan välistä pituussuuntaista etäisyyttä. Ohjaamon katsotaan kuitenkin päättyvän mahdolliseen väliseinään, joka on rakennettu erottamaan ohjaamo tavarankuljetukseen tarkoitetusta tilasta.

    4. Kuorma-autoon lisättävät istuimet

    Kuorma-autoon voidaan lisätä istuimia sekä ohjaamoon etuistuinten taakse että toisaalta tarvittaessa myös tavaratilaan. Istumapaikkojen kokonaislukumäärä kuorma-autossa saa olla enintään kuljettaja + 8. Auton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin hyväksyttyjen matkustajien lukumäärä x 68 kg ( A 1248 / 2002 9§ 2 mom.). Istuinten suuntausta ei ole määrätty ja ne voivat olla rakenteeltaan ns. tavanomaisia.

    Kokoontaitettavia tai sivulle suunnattuja istuimia ei edellytetä varustettavaksi turvavöillä. Lisättyjen turvavöiden tulee täyttää turvavöitä sekä turvavöiden kiinnitystä koskevat vaatimukset - 1.7.1997 tai sen jälkeen käyttöönotettuja kuorma-autoja koskien on tällöin esitettävä testaus- tai E/e-hyväksymis- /vastaavuustodistus lisättyjen turvavöiden kiinnityksestä.

    Istuinten ja niiltä ulos johtavien kulkuteiden mitoituksen ja rakenteen tulee täyttää edellisessä kohdassa mainitut yleiset vaatimukset ( A 1248/2002 21 § ja 23§).

    Katsastuksessa tällaiset kuorma-autoon lisätyt istuimet sisällytetään rekisteritiedoissa tavanomaisiin istumapaikkoihin.

    5. Kokoontaitettava istuin

    Kokoontaitettavana istuimena pidetään sellaista istuinta, joka on yleensä poissa käytöstä. Rakenteeltaan tällaisen istuimen tulee olla istuinosan taka- tai sivuosastaan saranoitu ja pystyasentoon lukittavissa. Kokoontaitettavan istuimen paksuudelle ei ole asetettu vaatimuksia ( huom. kiinteitä istuimia lievemmät vaatimukset istuinten kiinnityksen ja turvavöiden osalta).

    Tekninen johtaja

    Juhani Intosalmi

    Yksikönpäällikkö

    Keijo Kuikka

    TIEDOKSI: SAUK Oy, YKI- ry, Autotuojat ry, AKI- ry, YTL, Liikkuva Poliisi
     
  16. mikki72

    mikki72 Gearhead

    Ja jos omistat esim kuorma-autoksi rekisteröidyn vanin,niin senkun ruuvaat 2metrisen filmivanerin vaikka sivuseinään kiinni saranoilla,niin saat näppärästi 5 lisäpaikkaa.. 8)
     
  17. Fargo

    Fargo Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  18. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Eikös tuossa hyvin selkeesti lue, että saa laittaa lisäjakkarat sikaosastolle? Vai onko miun luetun ymmärtämisessä vikaa? Impala1968 varmaan mielellään myös kertoo, miksi niitä jakkaroita ei sais laittaa konttiin, jos ohjeistuksessa kuitenkin lukee toisin! :wink:

    Ja tarkotus ei oo naamailla tai mitään, mut jos on noin varma niin voi varmaan myös perustella! :lol:
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Sisäistithän luettua ymmärtäessäsi myös eron alennetun autoveron alaisen- ja verovapaan pakettiauton välillä? Eli valtakuntamme tieverkkoa kuluttaa vähintään kolmella eri verotustavalla kohdeltuja pakettiautoja, joilla jokaisella on omat eri lisäpenkkisääntönsä.
     

Kerro tästä muillekin!